Jump to content

Yamaha F150 - Overhaling av undervannshus og retting av aksel


Komodo

Recommended Posts

Hei alle båtvenner!

 

Har en knakende flott Yamaha F150 stående (i veien for bilen) foran garasjen. Denne skal få en god service, samt overhaling av undervannshus. Undervannshuset vil bli åpnet fordi det er kast i aksel, samt observert noe spon i gearolje.

 

Her er vidunderet

20240913_113350.jpg.2c1812fae675b4fa322d6538897f38ca.jpg

 

Den første jobben var å lage et verktøy for å skru ut den store mutteren som holder innmaten i undervannshuset på plass. Mutteren er i aluminium og det er gode muligheter for at den irrer fast, så verktøyet må være solid og fordele kraften godt på alle taggene på mutteren.

20240531_165531.jpg.afaf050c2b613d8fbe667337931d049b.jpg

 

En metode ble pønsket ut, og et verktøy ble tryllet fram av en bit av en aksel som lå slengt i garasjen. Her er biten dreid til på riktig mål og spent opp i et delehode for å frese ut tenner som griper i mutteren. Blir omtrent som å lage et tannhjul.

20240530_204140.jpg.68ff87e327780db97817059fd2bcbc4a.jpg

 

Ferdig freset og gradet

20240531_165417.jpg.5935c6dce85a42647cb8b40bb43f7609.jpg

 

Brant ut et slags svingjern av en platebit på frihånd med skjærebrenneren. Ble ikke så pent, men solid. Svingjernet ble skrudd fast fra baksiden med fire maskinskruer, så kan man tre et rør på de korte armene for å få passelig moment. 

Ps; vet det finnes slike verktøy å få kjøpt. Men for det første så koster det litt å kjøpe inn en drøss med spesialverktøy, for det andre er de verktøyene vesentlig spinklere, og for det tredje forsvinner jo mye av moroa :smiler: Her har verktøyet fått ligge og ruste litt i garasjen over vinteren...

20250404_202937.jpg.a77afc2b9e9699301b365998a91feab4.jpg

 

Jeg trengte også et verktøy for å trekke ut akselen og bosset bosset/huset som akselen er lagret opp i. Det ble laget av diverse skrot jeg fant i garasjen, bla. en gammel flens.

20250331_193725.jpg.256d6de26daabc74d71201209d40ef17.jpg

 

Spindel til avtrekkeren ble laget av en stump av et gammelt emnesrør. Her skal propellakselen gå inni spindelen, så den må nødvendigvis ha en viss diameter. Jeg gjenget den opp med 5/4" rørgjenger utvendig. 

20250402_200748.jpg.d1693b6a2e877b017a281f9c728a38a0.jpg

 

Denne mutteren ble laget av en annen akselbit som lå og slang, og fikk R 5/4" innvendig. Det blir den jeg skal trekke mot. I tillegg må jeg ha en distansehylse samt en brystning mot undervannshuset. 

20250402_201146.jpg.51abd72020078b211f804e197786c67b.jpg

 

For å kunne trekke på spindelen måtte jeg ha en sekskant e.l. for å gripe med en fastnøkkel, skiftenøkkel e.l. Den dreide jeg av en NV46 syrefat sekskantbolt. Dreide også en brystning der den grønne pila peker for å få en styring mot senter, samt fuge for å sveise i. 

20250402_201349.jpg.c3a9d31cb3bda46f3ef8b4db0fd89979.jpgder

 

Her er spindelen satt opp for sveising. Sveiste tre lag, først en bunnstreng med tig, så to strenger med pinne. 

20250402_202658.jpg.e8513546546ebc18888af8149101fd22.jpg

 

Og her er verktøyet sammenstilt. Det første jeg hadde dreid var plata som står mot undervannshuset (den blå pila), det ble til av den rustne flensen lenger opp. Dreide så en tykk skive i bronse (rød pil), og en skive i seigherdet rustfritt stål som ligger mellom bronseskiva og propellmutteren (grønn pil). Denne siste fikk en brystning som gikk gjennom bronseskiva og styrer i sekskanten. Dette for at alt skal være sentrert, slik at kraften blir rettet mest mulig aksialt. Bronse er et lagermetall, og med et lag fett mot herdet rustfritt stål blir det lav friksjon. Akkurat det spiller imidlertid liten rolle. For akselen vil bli med rundt, så friksjonen her blir i gjengene på spindelen. Men men, sånn ble det. 

