Stueninator Startet Mandag 17:44 Link til dette innlegget Startet Mandag 17:44 Hei! Jeg har veldig begrenset med erfaring med båt, men har sett mye på saga og tresfjord-modellene opp gjennom årene, og dermed også frekventert blant annet forumet her i perioder, hvor jeg har lært en del. Nå står jeg dessverre i den situasjon hvor jeg ikke finner svarene jeg trenger på google, og blir nødt å lage mitt eget innlegg. Vi ser for tiden på en saga 27 AC fra 70-tallet som angivelig er i veldig god teknisk stand. Der er en del småting som må fikses, mye skal jeg få ordnet på egen hånd, men det er gjort veldig mange store jobber, som overhaling av motor, girkasse, tømming og rensing av dieseltanker, batteribytte, ny kalesje, ny starter, ny plotter/ekkolodd osv. En ting jeg stusset en del på når jeg var der, var at et skap i hovedkabinen hadde store mengder vann. Eier mener dette kanskje kommer fra dårlig pakning rundt vindu rett ovenfor. Jeg har nå tenkt noen dager og sett over bildene flere ganger, og koblet først nå at der er flere lysglimt gjennom skroget i akkurat dette skapet. Jeg regner med det ikke er vanlig å se lys slik som på bildene her, eller tar jeg feil? Hvordan ville man reparert et plastskrog med slike skader? Og hva kan dette komme av? Ser nesten ut som om det er slepet ned for mye? Og når jeg først har opprettet konto og lager innlegg; Vet noen hvor ferskvannstanken befinner seg på denne? Vi fulgte vannrør men de ser ut til å lede til en kasse støpt i skroget, uten at vi ser påfyllingsmuligheter på utsiden. Eier vet ikke. Hvor ofte bør skroggjennomføringer skiftes på disse? Det er kjølevann, samt vann og avløp for toalett. Disse er muligens aldri skiftet i følge eier. Der var noe oljesøl i motorrommet. Første gang jeg ser noe slikt for å være helt ærlig. Eier avfeide det litt som om at det ikke var noen sak og at han ikke hadde lyst å pumpe det ut pga oljesøl. Stusser litt på denne. Legger ved bilde av det også Der var i tillegg noe vann rundt den kassa som batteriene ligger i. Eier mener dette kom inn i vinter når det var hull i kalesje. Har bedt han rense det for vann. Nå ser kanskje dette ut som et dårlig kjøp, og det kan godt være det er et ræva kjøp (det håper jeg dere evt. kan fortelle meg) men den er priset til 40.000kr og jeg tror jeg skal få denne for mindre, grunnet at det er en del som skal taes. Setter pris på alle innspill! Mvh Sitér dette innlegget Link to post
index Svart Mandag 19:33 Link til dette innlegget Svart Mandag 19:33 Lysgjennomgang i laminatet skal du ikke bekymre deg for. Det er helt normalt. 40.000,- for en Saga 27 er billig, selv om det er ting å ta tak i. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Stueninator Svart Mandag 20:08 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Mandag 20:08 35 minutes ago, index said: Lysgjennomgang i laminatet skal du ikke bekymre deg for. Det er helt normalt. 40.000,- for en Saga 27 er billig, selv om det er ting å ta tak i. Det var jeg egentlig veldig lettet for å høre, da jeg har veldig lyst å kjøpe denne! Er dette noe som bør behandles etter hvert? Og har du erfaring med modellen og vet hvor ferskvannstank kan være plassert? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart Mandag 20:09 Link til dette innlegget Svart Mandag 20:09 Lekkasjene kan jeg ikke fjerndiagnose selv om jeg har hatt min Saga 27 1986 modell siden 1987. Når det gjelder vanntanken, så ble de første modellene levert med 180 liters vanntank på babord side under kjøleskap og kokeapparat. På styrbord side var det tilsvarende tank på 180 liter for diesel. Senere (slik det er på min båt) kom det en 3-kantet 140 liters vanntank under dørken i salongen. Da ble tanken på babord side omgjort til dieseltank. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Stueninator Svart Mandag 20:12 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Mandag 20:12 2 minutes ago, Lars H. said: Når det gjelder vanntanken, så ble de første modellene levert med 180 liters vanntank på babord side under kjøleskap og kokeapparat. På styrbord side var det tilsvarende tank på 180 liter for diesel. Senere (slik det er på min båt) kom det en 3-kantet 140 liters vanntank under dørken i salongen. Da ble tanken på babord side omgjort til dieseltank. Ok, vi har dieseltank på både styrbord og babord-side på denne. Kan det være at vanntank har blitt byttet med ekstra dieseltank? