Worry II Startet Onsdag 11:50 Link til dette innlegget Startet Onsdag 11:50 Lurer på om jeg skal kjøpe meg en slik. Vet det ser enkelt ut på videoen, men er den like grei som det vises ? Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart Onsdag 12:04 Link til dette innlegget Svart Onsdag 12:04 Jeg købte sådan en, da den først kom frem for en del år tilbage. Syntes den så rigtig smart ud, men i praksis viste det sig, at jeg havde utrolig lidt brug for den. Man kommer langt med en vanlig bådshage og en bøjekrog. I betragtning af den noget stive pris, så er det ikke noget, jeg ville investere mere i. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart Onsdag 12:19 Link til dette innlegget Svart Onsdag 12:19 Jeg har en slik. Kjøpt på impuls på tur mot Danmark/Sverige for endel år siden, og en forventning om å ligge mye i gjestehavner med akterbøyer og påler på den turen i ukjent farvann og båtkultur. Den virker fortsatt, men som Major Andy er den ikke mye brukt ombord hos oss, men så er vi da også sjelden i gjestehavn, og er vi det er det ofte i bås eller longside. Men når du først trenger den er den jo kjekk da, men for 2500,- ... ? Nja, hadde ikke kjøpt den på ny, ikke for original pris rundt 1000,- en gang... Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
lurvetass Svart Onsdag 12:32 Link til dette innlegget Svart Onsdag 12:32 Jeg har en, bruker den og synes den er kjekk. Kona har gitt den opp. Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
Bitteliten Svart Onsdag 12:33 Link til dette innlegget Svart Onsdag 12:33 Jeg bruker den på bøyer når jeg er alene i båten. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart Onsdag 12:34 Link til dette innlegget Svart Onsdag 12:34 Min ble defekt ganske raskt, den beveger seg ikke slik den skal, og jeg ser ikke helt hva feilen er. Nå har jeg kjøpt en slik, som jeg synes fungerer like bra: https://www.maritim.no/scrubbis-catching-boat-hook Jeg har også en slik, som jeg bruker hvis jeg har veldig dårlig tid på meg for å få fast et tau: http://handydock.se/english/ Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart Onsdag 12:48 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Onsdag 12:48 J-Å skrev 16 minutter siden: .. Nå har jeg kjøpt en slik, som jeg synes fungerer like bra: https://www.maritim.no/scrubbis-catching-boat-hook Ser jo enda enklere ut å bruke den her, takk for tips. Så har jo Scrubbis mye annet man kan feste på teleskopskaftet også. Søkeresultater Maritim Båtutstyr Sitér dette innlegget Link to post
blue moon Svart Onsdag 13:00 Link til dette innlegget Svart Onsdag 13:00 Lurer på om den scrubbis catch hooken passer på vanlig "Jordan teleskopskaft" eller om en må kjøpe scrubbis eget teleskopskaft også, anyone..? Sitér dette innlegget 09 Sealine F37 - VP D4 260 Link to post
tobixen Svart Onsdag 13:06 Link til dette innlegget Svart Onsdag 13:06 Jeg mener å huske at dette har vært tatt opp i andre tråder, og at enkelte har påpekt at "hook & moore" kke overlevde så veldig lenge. Mekanisme som rustet fast elns mener jeg å huske. Med forbehold ... men verd å søke opp. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Hulda Svart Onsdag 13:13 Link til dette innlegget Svart Onsdag 13:13 Den må smøres og pleies. Vi har brukt den sikkert 4 ganger på 10 år. Funker perfekt. Der den ligger. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart Onsdag 13:20 Link til dette innlegget Svart Onsdag 13:20 Kjøpte 3 m på et kjempe tilbud da den kom fikk ny krok etter 1 år og beskjed om å vaske kroken i varmt vann i ny og ne. har holdt bra siden, men er for tong for rederinnen. 3m er fin på akterdekk. hvis jeg bommer. Den er ikke hver den nye prisen. https://www.batmagasinet.no/allerbm-bm-bladarkiv-nr-1-2013/test-av-lange-nyttige-skaft/624447 Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