20250404_193907.jpg.cecb68d0caffe7481bc09bfead084ed8.jpg

 

Her har den store mutteren fått et nøkkelfeste. Dette ble gjort fort og gæli med vinkelsliper, da jeg ikke har fres selv i garasjen. Dette sporet er så stort at jeg må bruke den største rørtanga jeg har for å rekke over. 

20250404_202928.jpg.5b662c3404460e48f765249141d28241.jpg

 

I biter ser det slik ut. Ble ganske mange deler (og timer) til slutt. Kunne jo bare lånt meg et verktøy, men jeg ville gjerne ha et slikt solid verktøy til senere anledninger. Dessuten moro å se hvordan det fungerte i forhold til de avtrekkerne som er i handelen (ps; kan røpe at det ikke skuffet!)

20250528_101853.jpg.5284a893fbbbdb179977f18921bcc711.jpg

 

Var så heldig å få lov til å stå i verkstedet til en kamerat å skru. Han hadde en avtrekker som er beregnet på akkurat dette, og han ville gjerne prøve den først. Men det gikk veldig dårlig. Dro til det vi turte, og begynte å varme forsiktig på undervannshuset, men allikevel bøyde vi avtrekkeren uten at noe løsnet. Her har jeg tatt med avtrekkeren hjem for å rette den i pressa og forsterke den.

20250527_194003.jpg.9234c5f1cef60c609d66c71131123bf0.jpg

 

Og her er avtrekkeren forsterket. Den hjemmelagde busen ligger til venstre, og det var den vi måtte bruke for å få ut innmaten. 

20250528_101951.jpg.da551612cf42d1c4905e50a68e302a17.jpg

 

Så et lite tips. Hvis man skal tilte opp motoren når den ikke er koblet opp med strøm, så er det bare å sette strøm rett på ledningene til tiltmotoren. Ledningene er merket med blått og grønt (piler), tror det gjelder for de fleste merker. Ledningene må skrus av releet, så er det bare å sette strøm rett på fra et batteri. Tommelfingerregel er pluss på blå for å tilte opp (tenk mot himmelen), og grønt for å tilte ned (tenk mot gresset). 

20250414_180147.jpg.d57db82dea15e9747f630e817aed8b42.jpg

 

Fortsettelse følger....

Link to post
enslagsgjest skrev for 6 timer siden:

Ny motor til Dracoen? 

Kunne faktisk montert den på Dracoen, for denne har også ekstra lang stamme. Men jeg er egentlig fornøyd med den 100 hesteren jeg har. Kunne godt hatt noe mer dreiemoment når jeg har med meg flere i båten, men trenger ikke mer toppfart. Ønsker heller ikke en motor som er såpass mye større da de fleste av timene er i dorgefart, samt at jeg ikke er særlig sugen på en tyngre motor. Ikke noe problem med bæringen bak, men sånn som det er nå så er hele transomen ute av vannet, så når jeg tilter opp motoren så er hele motoren tørr. Skulle jeg byttet motor så frister det kanskje litt med en Merc. 115 av den nye typen. Den har 2,1 liters volum mot min på 1,7. Vesentlig større slagvolum og noe høyere effekt, men samtidig enda lavere vekt (hvis jeg husker riktig). Det som kunne vært veldig interessant med en Yamaha 150 er at den har balanseaksler, noe som jeg tenker at får ned vibrasjoner til et lavere nivå. Men det har vel kanskje både Merc. og Suzuki 150 også? ( @ivar, har du noe data på det i brosjyrearkivet ditt :fniser: ?) 

Så denne motoren blir nok lagt ut på finn.no når den er klar. Men først vil jeg gå over den slik at jeg kan stå inne for at tilstanden er god :smiler:

20240401_202306.jpg.4b79b14fecddecdb59ec0ed7677dfaba.jpg

 

 

Chilli Solbris skrev for 3 timer siden:

Helt vannvittig moro å lese! Det huet ditt virker!!:fniser::fniser::fniser:

Takker så mye for det Chilli :tommel_opp: Men hvor godt knollen fungerer må du nesten ta med frua (tror ikke hun er helt enig :fniser:)

 

krabbelars skrev for 1 time siden:

Hei, beklager om det er nevnt og jeg ikke har plukket det opp. Kanskje du kan gjenta: Hvordan fikk du kast i akslingen? Var det en grunning kanskje (skjer jo alle før eller siden) , og brukte du stålpropell i tilfellet?    

