Jump to content

Reparere/bytte innsatsgjenger på oljepåfylling Volvo Penta DPH drev

Olepo

Recommended Posts

Det er en stor fare for å få spon på avveie ukontrollert i denne jobben. Drevet må i alle tilfelle tømmes for olje.

Jeg har tidligere ved oljebytte flushet drevet med diesel før påfylling av ny olje. Dette går jo fint for å få ut restene av gammel olje men man har uansett ikke helt kontroll på hvor eventuelle sponbiter tar veien om man har utført metallarbeid oppe i øvre gearhus.

Har du sett på muligheten for bedre kontroll/tilgang til området under gjennom gearsjalteren? Den får du enkelt ut ved å løsne de 4 x skruene og dra den rett ut. Tetter med en o-ring. Kan jo også være en fin mulighet til å inspisere den da korrosjon i den dreibare sylinderen ikke er helt ukjent på DPH.

Spon er en bekymring ja, @Chiefengineer.. Spesielt hvis jeg ender opp med å måtte borre. Forsøk på å gjenge opp eksisterende gjenger tror jeg bør kunne gå greit. Drevet er pr i dag tømt for olje og henger montert på båten. 

Jeg har nylig hatt øvre gir ute for bytte av kon, så det er nettopp montert sammen. Var kun oljefylling som gjenstod når jeg oppdaget katastrofen.

Å demontere bare gearsjalteren tror jeg ikke vil hjelpe mye med tanke på tilgang. Da må eventuelt drevet demonteres fra båten, og gearsjalter, topplokk og drivknute demonteres så jeg jeg kan få ut øvre gir med øvre del av vertikalakslingen.

Den dreibare sylinderen/sjalteakslingen + tetning ble skiftet for et par år siden da jeg hadde vann i oljen.

Korrosjon på denne er visst ikke uvanlig ifølge VP. 

Jens_P skrev 27 minutter siden:

Kan du demontere drevet og sette det opp-ned ved arbeidet? Da har du tyngdekraften på din side når det gjelder å holde spon ute.

Tja, da må det jo henges opp i en kran eller løfteanordning.

Tror det vil bli en vanskelig arbeidsposisjon, påfyllingshullet har jo en inngangsvinkel på 35-40 grader i forhold til drevet også.

Men det kan jo eventuelt legges på siden, det ville kanskje hjelpe noe.

Olepo skrev for 13 timer siden:

Hvordan går du frem når du flusher med diesel?

Tapper gammel olje og fyller helt opp med diesel - før du tapper igjen og fyller opp med frisk olje?

Tapper av gammel olje, fyller opp med diesel og tapper av igjen. Flere ganger om nødvendig, deretter kjører jeg en liten skvett ny olje gjennom på samme måte til det som kommer ut er helt rent.

Om det har vært vann i olja gjør jeg det slik, og det drar med seg en del jeg ikke ellers får renset ut. Om det ikke har vært vann gjør jeg ikke noe annet enn å bare bytte olje.

Chiefengineer skrev On 19.6.2025 at 12.01:

Tapper av gammel olje, fyller opp med diesel og tapper av igjen. Flere ganger om nødvendig, deretter kjører jeg en liten skvett ny olje gjennom på samme måte til det som kommer ut er helt rent.

Om det har vært vann i olja gjør jeg det slik, og det drar med seg en del jeg ikke ellers får renset ut.'

Takk for input, @Chiefengineer.

Diesel har jeg aldri brukt, men gjorde tilsvarende med motorolje en gang jeg hadde hatt vann i olja.

Diesel vil være mer effektivt som skyllemiddel enn motorolje.

Olepo skrev for 11 timer siden:

Takk for input, @Chiefengineer.

Diesel har jeg aldri brukt, men gjorde tilsvarende med motorolje en gang jeg hadde hatt vann i olja.

Diesel vil være mer effektivt som skyllemiddel enn motorolje.

