Jump to content

Felles minus på led tricolor med ankerlandterna?

Ask

Recommended Posts

Hei.

Eg har kjøpt ein Mantagua LED Tiny tricolor.

Altså ei landterna med både tricolor og ankerlandterna. 

Det er med kabel med fira leidningar. + og - til tricoloren, og det same med ankerlandterna. 

Kabelen som føl med er 15 meter, og litt for kort til å rekka gjennom masta.

Den gamle landterna har tre ledarar. Altså felles minus.

Min installasjon blir mykje lettare dersom eg kan bruka kabelen i masta. Altså kopla leidningane saman i mastetoppen, og ikkje måtte trekka ein kabelskøyt inn i masta. 

Er det einkvan som veit om eg kan kopla saman dei to minusleiarane?

Eller risikerer eg å skada landterna, eller at lanterna ikkje lyser dersom begge får minus samstundes?

Eg er takksam for svar.

Jens_P skrev 2 minutter siden:

Disse to skal jo uansett ikke lyse samtidig.

Opsjon er å koble ankerlanterne og tricolor i anti-parallell  med bryter som veksler polaritet. Da kan du greie deg med to ledere.

LED-lanterner er som regel polaritetsavhengige.

Jeg har koblet slik, siden jeg har bare to ledere. Men min lanterne hadde 3 ledere, felles minus, så jeg måtte bruke ekstra dioder.   Med fire ledere er kanskje ikke minus koblet sammen, da kan en koble direkte krysset, slik @Jens_P  skriver. Kanskje derfor produsenten har gjort det slik, så kan en velge 2,3 eller 4 ledere. Uansett kan jeg ikke se noen risiko med 3 ledere og felles jord.  Da kan en også bruke vanlige brytere. Med 2 ledere og polaritetsvending må en jo ha en vendebryter. 

Ask skrev for 1 time siden:

Hei.

Eg har kjøpt ein Mantagua LED Tiny tricolor.

Altså ei landterna med både tricolor og ankerlandterna. 

ikke svar på ditt spm Ask

men jeg har sluttet bruke ankerlanterna i masttoppen,

jeg har montert en ankerlanterna på targan bak !

da spiller den litt lys over dekk…..og båten blir mye enklere å se og finne i ankerviker….

S/Y Gunga Din

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...