Nei, det har ikke blitt nevnt. Den har blitt kjørt på grunn, men det var ikke i mitt eie. Så årsaken til kast i propellaksel er grunnstøting, men det er med alu-propell, ikke stålpropell. Og hvis du ser hvordan den gamle propellen ser ut, så blir du nok overrasket! Den er slett ikke veldig skadet. Men den har nok fått seg et godt kakk, for akselen er skjev. Tipper det er mange som kjører rundt med litt kast i akselen uten å være klar over det selv... 

Link to post

Etter mye møye kom aksel og boss ut av undervannshuset. Det å skru ut den store mutteren gikk veldig fint, men det hjalp nok litt av jeg hadde dynket gjengene med rustløser jevnlig et par dager før jeg prøvde å løsne på den. Satt på verktøyet, og brukte to rør for å forlenge svingjernet på begge sider. Vi var to til å løsne, en på hver side, og da skulle det ikke veldig mye makt til for å få løs mutteren. Og når den først hadde løsnet, så var den grei å skru ut. Det var ikke spesielt mye irr og saltavleiringer i gjengene. 

 

Før akselen kan trekke ut må gearvelgeren demonteres. Det gjøres ved å skru ut de tre skruene på det svare lokket, og bikke forsiktig på det. Det er i plast og kan sprekke, så her må man være litt forsiktig. Lokket sitter med en utvendig O-ring, men i tillegg kan det være litt irr. 

20250527_134447.jpg.7b16f45036c36bba45af5d0a83038eec.jpg

 

Når lokket løsner er det om å gjøre å notere seg hvilken vei armen på gearvelgeren har stått. Her peker den mot styrbord. 

20250527_134458.jpg.34f78fa18fa73947e05637a2bae6e57e.jpg

 

Det å trekke ut akselen og bosset var en litt mer krevende øvelse. Prøvde som nevnt først "kjøpe-avtrekkeren", men den måtte gi tapt, selv med varme. Så satte vi på den hjemmelagde, og etter å ha satt på kraftig forspenn og varmet med propan på begge sider av undervannshuset samtidig måtte den gi tapt med et lite smell. Kan faktisk virke som om det er brukt loctite på det bosset. Da jeg skulle skrape det rent for irr og salt, kom det av noe brunaktige greier som virket som størknet loctite. Mulig det er brukt noe pakningslim på den store O-ringen på bosset. 

 

Her er en illustrasjon fra manualen som viser den originale avtrekkeren. Dette ble altså for veigt. Skulle den funket måtte vi varmet på undervannshuset til lakken flasset, det ønsket jeg ikke. Her kaller de bosset for "bearing housing", altså lagerhus. 

Bearinghousingpuller.PNG.8e609d7ccbdc27b484be7fee93b01456.PNG

 

For de som måtte være interessert er dette måten undervannshuset er bygget opp. Det jeg kaller for boss her er altså part nr. 24, propeller shaft housing, og den store O-ringen er nr. 25.

Sprengskisse-undervannshus.PNG.be6166a8b97c2c0adb444c009be237f6.PNG

 

Sprengskisse-undervannshus_partnr_1.PNG.95f2fcb2f3a36cdafab2a4498445408c.PNG

 

Sprengskisse-undervannshus_partnr_2.PNG.23225c9848f09cc823ea85a5bd32d097.PNG

 

 

Men til slutt løsnet det, og lagerhus/ akselhus/ boss (kall det hva du vil) måtte gi tapt. Den store mutteren som jeg lagde spesialverktøy til kaller de for "ring nut", den er M101,5 x 2. Denne er det vanlig å bare bore og meisle ut, men jeg ville forsøke å få den ut hel. Akkurat det gikk greit. Aksel og boss kommer ut i en del, akselen er bare tredd løs inn i bosset. Det store drevet vi ser på bosset er reversdrevet. Det er montert med et vanlig deep-groove enradet sporkulelager. 

