Komodo Startet Fredag 18:49 Link til dette innlegget Startet Fredag 18:49 Tollvesenet og kystvakten planlegger ekstra fokus på smugling i pinsen. Artikkel i Fredrikstad Blad: https://www.f-b.no/stort-toll-fokus-pa-svenskehandel-i-pinsen/s/5-59-3620593 Denne pinsen har Tolletaten og Kystvakten planlagt en kraftig tilstedeværelse i Oslofjorden i områdene nær grensen mot Sverige. Minst fem båter vil være i aksjon. – Mange tror nok det er mindre sjanse for å bli tatt av Tolletaten til sjøs. Men de samme reglene gjelder på vann som på land, sier avdelingsdirektør Tim Gurrik i Tolletaten. – Vi kommer til å benytte alt vi har av maritime ressurser for å dekke et størst mulig område, fortsetter han. Korteste vei for harryhandel er mellom Strömstad og Hvaler. Kystvakten ser «alt» Kystvaktskipet Nornen er med på aksjonen. Om bord har de systemer som gjør at de kan følge med på alt som foregår på vannet over store områder. Og mannskapene bistår med å peke ut hvilke farkoster som er mest aktuelle å sjekke. Alle kystvaktskipene har også lettbåter som raskt kan settes på vannet, om det blir behov for det. Pinsehandel Tradisjonelt er pinsen starten på båtsesongen for mange. Og i år vil altså Tolletaten vise tilstedeværelse blant svenskehandlere og andre på sjøen i vårt område. – Målet er at vi skal vise tilstedeværelse, drive kontrollvirksomhet og ikke minst minne publikum om hvilke regler som gjelder ved kryssing av grensen til sjøs, opplyser avdelingsdirektør Tim Gurrik. Ingen rød og grønn sone På sjøen er det ingen grønn og rød fortollingssone man må passere for å komme inn i landet. Har du tatt med deg for mye fra Sverige, er det ingen skranke du kan henvende deg til for å deklarere varer. Alt må deklarere om bord i båten, ved hjelp av Kvoteappen. – Er du i tvil, kan du sjekke om du er innafor eller utenfor kvoten. Appen regner også ut hvor mye du eventuelt må betale, forklarer Gurrik. Verdens nest lengste kystlinje Kystvakten har lang erfaring med å gjennomføre kontrollaksjoner i samarbeid med, eller på vegne av Tolletaten. – Norge har en av verdens lengste kystlinjer, og havet er vår viktigste transportvei for frakt av varer. Med tusenvis av havneanløp, trenger vi derfor gode rutiner og godt samarbeid mellom statlige aktører for å regulere det som kommer inn til landet, sier Gurrik. Ikke bare varer som sjekkes Tolletaten minner om at de også undersøker om du har gjennomført reparasjoner på båten din i utlandet. Og om du har kjøpt båten din i utlandet. Her er regelen at du må fortolle reparasjoner på mer enn 3.000 kroner hvis du ikke har vært ute av landet mer enn 24 timer. Har du vært utenfor Norge over 24 timer, er grensen 6.000 kroner. Har du kjøpt båt i utlandet, må det betales 25 prosent merverdiavgift på grensen. De kan også sjekke om fartøyet ditt ble fortollet da det ankom Norge første gang. Og de kan sjekke at CE-merkingen er riktig. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
176-671 Svart Fredag 19:03 Link til dette innlegget Svart Fredag 19:03 Hva gjør digre, private yachter som ankommer Norge? Regner med at disse har med seg nok ankerdram for en jordomseiling. Sitér dette innlegget Any ship can be a minesweeper. Once. Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" ! Link to post
