Jump to content

Levetid Yamaha 115hk, ca. 2005

Kastevindar

Recommended Posts

Hei, har selv en 2006 mod Yamaha F250A som har klokket litt over 700 timer. Går som en klokke og får service ihh til instruksjonsboken og verksteds manualen. Spørsmålet er vel hvordan tidligere eiere har tatt vare på den. Finnes det service historikk og kvitteringer? Alltid risiko når man kjøper noe som er ca 20 år gammelt

prata med noen i går som kjører med Yamahas V6 motorer i næring , de skifter ut motorene en plass mellom 2000 og 2500 timer.   Da begynner vedlikeholdskostnadene å stige 

Har desverre ikke tilsvarende data for F115.      Største risken for en 20 år gammel 4T er nok tæringsskader, heller enn timeantall 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

ivar skrev for 10 timer siden:

Største risken for en 20 år gammel 4T er nok tæringsskader, heller enn timeantall 

Mener å ha lest på Båtplassen at det er mer tæringsproblem på 4-takt enn på 2-takt, husker ikke om det var generelt  eller spesifikt på Yamaha (som er mest relevant for meg som har 2 stk Yamaha (og en Suzuki).

Men hva er isåfall grunnen til at det er større tæringsproblemer på 4-takt enn på 2-takt? 

Man skulle vel i utgangspunktet ha kkurat samme problemstillingen på de to typene motor, de blir varme og bruker saltvann (som regel), som blir sendt gjennom stålblokk for å kjøle motoren, og så tærer det hull et sted og blir problemer når vannet kommer andre steder enn det skal.

Jeg kan se for meg en årsak til økt tæreproblem ved overgang til 4-takt og det er at motorene da blir tyngre enn de eldre 2-taktene, samtidig som de med  samme effekt som før skal stå på båer lagd for lett  motor og at motorprodusentene da i større grad har fokus på vektreduksjon på 4-takt og dermed kutter ned på veggtykkelser slik at det nå i større grad tærer hull før andre komponenter er utslitt. Hvis det tærer bort 5mm et sted det er 10mm veggtykkelse så vil det jo fortsatt ggså helt fint og man har bare brukt opp halve motorens levetid når det gjelder tæring. Men hvis veggtykkelsen er 5mm og det er tøret bort 5mm så blir det trøbbel og dyre utbedringer, eller skroting.

En 20 år gammel påhenger må en vel regne at er i slutten av sin levetid uavhengig av timetall selv om mange lever betydelig lengre.

Da jeg oppgraderte fra 70 til 100 hk på skjærgårdsjeepen for rundt 10 år siden endte jeg på en Yamaha V4 fra forrige årtusen og problemene med den har vært svært bagatellmessige, skiftet 2 termostater (1 i hver blokk) og en forgasserrens, ellers har den fungert helt strålende og ser ut som tilnærmet ny.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner
19 fot skrev for 9 timer siden:

Men hva er isåfall grunnen til at det er større tæringsproblemer på 4-takt enn på 2-takt? 

Jeg har en teori, fullstendig ubekreftet :fniser::  
en konvensjonell 2T har ufullstendig forbrenning, som holder eksossystemet innvendig belagt med en seig, korrosjonshindrende gugge :ler:

Og at dette, sammen med litt mer gods å tære på her og der gir lengre levetid 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Kastevindar skrev for 22 timer siden:

Kikker på nygammel båt og det er flere spennende båter fra rundt 2005 med Yamahamotor med timetal over 600timer. Hva kan man forvente av videre liv på en slik motor?

For å vite det må du skru motoren ned i deler og inspisere hver eneste del. Mao, umulig å si. Men som @ivar skriver, det er nok tæring som er det største usikkerhetsmomentet på eldre motorer. Men det er stor forskjell på om motoren har gått i ferskvann eller saltvann, hvor salt vannet evt. er, og hvordan bruk og vedlikehold har vært. Har f.eks. motoren vært på en båt som har ligget på sjøen hele året, eller har den blitt brukt 3 uker på sommeren, deretter grundig spylt med ferskvann, smurt og konservert, og deretter lagret tørt? Timetallet på 600 timer er ikke noe problem, problemet er alle andre faktorer. 

ivar skrev On 11.6.2025 at 14.50:

prata med noen i går som kjører med Yamahas V6 motorer i næring , de skifter ut motorene en plass mellom 2000 og 2500 timer.   Da begynner vedlikeholdskostnadene å stige 

Har desverre ikke tilsvarende data for F115. 

