nuffe88.tm Startet Fredag 16:49 Link til dette innlegget Startet Fredag 16:49 Hei ! :) Har nettopp installert ny vhf i båtprosjektet som øyeblikk er klar for sjøsetting, men merket banking i høytalere til stereoanlegget når jeg bruker vhf. Først gjort alle de naturlige feilsøkingene som å sjekke jording strøm osv men ettersom allt er lagt nytt ville det hver rart vist feilen låg der. Etter mye hodebry finner jeg ut at når jeg måler spenningen med multimeter på batteriet når Vhf Sender på 25w stiger spenningen opp til 36V på det elektriske anlegget og ca 18V på 1W sending. for meg så virker dette som at det er en feil på VHF noen som har opplevd lignende ? er planen og ringe Maritim på mandag å høre hva de sier men kjekt vist eg bare har gjort noe feil eg kan løse i helga :) VHF er av type Standard Horizon GX1400GPS/E Fastmontert VHF Takk for svar ! :) Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart Fredag 17:40 Link til dette innlegget Svart Fredag 17:40 Jeg tror det må være noe feil med antenne eller antennekabel. Trolig påvirker støyen måleinstrumentet også, slik at det viser feil. At DC spenningen på batteriet stiger til 36V anser jeg som umulig. Sitér dette innlegget Link to post
nuffe88.tm Svart Fredag 19:23 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Fredag 19:23 ja klarer ikke helt og se den sammenhengen jeg heller :p Antenne er helt ny samt ny kabel som er ferdig terminert. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart Fredag 19:29 Link til dette innlegget Svart Fredag 19:29 Gammelt batteri i multimrteret? Sjekk status. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart Fredag 20:01 Link til dette innlegget Svart Fredag 20:01 Den VHF som får batterispenningen opp i 36 Volt er ikke oppfunnet enda. Det kan tenkes du måler noe overlagret indusert vekselspenning ved sending men likespenning er det ihvertfall ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart Fredag 20:03 Link til dette innlegget Svart Fredag 20:03 Høres ut som du plages med stråling fra VHF antenne inn i elektronik. Stereo og multimeter. Radiosender og antenne nær annen elektonikk kan skape mange pussige fenomener. Hvordan er VHF radio og antenne plassert i forhold til annen elektronikk? Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
nuffe88.tm Svart Fredag 21:17 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Fredag 21:17 Multimeter skal ha tip top batteri ;) er vel det at eg har plasert antenne for nærme allt annet kanskje, skal prøve og flytte den helt bak i hekken på båten i stedet. er jo ikke store båten så begrenset kor langt unna eg kan få montert den. her er bilder av plasering å nei båten er på ingen som helst måte noe smykke :p :p kunne vel ikke plasert antennen nærmere cd spilleren uten og dyttet den inn i cd hullet :p Sitér dette innlegget Link to post
nuffe88.tm Svart Fredag 21:21 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Fredag 21:21 Lazyjack skrev 1 time siden: Den VHF som får batterispenningen opp i 36 Volt er ikke oppfunnet enda. Det kan tenkes du måler noe overlagret indusert vekselspenning ved sending men likespenning er det ihvertfall ikke. Nei sliter med og finne en knagg og henge den på eg også :p Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart igår klokken 06:36 Link til dette innlegget Svart igår klokken 06:36 Du bør ihvertfall prøve å få rettet opp antennen så den står vertikalt. Den gir best signal rett til siden, mens de mest følsomme instrumentene gjerne kan stå innunder. Det hadde nok også vært bra med en liten forlenger, så bunnen av antennen kommer på høyde med vindskjermen. Kanskje jorde vindskjermen? Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart igår klokken 06:55 Link til dette innlegget Svart igår klokken 06:55 Hvor stor er denne problemstillingen egentlig? Er ikke den åpenbare løsningen å skru av musikken først, for deretter å snakke på VHF? Tidvis er det folk som klemmer på og kringkaster musikk på kanal 16, det er en uting. Det kan jo nærmest sees på som funksjonalitet mer enn et problem at man blir gjort oppmerksom på at VHF'en sender mens man spiller musikk, eller at musikken spiller mens man sender på VHF. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart igår klokken 06:56 Link til dette innlegget Svart igår klokken 06:56 Eller er det slik at bankelydene kommer selv når stereoanlegget er skrudd av? Det kan i såfall forklare målinger på 36V - da regner jeg med at det ikke er batterispenningen som er blitt målt, men at det er målt på ledninger som er frakoblet batteriet. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart igår klokken 07:06 Link til dette innlegget Svart igår klokken 07:06 26 minutes ago, J-Å said: Det hadde nok også vært bra med en liten forlenger, så bunnen av antennen kommer på høyde med vindskjermen. Det gir mening - det å bare få løftet antenna bittelitt høyere opp kan jo utgjøre en vesentlig forskjell her. Ut fra bildene ser det ut som at du skal kunne skru av antenna og få en hjelper til å flytte den litt frem og tilbake mens du synger på VHF (men helst en annen kanal enn 16!) :-) 26 minutes ago, J-Å said: Kanskje jorde vindskjermen? Dette er jo en måte å skjerme stereoanlegget på. Det kan godt tenkes at problemet kan løses vha skjerming. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Jens_P Svart igår klokken 07:22 Link til dette innlegget Svart igår klokken 07:22 Få antennen opp og bort fra stereoanlegg og høytaler. @J-Å har gode forslag til tiltak. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
nuffe88.tm Svart igår klokken 13:32 Emnestarter Link til dette innlegget Svart igår klokken 13:32 J-Å skrev for 6 timer siden: Du bør ihvertfall prøve å få rettet opp antennen så den står vertikalt. Den gir best signal rett til siden, mens de mest følsomme instrumentene gjerne kan stå innunder. Det hadde nok også vært bra med en liten forlenger, så bunnen av antennen kommer på høyde med vindskjermen. Kanskje jorde vindskjermen? Ja tenker og flytte den uansett nå, så då setter eg den heller rett opp som du sier var mest for utseende sin del den ble justert på skrå :) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart igår klokken 13:35 Link til dette innlegget Svart igår klokken 13:35 Med antennen kjekt på skrå sender du langt til himmels og ned i sjøen. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
nuffe88.tm Svart igår klokken 13:36 Emnestarter Link til dette innlegget Svart igår klokken 13:36 tobixen skrev for 6 timer siden: Hvor stor er denne problemstillingen egentlig? Er ikke den åpenbare løsningen å skru av musikken først, for deretter å snakke på VHF? Tidvis er det folk som klemmer på og kringkaster musikk på kanal 16, det er en uting. Det kan jo nærmest sees på som funksjonalitet mer enn et problem at man blir gjort oppmerksom på at VHF'en sender mens man spiller musikk, eller at musikken spiller mens man sender på VHF. selv om musikken er av så slår det i høyytalere hver gang man trykker inn ptt knappen reagerer også litt når den mottar fra hånholdt vhf langt unna båten, ja musikk har vell ingen ting og gjør på kanal 16 ! men som sagt så slår det kanske kraftig i høytalere selv om musikken er skrudd helt ned så lenge cd spiller er på kobler jeg av phonokabler til forsterker som ligger fremme i piggen så er det borte. selv om forsterker er slått på. så da blir nok det og flytte antenne eller cd spiller til ny posisjon ;) Sitér dette innlegget Link to post
nuffe88.tm Svart igår klokken 13:36 Emnestarter Link til dette innlegget Svart igår klokken 13:36 Lars H. skrev Just now: Med antennen kjekt på skrå sender du langt til himmels og ned i sjøen. Godt poeng ;) Sitér dette innlegget Link to post
