Jump to content

Mercury Optimax 115 - Starter tapper batteriet mye


JHG62

Recommended Posts

Motoren starter fint på toppladet batteri. Dynamo lader OK. Batteriet er nytt, 135 A.

Når en nettopp har startet motoren og f.eks kveler den, har batteriet for lite strøm til å starte motoren igjen. Må da lade batteriet eller koble til et ekstra batteri for å få start igjen. Er dette et kjent problem?

Link to post
  JHG62 skrev On 15.6.2025 at 20.23:

Motoren starter fint på toppladet batteri. Dynamo lader OK. Batteriet er nytt, 135 A.

Når en nettopp har startet motoren og f.eks kveler den, har batteriet for lite strøm til å starte motoren igjen. Må da lade batteriet eller koble til et ekstra batteri for å få start igjen. Er dette et kjent problem?

Vis hele sitatet  

Nei det er ikke ett kjent problem..
Høres ut som defekt batteri eller lite strøm på det som igjen fører til defekt batteri.

Men du er ikke den første eller siste som har kjøpt ett nytt batteri som har stått seg istykker oss importør og forhandler

Link to post

Har du fått målt batteriet at det ikke er kaputt? hva er hvilespenning, og hva er ladespenning når mptor går?  hvilken båt står det i, og er det kun et batteri i båten? hvordan ser koblinger og ledninger ut?

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

 

Link to post

Hadde nytt 80 A batteri, tenkte det var for snaut og kjøpte 135 A. Ladespennig er 14,3 V når motoren går. Motoren starter når batteriet holder 13,8. Mitt inntrykk er at begge batteriene er OK. Starter har vært på service, den så omtrent ny ut innvendig i følge vikleverkstedet. En eldre kar på vikleverkstedet mente at det kunne være tverrsnittet på kabelen fra batteriet til starteren som var for snau. Båten er en Skibsplast Vektor 555 som hadde Suzuki motor tidligere, men hvor det er byttet til Optimax 115 før vi kjøpte båten.

Link to post

Har du to batterier koblet i kretsen, og er du sikker på at begge er bra? 

Det nye batteriet er vel da 135 Ampertimer (Ah) ikke ampere, (A). Vet du hvor mye startstrøm det gir? (CCA) Er dette et startbatteri eller et forbruksbatteri? En slik motor burde uansett starte på et friskt forbruksbatteri, men hvis det gamle er dårlig og står i samme krets kan det gi problemer. 

Du har nok ikke 13,8 i hvilespenning, men rett etter lading. Har du målt på begge batteriene etter litt tid? 

Prøv å mål spenningen mens du prøver å starte, både på batteriet og på starteren. Da kan du finne ut om det er batteriet eller kablene/koblingene på vei frem som er problemet.

 

Link to post

Dårlig kontakt.

Nok at det er dårlig kontakt et eneste sted på veien, for at en ikke får start.

Toppladet batteri har høyere spenning, enn et som er brukt til en start. Det kan være det som skiller, dersom det er dårlig kontakt, et eller flere steder. 

 

Her ville jeg først sjekket alle relevante el tilkoblinger.

Polsko- batteri, både pluss og minus, kabler inn på polsko, kabel på hovedbryter.

Pluss og minus inn på motor.

Kontakter startrele.

Inspeksjon---101%  rengjøring av alle kontaktflater---tiltrekking med riktig moment. 

 

Dette tiltaket er gratis.

Link to post
  JHG62 skrev On 17.6.2025 at 5.17:

Hadde nytt 80 A batteri, tenkte det var for snaut og kjøpte 135 A.

Vis hele sitatet  

80ah er absolutt ikke for snaut. 50ah skal også være nok til at det ikke skal være noe som helst problem med å starte den motoren. Et 80ah batteri klarer fint å starte min 14 liters Yanmar på 650hk. 135ah er hvertfall overkill med mindre du har veldig mye forbruk ombord.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...