Hvordan er det med dem som kjører mye, feks i næring, pleier de å ta service hver 100 time, som blir ekstremt ofte.

Mener å ha hørt at enkelte  drar ut endel timer før oljeskift osv uten at det har bydd på problemer.

Selv kjører jeg nok endel mer enn gjennomsnittet med noen av motorene mine.

Ingen av dem har timeteller, men man får jo en viss peiling basert på både bensinforbruk og at man har vært ute på endel båtturer som varer endel timer (uten å ha loggbok og summering av diss  timene). Feks lørdag og søndag har jeg følge google tilsammen vært på båttur nesten 10 timer og tilbakelagt 75 km i båt (der brukes km også i båt). Mesteparten  av det er kjørt med 6-hesteren.

2-takterne mine har aldri fått oljeskift (girhus) oftere enn 1 gang pr år). Mens 4-takteren min (6 hk fra 2022) har fått oljeskift (motor + gir) 2 ganger i året da det fortsatt er garanti og serviceintervallet er årlig eller 100 timer og den nok har gått mer enn 100 timer årlig. Har som sagt ikke timeteller, men siden forbruket er ganske nøyaktig 2 liter i timen på full gass og jeg har fylt ca 700 liter bensin på tanken til 6-hesteren iløpet av disse 3 årene så betyr det jo at den har gått minst 350 timer, og siden jeg ikke kjører på full gass hele tiden så har den jo gått endel mer enn 350 timer for å bruke opp de 700 literne med bensin.

ivar skrev for 10 timer siden:

Jeg har en teori, fullstendig ubekreftet :fniser::  
en konvensjonell 2T har ufullstendig forbrenning, som holder eksossystemet innvendig belagt med en seig, korrosjonshindrende gugge :ler:

Og at dette, sammen med litt mer gods å tære på her og der gir lengre levetid 

Korrosjonshemmende gugge kan kanskje være en faktor ja. Men det blir jo isåfall bare der man på en velfungerende motor har eksos og vann i samme kanal, som i praksis betyr eksoskanalen.

Mens ettersom jeg har forstått så opptrer ofte korrosjonen i vannkanalene for kjøling (men det kan jo hende jeg tar feil), og de vil jo ikke ha noe korrosjonshindrende eksos-gugge på overflaten før det er korrodert hull.

Screenshot_20250612_015847_Gallery.jpg.00e7cff544407958c8e005e765394c90.jpg

SveinHa skrev for 11 timer siden:

En 20 år gammel påhenger må en vel regne at er i slutten av sin levetid uavhengig av timetall selv om mange lever betydelig lengre.

Da jeg oppgraderte fra 70 til 100 hk på skjærgårdsjeepen for rundt 10 år siden endte jeg på en Yamaha V4 fra forrige årtusen og problemene med den har vært svært bagatellmessige, skiftet 2 termostater (1 i hver blokk) og en forgasserrens, ellers har den fungert helt strålende og ser ut som tilnærmet ny.

Jeg har også Yamaha 100 hk V4 fra forrige årtusen, min er fra 1997 og er en Yamaha Pro-V 100.

Har sett endel 100 hk som ser temmelig identiske ut, bare at det  ikke står Pro-V 100, mens det står V4 på dem. Min står det ikke V4 på, men det er jo V4-motor siden den har 4 sylindre i V-form.

Kjøpte min i 2020 sammen med båten den står på. Har etter kort tid oppdaget at det sannsynligvis er litt slark i øvre veivlager  da jeg kan rugge litt på svinghjulet.

