Jump to content

Toalett, septiktank, lukt og "smørning"


roaldbj

Recommended Posts

Å drive og surre med ferskvann i dassen, synes jeg blir for mye styr. Men før jeg forlater båten etter en helgetur, heller jeg ferskvann i doskålen. Dersom ikke blir det etter en varm sommeruke en råtten lukt av sjøvann på det lille rommet. Å begynne å telle pumpeslag osv, høres også ut som noe styr. Og skal du ha gjester ombord, må du jo først ha et høytidelig intensivkurs i dobruk! Selv har jeg for lengst gått over til elektrisk. Da trykker jeg på knappen til all dritten er borte fra skålen og et par sekunder til

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Har fått toilett og septiktank med el.pumper i båten. Septiktanken er av amerikansk fabrikat i rotasjonsstøpt plast. På toppen sitter det et filter på lufterøret (se bildet). Sannsynligvis er det et luktfilter(?). Virker det fornuftig? Jeg trodde det skulle være minst mulig restriksjoner på lufterøret.

 

Ellers ser en av bildet at tanken er utstyrt med vakuumventil, tydeligvis for å hindre sammenklapping ved tett lufterør.

 

img_1521.jpg

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Ville tatt bort vakumventilen og erstattet den med en lufting fordi ved å gjøre det fjernes behovet for en vakumventil samt at det bedrer luftingen av tanken, og det uten å måtte lage nytt hull i tanken.

 

Tenkte bare at ved tilstrekkelig god lufting er det ikke behov for et filter, som kan gå tett.

Det kan en vakumventil gjøre også.

 

Rett å slett ta bort to potensielle problemer..

Link to post
Share on other sites

Eg kjøpte kullfilter til luftingen. Det ligger urørt i skapet etter to år.

Det eg har erfart er at tanken ikkje alltid tømte seg når eg trudde... Da lukter det etter feks 14 dager ....

Pumpa ligger oppunder dekk og må derfor løfte gørra opp av tanken. Sikkert stigrør? Dersom vi er bare på dagstur med under feks ti do-besøk (gjettning i mengde nå altså...) så blir det for lite på tanken til at pumpa får begynt jobben ser det ut til :headbang:

Etter eg oppdaga dette så har eg begynt å fylle tanken opp med sjøvann regelmessig, før tømming. Pleier da fylle opp til det spruter ut luftehullet i skrogsida. Samme trykk der som fra lensepumpa :smiley: Så tømme i litt over 3min. En dasj med biltama sin sanitærveske, og allt er toppers :smiley:

 

Ulempen her er at nokon må stå å holde inn knappen til toalettet i kanskje 5 minutter. Dette vil nok korte levetid på pumpa der.... Men eg har ikkje andre forslag.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Ser at endel amerikanske trawler-eiere viser til ukentlig bruk av litt eddik i sanitærsystemet. Har noen erfaring med dette?

 

 

Hei.

 

Det er et meget godt råd! Det har ingenting med luktproblematikken å gjøre, men det hjelper til at systemet (spesielt slanger) ikke gror igjen dersom du spyler ned med sjøvann. Da dannes det over tid såkalt "urinstein" som er en kalkforbindelse av urin og sjøvann. Og da eddik (bruker selv en "dasj" 35% husholdningseddig i skålen hver helg jeg er ute med båten) løser opp kalk, forhindrer dette at slangene gror igjen med gul urinstein/kalkstein.

Lars H.

Vi som bor i båt store deler av året beynner å få noen erfaringer med dette. Jeg vil understrek at det er vikig å holde urinsteinen under kontroll. Vi har brukt dyre spesialmiddel men skal nå prøve med sterk eddik. Vi bruker heller aldri papir i doet, egen boks for det. Vider el. do (kvern) dersom det er noe avstand til overbordventilen og sep.tank. Får en luktplager er det kun en effektiv ting å gjøre, skift ut luktekilden, det er vår erfaring. Dolukt biter seg fast i alt, i treverk, plast, slager, og særlig når temp. i sjø og luft stiger (sommer).

Link to post
Share on other sites

Høytidelig intensivkurs er på sin plass når det kommet nye folk ombord ja.. Og det er faktsik meget interessant å se hvor nøye folk følger med på kurset. Ingen har lyst på hjelp ETTER at de har vært på do, og har glemt hva de skulle gjøre. :)

 

Hvilket merke dopapir er det som er beste da? for eksempel fra KIWI?..

Link to post
Share on other sites

Hvilket merke dopapir er det som er beste da? for eksempel fra KIWI?..

Hvilket merke som er best, vet jeg ikke, og normalt handler vi ikke på KIWI. Selv bruker vi Lambi uten noen som helst problemer.

Lars H.

webcam fra båten her

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

  • 5 år senere...

Nyere forskning sier at ,,

 Eddik er fri for kjemikalier, men den ødelegger gummislanger og pakninger i vaskemaskiner (og oppvaskmaskiner), så hvis dere vil unngå at disse smuldrer opp, bør dere heller bruke vanlige tøymyknere, de skader ikke maskinen.

 

Hell halvannen liter Cola i toalettet og la det virke over natten. Dagen etter vil du enkelt kunne fjerne kalkrestene med en toalettbørste. 

 

http://www.viivilla.no/interior/renhold-og-inneklima/8-geniale-husmortriks-du-ikke-vil-ga-glipp-av/?utm_source=sprinkle&utm_medium=widget-53fc8a4147121&utm_content=www.viivilla.no

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Ja jo. Det finnes syre i Cola, og som andre sterkere syrer, løser syre opp kalk. :giggle:

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Og når båten har ligget noen varme sommerdager uten bruk, så er sjøvannet i toalettet brunt og lukter ille. En spiseskje med 35 % eddik fikser det. Nå har jeg brukt eddik noen år i toalettsystemet, og slangene har ikke konket enda. Ei heller impelleren i toalettpumpen.

 

Toalettet ble satt inn i 2002, og septiktanken i 2010. Toalettpapir kjøper vi hos Biltema.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

My two cents:

1. Tøm så ofte du kan, er tanken tom for "skit" er det jo ikke så mye som kan lage lukt (og etter jeg har tømt, pleier jeg å fylle skålen 2-3 ganger med en skvett blåmiddel og så tømme igjen).

2. Når du ligger på brygga- før du går ut- fyll tanken heeelt full med ferskvann og tøm når du er i rom sjø

 

Enkelt og greit- lite kjemikalier og surr- rent vann og tom tank uten masse skit. Det fungerer bra (for oss iallefall)

 

/Nagel.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...