Jump to content

Toalett, septiktank, lukt og "smørning"


roaldbj

Recommended Posts

Ser i diskusjonsforumet til Passagemaker at temaet lukt i septiktanksystemet drøftes, eksempelvis:

 

http://www.passagemaker.com/discus/message...html?1137780088 b

 

Det hevdes at blekemidler/klorin er uheldig grunnet tæringsproblemer og i ett innlegg anbefales bruk av Raritan C.P., i andre mateddik.

 

Tar imot råd når det gjelder påfyll i toilettet for å motvirke luktdannelse og opprettholde funksjonsevne i manuell og elektrisk toilett.

Har prøvd mange ting opp gjennom årene og har desverre endt opp med kombinasjonen klorin/matolje.

Kloring har tatt lukta og matolje har gitt smurning av gummipakningene.

Redigert av roaldbj (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Frostveske i toaletter er heller ikke helt bra for gummipakninger og klaffer......

 

Apropos dårlig lukt i septik så kan SYSTEMRENSEN til Malfix hjelpe.

Tøm tank. Hell på en liter med systemrens og fyll tanken ca halvfull med vann. La stå ett døgn og kan du kjøre en tur med båten så er det en fordel. Fyll så opp tanken med vann for så og tømme hele stasen igjen.

 

Og vipps...jeg hadde luktfritt system hele sommeren. Brukte så klart litt sanitærveske regelmessig.

Link to post
Share on other sites

Hvilken sanitærvæske pleier dere å bruke? Har forstått det slik at det er viktig at den er uparfymert, da parfymelukta setter seg i slangene. Jeg har nettopp bestilt meg septiktank selv, så jeg følger godt med på septiktråder... :wink:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hvilken sanitærvæske pleier dere å bruke?

Bruker Green Viking fra Hydro. Det er den jeg har funnet ut at fungerer best hos meg ihvertfall. Bare sjekk prisen før du handler. Varierer veldig. Virker som COOP OBS har en grei pris på stoffet. Koster ca halvparten av hva du må betale hos ei båtsjappe.

 

Jeg har brukt konsentrat av vinduspylerveske. Er det samme fare forbundet med dette?

Vet ikke hvordan konsentratet oppfører seg, men vanlig spylervæske er ihvertfall bortkastet som frostbeskyttelse om vinteren, hvis det er det du tenker på. Spriten fordamper ganske fort, og da er det bare vann igjen, og det fryser..........
Link to post
Share on other sites

Vet ikke hvordan konsentratet oppfører seg, men vanlig spylervæske er ihvertfall bortkastet som frostbeskyttelse om vinteren, hvis det er det du tenker på. Spriten fordamper ganske fort, og da er det bare vann igjen, og det fryser..........

Det er en temperaturtabell på flasken. Avhengig av miksen med vann. Jeg har dimensjonert blandingen til å skulle tåle -10. Usikker på dette med fordampingen som du nevner.

Link to post
Share on other sites

Du bør nok følge med hvis du har hatt stoffet rett i skåla. Det tar ikke så lang tid før spriten er fordampet. Men nå er det vel ikke sikkert at det er så mye som kan fryse i stykker heller da.

 

Jeg kjøpte et toalett nytt for en del år siden, og der fikk jeg problemer med at det ble lekkasje fra understellet. Tok da med toalettet til butikken der jeg kjøpte det og klaget. Fikk byttet det under tvil, og selgeren presiserte at jeg måtte bruke spylesvæske til frostsikring istedet for vanlig frostvæske. Javel sa jeg, og gjorde som jeg hadde fått beskjed om neste vinter. Det var da jeg oppdaget hvor dårlig det virket med spylervæske. Tror ikke fyren i butikken visste hva han snakket om i det hele tatt. Det gikk ikke mange ukene før alt var frosset nedi skåla. Fylte da på frostvæske igjen, men vet ikke om det var for sent. Fikk ihvertfall lekkasje på akkurat samme sted igjen på våren, så da kastet jeg ut hele toalettet og byttet til et annet.

Link to post
Share on other sites

Kombinasjonen klorin og matolje er i henhold til forståsegpåere det verst tenkelige man kan bruke.

 

Matoljen legger seg som en film på toppen og blokkerer effektivt alle forsøk på å få ny oksygenrik luft ned i blandingen.

 

Klorinen dreper bakterier, men klarer ikke å drepe alt. De bakteriene man aller minst ønsker er de som overlever lengst. De samme bakteriene setter nå i gang en nedbryting uten oksygen. Det er den nedbrytingen som luker a la svarte helvete.