Ja diesel fungerer mye bedre til å få skylt ut alt gammelt. Det er også noe billigere enn olje og kan re-brukes til ny flushing ved å skimme av olja som dras med.

Godt poeng det med å flushe med diesel. Jeg bruker ofte diesel til å vaske maskindeler. Har alltid ei kanne med brukt diesel stående i garasjen. Den heller jeg opp i ei balje når jeg skal vaske møkkede deler. Den er utmerket til å vaske vekk sot, for ikke å snakke om å vaske lager som ikke skal byttes. Olje egner seg dårlig til det, da den er for tykk til å ta med seg forurensninger og partikler. Skal man flushe et gearhus, så er det jo bare å helle den brukte dieselen over på et par spylevæskekanner, så har  man diesel til rens en annen gang :tommel_opp: 

Enig angående diesel, uten at jeg har testet det selv. Mener vagt å huske at jeg ble frarådet å flushe drevet med diesel en gang, men husker ikke argumentasjon eller detaljer. Det vil nok alltid være noen ulike oppfatninger og teorier, så man må vurdere litt hvilke råd man bør følge:smiler:.

Ellers jobber jeg med å få hodet back on track og vurdere reelle løsninger på gjengeproblemet.

Årets sesongforberedelser har vært preget av en rekke småproblemer og ting som har dukket opp underveis, som har medført forsinkelser og selvfølgelig litt kostnader, (er jo båt). Så gikk litt i kjelleren når dette problemet oppstod helt i innspurten før sjøsetting. Mange tanker som suser gjennom hodet da..

-Fyrstikker og brennbar væske = vurdert men forkastet.

-Salg som vrak/prosjekt på rot = foreløpig utsatt.

-Kjøp av brukt reservedrev for bruk gjennom sesongen er vurdert, men foreløpig utsatt. Må eventuelt finne et med riktig utveksling, og det frister egentlig ikke å kjøpe et drev med ukjent tilstand og historikk, (Tikkende bombe:svetter:).

På den annen side kunne det sikkert vært solgt videre uten særlig tap hvis det fungerer gjennom sesongen.

-Kjøp av brukt, fulloverhalt drev koster 100K, (forutsatt innbytte av def. drev). Føles unødvendig da drevet jeg har i utgangspunktet skal være i generelt bra stand og har få driftstimer.

-Nytt, tomt øvre girhus fra VP koster ca. 25K. VP kan trolig skaffe et brukt øvre girhus til hyggeligere pris, men bytte av girhus og overflytting av innmat forutsetter uansett måling av alle klaringer og ny shimsing. Dette føler jeg at jeg ikke har utstyr eller kompetanse til å utføre selv.

Mye overtenking, men jeg ender da opp med å måtte finne en løsning for å reparere gjengene på drevet jeg har - så får det ta den tiden det tar. Må nok også basere meg på å utføre det selv, da Norge AS ser ut til å ha tatt ferie.

Har bestilt ny gjengetapp for de opprinnelige gjengene fra Tools, MF24X1,5. Denne leveres forhåpentligvis en av de nærmeste dagene. Har et lite håp om at jeg ved å friske opp gjengene kan få nok moment på pluggen til at jeg tør å bruke den slik gjennom denne sesongen. Tetter jo med o-ring, og det er lite trykk både utenfra og innenfra.

Hvis dette ikke lykkes blir det borring, gjenging og innsatsgjenger.

Har sett på Time-Sert som sikkert er veldig bra, men jeg synes det blir drøyt å betale +10 båtpenger for en sats som skal brukes en gang. Ender nok derfor opp med en Helicoil variant.