Chilli Solbris Svart Fredag 19:19 Link til dette innlegget Svart Fredag 19:19 Tror det var på tide at grensekontrollen skjerpes! Mange båter som såvidt har ripa over sjøen!😁😁 Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Steihy Svart Fredag 21:09 Link til dette innlegget Svart Fredag 21:09 "ombord har de systemer som kan sjekke alt som foregår på vannet over store avstander..." Jeg lå i Olasvssundet, Ny Hellesund, i fjor på denne tida. På vei hjem til vestlandet etter to uker i Bohuslän. Vi var tre norske båter og en tysk for anker i bukta. Tollbåten kom inn, sjekket tyskeren og de to andre norske. Ikke meg. Jeg skjønte det med tyskeren, men ikke to av tre norske. Vi hadde vel fulgt omtrent samme vinder fra Sverige, tenker jeg. Jeg tror lærdommen må være at AIS ikke er gunstig på harryhandel. Sitér dette innlegget Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
Eika Svart Fredag 21:46 Link til dette innlegget Svart Fredag 21:46 Perfekt helg og prøve på ny rekord fra Strømstad til Vestfold Sitér dette innlegget Link to post
Captain A Svart Fredag 22:05 Link til dette innlegget Svart Fredag 22:05 176-671 skrev for 2 timer siden: Hva gjør digre, private yachter som ankommer Norge? Regner med at disse har med seg nok ankerdram for en jordomseiling. Det klareres inn mengde ombord ved ankomst Norge til Tollvesenet via safeseanet ved ankomst Så ved ein evt kontroll så må dette stemme både med ankomst og avgang Norge Kan ikkje servere taxfree varer innenfor 12nm i Norge Så har man normalt toll pliktige varer på bonded store som kan bli forseglet vist det kommer tollere om bord Sitér dette innlegget Link to post
atletico1 Svart Fredag 22:19 Link til dette innlegget Svart Fredag 22:19 Så på TV2 frokost -de sjekket ei skute i Sekken på vei fra Fredrikstad til Koster i Sverige. Dette var vel mest show fordi TV2 var ombord Tollbåten. Også på NRK senere var det innslag på grensa utafor Herføl, Hvaler så jeg. Sjekker båter før de knapt har kommet til Sverige og fått bunkret synes jeg var bortkastet tid for Tolletaten. Vente til pinsa er over og de kommer tilbake er vel bedre, ja, de er sikkert på plass da også slik at Staten kan få inn noen sårt tiltrengte kroner på et par vin eller noen brett øl ekstra. Eventuelle storsmulglere drar jo ikke hjem over grense når pinsa er over. Synes det er tragisk misbruk av skattepengene våre. Sitér dette innlegget Link to post
Vestkystseiler Svart igår klokken 02:18 Link til dette innlegget Svart igår klokken 02:18 Hvordan kan tollerne finne ut om du har fått utført båtreparasjoner eller vedlikehold i utlandet? Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart igår klokken 05:32 Link til dette innlegget Svart igår klokken 05:32 8 hours ago, Steihy said: Jeg tror lærdommen må være at AIS ikke er gunstig på harryhandel. Right! I land med en enkel kystlinje, så kan kystvakta se "alt". Jeg er i Bulgaria nå, bortsett fra når grensepolitiet har sovna på jobb så følger de svært godt med på trafikken. I land med komplisert kystlinje, slik som grenseområdet Norge-Sverige, Bosphorus og Tyrkia/Hellas så er det umulig å holde følge med båter som ikke har AIS. I begynnelsen av Covid-perioden lå vi i Fredrikstad, på kvelden dro vi nedover elva og ankret opp et sted, neste dag dro vi tilbake opp elva. Vi ble stoppet av politi som lurte på om vi hadde vært i Sverige! Hadde kystvakten sett "alt", så hadde det ikke vært vits i å spørre! Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart igår klokken 05:42 Link til dette innlegget Svart igår klokken 05:42 11 hours ago, Komodo said: Tolletaten minner om at de også undersøker om du har gjennomført reparasjoner på båten din i utlandet. Og om du har kjøpt båten din i utlandet. Her er regelen at du må fortolle reparasjoner på mer enn 3.000 kroner hvis du ikke har vært ute av landet mer enn 24 timer. Har du vært utenfor Norge over 24 timer, er grensen 6.000 kroner. Denne var jeg forsåvidt klar over, men hadde glemt litt