 

Ut over dette er klorinen intet problem - hvis man har plasttank. Har man metalltank, er den et ypperlig middel til å angripe metall med.

 

Og de som mener at matolje er godt for pakninger og slanger? Skulle like å se en begrunnelse for slikt.

 

Hvorfor ikke bare fylle på en dæsj med sanitærvæske og la oksygen og bakterier bryte ned dritten helt luktfritt? Ikke fylle tanken mer enn 3/4 full? Tømme tanken ofte?

 

Jeg ser ikke helt problemet. Problemer med lukt er jo bare noe man helt unntaksvis har. Stak opp tankluftinga di hvis du plages.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Kloring har tatt lukta og matolje har gitt smurning av gummipakningene.

Klorin tar sikkert lukta....men den kan vel ta mye annet også er jeg redd. Kommer ikke på min tank i hvertfall. Som "jolo" sier; LUFTING...og enda mere LUFTING. Bruk tanken mye!

De færreste båter har skikkelig lufting, røra/slangene er mer som trykkutjavnere å regne spør du meg.

Matolje; Det smører, men min erfaring med ufordøyd mat på tanken er at det gir enda værre lukt enn det den ferdig fordøyde gir.

Kjenner jeg at pumpa begynner å bli litt treg slipper jeg en god kladd Molykote 111 i do og suger den kontrollert inn i pumpa. Der inne flyter den rundt litt før den klistrer seg fast og jeg kan faktisk føle når pumpa får kontakt. Da er det bare å vri litt frem og tilbake mens jeg pumper saaakte opp og ned. Mye enklere enn å demontere for smøring av O-ringen.

Link to post
Share on other sites

For noen dager siden pumpet jeg septiken så tom som mulig (topprør, så det ligger nok en del godsaker igjen) Men, for å få løst opp mest mulig pumpet jeg inn flere liter Domestos.

Dette gjorde tydeligvis underverker, jeg var ute i kveld og pumpet dette ut uten at det var antydninger til lukt, fantes ikke :eek::eek:

 

Men nå skal dere høre hva dårlig lufting kan føre til :nono:

 

Jeg fikk lekkasje i en av de øverste sveisekjøtene på den syrefaste tanken ( i 2,5mm) Frostsprengt tenkte jeg. Det sivet ut dårlig lukt og det som verre er :diving:. Jeg fikk anbefalt å tette dette med kjemisk stål, som jeg gjorde. Det gikk kun noen dager så var det kjemiske stålet på ca. 8 mm tykkelse revnet samme sted ! Det skremte meg :eek: hvor sterk denne laken skulle være....

 

Men i kveld da jeg pumpet inn vann i tanken og stengte ut-ventilen slik at også mitt puslete lufterør skulle få seg en skylling....da så jeg hva som var årsaken :eek: Tanken blåste seg opp fordi lufterøret var tett av dritt som hadde havnet der pga en "vannlås" slik slangen lå (16mm).

OG da jeg begynte å pumpe ut med min store Titan, så SMALT det slik at jeg løp ut for å se om vi var påkjørt :lol: Men da jeg så tanken var veggene innoverbøyd :eek::eek:

Og da jeg slapp inn mer fra wc smalt de ut igjen, slik revner en sveisekjøt fort :nono:

Nå skal den skiftes i ny og den nye skal ha 1" lufting med fall mot tanken, og Domestos skal brukes jevnlig, for det virket meget bra og er attpåtil billig :flag:

Link to post
Share on other sites

Molykote 111 er silicone grease. Relativt dyr tror jeg, men jeg har fri tilgang, så det går en del. Hvor du får den; tja si det? Vet at Fadum i Drammen fører den. Regner med du får tak i den hos feks Tess og andre forhandlere som retter seg mer mot industri enn oss vanlige hobbyforbrukere. Fås i både tube og i spann av diverse størrelser.

Link to post
Share on other sites

Enig med flere her at det meste av luktproblemene løses ved god nok lufting....lufting...luftiing! Båtbyggerne har ikke innsett atdete kunne bli et problem, i og med at de ikke har laget god nok lufting av septiktanken. Jeg kjenner flere som har slike problem, og etter å ha prøvd "alt", står vi igjen med forliten dimensjonering av lufterør og -ventiler, samt for dårlig tankmateriale og for dårlige slanger......

Link to post
Share on other sites

Ser at endel amerikanske trawler-eiere viser til ukentlig bruk av litt eddik i sanitærsystemet. Har noen erfaring med dette?

Hei.