Noen som har tanker eller erfaringer med dette:

https://verktoybutikken.no/produkt/baercoil-mf-gjengereperasjonsett-mix/?attribute_pa_variant=m-24-x-20&gad_source=1&gad_campaignid=17308360787&gclid=CjwKCAjwx8nCBhAwEiwA_z__06Ga-dvOPQ33u--OIJhnqGqb5eL58R2t2KiLnqGDToezPANbQaYlHxoCHoMQAvD_BwE    

Skjønner at dette bekymrer deg. Men hvorfor ikke gå for den enkle løsningen jeg foreslo tidligere? Spikk en konisk treplugg, og slå den inn i hullet. Det er slik det er gjort i alle år som bunnplugg på trebåter, og det fungerer. Så kan du i ro og mak demontere denne øvre delen etter sesongen og reparere gjengene. Enten med innsatsgjenger, eller som jeg skrev å gjenge opp med 3/4" BSP. 

Komodo skrev 13 minutter siden:

Skjønner at dette bekymrer deg. Men hvorfor ikke gå for den enkle løsningen jeg foreslo tidligere? Spikk en konisk treplugg, og slå den inn i hullet. Det er slik det er gjort i alle år som bunnplugg på trebåter, og det fungerer.

Er du seriøs nå @Komodo???

Jeg burde definitivt hatt en hjelpsom Komodo i nabolaget, da hadde jeg vært på fjorden i dag:ja:!

Har du forsøkt å skru i pluggen igjen?

Hva skjer i så fall, går det bare rundt eller kan du stramme til så den sitter?

Tenker om det bare er deler av gjengene som er skadet kan det være nok igjen for å stramme til så det holder tett.

Denne pluggen skal vel bare holde det tett, holde olje inne og vann ute. Ikke noe mekanisk påkjenning utover det.

Potensielt holde mot et overtrykk som oppstår i bruk når innmaten blir varm.

Det er uansett begrenset med krefter som kan oppstå i gjengene utover det å stramme til pluggen. 

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Olepo skrev 42 minutter siden:

Er du seriøs nå @Komodo???

Ja, mener det alvorlig. Ser ikke problemet med å få det tett med en treplugg, det har holdt båter flytende i århundrer.

Angående å gjenge opp. Dersom pluggen går rundt i hullet kan du bare glemme å friske opp gjengene, det vil ikke hjelpe. Men om du får så vidt litt tak kan du vaske med aceton og sette fast pluggen med Loctite 577. Ta da vekk O-ringen, og ikke prøv å trekke til. 

Jeg har bare forsøkt å skru inn pluggen med lett håndkraft til den møter motstand fra pakningen. Har ikke villet prøve mer kraft på den før jeg har frisket opp det som er igjen av eksisterende gjenger med ny gjengetapp.

Det er en fin o-ring som tetning ja, og ikke nevneverdig trykk eller mekanisk påkjenning fra utsiden eller innsiden.

I utgangspunktet kun skille mellom sjøvann og olje - men viktig det og:smiler:.

Gjengetetning er også en mulighet som ekstra sikring ja.

Komodo skrev 15 minutter siden:

Ja, mener det alvorlig. Ser ikke problemet med å få det tett med en treplugg, det har holdt båter flytende i århundrer.

Angående å gjenge opp. Dersom pluggen går rundt i hullet kan du bare glemme å friske opp gjengene, det vil ikke hjelpe. Men om du får så vidt litt tak kan du vaske med aceton og sette fast pluggen med Loctite 577. Ta da vekk O-ringen, og ikke prøv å trekke til.

Beklager, @Komodo, det med trepluggen trodde jeg faktisk var en spøk i første runde.

Har fulgt innleggene din på BP i noen år, og treplugg var liksom ikke helt "Komodo-spec":smiler:..

Begynner å bli veldig mange år siden jeg har hatt sløyd

Du skal få det beste rådet jeg kan gi deg @Olepo! Hør på @Komodo! Du kommer definitivt ikke til å angre! Det er bare å se i tråden min om Storebroen!!! Du har hørt diverse ordtak om Fantomet som alltid slår til? Vel slik er det med ordtaket om @Komodo også!

Har enda til gode å få et feil innspill derfra!!!

Og treplugg er faktisk en veldig god ide!!!

