Fjolopeis Startet Torsdag 06:27 Link til dette innlegget Startet Torsdag 06:27 Hei gummipakkdåsen på akslingen lekker. Har hørt at jeg børe smøre denne med fett. Utfordringen her er at det ikke er noen nippel å presse fettet inn på. Noen som har tips til hvordan dette kan gjøres? Har hatt båten i fire år, så boksen bør sikkert skiftes, men hadde vært greit å få ventet til neste sesong. her er bilde av pakkboksen: Sitér dette innlegget Link to post
mawilu Svart Torsdag 06:45 Link til dette innlegget Svart Torsdag 06:45 Den skal ikke smøres med fett, vann smurt.Anbefales å lufte den ved sjøsetting.Lekker den lite kun drypper kan du bytte til høsten. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart Torsdag 06:51 Link til dette innlegget Svart Torsdag 06:51 Den skal smøres årlig. ‘Press inn ca 1 cm3’ fett står det i manual. Lettere sagt enn gjort. Å fylle litt fett i et sugerør, klemme det flatt og dra pakningen litt til sida og smyge enden av sugerøret inn + klemme som på en kaviartube var konsensus her fram til verden velsignet oss med papp-sugerør. Nå bruker jeg en stump av krympestrømpe til samme formål. Og den skal luftes etter slipping ja, men dersom den allerede lekker er det neppe nødvendig for da blir det nok ingen luftblære der. Og det spørs vel om den blir tett av å greases opp men verdt et forsøk kanskje? Min er fra 2013 og like fin så vidt jeg kan se. Sitér dette innlegget Link to post
Schanty Svart Torsdag 06:56 Link til dette innlegget Svart Torsdag 06:56 Du må presse inn fett i forkant av pakkboksen, der akslingen går inn. det sitter en gummi leppe der, den skal du ha litt fett bak. Vær forsiktig så du ikke ødelegger denne leppa når du presser inn fett. Om det er enkelt å komme til så er dette en grei jobb, men jeg foretrekker å gjøre det på land. Om du søker her på forumet så er det også flere innlegg om temaet. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart Torsdag 07:37 Link til dette innlegget Svart Torsdag 07:37 Om den allerede lekker så er den ødelagt. Men litt smøring kan jo gjøre at den ikke slites ytterligere. Tett blir den uansett ikke uten skifte. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hulda Svart Torsdag 08:16 Link til dette innlegget Svart Torsdag 08:16 Om den lekker, så er den defekt. Huldametoden: Dra et elektrostrips rundt enden på kondomet akkurat nok til at det slutter å lekke. Les 'Byggingen av Hulda...' 2024. Nyt sommeren. Fylle kondomet med glidemiddel hjelper ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart Torsdag 08:26 Link til dette innlegget Svart Torsdag 08:26 Når du kjøper ny kondom.. Så får du en liten plastdings... Den er gull verdt, ta vare på den.... Så slipper du dette med sugrør. Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
EiSvIn Svart Torsdag 11:30 Link til dette innlegget Svart Torsdag 11:30 Jeg bruker bare den tynne enden på et strips for å forsiktig lirke inn litt fett. Det er jo bare snakk om bittelitt den skal ha. Sitér dette innlegget Link to post
Penta D4D Svart Torsdag 14:10 Link til dette innlegget Svart Torsdag 14:10 "Malk" pakningen etter sjøsetting. Bruk så 1 gangs sprøyte og tynd kanyle( f.eks fra apoteket) Før kanylen forsigtig inn mellom fremre kant av pakning og akslen, og press et par ml fett inn. Men klart at på et eller annet tidspunkt må den skiftes. Min er fortsatt OK etter 8 år/900 motortimer Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart Torsdag 14:49 Link til dette innlegget Svart Torsdag 14:49 Min holdt 25 år og 3000 timer. Sitér dette innlegget Link to post
marius Svart Torsdag 16:04 Link til dette innlegget Svart Torsdag 16:04 Hadde i forrige båt og brukte en tannpirker til å dytte inn fett samtidig som jeg klemte på sidene av muffen for å få åpning mellom aksling og gummi. Dette ble gjort når båten var på land for bunnsmøring. Viktig å få ut all luft ved sjøsetting igjen. Var ingen drypp fra denne så lenge vi hadde båten. Men genial ide som blir nevnt med å bruke en engangssprøyte. Sitér dette innlegget Link to post
atletico1 Svart Torsdag 23:04 Link til dette innlegget Svart Torsdag 23:04 Gunga Din skrev for 14 timer siden: Når du kjøper ny kondom.. Så får du en liten plastdings... Den er gull verdt, ta vare på den.... Så slipper du dette med sugrør. Vennligst forklar hvordan denne plastbeskyttelse dings kan brukes til å fylle på blå marine grease/fett. Jeg bruker fremdeles tykke plastsugerør metoden. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart Fredag 05:12 Link til dette innlegget Svart Fredag 05:12 Du setter den på propeller-akseln, fetter inn den med grease og trykker den bak inn i kondomen, vrider rundt, og alt er klart ! ( den har en liten fase, så den løfter opp gummi-leppen og du får grease rundt hele!) 100ggr lettere enn sugerør, og ingen risiko att skade gummi-leppen Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
atletico1 Svart Fredag 22:28 Link til dette innlegget Svart Fredag 22:28 Gunga Din skrev for 17 timer siden: Du setter den på propeller-akseln, fetter inn den med grease og trykker den bak inn i kondomen, vrider rundt, og alt er klart ! ( den har en liten fase, så den løfter opp gummi-leppen og du får grease rundt hele!) 100ggr lettere enn sugerør, og ingen risiko att skade gummi-leppen Fader, kan ikke huske at dette stod beskrevet i bruksanvisning. Har jo skiftet volvo kondom 2 ganger og bare brukt denne når kondom tres inn på aksel. Skal se om jeg finner den et sted, men har sikkert kastet den :-( Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.