Jump to content

Md2030, 65 A dynamo gir plutselig bare 20 Amp


Code0

Recommended Posts

Hei, jeg har VP MD2030 m/ orginal 65 Amp dynamo. Satte inn 3x100 Ah liPeFo4 for tre år siden , og victrom batteri overvåker BMV712 SMART . Sens går fra dynamo til + på forbruksbank.  har vært veldig fornøyd, lading spratt opp på 50-55 A fra dynamo på 2000/ min.. I år er det maks 20 Amp på halvfulle batterier. Kan en dynamo plutselig kun gi 50%, trodde det var virker/ virker ikke…?

Testet med vannkoker (909W) på inverter og startet motor, fortsatt kun 20 A fra dynamo, ikke nok til å kompensere for strømtrkket.

hvis det kan skje at dynamo kan gi 50% så får jeg bytte den, hvis ikke må det være noe annet (?).

IMG_6463.jpeg

IMG_6464.jpeg

Link to post

Snodig. Kan det tenkes at dynamoen har fått kjørt seg såpass at børster ol er blitt litt slakkere i pelsen og den derfor ikke klarer å produsere like mye? Ville også sjekket om det går mye strøm over den andre utgangen på Argofet av en eller annen grunn. Antar BMV ikke måler på denne. 

Link to post

Tror du kan få dette symptomet om en av de interne diodene i dynamoen svikter, sånn at de slipper igjennom noe strøm "feil" vei. Blir dynamoen så varm at du ikke kan ta på den, samtidig som den ikke leverer, så styrker det mistanken om det. Kan vel også være et internt ledningsbrudd et sted, sånn at ikke alle viklingene er med på å produsere strøm.

Link to post

Dynamo har nok levd ett hardt liv. Og som en skriver, kan en diode som være gåen. 

 

Fikses med ny laderegulator (som også inkluderer nye børster)

 

Du bør i tillegg begrense dynamotemperatur. 55A mer enn 30 min = varm dynamo. Bør ikke overstige 100 C på utsiden. 

Link to post
  • 4 uker senere...

OPPDATERING

etter å ha testet dynamoen hos Triconor i Oslo, som mente den ga 60 Amp på 3000 /min i benken og ingen vits i å gjøre noe med den, de timene en fritids-seilbåt går for motor er ikke i nærheten av å slite ut denne. Dessuten hadde de ikke noen på hylla, og Europa er tom for disse. Så jeg satte den inn igjen, og feilsøkte, uten å komme videre. Dro på Clas’ern og kjøpte tang-amperemeter, kanskje victron løy….? Jada, det går 55 Amp inn på batteri, appen viser 20.

Så nå har jeg avinstallert appen, og re-installert, mulig det kom noe grums i en SW oppdatering.

men… jeg glemte å ta skjermdump av innstillingene, noen som har innstillinger som fungerer? Jeg har ikke solceller el. Lign, kun dynamolading eller landstrøm.

Om jeg ikke kan stole på Ah- balansen vil jeg i allefall kunne bruke Volt-verdien og følge med. På LiFePo4 er det vel å ikke komme ned på 12-tallet. Og så har jeg et tang-amperemeter jeg aldri har hatt bruk for før, og neppe får bruk for igjen….

Link to post
Code0 skrev for 4 timer siden:

OPPDATERING

etter å ha testet dynamoen hos Triconor i Oslo, som mente den ga 60 Amp på 3000 /min i benken og ingen vits i å gjøre noe med den, de timene en fritids-seilbåt går for motor er ikke i nærheten av å slite ut denne. Dessuten hadde de ikke noen på hylla, og Europa er tom for disse. Så jeg satte den inn igjen, og feilsøkte, uten å komme videre. Dro på Clas’ern og kjøpte tang-amperemeter, kanskje victron løy….? Jada, det går 55 Amp inn på batteri, appen viser 20.

Så nå har jeg avinstallert appen, og re-installert, mulig det kom noe grums i en SW oppdatering.

men… jeg glemte å ta skjermdump av innstillingene, noen som har innstillinger som fungerer? Jeg har ikke solceller el. Lign, kun dynamolading eller landstrøm.

Om jeg ikke kan stole på Ah- balansen vil jeg i allefall kunne bruke Volt-verdien og følge med. På LiFePo4 er det vel å ikke komme ned på 12-tallet. Og så har jeg et tang-amperemeter jeg aldri har hatt bruk for før, og neppe får bruk for igjen….


Dette høres merkelig ut, Victron bør være temmelig nøyaktig på store strømmer. Er du sikker på at ikke strømmen tar en snarvei utenom shunt?

Link to post

Er du sikker på at det ikke er batteriene dine som begynner å få problemer?

Har dynamo en ladeprofil som batteriene takler over tid, om ikke så kan disse batteriene ta skade av overspenningen, bør ikke ha mer en 13,6v over laaaang tid..

da ville jeg kanskje satt et blybatteri mot en dc/dc lader mellom. Evt sett om det går an å juster ladeprofilen til dynamo.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...