Jump to content

Får ikke startet vår gamle Tohatsu 9,9hk 4 takts motor

Olimue

Recommended Posts

Vi la opp motoren til vinteren (kjørt i ferskvann) og fikk startet den på våren. Den startet fint, men det varte bare i nesten ett minutt før den sluket. Siden har den ikke ville starte igjen.

Noen som har noen tips? Vi har byttet tennplugg, prøvd å la den lufte seg litt, men siden vi ikke er utpregede motormenesker lurer vi på om noen har gode tips.

Ut fra hva du beskriver mistenker jeg det er bensinrelatert, altså at motoren ikke får bensinen den trenger for å starte.

Hvilken type bensin brukte dere i fjor? 95 eller 98 oktan? Hvis 95 er denne såkalt E10-bensin, da inneholder den 10% etanol. Etanolen i bensinen kan reagere med aluminiumen i forgasseren, pakninger og slanger. I tillegg kan den skille seg fra bensinen og trekke til seg vann. Får bensinen stå i forgasseren en stund med dette (f.eks. over vinteren) kan det medføre at det dannes en slimete saltlignende gugge i forgasseren og andre steder der denne bensinen har fått stå i ro. Dette tetter dyser og hindrer flottøren i å bevege seg skikkelig, med resultatet at motoren ikke får bensin. Derfor er det lurt å drenere forgasseren (en liten messingskrue i bunnen av forgasseren, på flottørhuset) slik at forgasseren slipper stå med denne gugga i seg. Det ideelle er å bruke 98 oktan bensin som ikke inneholder etanol. 

Slik ståa er nå hadde jeg først prøvd å drenere forgasseren, gjerne oppi et beger, slik at du kan se hva som kommer ut. Viser det seg at det som kommer ut ikke er ren bensin er det sannsynligvis dette som er problemet. Da må du dessverre ta av forgasseren og demontere denne for en rens. Du kan jo eventuelt komme tilbake med resultatet fra dreneringen, og gjerne noen bilder av resultatet og forgasseren, så kan vi ta det videre derfra, hvis det er gjengrodd forgasser som er problemet.

Forgasseren på bildene er til en Yamaha 15-hester, hvis det skulle vise seg at din ser lignende ut inni er det ikke rart motoren ikke sviver😅

IMG_6888.jpeg

IMG_6889.jpeg

Olimue skrev On 7.6.2025 at 22.08:

fikk startet den på våren. Den startet fint, men det varte bare i nesten ett minutt før den sluket. Siden har den ikke ville starte igjen.

Den startet fint... også dro den vann og shit inn i dysene også hadde du som så mange andre en potte tett forgasser...
Bra det ikke var en Suzuki da for til den koster en ny forgasser nesten 5000kr.

Mitt råd: Jo mindre motorkyndig du er, jo viktigere er det at du lærer deg å drenere forgasseren din, og å ikke gjøre startforsøk på våren FØR du har drenert forgasseren.

På 70/80 tallet hadde man forgassere med store hull i dysene oh det fantes ikke 95E10 bensin...
I dag er hullene i dysene uhyggelig små og tetter seg uhelbredelig fort.... og vi har den helsikkes E10 bensinen...

Smuss og vann sammler seg på bunnen av forgasseren fordi det er ca 20% tyngre enn bensin, det er enkelt å tappe det ut av forgasseren fordi alle forgassere har en tappeskrue i bunnen av forgasseren, slukk røyken, åpne tappeskruen, pumpe på blæra 10 ganger, steng tappeskruen og gjør startforsøk.

De klokeste monterer et godt bensinfilter med se-glass i bunn, slik at du kan se om det er vann i bensinen. Det koster 700-1000kr men det er fortsatt ca en halv forgasser...

dieselfan skrev for 16 timer siden:

Smuss og vann sammler seg på bunnen av forgasseren fordi det er ca 20% tyngre enn vann

..enn bensin. (Bare en kjapp korreksjon, selv om jeg tror de fleste vil forstå det rett.)

dieselfan skrev for 16 timer siden:

Det koster 700-1000kr men det er fortsatt ca en halv forgasser...

Samt gjør sommere  langt mer triveligere,  enn å mekke på motor. 

Veldig gode råd fra dieselfan her.

Jeg hadde spart meg selv mye mekking dersom jeg hadde drenert forgassere før.

I fiskebåten skal jeg lå montere vannutskillende filter, for motor som hoster og harker, mister kraft etc er noe jeg virkelig ikke har lyst til å bruke tid på.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...