nuffe88.tm Svart igår klokken 13:38 Emnestarter Link til dette innlegget Svart igår klokken 13:38 tobixen skrev for 6 timer siden: Det gir mening - det å bare få løftet antenna bittelitt høyere opp kan jo utgjøre en vesentlig forskjell her. Ut fra bildene ser det ut som at du skal kunne skru av antenna og få en hjelper til å flytte den litt frem og tilbake mens du synger på VHF (men helst en annen kanal enn 16!) :-) Dette er jo en måte å skjerme stereoanlegget på. Det kan godt tenkes at problemet kan løses vha skjerming. Ja helt klart en mulighet ;) ja får synge på en annen kanal nå er heldig hvis båten i hagebåtforeningen langt unna hav så tror ingen må høre på syngingen :P Sitér dette innlegget Link to post
nuffe88.tm Svart igår klokken 13:39 Emnestarter Link til dette innlegget Svart igår klokken 13:39 tobixen skrev for 6 timer siden: Eller er det slik at bankelydene kommer selv når stereoanlegget er skrudd av? Det kan i såfall forklare målinger på 36V - da regner jeg med at det ikke er batterispenningen som er blitt målt, men at det er målt på ledninger som er frakoblet batteriet. Nei bankelyyden kommer bare når cd spiller er på og koblet til forsterker er inngen høytalere direkte koblet til cd spiller så kobler eg vekk signalkabler til forsterker så gir det seg. skal prøve med et annet multimeter også bare for morroskyld og ta en ldning et stykke unna båten når eg måler ;) Men ja ble litt satt ut av målingene på multimeteret da jeg skulle sjekke for spenningsfall :P men er nok som andre forklarer en forstyrrelse som slår ut på multimeteret. Sitér dette innlegget Link to post
nuffe88.tm Svart igår klokken 15:27 Emnestarter Link til dette innlegget Svart igår klokken 15:27 Da har jeg omsider funnet synderen når signalkabler mellom spiller og forsterker er tilkoblet forsterker men ikke cd spiller får jeg forstyrrelse, med en gang disse er koblet vekk er det helt fint. Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 20 timer siden Link til dette innlegget Svart 20 timer siden Hva skjer om du bare kobler vekk, eller aller helst fjerner, den høyttaleren som sitter kloss ved antennefoten? Høyttaleren har en magnet, som muligens kan forårsake problemet ditt. Prøv det. Sitér dette innlegget Link to post
nuffe88.tm Svart 20 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20 timer siden Har løst problemet, tok en håndholdt vhf og gikk med den i båten og holdt den inn mot ting, var da Signal Kabler til forsterker som ga utslag(Trippelskjermet kabel liksom Pfff :p) med en gang jeg kom i nærheten av de. har flyttet disse fra headliner i piggen fremme ned under dørken i båten og i tillegg lagt kabel til antenne motsatt veg frem i baugen og tilbake. dette har løst problemet ;) Sprang rundt med antenne alle veier på båten først uten at det endret seg mye, flyttet antenne litt lenger frem jevnt med vindskjermen og så høyt opp som mulig også og ikke minst peker den rett opp nå ! ;) Mangler bare Bytte 2 belger og nye anoder bunnsmøring så er det klart til sjøsetting ! ! :) :) Og selvfølgelig noen kalde i kjøleboksen musikk på høyttalerne uten forstyrrelser og Strålende sol resten av sommeren ! :) Takk til alle som kom med hjelp ! ;) Og god sommer ! ;) PS prøvde også og måle med et annet multimeter dette ga også feil avlesning ved sending fra vhf men ikke fullt så gale som det første, holdt den hånholdte intill multimeter uten at eg stod i båten og da gikk det helt flikkflakk :p Sitér dette innlegget Link to post
Cheyenne Svart 12 timer siden Link til dette innlegget Svart 12 timer siden Flott at du legger ut løsningen på problemet ditt. Altfor mange tråder som avsluttes uten det. Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 6 timer siden Link til dette innlegget Svart 6 timer siden Cheyenne skrev for 5 timer siden: Flott at du legger ut løsningen på problemet ditt. Altfor mange tråder som avsluttes uten det. Helt enig. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.