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Olepo skrev for 3 timer siden:

Det er en fin o-ring som tetning ja, og ikke nevneverdig trykk eller mekanisk påkjenning fra utsiden eller innsiden.

I utgangspunktet kun skille mellom sjøvann og olje - men viktig det og:smiler:.

Gjengetetning er også en mulighet som ekstra sikring ja.

Litt av poenget mitt var å ta bort O-ringen. Da kommer pluggen en omdreining eller to lenger ned, og du får litt bedre grep i gjengene. 577 sørger for både tetting og låsing.

Det er sikkert hundre måter å løse dette provisorisk. Og det med treplugg var ikke tull, jeg hadde ikke gått av veien for å gjøre det (selv om jeg antagelig hadde gjort det på en annen måte). Men jeg hadde nok dreid en konisk treplugg i dreiebenken. Svakt konisk og med litt overmål, så kunne du antagelig skrudd den ned i det som er igjen av gjenger. 

En annen løsning er en sylindrisk plugg av messing, alu eller lignende, og sette den fast med Loctite for sylindrisk fastsetting, f.eks 638. Mange veier til Rom.

Chilli Solbris skrev for 2 timer siden:

Du skal få det bestetider jeg kan gi deg @Olepo! Hør på @Komodo! Du kommer definitivt ikke til å angre! Det er bare å se i tråden min om Storebroen!!!

Jeg er ikke et sekund i tvil om @Komodo sin kunnskap, erfaring eller "tusenkunstnerevner".

Den mannen, (eller kvinnen?), imponerer stort med det meste han er involvert i, og både tråden om Storebroen og hans siste prosjekttråd på Yamaha utenbords er gode eksempler på det.

Komodo tilhører en gruppe medlemmer her inne som åpenbart har mye kompetanse og lang erfaring, og vi er så heldige at de velger å bruke sin tid på å dele dette med oss og bidra til problemløsing.

Det er faktisk veldig mye lærdom man kan ta til seg ved å følge tråder her inne, så tidsbruken kan dermed forsvares:flagg_bp:  

Komodo skrev for 1 time siden:

Litt av poenget mitt var å ta bort O-ringen. Da kommer pluggen en omdreining eller to lenger ned, og du får litt bedre grep i gjengene. 577 sørger for både tetting og låsing.

Det er sikkert hundre måter å løse dette provisorisk. Og det med treplugg var ikke tull, jeg hadde ikke gått av veien for å gjøre det (selv om jeg antagelig hadde gjort det på en annen måte). Men jeg hadde nok dreid en konisk treplugg i dreiebenken.

Ser poenget med å droppe o-ringen. Nå får jeg først få hentet ut den dyreste gjengetappen jeg noen gang har kjøpt og få testet den - så får vi se hva jeg har å jobbe med. En midlertidig løsning med Loctite 577 er absolutt et alternativ.

Det er noe med kombinasjonen av hjemmespikket treplugg og dyrt drev under vann som jeg liksom ikke er helt komfortabel med... Må nok la den tanken modne litt.

Naboen har riktignok akkurat felt et svært eiketre på eiendommen, så det skal ikke stå på emner:fniser:.

Mulig det kan være en form for et tegn??

Finnes jo ekspansjonsplugger også som sikkert kan brukes. Men hvis problempluggen havner under vann etter sjøsetting ville jeg valgt en løsning som ikke frarøvet meg nattesøvn. 

Eksempel på ekspansjonsplugg:

https://www.biltema.no/batutstyr/vvs/lenseplugger/ekspansjonspropp-23-25-mm-2000055295?gad_source=1&gad_campaignid=20567858629&gclid=Cj0KCQjwsNnCBhDRARIsAEzia4ANQQUmJKeYIsgQ1ERcUIvGRdSW2wNTS2uzwns1819MGjTFoAJGCvQaAo8IEALw_wcB

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Har laget en liten prinsippskisse av en mulighet:

image.png.2c35871d233d70f183852dfbbe0e29d4.png

Om du hadde skaffet en sylindrisk plugg av hard gummi, f.eks. samme materiale som en motorlabb med et senterhull på f.eks. 10mm og en bolt M10 tredd gjennom gummisylinderen fra det som blir innsida og ut kunne du satt dette arrangementet ned gjennom hullet og trekt til første mutter slik at pluggen ekspanderer og tetter. Bruke kontramutter for å låse av arrangementet når tilskrekkelig moment/tetning er opppnådd.

