Jump to content

Hvordan lokalisere liten lekkasje på gummijolla?

Elmer

Recommended Posts

Hei, dere. :smiler:

Vi har en gummijolle som vi er veldig fornøyde med. Dessverre lekker den litt luft slik at den stadig (hvert andre døgn, kanskje?)må pumpes opp når vi er på tur. Problemet er at jeg ikke har klart å lokalisere hvor det er. Om det er i ventilen, eller fra pongtongen. 

Hva er den beste måten jeg kan bruke for å prøve å avdekke hvor lekkasjen er?

Elmer skrev 10 minutter siden:

Finnes det noen måte å tette dette på?

Vanskelig å si når du ikke opplyser fabrikat på jolla. Post gjerne bilde av ventilen så får du sikkert gode råd. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Som du ser av bildet kan ytre del av ventilen skrus ut (pila viser til gjengene mellom ytre og indre del av ventilen), slik at du kommer til baksiden av den. Sannsynligvis er det O-ringen som tetter på innsiden som har blitt ødelagt, eventuelt har det kommet noe rusk i akkurat der. Den ytre delen av ventilen kan sitte litt, men hvis båten er pumpet hard har du litt å gå på slik at du ikke vrir med deg gummien rundt i forsøket😊

IMG_6903.jpeg.abb180ed974be580639ec14673ffaedf.jpeg

Bildekilde

Den ventilen likner litt på den jeg har i SUPen. Jeg har pleid å pumpe den opp til ca 10-12 psi, mener jeg å huske.

I en sommerferie hadde jeg klart å sette Ryobi kompressoren på bar (ikke psi). Da det tok mistenkelig lang tid å få SUPen blåst opp og klar til bruk, så oppdaget jeg feilen. Jeg tror vi var på 3-4 bar, hvilket tilsvarer 40-50 psi eller noe slikt.

Fikk tappet ut luft i en fart, men det var da lekkasje mellom der den røde pilen indikerer på bildet til Hakkanen. Siden vi var på sommerferie, og SUPen var populær, så tettet jeg med Tec-7 eller sika (husker ikke helt) mellom "flensene" der. Dette er 2-3 år siden.

SUPen virker fortsatt. Når noe annet ryker i ventilen, så må den nok byttes ut. Fornøyd med at det gikk såpass bra.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Minner om ventil jeg hadde på en tidligere RIB. Var det Halkey-Roberts eller noe sånt de het? Jeg laget meg et verktøy for å skru de ut av ei passende pipe fra BT som jeg kappet hakk i med vinkelsliper. Kan være det hjelper bare å få dem løs og vaske de fri for salt og dritt samt bytte nevnte O-ring. Sett inn ringen med litt fett når du monterer, så får du dem enklere løs neste gang. 

Når det gjelder lekkasjer vil jeg anbefale spray som brukes til å finne lekkasjer på gassgriller etc. Kjøpte dette tidligere på BT, og fant enkelt mikroskopisk lekkasje jeg ikke klarte med zalovann. Bare å vaske av etterpå ( med zalovann 😛)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...