Jump to content

Reparere/bytte innsatsgjenger på oljepåfylling Volvo Penta DPH drev

Olepo

Recommended Posts

Olepo skrev 49 minutter siden:

Og nå er du uoffisiell Norgesmester i ut- og innmontering av dieselpumpe på MAN V10, så det sier jo litt om effekten det kan ha:ja:!

Jeg håper virkelig at det løser seg denne gangen, @Chilli Solbris, full score for pågangsmot og fokus på at ting skal være i orden. Patenten og løsningen med den o-ringen er mildt sagt... sårbar. 

Når det er sagt er det noen imponerende beist av noen maskiner du har. Det må være en spesiell opplevelse å la de få alt de vil ha og bare kjenne skyvet - i alle fall i noen minutter:smiler:.

Hvilket dreiemoment har de??

Ja, det er noen beist disse motorene. Rent for mye av det gode. Men joda, det gir en spesiell følelse å dra på. 😅😅

Dreiemomentet må jeg sjekke opp!!🤔🤔

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Dersom du ikke trenger så stor plugg, ville jeg bare boret og gjenget f.eks. M12 i pluggen du har, og skrudd og limt pluggen fast med sterkeste låselimet som er å oppdrive. Om det er Locktite 577 som Komodo nevner, eller kanskje lim for lagerlåsing er sterkere?

Ville blitt en permanent løsning som varer levetiden til drevet.

Pass ihvertfall på at du ikke ødelegger gjengene med gjengetappen, det er også fullt mulig i aluminium dersom du ikke er forsiktig...

Lars Hansen skrev for 2 timer siden:

Dersom du ikke trenger så stor plugg, ville jeg bare boret og gjenget f.eks. M12 i pluggen du har, og skrudd og limt pluggen fast med sterkeste låselimet som er å oppdrive. Om det er Locktite 577 som Komodo nevner, eller kanskje lim for lagerlåsing er sterkere?

Ville blitt en permanent løsning som varer levetiden til drevet.

Pass ihvertfall på at du ikke ødelegger gjengene med gjengetappen, det er også fullt mulig i aluminium dersom du ikke er forsiktig...

Takk for tips:smiler:, det er en løsning som jeg jeg ikke har tenkt på.

Må da eventuelt finne ny plugg med en pakningsløsning som jeg stoler på. Litt mindre diameter på påfylling bør være til å leve med.

I utgangspunktet ville jeg foretrekke å kunne fortsette med original plugg og pakning etter utbedring, så blir det jo en vurdering hvor langt man skal strekke seg for å oppnå det..

Olepo skrev On 18.6.2025 at 22.48:

Tror det vil bli en vanskelig arbeidsposisjon, påfyllingshullet har jo en inngangsvinkel på 35-40 grader i forhold til drevet også.

Ville fulgt dette forslaget. Bruk 500kg jekkestropper og heng det opp slik at påfyllingspluggen er vannrett.
Skru ut tappepluggen, koble til trykkluft så må alt overtrykk ut fyllepluggen og spon fra boring og gjenging vil ikke klare å komme inn fyllepluggen men vil "flakse" ut med en kraftig luftstrøm. Har kikket på mine DPH-A drev og vurderer at det er god plass til å bore/gjenge opp slik som @Komodo foreslår til 3/4 BSP, en tapp som er lett tilgjengelig...

Lars Hansen skrev 7 minutter siden:

på Wurth sin lagerlåsing vi har på jobben så står det låsing av skruer og lager.

@Kommodo refererte til et Loctite produkt og jeg tenkte, uten å skrive det, da på Loctite sin produktrekke som jeg kjente godt og har hatt god kursing på.

Skal ikke argumentere mot Wurth sine produkter som jeg ikke kjenner godt, men vil dele at Loctite 577 er tilsatt så plastkuler som gir 577 ypperlige egenskaper som "filler", mens Loctite sine sterkeste typer til lagerfastsetting er laget for trange pasninger på typisk 0.05mm mens klaringen på 3/4 rørgjenger/BSP ligger i området 0.2-0.4mm bak flanken etter tiltrekking. Derfor støtter jeg @Komodo i at 577 er et godt valg til å tette gjenger med grov klaring. Har også god erfaring med 577 på gjenger som er litt rufsete, noe som trolig er tilfelle med påfyllingen til TS.

dieselfan skrev 52 minutter siden:

@Kommodo refererte til et Loctite produkt og jeg tenkte, uten å skrive det, da på Loctite sin produktrekke som jeg kjente godt og har hatt god kursing på.