20250528_100800.jpg.ff18834ac043f4ad1906a9281bfa3b2b.jpg

 

20250528_100815.jpg.9f2a58d5ed67e25c8226317969430306.jpg

 

Når innmaten har kommet ut må det rengjøres for irr og saltavleiringer. Innvendig her er det ikke lakkert, og det står faktisk saltvann helt inn til der den store O-ringen på bosset tetter, dvs. rett før det blanke partiet langt inn på bildet.

20250528_100856.jpg.eba6554930e62fd82d10bfb5d8429a9e.jpg

 

En time senere med fiberduk, og tilløp til senebetennelse i begge armene...

20250605_164952.jpg.102da1fecf57900e2a5003703a099ed2.jpg

 

Drevet som kommer ned er det som kalles piniong drevet, det store drevet man ser rett mot er foroverdrevet. Begge drevene så helt strøkne ut, og uten antydning til slitasje eller skader. Disse delene tar jeg ikke ut, de blir stående i.

20250605_165025.jpg.0cc6785ff4b21080b517cfe29f62a37d.jpg

 

Reversdrevet derimot hadde en liten skade. Det er ikke slitasje på selve drevet, men en liten skade på den ene tanna som kan se ut som at kommer fra et slag. Det mystiske her er imidlertid at jeg ikke kan forstå at et slikt merke kan komme fra drift, så jeg lurer på om det kan komme fra montering eller produksjon. Tanker om akkurat det @dieselfan? Tennene som cluch-dogen tar tak i er ubetydelig avrundet i kantene, så det godkjennes. 

20250601_214220.jpg.93d9578560272d753b54fc84871bf4e5.jpg

 

Nærbilde av skaden på tanna. Dette ser ut til å komme fra et slag radielt mot tanna, et slag som umulig kan komme under drift i mine øyne. Min umiddelbare tanke var at piniongen hadde kommet i kontat mot dette drevet ved montering på fabrikk (undervannshuset har aldri vært åpnet før). Jeg snurret derfor sakte rundt på drivakselen og inspiserte piniongen nøye, men der var det ikke spor etter noe skade. Uansett, jeg anser denne skaden som ubetydelig. Jeg filte vekk den graden som stakk litt ut fra tannflata med ei fil med fint smergelpapir, da vil ikke graden kunne gnage på piniongen. Dette er jo også reversdrevet, så etter at graden er pusset bort kan det umulig ha noe å si. Selve graden var kanskje ca 2mm lang. 

20250601_214356.jpg.90439855f04c86eae3061ea177dc82c1.jpg

 

Dette er kulelageret som reversdrevet er lagret opp med. Et solid deep-groove lager, men uansett et vanlig lager som kan kjøpes i en maskinforretning til noen hundrelapper. Hva det koster originalt vet jeg ikke, men jeg bytter det uansett ikke. Vasket det grundig i diesel, blåste rent med pressluft, og smurte opp med olje, og det løper helt feilfritt. 

20250605_171543.jpg.4c2a443c1523e41c159b5ad89cfb166b.jpg

 

20250601_213344.jpg.4a1e576d6ae8d430b28db95940c612ba.jpg

 

Her skal lageret monteres.

20250605_171517.jpg.10800741c1b4e0439ecc4afd183ecc3c.jpg

 

Etter fem minutter på kokeplata var temperaturen på bosset passelig. Da var det bare å slippe lageret med drevet tilbake i bosset. Trengte ikke presse engang, det ramlet rett i bunn. Anslår da at jeg varmet bosset til 100 grader. 