J-Å Svart Onsdag 13:22 Link til dette innlegget Svart Onsdag 13:22 blue moon skrev 12 minutter siden: Lurer på om den scrubbis catch hooken passer på vanlig "Jordan teleskopskaft" eller om en må kjøpe scrubbis eget teleskopskaft også, anyone..? Jeg monterte den på et uorginalt skaft (Deckmate?). Den gikk fint i, men hullet for låsepinnen passet ikke. Så jeg valgte å montere den permanent med en popnagle. Jeg ser Scrubbis har en "Merxhake" også. Der synes jeg Handydock er smartere, da den kan løses ut ved å snu den tilhørende båtshaken og trekke i hullet. Men kanskje Scrubbis sin er mer robust ? Sitér dette innlegget Link to post
EiSvIn Svart Onsdag 13:23 Link til dette innlegget Svart Onsdag 13:23 Som andre skriver, den funker den. Men den blir brukt 4 ganger i året. Vi kjøpte den til en helt annen pris, tror ikke jeg hadde brukt 2,5 båtpenger på den. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart Onsdag 14:30 Link til dette innlegget Svart Onsdag 14:30 Jeg bruker Hook & Moor mye siden jeg som oftest fortøyer i ei bøye når jeg skal sove etter ei natts fiske på Mjøsa. Fungerer utmerket, var et skikkelig træl da jeg bare hadde båtshake, særlig i litt vind. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart Onsdag 15:17 Link til dette innlegget Svart Onsdag 15:17 Tror jeg betalte 1800 for den. Sitér dette innlegget Link to post
audunfr Svart Onsdag 18:28 Link til dette innlegget Svart Onsdag 18:28 Hatt en i mange mange mange år, kan vel telle på 1 hånd ganger jeg har brukt den til noe annet enn en vanlig båtshake. Hadde aldri kjøpt på ny med mindre jeg ofte legger til bøye som er vrient å komme til. Sitér dette innlegget Link to post
Kaskazi Svart Onsdag 18:41 Link til dette innlegget Svart Onsdag 18:41 Hook and moor fungerer greit, men ble lite brukt. Litt kort skaft. Kostet i sin tid 1.400 kr. Fåes hos Seatronic for 2.000 kr. Har benyttet Handydock mye, en annen patent med fast tau påmontert krok. Enklere å bruke og større rekkevidde på stang. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart Onsdag 18:55 Link til dette innlegget Svart Onsdag 18:55 Hook & Moor kommer i 2 lengder Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart Onsdag 21:00 Link til dette innlegget Svart Onsdag 21:00 Bruker den tit og ofte. Spesielt når jeg er alene. Er også genial når en skal ligger med ræva inn og skal ha fortøyning fremme ned i utrigger som ikke er gangbar. Hva jeg betalt husker jeg ikke, men var noe tilbud når jeg kjøpte den. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
sap_2000 Svart Onsdag 21:28 Link til dette innlegget Svart Onsdag 21:28 Okkaby skrev 24 minutter siden: Bruker den tit og ofte. Spesielt når jeg er alene. Er også genial når en skal ligger med ræva inn og skal ha fortøyning fremme ned i utrigger som ikke er gangbar. Hva jeg betalt husker jeg ikke, men var noe tilbud når jeg kjøpte den. Synes også den er genial. Spesielt til å huke tauet rundt ikke-gangbar utligger. Brukte den til alt unntatt å dyppe den i vannet. Gjør man det, bør den skylles. Lyrt å smøre opp de bevegelige delene av og til. Da holder den seg som den dagen den var ny. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Honduras Svart Onsdag 21:50 Link til dette innlegget Svart Onsdag 21:50 Brukte min mye tidligere når jeg brukte bøye på hytta. Tredde tampen når jeg skled forbi bøya, og kunne så gå fram og ta imot på brygga. Fordelen med denne kontra en del andre er at man slipper å huke av en krok osv fra bøya når man skal gå. Bare å huke av tampen fra kryssholdt på båten og dra inn tampen. Enkel oppgave for ungene, og veldig greit i mye sjø og vind (vi ligger utsatt til ved østavind). Med sidesjø og 8-10m/s i vind er det håpløst å bakse med kroker nede på ei bøye. Etter at vi fikk utrigger er den lite brukt. Men jeg liker den fortsatt 😎 Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Pequod Svart igår klokken 11:36 Link til dette innlegget Svart igår klokken 11:36 Fikk en slik som gave det året jeg ble amputert. Brukte den en del i begynnelsen, men så fant jeg ut at jeg klarte meg fint med vanlig båtshake. Ideen var jo god, men jeg synes den var noe klumpete. Så mistet jeg en del ytterst og da var den ubrukelig. Var ganske dyr allerede da, til litt over 1000kr. Å betale mer enn det er galskap, det er den ikke verdt! Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.