lundeberget9163 Startet Søndag 17:52 Link til dette innlegget Startet Søndag 17:52 Hei vi har kjøpt oss en 31 fots seilbåt i Kristiansand. Og nå har vi fått den opp til Kragerø. Av ymse grunner har turen som vel ikke skal ta så veldig lang tid faktisk tatt veldig lang tid. Ikke noe krise vi har tatt det som en liten ferie. men det vi lurer på nå er hvor det er best å kjøre med båten. Mannen min mener vi kan krysse Oslofjorden ved verdens ende. Jeg mener det kanskje er litt ehm lettere om vi kjører opp mot Nøtterøy og kjører igjennom Vrengen og krysser litt lengre inn i Oslofjorden. Vi har ellers funnet ut at det enkleste når vi drar fra Kragerø er at vi holder oss godt innenfor Jomfruland så langt det lar seg gjør. Altså det er jeg som har satt opp kartene. Har gitt opp plotteren og bruker norgeskart på mobilen. Jeg er virkelig ikke så veldig båtvant, altså småturer i fint vær ja. Men ikke sånt som dette her. hvis noen har noen tips om hvor vi bør legge ruta?. Helst ikke for mange stopp. Vi vil gjerne komme frem snart. Og noen meninger og hva som er riktig vind/værforhold. Nå tror jeg ikke været kunne blitt mye finere. Er litt usikker på vinden. Men tror dette skal gå fint. Men hadde satt pris på litt innspill. hilsen par som skal bo i båten. Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart Søndag 19:52 Link til dette innlegget Svart Søndag 19:52 De gangene jeg har kjørt over til feil side av fjorden, så har jeg kjørt ut ved nordenden på Jomfruland også bare satt kursen rett over Sitér dette innlegget Link to post
lundeberget9163 Svart Søndag 20:01 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Søndag 20:01 Takk for svar vi får tenke litt på det. Vil helst ha en grei tur. Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart Søndag 20:33 Link til dette innlegget Svart Søndag 20:33 Det sjøer mindre litt lenger ut, enn nærmere land. De gangene det har vært skikkelig drittvær så kjører jeg langt ute Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart Søndag 20:52 Link til dette innlegget Svart Søndag 20:52 i 82 var vi forsiktige da vi skulle til Sveige Langesund - Vasser 8 timer flatt vann på natten kom uværet 3 dager landligge.. siden har vi gått rett over til Grebbestad. Men vi venter rett vær. Windy sier vind mandag/ tirsdag så bedre https://www.windy.com/58.865/9.594?2025061021,58.632,10.129,9 tror jeg hadde forsøkt meg fram gått ut etter Jomfruland. Har der god tid ta turen om Kreppa ut etter Flesa og rødskjær om BB kjent på bølger og vind, mulig roen ned i Nevlunghavn/ Stavern det blir bedre bør om et par dager her er det mange bra linker https://www.frihavne.com/?page_id=152 God tur Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
dieselfan Svart Søndag 21:13 Link til dette innlegget Svart Søndag 21:13 lundeberget9163 skrev for 3 timer siden: Og noen meninger og hva som er riktig vind/værforhold. Har turen så langt gitt dere noen følelse av hvor mye vind dere er komfortable med i den båten? Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 22 timer siden Link til dette innlegget Svart 22 timer siden Helt enig med dieselfan her. Vinden er nok viktigere en rutevalg for de fleste. I dette området synes jeg selv at sørvestlig vind genererer mer sjø en nordlige vinder i dette området. Er det ubehagelig sjø, så er det klart best å gå over litt lenger nord som du selv foreslår. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 21 timer siden Link til dette innlegget Svart 21 timer siden lundeberget9163 skrev for 14 timer siden: Har gitt opp plotteren og bruker norgeskart på mobilen. kan ingen ting om Plottere, men når du slår den på, viser den da ikke i kartet hvor dere er og flytter seg etter som båten seiler. legg opp hva den heter så får du hjelp. Fra utsiden av Stråholmen er det ca.10 NM til Tvistein over Langesundsbukta. kan bli langt fra land hvis en ikke er vant til det. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Bellil Svart 16 timer siden Link til dette innlegget Svart 16 timer siden Hva endte dere med å gjøre? Sitér dette innlegget A calm sea never made a skilled sailor D5L Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.