20250605_174819.jpg.1a788719883051c6eed01eb517c4df8a.jpg

 

Cluch dog og sjaltemekanisme ble demontert fra propellakselen. Som det observante øye kanskje ser så har denne akselen en annen sjaltemekanisme enn den på sprengskissen over. Det er nok fordi denne motoren er en F150 AET, mens manualen er fra en F150 B. Stor takk til @Selco Racing som har bidratt med manual :flagg_bp:

For de som skal demontere en slik aksel er det imidlertid grunn til å være forsiktig. Det er åpenbart ulike mekanismer for ulike modeller, og i akkurat denne modellen sitter det en kraftig fjær, og hele seks stålkuler! Det var jeg ikke forberedt på, så da jeg åpnet mekanismen spratt ei av kulene ut som et prosjektil. Men jeg hadde flaks, og klarte faktisk å finne igjen den kula :tommel_opp: Sprengskissen over viser jo at det er seks kuler inni der, men på det tidspunktet hadde jeg ennå ikke studert manualen :rødmer: 

20250528_110229.jpg.f3d9459f97a50c2c3733c774b2191f6d.jpg

 

Her er cluch dogen demontert fra akselen. Sjalting mellom fri-forover-bakover skjer ved at cluch dogen sklir på splinesen flyttes fram og tilbake på akselen. Tenna på cluchen viser noe avrunding på tuppene, dette forklarer at det var noe spon i olja. Men sponet har heldigvis ikke kommet inn i noen av lagrene og gjort skade. Den lile fas-slitasjen på tenna anses som ubetydelig, da så å si hele gripeflata er uskadd. Bytter derfor ikke cluch dog. Så der ser du årsaken til sponet @Ask :smiler:

20250528_122418.jpg.81f8426e989fbd221654324954337a0d.jpg

 

FF

 

Link to post
ivar skrev 10 minutter siden:

litt mer begrenset utvalg i slikt på nyere motorer desverre.  

 

Ok, da er konklusjonen så langt at drømmemotoren ikke er laget ennå :fniser: 

 

  • 50% mer dreiemoment i bunn
  • Ikke høyere vekt
  • Ikke en motor som bruker mer bensin på dorgefart
  • Balanseaksler (mindre vibrasjoner)
  • Mindre støy

Så vidt jeg har forstått er Suzuki og Yamaha de motorene som går for å være mest støysvake. Yamaha F150 og Merc. 150 har balanseaksler, vet ikke med Suzuki. Merc. er så vidt jeg har klart å se den letteste uansett effekt i segmentet 100-150. 

Link to post
Komodo skrev On 7.6.2025 at 17.36:

Ble ikke så pent, men solid.

Sprang på "dollbordet" av lekteren igjen, som er ca 35cm bredt og tryna i regnværet og da gikk seff skjærmen på mobilen, så fikk ikke sett bildene før nå på laptop... skal hilse fra hu ved siden av her som hadde følgende uttalelse: "han er vist ikke akkurat en overdrivelsens mann, han dærre Komodo..." synes du skal trene litt på selvskryt... du kan øke 300% før det blir for mye  :ja:

 

Komodo skrev On 7.6.2025 at 17.36:

Han hadde en avtrekker som er beregnet på akkurat dette, og han ville gjerne prøve den først. Men det gikk veldig dårlig. Dro til det vi turte, og begynte å varme forsiktig på undervannshuset, men allikevel bøyde vi avtrekkeren uten at noe løsnet.

Selvgjort i Komodo kvalitet skal de fleste fabrikker streve med å kopiere :kul:

 

OBS- kom til å tenke på et par ting - i tilfelle du er i garasjen hjernestormer jeg det nå i stedet for å lese videre.

 

NDE - anbefaler Fluoriserende magnetpulversjekk av akselen og tannhjulene om du har tilgang til det, spesiell fokus på hulkile i bunn av propell anleggskon, vanlig at akselen sprekker her, sjekk FØR du pusser og polerer !! Er det microsprekker ifm MT så ønsker du ikke bruke tid på retting, da vil micro bli til noe mer og det vil bare være et tidsspørsmål... Ny test etter retting men før polering, fordi pussing og polering vil redusere/tette indikasjonene og det er det siste du ønsker nå. Akselen er trolig en 5Cr avart som gir moderat følsomhet sammenliknet med ett svart stål.

 

Hvilken pasta skal du bruke på girhusmutteren ved montasje?

Link to post
Komodo skrev On 7.6.2025 at 17.36:

Kunne jo bare lånt meg et verktøy, men jeg ville gjerne ha et slikt solid verktøy til senere anledninger. Dessuten moro å se hvordan det fungerte i forhold til de avtrekkerne som er i handelen (ps; kan røpe at det ikke skuffet!)

