Ask Startet 11.Juni Link til dette innlegget Startet 11.Juni Hei. Eg har kjøpt ein Mantagua LED Tiny tricolor. Altså ei landterna med både tricolor og ankerlandterna. Det er med kabel med fira leidningar. + og - til tricoloren, og det same med ankerlandterna. Kabelen som føl med er 15 meter, og litt for kort til å rekka gjennom masta. Den gamle landterna har tre ledarar. Altså felles minus. Min installasjon blir mykje lettare dersom eg kan bruka kabelen i masta. Altså kopla leidningane saman i mastetoppen, og ikkje måtte trekka ein kabelskøyt inn i masta. Er det einkvan som veit om eg kan kopla saman dei to minusleiarane? Eller risikerer eg å skada landterna, eller at lanterna ikkje lyser dersom begge får minus samstundes? Eg er takksam for svar. Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 11.Juni Link til dette innlegget Svart 11.Juni Det går nok bra. Du har jo egentlig felles minus i hele båten. Det går jo bare en kabel fra batteriets minuspol. Og forbruket her er lite. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 11.Juni Link til dette innlegget Svart 11.Juni Som Allan skriver så ser jeg ikke problemet med det, de er jo uansett sammenkoblet på batteriet. Det eneste måtte være at lasten blir for stor i forhold til tverrsnittet, men du har vel led, så det trekker jo nesten ingen ting. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Ask Svart 11.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juni Takk for raske, og gode, svar. Då prøver eg det. Eg tester før eg monterer. Skøyten blir i toppen av masta. Minusleidninga som er i masta har forsynt glødepærer med straum, så tverrsnittet er bra nok. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 11.Juni Link til dette innlegget Svart 11.Juni Disse to skal jo uansett ikke lyse samtidig. Opsjon er å koble ankerlanterne og tricolor i anti-parallell med bryter som veksler polaritet. Da kan du greie deg med to ledere. LED-lanterner er som regel polaritetsavhengige. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Ask Svart 11.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juni Takk. Tricoloren og ankerlandterna er integrert. Bakgrunnen for spørsmålet er at eg rekna med at det er ein grunn til at produsenten ikkje har felles minus, men har to leidningar, i same kabel, med minus. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 11.Juni Link til dette innlegget Svart 11.Juni Jens_P skrev 2 minutter siden: Disse to skal jo uansett ikke lyse samtidig. Opsjon er å koble ankerlanterne og tricolor i anti-parallell med bryter som veksler polaritet. Da kan du greie deg med to ledere. LED-lanterner er som regel polaritetsavhengige. Jeg har koblet slik, siden jeg har bare to ledere. Men min lanterne hadde 3 ledere, felles minus, så jeg måtte bruke ekstra dioder. Med fire ledere er kanskje ikke minus koblet sammen, da kan en koble direkte krysset, slik @Jens_P skriver. Kanskje derfor produsenten har gjort det slik, så kan en velge 2,3 eller 4 ledere. Uansett kan jeg ikke se noen risiko med 3 ledere og felles jord. Da kan en også bruke vanlige brytere. Med 2 ledere og polaritetsvending må en jo ha en vendebryter. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 11.Juni Link til dette innlegget Svart 11.Juni Ask skrev for 1 time siden: Hei. Eg har kjøpt ein Mantagua LED Tiny tricolor. Altså ei landterna med både tricolor og ankerlandterna. ikke svar på ditt spm Ask men jeg har sluttet bruke ankerlanterna i masttoppen, jeg har montert en ankerlanterna på targan bak ! da spiller den litt lys over dekk…..og båten blir mye enklere å se og finne i ankerviker…. Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Hulda Svart 11.Juni Link til dette innlegget Svart 11.Juni Felles minus OK. Mørk høst/vår for anker, bruker dekkslys. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 11.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juni Takk for alle svar. Eg prøver med felles minus, og gir beskjed om korleis det går. Eg plar å ha på dekkslyset i tillegg til ankerlanterna. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 11.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juni Eg har testa lanterna på eit batteri. Det funka fint med felles minus. Då blir tråden avslutta. Takk for alle svar. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.