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart Mandag 20:15 Link til dette innlegget Svart Mandag 20:15 Det har jeg ikke hørt at har blitt gjort etter at båten var produsert og tatt ibruk, men hvem vet? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Stueninator Svart Mandag 20:16 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Mandag 20:16 Just now, Lars H. said: Det har jeg ikke hørt at har blitt gjort etter at båten var produsert og tatt ibruk, men hvem vet? Tenkte mer på om en tidligere eier hadde funnet på noe slikt, men innser at det nok ser slik ut. Takk for innsikten! Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart Mandag 20:17 Link til dette innlegget Svart Mandag 20:17 Stueninator skrev for 2 timer siden: det er gjort veldig mange store jobber, som overhaling av motor, girkasse, Vet du hva som er gjort? Å skifte olje og filtere er ikke "overhaling". Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Stueninator Svart Mandag 20:20 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Mandag 20:20 3 minutes ago, Lars H. said: Vet du hva som er gjort? Å skifte olje og filtere er ikke "overhaling". Selger opplyste om at motor har blitt honet, nye stempelringer, råde/veivlager, ventiltetninger og mer, ny orioiginalstarter og dynamo, sjøvannspumpe med impeller, overhaling av girkasse hos gir-verksted og mer. Edit: Han har altså tatt ut motor og skrudd den helt fra hverandre og sammen igjen. Tidligere maskinist så jeg går ut i fra at han vet hva han driver med. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart Mandag 20:24 Link til dette innlegget Svart Mandag 20:24 Ja, det er overhaling. Maskinisten har lav kompetanse innen elektro :-) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart Mandag 20:26 Link til dette innlegget Svart Mandag 20:26 Hvilken type motor? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Stueninator Svart Mandag 20:26 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Mandag 20:26 1 minute ago, Hulda said: Ja, det er overhaling. Maskinisten har lav kompetanse innen elektro :-) Noe spesifikt du ønsker å peke ut for meg? Han innrømte selv at noe el burde ordnes opp i, men nevnte ikke så mye mer enn det. Du tenker kanskje på ledningene som ligger i vann? Sitér dette innlegget Link to post
Stueninator Svart Mandag 20:28 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Mandag 20:28 1 minute ago, Lars H. said: Hvilken type motor? Perkins 4.108. Forresten, du som er saga-eier selv, har du byttet skroggjennomføringer på dine? Kunne du evt. gitt meg et tips om hva jeg burde bruke? Det er snakk om kjølevann, samt vann/avløp til toalett Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart Mandag 20:29 Link til dette innlegget Svart Mandag 20:29 Jeg så batteriboksen, ledninger i vann er heller ikke bra. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart Mandag 20:42 Link til dette innlegget Svart Mandag 20:42 Jeg byttet utløpet for septik for mange år siden, men det var pga. feil på stengekranen. Stengekranen for kjølevann sviktet for ikke så mange år siden, men selve gjennomføringen var helt OK. Men når skifte gjennomføringer og med hva er en mer generell sak og ikke Saga spesifikt, så det får andre kommentere. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Gew77 Svart Mandag 20:50 Link til dette innlegget Svart Mandag 20:50 Nå vet jeg ikke tilstand på resten av båten, men utifra bildene synes jeg 40 000 også er mye. Vil tro mye av det elektriske må byttes +++ Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post
index Svart Mandag 21:19 Link til dette innlegget Svart Mandag 21:19 Stueninator skrev 1 time siden: Det var jeg egentlig veldig lettet for å høre, da jeg har veldig lyst å kjøpe denne! Er dette noe som bør behandles etter hvert? Ingen grunn til å behandle, de fleste båter er sånn noen steder. Har det fungert i 50 år så fungerer det videre også. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