av. Dette gjelder jo ikke bare reperasjoner, men også forefallende vedlikehold og reperasjoner etter skade. Regelen gir jo forsåvidt mening dersom man drar på dagstur til Tunisia med formål å få gjort unna billige reperasjoner. Har man vært ute av landet i flere år, eller dersom man har hatt uhell på veien som må løses lokalt, så er 6000 kroner veldig lite. Jeg har vært ute i noen år og har foreløbig ingen planer om å komme tilbake. Jeg gjør det meste av vedlikehold selv, men litt hjelp betaler jeg for (samt materiell og reservedeler) - det er en sneballs sjanse i helvete for at jeg kommer til å oppsøke tolletaten for å betale moms for alt av vedlikehold jeg har betalt for gjennom de siste årene hvisnår jeg returnerer til Norge. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Bitteliten Svart igår klokken 07:07 Link til dette innlegget Svart igår klokken 07:07 Vestkystseiler skrev for 4 timer siden: Hvordan kan tollerne finne ut om du har fått utført båtreparasjoner eller vedlikehold i utlandet? De har tilgang til valutaregiateret online ombord. Jeg ble stoppa 2 ganger en sesong, men ikke i forbindelse med at vi seilte fra Sverige til Norge. Jeg ble stoppa i Norge, langt fra grensen. Jeg tror de sjekker skipsregisteret, fant mitt personnummer, gikk inn i valutaregisteret. I valutaregisteret ligger alle transaksjoner gjort med bank og kort til/fra utlandet over 25000kr. jeg har alle papirer i orden, og de ligger ombord. Jeg hadde betalt norsk mva på jobber gjort på båten i Sverige. Loven sier at du skal gjøre det umiddelbart. For meg var prosedyren at jeg varslet tollvesenet før vi hentet båten i Sverige pr telefon. Ved ankomst hjemmehavn dro jeg dagen etter til nærmeste tollstasjon med kopi av fakturaer fra Sverige jeg hadde betalt (disse var alle ex svensk mva) og jeg betalte norsk mva. Det skal betales norsk mva på alle utbedringer og oppgarderinger. ene gangen de stoppet meg hadde de et filmteam med seg. Tror nesten de ble litt skuffa da jeg hadde alle papirer og kvitteringer i orden 😊 Norge er del av et EU system der alle disse dataene er tilgjengelige over landegrenser. der registreres også båter inn og ut av tollager, som er en betingelse for at man nå skal kunne få utført jobber i Sverige ex mva. Det er et regnskapskrav på den svenske virksomheten som utfører jobbene. om du lurer på om vi blir overvålet og vi er i Orwells verden nå. Ja det er vi. 🫣😉 nå som det er biometriske data i alle pass og det brukes ansiktsgjenkjenning på grensene, tenk deg at du har vært i London og kjøpt en veske eller klokke eller noe annetmed verdi over 6000kr som er tax free grensen. De har tilgang til alle kort brukt i utlandet. Når du passerer på grønn sone på flyplassen blir alle ansikter som har brukt mer enn taxfree grensen lyst opp i rødt. Om det er sånn vet jeg ikke. Men siste jeg var i USA sa passkontrolløren velkommen til USA xxxxxxx (fornavnet mitt) før jeg viste passet mitt. Han ba ikke om å se passet mitt heller for det så han på skjermen sin. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart igår klokken 07:17 Link til dette innlegget Svart igår klokken 07:17 Enten man smugler varer eller arbeide så blir vel det ett fett sett i tollsammenheng. Kommer du over grensen til Sverige eller Tyskland med noen 20-literskanner med grønn diesel, så har du et problem. Tollregler tilhører nasjonalstatene. Er man på tur ute av landet i mer enn ett år, tror jeg ikke det er noen som kikker på at det har blitt foretatt vedlikehold og nødvendige reparasjoner på utsiden av flaggstaten. Vi overfører en drøss med NOK til SEK hver måned. Det er ikke noe problem for norske myndigheter å sjekke hva vi driver med. Den største kunden til svenske marinaer i Bohuslän er nordmenn. På forespørsel til en av dem, kan de kan lage fakturaer uten svensk MVA. Men de har aldri gjort det. Det er noen gråsoner her og der når det gjelder hva som er MVA-fri leie og når det går over til MVA-pliktig service. Men kjøper du nye seil eller ny motor så er det ikke tvil om hvor MVA hører hjemme. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 23 timer siden Link til dette innlegget Svart 23 timer siden 1 hour ago, Hulda said: På forespørsel til en av dem, kan de kan lage fakturaer uten svensk MVA. Men de har aldri gjort det. Ja, det er ikke meningen at man skal betale dobbel MVA. Riktig prosedyre er å enten få ting gjort uten å betale lokal MVA på det, for så å betale norsk MVA - eller å få MVA refundert etter at MVA er betalt til norske myndigheter. Came to think - jeg hadde jo et forstag og rullesystem som ble ødelagt av mannskap for noen år siden, da fikk jeg faktisk reperasjon og deler uten å måtte betale MVA i Spania. Hvis dette faktisk registreres og sendes over landegrenser kan det jo tenkes at jeg vil bli krevd opp MVA ved ankomst til Norge. Hm! Så hadde jeg en forsikringsutbetaling etter uhell i Sverige, det var veldig mye frem og tilbake der ... jeg tror det endte opp med at forsikringsselskapet betalte rett til verkstedet, men hverken jeg eller firmaet som utbedret skadene var særlig fornøyde. Etter at jeg var tilbake i Norge mente forsikringsselskapet at jeg skulle dra ut til Gardermoen (!) og betale norsk MVA på reperasjonen. Jeg gadd aldri gjøre dette. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Hulda Svart 19 timer siden Link til dette innlegget Svart 19 timer siden Noe av problemkomplekset når det gjelder 'eksport' av MVA er at leverandørlandet garanterer for at kunden betaler MVA i sitt hjemland. Og det er det ikke alle verksteder og lokale leverandører som går med på. Nå har jeg stort sett brukt Sverige som leverandørland. Axelsson Marin i Strömstad kjenner jeg så godt at de har gått god for MVA. På to år formidlet jeg salg av tre båter til Norge, i tillegg noe dyrt utstyr. Men jeg har vært borti andre der jeg måtte stille bankgaranti for MVA-beløpet i lokal bank. Det gjaldt blant annet riggen til Hulda som jeg kjøpte i Sverige for rundt 23 år siden. Jeg vet ikke om det er endring i regelverket nå. Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 14 timer siden Link til dette innlegget Svart 14 timer siden Mai 2011. Bonus blir praiet av tollbåten utenfor Larkollen. 3 mann kommer ombord. Den ene var 'ung og kjekk' og ble med fru Bonus ned for å sjekke vinkjelleren. Etter den seansen ønsket fruen alltid at vi gikk der det var størst sannsynlighet for å bli praiet ... Og gjerne mot tollbåten! foto: terje avner Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 12 timer siden Link til dette innlegget Svart 12 timer siden Bonus skrev for 2 timer siden: Mai 2011. Bonus blir praiet av tollbåten utenfor Larkollen. 3 mann kommer ombord. Den ene var 'ung og kjekk' og ble med fru Bonus ned for å sjekke vinkjelleren. Etter den seansen ønsket fruen alltid at vi gikk der det var størst sannsynlighet for å bli praiet ... Og gjerne mot tollbåten! foto: terje avner Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Komodo Svart 9 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9 timer siden Bonus skrev for 5 timer siden: Den ene var 'ung og kjekk' og ble med fru Bonus ned for å sjekke vinkjelleren. Oi oi oi, håper du hadde overvåkningskameraer der nede Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.