Skal ikke argumentere mot Wurth sine produkter som jeg ikke kjenner godt, men vil dele at Loctite 577 er tilsatt så plastkuler som gir 577 ypperlige egenskaper som "filler", mens Loctite sine sterkeste typer til lagerfastsetting er laget for trange pasninger på typisk 0.05mm mens klaringen på 3/4 rørgjenger/BSP ligger i området 0.2-0.4mm bak flanken etter tiltrekking. Derfor støtter jeg @Komodo i at 577 er et godt valg til å tette gjenger med grov klaring. Har også god erfaring med 577 på gjenger som er litt rufsete, noe som trolig er tilfelle med påfyllingen til TS.

Da høres jo det perfekt ut til formålet👍☺️

dieselfan skrev for 18 timer siden:

Ville fulgt dette forslaget. Bruk 500kg jekkestropper og heng det opp slik at påfyllingspluggen er vannrett.
Skru ut tappepluggen, koble til trykkluft så må alt overtrykk ut fyllepluggen og spon fra boring og gjenging vil ikke klare å komme inn fyllepluggen men vil "flakse" ut med en kraftig luftstrøm. Har kikket på mine DPH-A drev og vurderer at det er god plass til å bore/gjenge opp slik som @Komodo foreslår til 3/4 BSP, en tapp som er lett tilgjengelig...

Takk for tips og forslag, @dieselfan:smiler:.

Jeg har litt begrenset tilgang på utstyr, så et slikt prosjekt er ikke helt enkelt å gjennomføre. Har et par trucker på jobb som evt. kan brukes til løft. Skal jeg få til "utblåsning" må jeg få laget en kobling/adapter som passer i gjengene i tappepluggen. Får man til en løsning med trykkluft kan drevet kanskje like gjerne ligge flatt under bearbeiding?

Jeg setter stor pris på alle innspill som har kommet, mange gode forslag som jeg ikke har tenkt på selv:tommel_opp: 

Loctite 577 står på handlelista

Olepo skrev 3 minutter siden:

Skal jeg få til "utblåsning" må jeg få laget en kobling/adapter som passer i gjengene i tappepluggen.

Det trenger ikke være så avansert...😎

Du kan spikke en kon plugg av feks frisk selje som ikke fliser eller smuldrer. Bor et hull i midten til en vanlig blåsepistol og teip det hele på plass. Men bruk briller og hold dyr og barn på sikker avstand for trykkluft kan fort bli som en luftpistol, så tenk sikkerhet.

Hengende vs liggende finnes sikkert mange meninger om, som du har senest for lenge siden ville jeg valgt hengende rett og slett fordi jeg tror det gir størst margin mot inntrengning selv om det er mest tidkrevende.. valget er ditt 😁 min oppgave er å prøve å dele argumenter du kanskje ikke selv hadde i tankene, ikke detaljstyre deg 🍻

Håper gjengene lar seg friske opp med tappen du har bestilt👍 går ikke det så finnes et veldig stort utvalg i gjenger og plugger på det store nettet...

3/4BSP er lett å skaffe, men om du velger en "litt større" gjenge med samme stigning som du har, så vil det være lettere å få til uten "ekstrautstyr" for du vil kunne gjenge de gjengene du har dypere, uten å bore først...:kul:

dieselfan skrev 20 minutter siden:

valget er ditt 😁 min oppgave er å prøve å dele argumenter du kanskje ikke selv hadde i tankene, ikke detaljstyre deg 🍻

Håper gjengene lar seg friske opp med tappen du har bestilt👍 går ikke det så finnes et veldig stort utvalg i gjenger og plugger på det store nettet...

3/4BSP er lett å skaffe, men om du velger en "litt større" gjenge med samme stigning som du har, så vil det være lettere å få til uten "ekstrautstyr" for du vil kunne gjenge de gjengene du har dypere, uten å bore først...:kul:

Og den oppgaven løser du godt @dieselfan, både i denne og mange andre tråder her på forumet:tommel_opp:.