Man vet jo aldri hva som etterhvert kommer til å ta knekken på den, men med en alder på 28 år så kan det jo hende tøring og slignende er like rundt hjørnet så jeg tenker at det er ikke noe man legger inn store summer i å få perfekt. planen er å bruke den så lenge den går og reparere feil som oppstår og er greit overkommelige, men hvis det kommer dyre feil så blir no motoren byttet ut istedenfor å koste på mye for det som kanksje er kort tid videre.

Termostatene har jeg aldri trengt å bytte, men det ser ut som o begge toppene har vært av før mitt eie.

Jeg har  brukt motoren ganske mye, har fylt på over 4000 liter bensin og over 40 liter 2-taktolje siden jeg kjøpte den i 2020.

Har byttet membranen i bensinpumpa fordi den var tregstartet. Ryker litt ved oppstart når det er lenge siden sist (ikke samme dag, og mest om det er flere uker siden. Om motoren har gått 5 minutter iløpet av siste timen eller halvannen så starter den på sekundet uten bruk av choke og uten å pumpe drivstoff med blæra på bensinslangen.

Ingen ufrivillige stopp utenom når den går tom for bensin (som jo gjelder alle motorer). Prøver å unngå å kjøre den tom da jeg fikk tips her om at 2-taktere med flere forgassere ikke har godt av det fordi en forgasser kan gå tom for bensin etter den andre slik at en forgasser sørger for fremdrift, mens 2 sylindre ikke får smøring.

Ryker litt av motoren ved oppstart når den har stått lenge. Bildet er tatt når det er litt ekstra mye røyk tidlig i april (litt kaldt også). Men det går fort over og så er eksosen knapt synlig. Toppfarta mi er på litt over 30 knop (60 km/t på bil-gps) med en båt som veier et tonn og har litt  dyp kjøl, så den leverer fortsatt bra effekt. Men å er den litt tørst da, kommer litt midnre enn 1 Nm på en liter bensin med den motoren, mens jeg kommer 4 ganger så langt med samme båten når jeg buker 6-hesteren i rolig tempo.

Et pluss med så gammel motor er at det er lite tyverifare når de fleste andre motorer på andre båter er mye nyere og mer verdt. Det er en av grunnen ti lat jeg ikke har byttet til ny motor, den andre er t det koster over 100.000 kr selv om man går for bare 70 hk på ny motor. Men så kan man jo spare inn mye av dette på lavere bensinregninger.

Min er ikke Pro-v og jeg vet ikke hva som er forskjellen. Jeg har aldri sett så mye røyk som i det bildet men røyk er der jo nødvendigvis. Med oljeinnsprøytning blir der jo ikke så mye røyk på tomgang.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner
SveinHa skrev for 7 timer siden:

Min er ikke Pro-v og jeg vet ikke hva som er forskjellen. Jeg har aldri sett så mye røyk som i det bildet men røyk er der jo nødvendigvis. Med oljeinnsprøytning blir der jo ikke så mye røyk på tomgang.

På min er autolube koblet ut (før jeg kjøpte den), så jeg blander inn 1% olje i bensinen. Det blir dermed like mye olje ved tomgang.

Ved oppstart gir jeg mer gass, så da blir det mer turtall og mer røyk. Som sagt mer enn normalt på bildet pga lav temperatur, og vindstille. Tar man bildet noen sekunder senere er røyken vekk og alt er dom normalt og man ser ikke eksosen.

Litt usikker på Pro-V og hva som er forskjellen på dem og det hvor det bare står V4. Men uansett en pålitelig og grei motor med mye krefter, som også går stille på lav fart (denne gamle store 2-takteren går stillere enn min 2022 4-takt 6 hk når de tar ut samme effekt (kjører båten like fort).

Boatmad skrev for 2 timer siden:

Jeg søkte opp tidligere på nettet vedr Pro V og den tidligere utgaven.

da kom jeg over denne.

Jøss, nytt for meg.  Har du link?

Første Pro-V modellen som kom var Pro-V 200, den hadde reelle tilpasninger for å fungere optimalt på lette, hurtiggående båter.   

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...