deepblue Svart Mandag 21:46 Link til dette innlegget Svart Mandag 21:46 Overhalt eller ikke det ser ut som simring/oljetetning på utgående aksling fra girkassa lekker. Akslingen har iallefall slengt olje rundt seg. Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart igår klokken 04:55 Link til dette innlegget Svart igår klokken 04:55 Nå sier du ikke noe om hva som er hensikten med dette båtkjøpet. Skal du ha prosjektbåt som du skal pusse opp, og vil bruke mye tid og penger, samt lære masse nytt er kanskje dette båten. Skal du på båttur denne sesongen, er det bare å styre unna, og kjøpe noe som i utgangspunktet er i orden. Med gammel båt vil det tidsnok komme overraselser som koster både tid og penger. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
lurvetass Svart igår klokken 05:44 Link til dette innlegget Svart igår klokken 05:44 Stueninator skrev for 9 timer siden: Selger opplyste om at motor har blitt honet, nye stempelringer, råde/veivlager, ventiltetninger og mer, ny orioiginalstarter og dynamo, sjøvannspumpe med impeller, overhaling av girkasse hos gir-verksted og mer. Edit: Han har altså tatt ut motor og skrudd den helt fra hverandre og sammen igjen. Tidligere maskinist så jeg går ut i fra at han vet hva han driver med. Ingen erfaring med Saga 27, men hvis motor og gir er tatt ut for overhaling av et motorrom som ser så møkkete og har så mye oljesøl, og bare er montert inn igjen uten rengjøring?? Da hadde jeg vært veldig skeptisk til overhalingen også. Hvor mange år siden er denne overhalingen? Dokumentasjon? Er oljesølet kommet etter overhalingen? Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
hanto1 Svart igår klokken 07:53 Link til dette innlegget Svart igår klokken 07:53 Skal ikke uttale meg om overhalingen, er gammel maskinist, men i motsetning til flere her inne er jeg ikke synsk og kan ikke vurdere overhalingen baset på et bilde av kjølgang. Hadde bedt eier om å vaske motorommet og deretter prøvd motoren / båten på fjorden, man ser raskt om motoren kaster olje da eller om det er problemer med kjøling etc. Salgsmessig er det selvmord å ikke vaske og pynte" brura" før visning, ofte titusner +/- Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart igår klokken 08:11 Link til dette innlegget Svart igår klokken 08:11 I motsetning til @hanto1er Hulda kjent for telepatiske evner :-) Ut fra hvordan selger ser ut til å ha behandlet salgsobjektet over tid, og ikke tar bryet med å rengjøre, ville jeg tatt følgende vurdering: Dette er en prosjektbåt som fort akkumulerer det meste av fritiden i minst ett år. Deler og forbuksmateriell minst 50000 kroner. Og dette hvis du har kompetanse og gjør all jobb selv. Det er ikke så mye telepati som skal til: Alt vannet og oljespruten kommer fra en eller annen plass. Hele det elektriske anlegget må fornyes. Sitér dette innlegget Link to post
Indy Svart igår klokken 15:53 Link til dette innlegget Svart igår klokken 15:53 Helt generelt: en båt stor nok til overnatting, til og med to kabiner, som du får for 40’ eller mindre, kan du ikke ha store forventninger til. Problemfritt blir det ikke! På den annen side er det jo ikke store summer du risikerer. Er du litt nevenyttig og har tid så kan det meste fikses, og det er en veldig kurant båt som mange kan mye om. Og du kommer til å lære mye! Sitér dette innlegget Link to post
Stueninator Svart 22 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22 timer siden 20 hours ago, Gew77 said: Nå vet jeg ikke tilstand på resten av båten, men utifra bildene synes jeg 40 000 også er mye. Vil tro mye av det elektriske må byttes +++ Hva kan være indikasjoner på at det elektriske må byttes? Alle kurser så ut til å fungere når vi var ombord. Jeg har dog lest meg opp en del på 12v og båtstrøm i dag, og må si at dette ikke er noe jeg kan si jeg er 100% komfortabel med. 20 hours ago, index said: Ingen grunn til å behandle, de fleste båter er sånn noen steder. Har det fungert i 50 år så fungerer det videre også. Ved enda nærmere inspeksjon ser jeg på ene bildet at det ser litt fuktig ut, som om der er noen dråper på veggen, fra lysglimtet helt til høyre. Kan det tyde på at skroget er for tynnslipt? Kan det være plastpest? Er det mulig å fikse evt.? Vil ikke ha en båt det går hull i ved neste polering. 