Det er enormt mye kompetanse blant medlemmene her på BP, 2 hoder tenker gjerne bedre enn ett - og er man så heldig at man kanskje får 10 personer som kommer med ideer, innspill og drøfter løsninger skal det litt til at man ikke kommer frem til en god plan:smiler:. Mange av forslagene som har kommet her hadde jeg ikke tenkt på selv, spesielt ikke i det øyeblikket man plutselig står med problemet i hånda og alt ser mørkt ut:frustrert:

Håpet er at jeg skal få nok hold i eksisterende gjenger, gjerne kombinert med Loctite 577, til at jeg er komfortabel med å bruke det denne sesongen. Så får det bli en permanent fix til høsten/vinteren.

Det ville ha vært en stor fordel å unngå boring ja..

Takk for hyggelige ord👍

Feks Cummins NTC350 og 400 bruker tappeplugg med MF26x1.5mm bare som ett eksempel på det første jeg fant...

Om gjengene er lite skadet er kanskje MF25x1.5 et bedre valg.

På nett slurves det mye med M vs MF, ser ut som det meste kalles M... ha det i bakhodet om du søker.

Trykkluft adapter kan også 3D printes.. har inntrykk av at det kun er meg som ikke driver med det 😁 

Et helt annet tema... men anbefaler at du vurderer eksos temperaturmåling på din motor. Om en dyse slår seg vrang ser du endrin i eksos temp med en gang.. før det brennes hull i et stempel og sesongen ryker :svetter:

Denne tråden gir info om din motor og om eksos temp måling. Legg særlig merke til det @VegJoh deler i den tråden.

baatplassen.no/i/topic/168579-yanmar-6lp-6lpa-–-effektøkning-av-mekanisk-dieselmotor-–-eksostemperaturmonitorering/page/8/

Takk for tips om alternativer til plugg.

Erfarte det når jeg begynte å søke etter gjengetapper og gjengeinnsatser at M og MF bruke om hverandre. Ser ut til at veldig mange kun oppgir M.

Da er vi i alle fall 2 som ikke 3D printer deler enda:smiler:.

Eksostempsensor er nok et fint tiltak som må vurderes ja, burde vært standard.

Grøss, vet ikke om jeg har nerver til å ha båt lenger:svetter:.. Nedskalere til kajakk kanskje:fniser:

I dag har jeg hentet gjengetapp og utført operasjonen med oppfriskning av gjenger:svetter:.

Etter å ha tenkt meg godt om og gjort en risikovurdering endte jeg opp med å la drevet bli hengende på båten.

Valgte så den berømte @Chilli Solbris-metoden med å stappe en pussefille godt ned i hullet og tette så godt som mulig for å unngå at spon skulle komme på avveie. Smurte også godt med fett på gjengetappen for å fange opp spon.

Tappen, (Nr.2 ), var sylskarp og entret fint. Den var relativt enkel å dra igjennom, og jeg hadde den ute to ganger underveis for å tørke av fett og det lille som ble av spon. Brukte også støvsuger underveis for å fjerne det som eventuelt var av spon på toppen av filla. Føler at jeg hadde temmelig god kontroll på det som ble av spon. (Og det gikk greit å trekke ut filla igjen etter en siste rengjøring:glimter:).

Resultatet ble at gjengene er noe bedre enn de var, og jeg har skrudd pluggen, (med o-ringen på) nesten helt ned med håndmakt. Jeg har bestilt en ny standardplugg fra VP for å ha best mulig utgangspunkt, og kombinert med Loctite 577 på gjengene har jeg tro på at dette vil holde tett denne sesongen.

Kan eventuelt droppe o-ringen ved sluttmontering , men må nesten bruke den ved oljepåfylling da olje fylles med opptiltet drev og det skal senkes og heves et par ganger for å få ut luft før toppfylling:smiler:.

IMG_5116.JPG

IMG_5117.JPG

IMG_5119.JPG

IMG_5121.JPG

Ja, Dormer tapp i den størrelsen koster litt... 

