Jump to content

Yamaha F150 - Overhaling av undervannshus og retting av aksel

Komodo

Recommended Posts

Dixie 2100 skrev for 6 timer siden:

Dette er bare så utrolig herlig å lese/se.

Hyggelig å høre at du liker underholdningen @Dixie 2100 👍

Dixie 2100 skrev for 6 timer siden:

Skjønner jo hvorfor du ikke forstår hvordan noen kan klare seg uten dreibenk :fniser:

Ja, jeg står ved den uttalelsen 😄 I perioder er den i bruk hver dag! Når du først er vant til å ha dreiebenk, er det utrolig hvor mange bruksområder man ser 😊

Etter streng irettesettelse i går av @Komodo har jeg nå lest tråden.

Og her er det bar å "bøye seg i hatten" eller hva det het.

Imponert over nivået og kreativiteten. 

Ellers var vel det morsomste i går under gjennomgang av prosessen i plenum, der flesteparten var voldsomt imponert, @VegJoh som begynte å stille spørsmål om det ikke burde vært noen målinger av trykket under pressinga. Tok du det på feelingen?? 

Hilsen

Lurvetass

Nå har jeg også lest meg opp på tråden @lurvetass
Vi må vel bare konkludere med at her er det ikke annet å gjøre enn å bli skikkelig imponert over det arbeidet og den detaljgraden som @Komodo har vist oss her. Og ikke minst at alle i fremtiden kan nyte godt av den fantastiske dokumentasjonen som denne tråden har blitt :skål_øl:

D5L

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

lurvetass skrev On 14.6.2025 at 12.16:

Ellers var vel det morsomste i går under gjennomgang av prosessen i plenum, der flesteparten var voldsomt imponert, @VegJoh som begynte å stille spørsmål om det ikke burde vært noen målinger av trykket under pressinga. Tok du det på feelingen??

Det stemmer som @VegJoh sier. Skulle man vært litt mer vitenskapelige, så burde jeg ha satt opp måleuret i pressa, og loggført hvor hvor mye jeg presset den målt i hundredels millimeter, ikke bare i kraft. Så akkurat det tok jeg på feelingen :glimter:

VegJoh skrev On 14.6.2025 at 12.53:

Vi må vel bare konkludere med at her er det ikke annet å gjøre enn å bli skikkelig imponert over det arbeidet og den detaljgraden som @Komodo har vist oss her. Og ikke minst at alle i fremtiden kan nyte godt av den fantastiske dokumentasjonen som denne tråden har blitt

Takk for det @VegJoh :tommel_opp: Og det er nettopp det siste du skriver her som er litt av årsaken til denne tråden. Det er lite å finne på nettet av folk som har gjort dette. Mange videoer på Youtube om å åpne et undervannshus, men de hopper som regel over alle problemene i disse filmene. F.eks. det å skru ut den store ringmutteren (som kan være irret fast), eller trekke ut lagerhuset til akselen, som også kan sitte meget godt. Finner heller ikke noe særlig om klokking og retting av aksel. Det er stort sett noen jallavideoer om å rette akselen mens den sitter montert. 

Komodo skrev 17 minutter siden:

så burde jeg ha satt opp måleuret i pressa, og loggført hvor hvor mye jeg presset den målt i hundredels millimeter, ikke bare i kraft.

....og da lurer jeg på om hvor mange variabler eller faktorer som må hensyntas dersom du skulle ha beregnet hvor mye/ langt akselen skulle presses negativt for å ende opp helt rett? 

Type herding- tykkelse - lengde - temperatur ....osv. 

Om det er mulig å beregne?

Noe å fundere på @VegJoh???

Jeg vet at semihengere som er "forspent" er beregnet på x tonn belastning før de subber i asfalten.

il_fullxfull.5595340848_9esu.jpg.cd18b0aa2724b11b9ab7d14090c2f101.jpg Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Hekri skrev for 1 time siden:

....og da lurer jeg på om hvor mange variabler eller faktorer som må hensyntas dersom du skulle ha beregnet hvor mye/ langt akselen skulle presses negativt for å ende opp helt rett? 

Type herding- tykkelse - lengde - temperatur ....osv. 

Om det er mulig å beregne?

Poenget til Vegjoh er artig og interessant, men tok det vel mest som en spøk. Blir egentlig umulig å vite hvor mye man må overpresse for å komme tilbake til null. Vil også bli forskjellig fra aksel til aksel avhengig av bla. kvaliteten på stålet, diameter, og hvor mye den er bøyd. Men det hadde jo selvsagt vært interessant å visst akkurat hvor mye forbi senter jeg måtte presse for å rette 12/100 tilbake til null :smiler: 

Hekri skrev for 1 time siden:

Noe å fundere på @VegJoh???

Jeg vet at semihengere som er "forspent" er beregnet på x tonn belastning før de subber i asfalten.

En traverskranbjelke er også forspent av den grunn. Mange eksempler på dette. 

Komodo skrev 1 time siden:

Poenget til Vegjoh er artig og interessant, men tok det vel mest som en spøk. Blir egentlig umulig å vite hvor mye man må overpresse for å komme tilbake til null.

Hehe, ja det var helt klart en spøk 😅

D5L

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...