De fleste som følger deg skjønte nok lenge før dette hvordan det kom til å gå med ditt verktøy... vs kjøpe-verktøy

 

Komodo skrev for 7 timer siden:

Tenna på cluchen viser noe avrunding på tuppene, dette forklarer at det var noe spon i olja.

Har du målt tykkelse på sponene du fant i oljen ?
Har giroljen vært tappet av tidligere og etter at det ble kjørt på? 
Har du bilder av spon?
Har gripeskiven noen form for herding?

Må si jeg er overrasket over generell overflate på medbringer.. gjør vondt å se dette på en Yamaha... jeg var blodfan i gamle dager, da så ikke delene slik ut :sjokkert:

 

Morro å få være med deg i garasjen igjen :tommel_opp::klapper:

 

Link to post
Komodo skrev for 8 timer siden:

Reversdrevet derimot hadde en liten skade. Det er ikke slitasje på selve drevet, men en liten skade på den ene tanna som kan se ut som at kommer fra et slag.

 

Komodo skrev for 8 timer siden:

Tanker om akkurat det @dieselfan?

Uten å kjenne historien ville jeg ha sjekket om:

- mistet roboten tannhjulet under montasje, og traff noe hardt?

- har en brukket tann e.l. kommet mellom piniong og reversdrev ?

 

Men om jeg forstår deg rett så stakk graden 2mm ut i tannbanen. Da MÅ det ha vært kontakt mellom grad og piniong.. når modulen er så stor og tannantallet så moderat så er det noe klaring i siste fase av utkobling, men nekter å tro det kan være 2mm, mer typisk 0.2mm men slikt finnes det tabeller for.

 

Skader har jo klart oppstått etter dreiing og fresing.

Dersom graden ikke har laget merker i piniongen og det ikke finnes en bit av en brukket tann eller lignende i girhus eller olje så ville jeg sagt at reverstannhjulet har falt fra benken, ned på noe hardt, eller blitt truffet av noe hardt. Kan ikke se for meg at det skulle vært mulig å lage en slik skade under demontering..

 

Link to post

@Chilli Solbris og @dieselfan; takk for hyggelige tilbakemeldinger, det er veldig, veldig hyggelig :flagg_bp: Litt sent nå, men kommer tilbake med nærmere kommentarer i morgen. 

 

@Ask; tviler på at de lydene du snakker om har med dette vesle hakket å gjøre. Tror heller det har å gjøre med feil instilling av gearwire, samt hvordan den settes i gear. Og det kan også forklare at hjørnene på cluch dogen er noe avrundet helt i tuppen. 

 

Men en ting kort. 

dieselfan skrev for 3 timer siden:

Har gripeskiven noen form for herding?

Med "gripeskive", tenker du da på det jeg kaller cluch dog? (Pos nr 11 på eksplosjonstegning).

 

dieselfan skrev for 2 timer siden:

Men om jeg forstår deg rett så stakk graden 2mm ut i tannbanen. Da MÅ det ha vært kontakt mellom grad og piniong.

Nå er jo graden i reversdrevet, men det snurrer jo hele tiden med piniongen selv om det er foroverdrevet som drar akselen. 

Men jeg uttrykte meg nok noe utydelig. Mente ikke at graden stikker 2mm ut fra flanken, men at skaden er ca 2mm lang (blå pil). Graden stakk definitivt ut fra flanken i tannbanen, men det var kun få tiendedeler (rød pil). Ps; dette ble ikke målt, kun tatt på gefylen i ettertid. Graden er nå uansett borte, og vil ikke generere videre støy eller slitasje. 

Når du snakker om stygg overflate, regner da med at du tenker på at vi ser sporene etter dreiestålet fra produksjonen. Der har de kjørt høy mating! Og ja, jeg la også merke til det. Kommer en liten kommentar om akkurat det når jeg legger ut bildene av klokking av aksel også. Kom faktisk med en kommentar til kompisen min om akkurat det der. Nå er dette faktisk første gang jeg åpner et undervannshus, men har overhalt mange gearkasser, så prinsippene er jo stort sett det samme som går igjen. 

20250601_214356_01.jpg.4373e2265dea06a58c397d2c4882b0e2.jpg

 

Kan forøvrig legge til at aksel er klokket og rettet, legger ut bilder av den prosessen i morgen.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...