Kanskje det ville vært best å evt. bore hullet i gummisylinderen 9,5mm og så presse 10mm bolten gjennom hullet slik at den både sitter skikkelig og tetter. Bruk gjerne større skive enn hullet på utsida. 

Sylinder må være litt lengre enn hullet.

Det er iallefall en mulighet jeg kanskje ville forsøkt selv i påvente av muligheter for skikkelig reparasjon.

Takker igjen for innspill:tommel_opp:.

De to siste forslagene bygger jo på samme prinsipp - en ferdigkjøpt og en hjemmelaget løsning.

Forutsetter at gummien vil tette tilstrekkelig mot det som er igjen av gjenger, og at gummihylsa, kanskje spesielt på hjemmelaget versjon, går tilbake til opprinnelig størrelse og fasong når mutteren slakkes - slik at jeg får den ut igjen.

Men absolutt noe å vurdere og eventuelt teste ut.

Olepo skrev for 1 time siden:

Jeg er ikke et sekund i tvil om @Komodo sin kunnskap, erfaring eller "tusenkunstnerevner".

Den mannen, (eller kvinnen?), imponerer stort med det meste han er involvert i, og både tråden om Storebroen og hans siste prosjekttråd på Yamaha utenbords er gode eksempler på det.

Komodo tilhører en gruppe medlemmer her inne som åpenbart har mye kompetanse og lang erfaring, og vi er så heldige at de velger å bruke sin tid på å dele dette med oss og bidra til problemløsing.

Det er faktisk veldig mye lærdom man kan ta til seg ved å følge tråder her inne, så tidsbruken kan dermed forsvares:flagg_bp:  

Ser poenget med å droppe o-ringen. Nå får jeg først få hentet ut den dyreste gjengetappen jeg noen gang har kjøpt og få testet den - så får vi se hva jeg har å jobbe med. En midlertidig løsning med Loctite 577 er absolutt et alternativ.

Det er noe med kombinasjonen av hjemmespikket treplugg og dyrt drev under vann som jeg liksom ikke er helt komfortabel med... Må nok la den tanken modne litt.

Naboen har riktignok akkurat felt et svært eiketre på eiendommen, så det skal ikke stå på emner:fniser:.

Mulig det kan være en form for et tegn??

Og mine skrivefeil fornekter seg ikke! Det beste rådet skulle det være!😂😂😂

All kunnskap utover normalt vedlikehold som oljeskift og filterskift har så og si kommet via kunnskap fra medlemmer her inne og ved å bli kjent med noen av dem. Og ikke minstetida til kunnskapskilder, dokumentasjon osv. 

Det er jo nytteløst på tryneboken😁😁

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Chilli Solbris skrev 1 time siden:

All kunnskap utover normalt vedlikehold som oljeskift og filterskift har så og si kommet via kunnskap fra medlemmer her inne og ved å bli kjent med noen av dem.

Og nå er du uoffisiell Norgesmester i ut- og innmontering av dieselpumpe på MAN V10, så det sier jo litt om effekten det kan ha:ja:!

Jeg håper virkelig at det løser seg denne gangen, @Chilli Solbris, full score for pågangsmot og fokus på at ting skal være i orden. Patenten og løsningen med den o-ringen er mildt sagt... sårbar. 

Når det er sagt er det noen imponerende beist av noen maskiner du har. Det må være en spesiell opplevelse å la de få alt de vil ha og bare kjenne skyvet - i alle fall i noen minutter:smiler:.

Hvilket dreiemoment har de??

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...