frihets_søker Startet igår klokken 10:40 Link til dette innlegget Startet igår klokken 10:40 Hei alle 💪 Jeg har hatt en drøm i MINST 25år om å bo i båt! Holder på å selge leiligheten nå så håper den blir solgt fort :P Har alltid drømt om Katamaran men har innsett at det er vanskeligere her i Norge pga færre havner som løfter den opp og plass og kostnader osv. Så har jo en liten kjærlighet til Seilbåter og har tittet litt på Bavaria 38 til 49 fot ( kan jo ikke seile, men det man ikke kan det lærer man) Ønsker jo å Bo mest, seile får komme når det kommer. For det er frihetsfølelsen jeg er ute etter. Slippe A4 livet. Men så kommer spørsmålet Hva er deres erfaringer Seilbåt kontra Motorbåt, typ med flybridge / uten. Plass osv. Jeg ønsker jo å føle på friheten og det er mange meninger her ute, men ønsker gjerne å høre fra noen med erfaringer og ikke de som bare mener og synser og tror. Drømmen er jo å en dag å kunne ta båten å bare reise til et varmt land ser jo for meg da at med motorbåt så blir jo dette svindyrt mens med seilbåten så blir jo dette bare hiv og hoi. Om noen har tips / skal selge og har erfaringer om båtplasser nær Sarpsborg / bor i båt i Sarpsborg og vil ha besøk 🫶 for en prat så settes det selvfølgelig pris på! Pris klasse 400 - 800000kr Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart igår klokken 12:59 Link til dette innlegget Svart igår klokken 12:59 Får du 49 fots Bavaria til den prisen? Og det er nok dårlig med katamaran uansett til så lav pris. For å bo i hadde jeg nok kjøpt størst og nyest mulig seilbåt. Gjerne med dekksalong så får man litt lys inn. Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Hekri Svart igår klokken 13:03 Link til dette innlegget Svart igår klokken 13:03 Dette må vel du kunne utrede litt om @Chilli Solbris ? Sitér dette innlegget Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt.... men har gjort mye annet også... Link to post
Chilli Solbris Svart 23 timer siden Link til dette innlegget Svart 23 timer siden Med ti år som båtboer har jeg vel en og annen erfaring! Å følge en drøm er viktig! Like viktig er å realitetsorientere drømmen slik at det ikke blir et mareritt. Min mening er ikke nødvendigvis sammenfallende med andres. Men enkelte praktiske ting kommer man ikke utenom. Sanitære forhold, tilgang på friskt vann gjennom vinteren, nok og stabil strøm. Sikkerhet og varme om vinteren. Med seilbåt bor man litt i «kjelleren». Det er lite tvil om at kostnadene ved bruk er billigere i seilbåt enn med motorbåt. Men dekksplass er det mer av på min båt i hvert fall! Det å gå fra god takhøyde og romslige arealer til en langt trangere bopel kan komme som en negativ overraskelse etter noe tid. Det med frihetsfølelsen er jo hva man gjør det til uansett hvor man bor. Det er flest hverdager i båt også. Det positive er det virkelig lett å ta i mot. Det som må til er å håndtere det «negative». Om jeg har angret? Økonomisk? Definitivt ja. Som bolig? Nei. Som turobjekt? Tja….. Jo nyere båt jo mindre skruing om den er blitt tatt vare på! Jeg har skrudd mer enn nok på min Storebro. Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
nomen Svart 21 timer siden Link til dette innlegget Svart 21 timer siden Jeg har ingen erfaring med å bo i båt, men jeg legger merke til hva @Chilli Solbris sier her. "Det er flest hverdager i båt også". Jeg tenker at man kanskje bør velge om man vil ha en båt man skal bo i her i Norge, eller om man skal ha en båt å seile rundt i verden med. Da dette egentlig er to helt forskjellige ting. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Arne2 Svart 5 timer siden Link til dette innlegget Svart 5 timer siden Har forsøkt meg som deltidsboer i litt mindre seilbåter. Vil nok si at det er greit å ha et alternativ på land, når hverdagene setter inn. Etter 2-3 måneder eller en sommer, så har det liksom lett for å bli litt nok, for en liten periode. Ellers så vil jeg mene at seilbåter generelt er et godt og forholdsvis rimelig alternativ, når det gjelder driftsutgifter, men det å komme seg noe sted, det kan jo ta en liten evighet. Hvis man går inn på finn.no, så er det da en hel del Bavariaer å få tak i hvis man har et pristak på 800K, om ikke akkurat på 49 fot. Hadde for min del blitt litt stresset av å seile rundt i en båt som er alt for dyr. Var for eksempel innom og hilste litt på et skjær her om dagen. Med gammel båt og forholdvis grunn og lang jernkjøl, så gikk det helt fint. Det dunket litt nedi, og så sklei den over. Det spørs om det hadde gått like bra om det hadde vært en moderne båt med dyp finnkjøl og spaderor. En annen side ved saken er jo dette med til og fra land. Ser at de båtene som er rundt 30 fot, i havna der jeg holder til, de er ute stadig vekk hele tiden. Da flotteste båtene på 50 fot, de ligger vel mye ved land og venter på neste gang det er mulig å få samlet mannskap. En annen litt negativ side ved seilbåt, det er at hvis man ligger fortøyd i dårlig vær, så er masten ganske flink til å samle vind og lage støy. Men det er jo også litt av sjarmen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.