12 hours ago, nomen said: Nå sier du ikke noe om hva som er hensikten med dette båtkjøpet. Skal du ha prosjektbåt som du skal pusse opp, og vil bruke mye tid og penger, samt lære masse nytt er kanskje dette båten. Skal du på båttur denne sesongen, er det bare å styre unna, og kjøpe noe som i utgangspunktet er i orden. Med gammel båt vil det tidsnok komme overraselser som koster både tid og penger. En god blanding! Har alltid vært interessert i båtlivet, men innstegsprisen er høy og terskelen blir dermed tilsvarende. Her virker det som jeg i utgangspunktet kan få en båt som starter og går, men hvor jeg må gjøre noen ting selv og kan lære mer om både reparasjon og vedlikehold, til en svært overkommelig sum. Jeg har dog ikke hundrevis av timer og et helt år å kaste bort da jeg har barn, hus, firma, jobb og mye annet. 12 hours ago, lurvetass said: Ingen erfaring med Saga 27, men hvis motor og gir er tatt ut for overhaling av et motorrom som ser så møkkete og har så mye oljesøl, og bare er montert inn igjen uten rengjøring?? Da hadde jeg vært veldig skeptisk til overhalingen også. Hvor mange år siden er denne overhalingen? Dokumentasjon? Er oljesølet kommet etter overhalingen? Det skal ha vært noen år siden slik jeg skjønte det. Har bedt han rense, så ser vi ved neste befaring. 9 hours ago, hanto1 said: Skal ikke uttale meg om overhalingen, er gammel maskinist, men i motsetning til flere her inne er jeg ikke synsk og kan ikke vurdere overhalingen baset på et bilde av kjølgang. Hadde bedt eier om å vaske motorommet og deretter prøvd motoren / båten på fjorden, man ser raskt om motoren kaster olje da eller om det er problemer med kjøling etc. Salgsmessig er det selvmord å ikke vaske og pynte" brura" før visning, ofte titusner +/- Samme svar som til kommentaren over. 9 hours ago, Hulda said: I motsetning til @hanto1er Hulda kjent for telepatiske evner :-) Ut fra hvordan selger ser ut til å ha behandlet salgsobjektet over tid, og ikke tar bryet med å rengjøre, ville jeg tatt følgende vurdering: Dette er en prosjektbåt som fort akkumulerer det meste av fritiden i minst ett år. Deler og forbuksmateriell minst 50000 kroner. Og dette hvis du har kompetanse og gjør all jobb selv. Det er ikke så mye telepati som skal til: Alt vannet og oljespruten kommer fra en eller annen plass. Hele det elektriske anlegget må fornyes. Om det du sier her stemmer så er båten helt uaktuell for oss. Deler og forbruk til 50 lapper og det meste av fritiden i minst et år blir for mye. Spurte lenger oppe men spør igjen, hvorfor tenker du alt det elektriske må taes? Jeg spør fordi jeg ønsker å lære, båtkjøp eller ei. 1 hour ago, Indy said: Helt generelt: en båt stor nok til overnatting, til og med to kabiner, som du får for 40’ eller mindre, kan du ikke ha store forventninger til. Problemfritt blir det ikke! På den annen side er det jo ikke store summer du risikerer. Er du litt nevenyttig og har tid så kan det meste fikses, og det er en veldig kurant båt som mange kan mye om. Og du kommer til å lære mye! Tenker det samme. Du finner ikke en slik årgang og til denne pris uten at det er reparasjoner som står på tur og mye vedlikehold. Samtidig en bra mulighet for å få et innsteg i båt-livet til en fordøyelig sum, og mulighet til å lære en hel del jeg kan ta med meg videre i fremtiden Sitér dette innlegget Link to post
moloko Svart 21 timer siden Link til dette innlegget Svart 21 timer siden 16 minutes ago, Stueninator said: Hva kan være indikasjoner på at det elektriske må byttes? Alle kurser så ut til å fungere når vi var ombord. Det som synes på bildene ser helt krise ut hvertfall. Skjøtene, kveilene som henger og slenger, et virvar av typer og dimensjoner på ledninger... vanskeligere å peke på noe som ser ok ut. Ville ikke stolt på at resten er noe bedre, uansett om du får kontakt ved en enkel test. Det kommer til å måtte byttes, typisk når Murphy føler for det. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.