Elmer Startet 5.Juni Link til dette innlegget Startet 5.Juni Hei, dere. Vi har en gummijolle som vi er veldig fornøyde med. Dessverre lekker den litt luft slik at den stadig (hvert andre døgn, kanskje?)må pumpes opp når vi er på tur. Problemet er at jeg ikke har klart å lokalisere hvor det er. Om det er i ventilen, eller fra pongtongen. Hva er den beste måten jeg kan bruke for å prøve å avdekke hvor lekkasjen er? Sitér dette innlegget Link to post
Dixie 2100 Svart 5.Juni Link til dette innlegget Svart 5.Juni Bland Zalovann på en spruteflaske, og sprut rundt på båten. Der det bobler er hullet. Sitér dette innlegget Link to post
eivindch Svart 5.Juni Link til dette innlegget Svart 5.Juni Jeg har hatt samme problemet. Nyttet ikke med spruteflaske. Måtte gå over hver kvardatcm med Zalovann of pensel. Da fant jeg lekkasjene. Eivind Sitér dette innlegget Link to post
Elmer Svart 9.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni Hei. 😊 Nå har jeg lokalisert lekkasjen til å komme fra en av ventilene. Finnes det noen måte å tette dette på? Eller er det noen som har tips om firmaer jeg kan forhøre meg med? Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 9.Juni Link til dette innlegget Svart 9.Juni Elmer skrev 10 minutter siden: Finnes det noen måte å tette dette på? Vanskelig å si når du ikke opplyser fabrikat på jolla. Post gjerne bilde av ventilen så får du sikkert gode råd. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Elmer Svart 10.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juni Ja, typen jolle er sikkert lurt. Jolla er en Suzumar VIB. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 10.Juni Link til dette innlegget Svart 10.Juni Mulig det bare er O-ringen på proppen som er slitt, mulig å bytte denne. Hvis ikke det hjelper er det flere som selger ventiler til gummibåt, du må bare sjekke at du får en som passer. Sitér dette innlegget Link to post
Elmer Svart 11.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juni Takk for tips. Jeg hørte lekkasjen da jeg tok av dekselet til ventilen. Virket kanskje som det kom fra den gule nippelen i ventilen. Får kanskje høre et sted de forhandler Suzumar. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 11.Juni Link til dette innlegget Svart 11.Juni Som du ser av bildet kan ytre del av ventilen skrus ut (pila viser til gjengene mellom ytre og indre del av ventilen), slik at du kommer til baksiden av den. Sannsynligvis er det O-ringen som tetter på innsiden som har blitt ødelagt, eventuelt har det kommet noe rusk i akkurat der. Den ytre delen av ventilen kan sitte litt, men hvis båten er pumpet hard har du litt å gå på slik at du ikke vrir med deg gummien rundt i forsøket😊 Bildekilde Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 11.Juni Link til dette innlegget Svart 11.Juni Den ventilen likner litt på den jeg har i SUPen. Jeg har pleid å pumpe den opp til ca 10-12 psi, mener jeg å huske. I en sommerferie hadde jeg klart å sette Ryobi kompressoren på bar (ikke psi). Da det tok mistenkelig lang tid å få SUPen blåst opp og klar til bruk, så oppdaget jeg feilen. Jeg tror vi var på 3-4 bar, hvilket tilsvarer 40-50 psi eller noe slikt. Fikk tappet ut luft i en fart, men det var da lekkasje mellom der den røde pilen indikerer på bildet til Hakkanen. Siden vi var på sommerferie, og SUPen var populær, så tettet jeg med Tec-7 eller sika (husker ikke helt) mellom "flensene" der. Dette er 2-3 år siden. SUPen virker fortsatt. Når noe annet ryker i ventilen, så må den nok byttes ut. Fornøyd med at det gikk såpass bra. Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Honduras Svart 11.Juni Link til dette innlegget Svart 11.Juni Minner om ventil jeg hadde på en tidligere RIB. Var det Halkey-Roberts eller noe sånt de het? Jeg laget meg et verktøy for å skru de ut av ei passende pipe fra BT som jeg kappet hakk i med vinkelsliper. Kan være det hjelper bare å få dem løs og vaske de fri for salt og dritt samt bytte nevnte O-ring. Sett inn ringen med litt fett når du monterer, så får du dem enklere løs neste gang. Når det gjelder lekkasjer vil jeg anbefale spray som brukes til å finne lekkasjer på gassgriller etc. Kjøpte dette tidligere på BT, og fant enkelt mikroskopisk lekkasje jeg ikke klarte med zalovann. Bare å vaske av etterpå ( med zalovann 😛) Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Elmer Svart 12.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juni Tusen takk for gode tips, folkens! Da sjekker jeg ut dette. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 12.Juni Link til dette innlegget Svart 12.Juni De er stort sett like sjekk at dia og låsen er lik, det er STOR prisforskjell PS. sprikret inn 2 stifter i en trekloss og klippet av hode for å skru ut ventilen Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.