Jump to content

Reparere/bytte innsatsgjenger på oljepåfylling Volvo Penta DPH drev

Olepo

Recommended Posts

Komodo skrev 51 minutter siden:

Utfordringen er at du har ekstremt lite gjenger igjen i hullet, så selv med ny plugg vil det være fort gjort å ødelegge det lille som er igjen. 

med 577 på gjengene og tiltrekking for hånd og et lime/tettemiddel på kontaktflaten på toppen av påfylling/under skruehode vil gjøre at begge flanker på gjengene har en god film med 577.. Tror jommen limet på toppen takler trykket alene :ber:

hva tenker du ?  (når det gjelder skrytet over så vet jeg ikke hva jeg skal si... :rødmer: , ikke utdannet eller trenet for slikt )

Komodo skrev for 15 timer siden:

@dieselfan har norgesrekord i å gå i dybden når han analyserer et problem, så det overrasker meg egentlig ikke 😄 De fem drevene er sikkert kun til forskning i tillegg til det han har på båten 😊 Regner med at du for lenge siden har forstått at det er en kar du skal lytte til!

Det har jeg absolutt forstått ja, og jeg har lest mange av innleggene hans her på BP med interesse:tommel_opp:.

Kan fort bli den første i landet med doktorgrad i DPH:ja:!

Komodo skrev for 15 timer siden:

Utfordringen er at du har ekstremt lite gjenger igjen i hullet, så selv med ny plugg vil det være fort gjort å ødelegge det lille som er igjen. 

Jeg lurer derfor på om du kan måle innvendig diameter på hullet, utvendig diameter på gjengetappen, og utvendig diameter på den nye pluggen. 

Er klar over den risikoen ja... Er det montering med eller uten o-ring du tenker på?

Jeg kommer tilbake med mål. Den nye pluggen får jeg ikke målt før den er levert, men tapp og innvendig i hull kan jeg måle i kveld.

Komodo skrev On 26.6.2025 at 23.59:

Jeg lurer derfor på om du kan måle innvendig diameter på hullet, utvendig diameter på gjengetappen, og utvendig diameter på den nye pluggen. 

Gjengetapp utvendig = 24.08mm

Brukt plugg utvendig, (venter på ny) = 23,90mm

Hull innvendig = 22,98mm.

Gjengebor for MF24X1,5 er vel 22,5mm, så hullet er nesten 0,5mm for stort.

Olepo skrev 36 minutter siden:

Gjengebor for MF24X1,5 er vel 22,5mm, så hullet er nesten 0,5mm for stort.

ikke se svart på dette, du har flere faktorer som hjelper deg godt på veg, ikke glem at det eneste disse gjengene skal takle er det lille overtrykket som vil dannes i drevet, når drevoljen varmes opp, og den utvides moderat i volum.

Det er O-ringen som tetter, og den tetter ikke bedre eller dårligere om du trekker til mye eller lite... så lenge pluggen ikke skrur seg ut, så skal det mye til at dette ikke går bra om du følger rådene gitt tidligere.

Du har grovt sett mistet 1/3 av gjengehøyden, men det er den 1/3'n som tar opp minst av kreftene.
Men, du er så heldig at du har ca 7 gjenger. 7x1.5=10.5mm i inngrepslengde. 24/10.5=0.43 gir en faktor for gjengelengde i forhold til diameter. En vanlig mutter er 0.8D så du er over 50% av en vanlig mutter. 

Er ikke 100% relevant men VAG biler med en oljefilterbeholder for insatsfilter som har lokk på toppen. Lokket er av plast, kroppen er av aluminium. O-ring tetter på samme måte som på DPH pluggen din.

Etter en faglig krangel med en fordmekaniker som drar til disse lokkene som en villmann, løsnet jeg lokket mitt 1 omdr slik at det ble en 3mm glipe under lokket... også kjørte jeg med bilen i tre dager, det lakk ikke en dråpe.

Eneste forskjellen er at din står under vann.. 

dieselfan skrev 1 time siden:

Det er O-ringen som tetter, og den tetter ikke bedre eller dårligere om du trekker til mye eller lite...

Lurer på om jeg har misforstått denne pluggen. Er det slik at O-ringen tetter mot det innvendige sylindriske partiet? I så tilfelle trekker jeg mitt tidligere råd om å fjerne O-ringen. Det rådet var basert på at den tettet mot en utvendig fas. 

Olepo skrev for 3 timer siden:

Jeg ville dreid en plugg som er 24,1 utvendig på gjengene, og dreid gjengene ganske spisse. Så ville jeg riflet gjengetuppene litt, nesten som en tapp, da skjærer de seg litt inn i godset. Vil du ha en slik?

Komodo skrev 7 minutter siden:

Er det slik at O-ringen tetter mot det innvendige sylindriske partiet? I så tilfelle trekker jeg mitt tidligere råd om å fjerne O-ringen. Det rådet var basert på at den tettet mot en utvendig fas.