 

Det er et meget godt råd! Det har ingenting med luktproblematikken å gjøre, men det hjelper til at systemet (spesielt slanger) ikke gror igjen dersom du spyler ned med sjøvann. Da dannes det over tid såkalt "urinstein" som er en kalkforbindelse av urin og sjøvann. Og da eddik (bruker selv en "dasj" 35% husholdningseddig i skålen hver helg jeg er ute med båten) løser opp kalk, forhindrer dette at slangene gror igjen med gul urinstein/kalkstein. Har selv erfaring med steinharde igjenngrodde slanger midt i ferien! Men "Nu gå alt så meget bedre" som Willoc sa en gang.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

står vi igjen med for liten dimensjonering av lufterør og -ventiler

Hei.

 

Og er det ventil, er den gjerne så idiotisk konstruert at den kun slipper luft ut og ikke INN! Da er en garantert lukt. Da koser de anaerobe bakteriene nede i tanken seg. Og det er de som jobber med å bryte ned dritten uten oksygen og lager drittlukten, mens de aerobe bakteriene som bryter ned dritten helt luktfritt og som krever oksygen dessverre dør! Mer om dette kan du lese om i Dassens bibel.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

  • 4 år senere...

Skumleste dassens bibel,og det var jaggumeg et par fornuftige ting der å lese...Skal lese grundigere gjennom en annen dag.

 

Men er det da riktig av meg å konkludere med: ( rett meg om jeg tar feil eller viktige tilføyelser)

 

1. Bruk det billigste og kjipeste toalettpapiret du finner.

2. Når du har gått på do, pump mer enn nok, ikke bare til det du har ført av er ute av syne, men til det mer enn sannsynlig er HELT nede i tanken.

3. Sett pumpa på å tømme slangen uten vann inn i skåla. Pump tomt i slangen.

4. Deretter to-tre glass med ferskvann, eller spyl litt med dusjslangen ned i skåla, pump til at slangen er tom helt frem til tanken. ( er det her man skal legge to tre tørk med papir sammen med rent vann i skåla?)

5. La ikke sjøvann stå i slangen mellom doskåla og tanken.

6. Bruk kun tilsetning som er anbefalt brukt til dette formålet.

7. Bruk ikke matolje i do. dette hindrer et godt miljø i tanken for nedbrytning.

8. Skift pakninger og annet service-kit hvert år båten er på land.

9. Bruk toalettet mye.

 

 

Moralen må være: det er bedre med en full septiktank av og til, enn et tilstoppet og lekk toalettsystem.

Link to post
Share on other sites

Stort sett grei oppsummering det, men jeg ville lagt til et punkt nr. 10. Tøm tanken så snart du har anledning, det er ingen grunn til å reise rundt med masse mannsjitt ombord. Og etter tømming, pump inn mye vann, og pump det så ut igjen.

 

Og angående punkt 1: Bruk gjerne billig papir, men ikke resirkulert. I slikt papir er fibrene etter hvert blitt så korte at produsenten må tilsette mye lim for i det hele tatt å få papiret til å henge sammen. Dette limet kan føre til at papirmassen "klogger" seg og føre til tilstoppelse.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

ok. da blir det ikke resirkulert :) Miljøvennlig kan man være hjemme eller på utedassen.

Angående tømming.

Sett at man er på vei fra en gjestehavn til en annen med tilgang på ferskvann. Blir det da hensiktsmessig å nermest toppe septiktanken med ferskavnn før man forlater en havn, tøm tanken i åpent farvann, fyll på med masse ferskvann underveis, kjør så det vaskes godt nede i tanken, tøm tanken før en når neste gjestehavn og fyll på med egnet tilsetning...

 

Det var anført i dassens bibel at man skal finne ut hvor mange pump som skal til for å få alt ned i septiktanken. Hvordan finner man dette ut? Tilsvarer da ett pump opp og ned, slangelengde tilsvarende lengden på "pumpe-stanga". Isåfall, om stanga er 20 cm, og slangen fra doen til tanken er 2 meter, så skal det 10 pump til for å få alt helt ned i tanken. Lar man da vannet renne inn hele tiden eller stanges vann inn etter feks 5-6 pump?

 

dette er jaggumeg et bra diskusjonstema. Toalettrutiner i båt :)

 

Var forøvrig med på en seilbåt forleden... Alle nye som kom ombord, under en passelig fuktig fest i Bergen, som spurte etter toalettet, fikk først vite at det var sitte-påbud, deretter anvist gjestetoalettet. Sitte-påbud høres vennligere ut enn stå-forbud.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...