Jump to content

Smurning av gummipakkboks til aksling (Volvomuffe)

Fjolopeis

Recommended Posts

Hei

gummipakkdåsen på akslingen lekker. Har hørt at jeg børe smøre denne med fett. Utfordringen her er at det ikke er noen nippel å presse fettet inn på. Noen som har tips til hvordan dette kan gjøres?

Har hatt båten i fire år, så boksen bør sikkert skiftes, men hadde vært greit å få ventet til neste sesong. 

her er bilde av pakkboksen: 
IMG_2610.png.367edd337e3342da479af3b4cb9ba5bf.png

Den skal smøres årlig. ‘Press inn ca 1 cm3’ fett står det i manual. Lettere sagt enn gjort. Å fylle litt fett i et sugerør, klemme det flatt og dra pakningen litt til sida og smyge enden av sugerøret inn + klemme som på en kaviartube var konsensus her fram til verden velsignet oss med papp-sugerør. Nå bruker jeg en stump av krympestrømpe til samme formål. 

Og den skal luftes etter slipping ja, men dersom den allerede lekker er det neppe nødvendig for da blir det nok ingen luftblære der. Og det spørs vel om den blir tett av å greases opp men verdt et forsøk kanskje? Min er fra 2013 og like fin så vidt jeg kan se. 

Du må presse inn fett i forkant av pakkboksen, der akslingen går inn. det sitter en gummi leppe der, den skal du ha litt fett bak.  Vær forsiktig så du ikke ødelegger denne leppa når du presser inn fett. Om det er enkelt å komme til så er dette en grei jobb, men jeg foretrekker å gjøre det på land.

Om du søker her på forumet så er det også flere innlegg om temaet.

Hadde i forrige båt og brukte en tannpirker til å dytte inn fett samtidig som jeg klemte på sidene av muffen for å få åpning mellom aksling og gummi. Dette ble gjort når båten var på land for bunnsmøring. Viktig å få ut all luft ved sjøsetting igjen. Var ingen drypp fra denne så lenge vi hadde båten. Men genial ide som blir nevnt med å bruke en engangssprøyte. 

Gunga Din skrev for 14 timer siden:

Når du kjøper ny kondom.. Så får du en liten plastdings... Den er gull verdt, ta vare på den.... Så slipper du dette med sugrør.

Vennligst forklar hvordan denne plastbeskyttelse dings kan brukes til å fylle på blå marine grease/fett. Jeg bruker fremdeles tykke plastsugerør metoden.

Gunga Din skrev for 17 timer siden:

Du setter den på propeller-akseln, fetter inn den med grease og trykker den bak inn i kondomen, vrider rundt, og alt er klart !

( den har en liten fase, så den løfter opp gummi-leppen og du får grease rundt hele!)

100ggr lettere enn sugerør, og ingen risiko att skade gummi-leppen

Fader, kan ikke huske at dette stod beskrevet i bruksanvisning. Har jo skiftet volvo kondom 2 ganger og bare brukt denne når kondom tres inn på aksel. Skal se om jeg finner den et sted, men har sikkert kastet den :-(

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...