Men det er jo mange veier til Rom, og her er enda et provisorisk forslag. Men det krever tilgang på dreiebenk (noe alle ansvarlige båteiere selvsagt har :fniser:).

En gjengetapp har alltid noe større utvendig diameter enn skruen, det er for at det alltid skal være litt klaring i gjengene mellom mutter og skrue. I tillegg har som regel skruer og andre utvendige gjenger noe mindre utvendig diameter enn det gjengetabellene sier, det har med produksjonen å gjøre. Differansen kan kanskje være et par tiendedels millimeter avhengig av størrelse, og kanskje en halv millimeter på store gjenger. For å verifisere det kan du måle pluggen din og tappen og sammenligne utvendig diameter.

Trikset er å dreie en plugg som har samme utvendig diameter som gjengetappen innenfor et par hundredeler. Den vil ta bedre tak i de restene du har igjen av gjenger i drevet. Brukte nettopp dette trikset for å demontere en foring på den Yamahaen jeg holder på å reparere. 

Chilli Solbris skrev for 17 timer siden:

Spesielt punktet med å få UT filla vil jeg gjerne lære mer om!!!😂😂😂

Hadde ditt prosjekt i bakhodet når jeg holdt på:fniser:

Diameter og utforming bidro til at jeg hadde et enklere utgangspunkt enn deg, men det var fortsatt en mulighet for at filla kunne "mistes" litt for langt ned i drevet:bekymret:..

Komodo skrev for 16 timer siden:

Ja, Dormer tapp i den størrelsen koster litt... 

Men det er jo mange veier til Rom, og her er enda et provisorisk forslag. Men det krever tilgang på dreiebenk (noe alle ansvarlige båteiere selvsagt har :fniser:).

En gjengetapp har alltid noe større utvendig diameter enn skruen, det er for at det alltid skal være litt klaring i gjengene mellom mutter og skrue. I tillegg har som regel skruer og andre utvendige gjenger noe mindre utvendig diameter enn det gjengetabellene sier, det har med produksjonen å gjøre. Differansen kan kanskje være et par tiendedels millimeter avhengig av størrelse, og kanskje en halv millimeter på store gjenger. For å verifisere det kan du måle pluggen din og tappen og sammenligne utvendig diameter.

Trikset er å dreie en plugg som har samme utvendig diameter som gjengetappen innenfor et par hundredeler. Den vil ta bedre tak i de restene du har igjen av gjenger i drevet.

Så var det det med den hersens dreiebenken igjen:fniser:.. Vi har faktisk akkurat gitt bort et digert beist av en dreiebenk vi hadde stående på jobb. Ingen av oss hadde plass til den privat, så den havnet hos noen som kjente noen, som kjente noen, som sikkert hadde båt..

Merket veldig godt det du nevner med ulik diameter når jeg gjenget opp hullet. Gjengetappen var faktisk helt tight i gjengene - så optimismen var stor helt til jeg skrudde inn pluggen:bekymret:.. Var litt derfor jeg valgte å bestille en helt ny plugg, men ikke sikkert det vil utgjøre noen forskjell.

Mener jeg målte pluggen jeg har til 23,80 når jeg forsket på gjengetype, men skal ta et mål på gjengetappen også.

Jeg visste at det måtte være litt klaring mellom gjengene, men har aldri tenkt over toleransene. Marginene blir små når diameter på hullet har økt litt...

Olepo skrev for 21 timer siden:

har bestilt en ny standardplugg fra VP for å ha best mulig utgangspunkt, og kombinert med Loctite 577 på gjengene har jeg tro på at dette vil holde tett denne sesongen.

Forstår at du ønsker en plugg som er ny og strøken, og da vet du at det punktet kan strykes fra listen.

577 på gjengene, er fortsatt det beste alternativet jeg vet om, som er utprøvd.