Om den er sylindrisk eller veldig svakt kon er jeg usikker på men da håper jeg du forstår forslagene mine bedre.

image_2025-06-30_012050581.png.281c387276f8df5a4e063bc99d4b98c1.png

dieselfan skrev for 7 timer siden:

ikke se svart på dette, du har flere faktorer som hjelper deg godt på veg, ikke glem at det eneste disse gjengene skal takle er det lille overtrykket som vil dannes i drevet, når drevoljen varmes opp, og den utvides moderat i volum.

Det er O-ringen som tetter, og den tetter ikke bedre eller dårligere om du trekker til mye eller lite... så lenge pluggen ikke skrur seg ut, så skal det mye til at dette ikke går bra om du følger rådene gitt tidligere.

Du har grovt sett mistet 1/3 av gjengehøyden, men det er den 1/3'n som tar opp minst av kreftene.
Men, du er så heldig at du har ca 7 gjenger. 7x1.5=10.5mm i inngrepslengde. 24/10.5=0.43 gir en faktor for gjengelengde i forhold til diameter. En vanlig mutter er 0.8D så du er over 50% av en vanlig mutter. 

Eneste forskjellen er at din står under vann.. 

Takk for betryggende tekst, @dieselfan :smiler:.

Det er akkurat det med at drevet befinner seg under vann, og risikoen for at olje og saltvann skal bytte plass som er stressfaktoren:bekymret:..

Komodo skrev for 6 timer siden:

Lurer på om jeg har misforstått denne pluggen. Er det slik at O-ringen tetter mot det innvendige sylindriske partiet? I så tilfelle trekker jeg mitt tidligere råd om å fjerne O-ringen. Det rådet var basert på at den tettet mot en utvendig fas. 

Er på jobb nå, så har ikke tilgang på plugg eller hull - men prøver meg på en kjapp forklaring:

Pluggen har et dreid spor mellom gjengepartiet og "bolthodet" som o-ringen ligger i. (Helt oppunder bolthodet).

Inngangen på hullet har en konisk flate ned mot gjengepartiet som er anleggsflate for o-ringen.

Pluggen skrus ned til bolthodet "butter" mot den plane flaten rundt hullet og o-ringen tetter mot den kone flaten nede i hullet.

O-ringen vil tette hvis jeg får skrudd pluggen helt ned, og som @dieselfan nevner er det ikke behov for å trekke til dette med mye kraft/moment. (Derfor er jeg også forundret over at gjengene nå har gitt seg).

Komodo skrev for 7 timer siden:

Jeg ville dreid en plugg som er 24,1 utvendig på gjengene, og dreid gjengene ganske spisse. Så ville jeg riflet gjengetuppene litt, nesten som en tapp, da skjærer de seg litt inn i godset. Vil du ha en slik?

En spesialplugg med diameter på 24,1mm ville definitivt ha vært en tryggere løsning og senket stressnivået. Gjengetappen var som nevnt helt tight i hullet, i motsetning til den pluggen jeg har nå. (Ny plugg leveres i dag, men usikkert om det vil utgjøre noen forskjell.)

Og topplokket på undertegnede er fortsatt ikke helt fortrolig med en plugg i treverk:fniser:.. 

Komodo skrev for 8 timer siden:

Skjønner. Kan du måle innvendig diameter i hullet der O-ringen skal ligge an?

Etter å ha hentet, målt og beundret ny plugg i går drakk jeg en stor kopp kaffe , mens jeg leste @dieselfan sitt siste innlegg nøye en gang til. Deretter tok jeg mot til meg, fylte drevet med olje og gjorde et forsøk på sluttmontering.

Endte opp med en kombinasjon av ny plugg, ny o-ring og Loctite 577.

Jeg skal gjøre noen vurderinger og kommer tilbake med mer detaljer i kveld.

En spesialtilpasset plugg er fortsatt veldig interessant, men da haster det kanskje ikke like mye nå før sesong:smiler:  

Olepo skrev for 9 timer siden:

Endte opp med en kombinasjon av ny plugg, ny o-ring og Loctite 577.

Håper du vil dele hvorfor du ikke ønsket Tec-7 eller tilsvarende mellom hodet på tappepluggen og drevet. 

Da avstår du fra en tredje barriere og sjansen øker for å få sjøvann inn mellom plugg, hus og O-ring..

For egen del er jeg bekymret for at feil påføring, eller overdreven mengde kan føre til kontakt med O-ringen, noe som ikke er bra for dennes funksjon over tid.

Men siden du har fulgt 66% av rådene regner jeg med at jeg må ta den andelen av regninga om du nå skulle få vanninntrengning...😎 siden jeg har stikke fram trynet :svetter: 

Men, trykkprøvde du drevet etter montasje?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...