Jump to content

Turbo til VP TD 70

Harald-

Recommended Posts

Jeg har en VP TD 70, og synes den ryker litt mye på tomgang, lys grå røyk.

Når jeg kobler inn og går på tomgang, eller på marsfart (1750 RPM) ryker den ikke i det hele tatt.

Jeg mistenker at dette kommer fra turboen. Det danner seg også en oljefilm på sjøen når  motoren går på tomgang, har vannkjølt eksos.

Deler av kjølevannet går ut i gjennom siden, der kommer det ikke noe oljefilm, kun i gjennom eksosen.

Er det noen som har en mer fornuftig forklaring?

Hvordan sjekke om det er smøreolje fra turboen?

Vet noen hva det koster f. eks for en innbytteturbo?

Har en mistanke om at dette er noe du må leve med  Sur Volvorøyk er kjennetegnet på TD 70 på tomgang.  Ta ut dysene & få sjekka spissene, er de OK, ville jeg snoka rundt og prøvd å få låne en turbo (ikke så vanskelig som man skulle tro) for å prøve om det virker før du går til anskaffelse av en ny/bytteturbo.  Er motoren du har en orginal marinemotor, eller hjemmemarinisert?  Er det en 70 A (kjennetegnes ved CAV innsprøytningssystem) eller B/C o.s.v (Bosch innsprøytning)?

Er ikke sikker på om det er en 70 A, men jeg har en CAV innsprøytingspumpe, og motoren har stått i en buss en gang. ( har til og med manometer for trykkluft for bremser forran og bak  :lol:)

Motoren din er helt i orden denn  :sailing:

Min er akkurat likedann, røyken ved tomgang kommer av lav eksostemp

oljefilmen har jeg og, men den mengden som er syntes jeg at den bør få lov til å ha.

:smiley:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...