Vil på det sterkeste anbefale deg å montere med O-ringen på

plass, og gjerne en ny, av samme grunn som for fyllepluggen. Dersom O-ringen holdes på plass på sin tetteflate av fyllepluggen, vil O-ringen alene kunne tette fullstendig både for sjøvann og drevolje, derfor må du ikke gi fra deg den verdifulle "hjelpen".
På bildet ditt ser jeg en defekt på hjørnet av flaten som O-ringen skal tette mot, og for å komme i sin posisjon må O-ringen passere den defekten, noe som kan skade O-ringen. Derfor anbefaler jeg at du dresser rundt hele entringen for O-ringen, for den er din beste venn, og det er lurt å gi den best mulig arbeidsvilkår :ja:

image_2025-06-26_220718146.png.d8036f84e68a10158807c8e4a390e166.png

Pakningsflaten på toppen av påfyllingen ser heller ikke pen ut. Hva har egentlig skjedd her?
En kobberpakning krever noe kraft for å tette. Har tenkt endel frem og tilbake siste dager, har kommet til at var den min hadde jeg valgt et lim/tettemiddel ala Tec-7, en type som er best på vedheft, oljebestandighet og aldring.

Følger du disse rådene så får du et 3-trinns tetningssystem, hvor hver og en av tetningene er i stand til å tette selvstendig, dersom gjengene er i stand til å håndtere trykket på maks 2bar...

Høres ikke det greit ut da :glorie:

dieselfan skrev 20 minutter siden:

Forstår at du ønsker en plugg som er ny og strøken, og da vet du at det punktet kan strykes fra listen.

577 på gjengene, er fortsatt det beste alternativet jeg vet om, som er utprøvd.

Følger du disse rådene så får du et 3-trinns tetningssystem, hvor hver og en av tetningene er i stand til å tette selvstendig, dersom gjengene er i stand til å håndtere trykket på maks 2bar...

Høres ikke det greit ut da :glorie:

3 trinn er bra:tommel_opp:, så må jeg bare håpe at det fortsatt er 100% olje som kommer ut ved neste tapping:ber:.

Har ny o-ring klar, den blir skiftet ved hvert oljeskift.

Jeg la merke til den lille graden eller skaden på kanten av påfyllingshullet, skal prøve å jevne den ut litt forsiktig.

Den plane flaten på toppen ser nok verre ut på bildet enn den egentlig er, her er det nok egentlig mest misfarging.

Her har det heller aldri vært noen pakning, det er opprinnelig kun o-ringen som tetter, og pluggen skrus helt ned mot denne flaten. Men det er jo ingenting i veien for å legge en liten stripe med noe egnet tettemiddel rundt kanten før sluttmontering:tommel_opp:

dieselfan skrev 55 minutter siden:

Har 5x DPH-A, var nede å sjekket på gutterommet nå, 2x har kobberpakning og 3x har ikke :fniser: 

Imponert, (og kanskje litt skremt), over at du har 5 stk. DPH-A stående på gutterommet:fniser:

Men tryggere å ha de der enn hengende på en båt - minimerer risikoen for at noe skal gå galt:glimter:.

dieselfan skrev 44 minutter siden:

Vil mene det er bedre med tre barrièrer enn to...

Vanskelig å være uenig i det:ja:

Olepo skrev 38 minutter siden:

Men tryggere å ha de der enn hengende på en båt - minimerer risikoen for at noe skal gå galt.

Har på båter også, er i en overgang fra KAD/DPE til 6LP m DPH.

Olepo skrev 38 minutter siden:

kanskje litt skremt

meg mest skremt over at jeg ikke har sett at noen var med, og noen uten pakning, takk til din tråd som endelig fikk vekket meg... The de... is in the details...

Olepo skrev 2 minutter siden:

Imponert, (og kanskje litt skremt), over at du har 5 stk. DPH-A stående på gutterommet:fniser:

@dieselfan har norgesrekord i å gå i dybden når han analyserer et problem, så det overrasker meg egentlig ikke 😄 De fem drevene er sikkert kun til forskning i tillegg til det han har på båten 😊 Regner med at du for lenge siden har forstått at det er en kar du skal lytte til!

Angående pluggen din. Det er sikkert mange måter å få dette tett, mest sannsynlig hadde det holdt å legge på et godt lag med gjengetape. Utfordringen er at du har ekstremt lite gjenger igjen i hullet, så selv med ny plugg vil det være fort gjort å ødelegge det lille som er igjen. 

Jeg lurer derfor på om du kan måle innvendig diameter på hullet, utvendig diameter på gjengetappen, og utvendig diameter på den nye pluggen. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...