Jump to content

Båttur fra Kragerø til Fredrikstad ønsker tips

lundeberget9163

Recommended Posts

Hei

vi har kjøpt oss en 31 fots seilbåt i Kristiansand. Og nå har vi fått den opp til Kragerø. Av ymse grunner har turen som vel ikke skal ta så veldig lang tid faktisk tatt veldig lang tid. Ikke noe krise vi har tatt det som en liten ferie.

men det vi lurer på nå er hvor det er best å kjøre med båten.  Mannen min mener vi kan krysse Oslofjorden ved verdens ende.  Jeg mener det kanskje er litt ehm lettere om vi  kjører opp mot Nøtterøy og kjører igjennom Vrengen og krysser litt lengre inn i Oslofjorden.  Vi har ellers funnet ut at det enkleste når vi drar fra Kragerø er at vi holder oss godt innenfor Jomfruland så langt det lar seg gjør. 

Altså det er jeg som har satt opp kartene. Har gitt opp plotteren og bruker norgeskart på mobilen.   Jeg er virkelig ikke så veldig båtvant, altså småturer i fint vær ja. Men ikke sånt som dette her. 

hvis noen har noen tips om hvor vi bør legge ruta?. Helst ikke for mange stopp. Vi vil gjerne komme frem snart.  Og noen meninger og hva som er riktig vind/værforhold. Nå tror jeg ikke været kunne blitt mye finere. Er litt usikker på vinden. Men tror dette skal gå fint. Men hadde satt pris på litt innspill. 

hilsen par som skal bo i båten. 

i 82 var vi forsiktige da vi skulle til Sveige  Langesund - Vasser 8 timer flatt vann på natten kom uværet 3 dager landligge..

siden har vi gått rett over til Grebbestad. Men vi venter rett vær.

Windy sier vind mandag/ tirsdag så bedre

https://www.windy.com/58.865/9.594?2025061021,58.632,10.129,9

tror jeg hadde forsøkt meg fram gått ut etter Jomfruland.

Har der god tid ta turen om Kreppa ut etter Flesa og rødskjær om BB kjent på  bølger og vind, mulig roen ned i Nevlunghavn/ Stavern det blir bedre bør om et par dager

her er det mange bra linker

https://www.frihavne.com/?page_id=152

God tur

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

lundeberget9163 skrev for 14 timer siden:

Har gitt opp plotteren og bruker norgeskart på mobilen.

kan ingen ting om Plottere, men når du slår den på, viser den da ikke i kartet hvor dere er

og flytter seg etter som båten seiler. 

legg opp hva den heter så får du hjelp.

Fra utsiden av Stråholmen er det ca.10 NM til Tvistein over Langesundsbukta. 

kan bli langt fra land hvis en ikke er vant til det.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...