Jump to content

Polering av rustfritt rekkverk

Harald-

Recommended Posts

Hos enkelte jernvare/maskinforetninger kan du få kjøp noe som kalles "OST".

Denne leveres i en pappsylinder og flere varianter (etter hva du skal polere). Du bruker drill med børste (ikke i metall) eller som jeg selv brukte, en "tøyrondell" til drillen, kjøpt hos Biltema.

Rondellen kjøres først i osten og så polerer du.

Dette gir meget godt resultat.

Det er samme metode som brukes av verksteder som lager rekker ol. til båt.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Kjør en Beising først (syrevask) vist du har bearbeidet rekka

:sailing:

Hei BK

Jeg har etpar davitfester bakpå hekken som er av det hjemmegjorte slaget.  Disse er i rustfritt materiale, såvidt jeg vet, men ikke helt blanke, mer gråaktige.

Dette med beising har jeg hørt om før.  Kan du beskrive prosessen og vil du anbefale en slik operasjon på mine grå davitfester?

Mvh

M/Y Ellen Marie

M/Y Ellen Marie, Beising av rustfritt gjør at du lager denn oxsydhinna som er nødvendig på metallet for at det ikke skall korodere, mye mulig vil denne prosessen også gjøre davittene dine blanke, men det er mulig du må polere først.

På verksteder som driver med sveising så har di somregel slikt stoff, ta med deg hansker og ansiktsvern, så får du helt sikkert låne litt syre på direkten.

Husk at stoffet er giftig/ etsende

La det virke så lenge som mulig (50 min)

Husk å ikke dyppe penselen i orginal forpakkningen  :nono:

Prosessen ja, vask vekk smuss og fett

Påfør beis uten helligdager, la dette virke ca 30-50 min

Spyl av med mye vann

Ikke slip eller noe annet etter denne opperasjon

:headbang:

Kjør en Beising først (syrevask) vist du har bearbeidet rekka

:headbang:

Beisen er for å rense sveisesømmene etter sveising. Påføres med pensel og spyles av etter en stund (helst med høytrykkspyler).

Deretter benyttes ost til polering.

Er det kun polering trenger du kun bruke ost.

Bilde

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Produkter for syrebehandling/beising av rustbestandig stål leveres bla. av CCB Stål As og sveiseleverandøren Esab.

Det heter ikke lenger rustfritt eller syrefast, men derimot rustbestandig stål. Dette er en langt bedre betegnelse ettersom det såkalte rustfrie likevel ruster mer eller mindre.

Lotus nevnte en gang hos BM at han hadde brukt saltsyre til overnevnte. Det funket sikkert utmerket, men resulterte i en skriverier om hvor farlig det var. Syre er farlige saker og må behandles med den største forsiktighet og respekt.

www.ccb.no/brosjyrer/Brosjyrer/Syrebeh_Staal.pdf

Overnevnte link gir noe info om syrebehandling av rustbestandig stål.

Kåre L !  Syre bygger opp igjen oksydlaget på stålet som hindrer rust, men det er sliping og polering som gjør det blankt.

Skulle dog gjerne vite mer om den omtalte "ost". Hva er handelsnavnet og hvem leverer stoffet?

(neppe Tine Meierier eller Synnøve Finden)

Osten heter f.eks. børstevoks ultrapol- 1,3 kilo hvit alle metaller. SCHMIDTS POLERMIDDEL (Svensk)

Syrebeis : AVESTA BLUE ONE PICKLING GEL - 130 Eller AVESTA BEISEPASTA 101 (Avesta Polarit) Sistnevnte må stå noe lengre og er ikke så miljøvennlig.

Ved polering ikke bruk syrebeis da metallet heller blir matt (veldig matt).

Det første en prøver er blå Ferro-bet dusje på la stå vent en time, dusje på osv. Hold metallet fuktig over lengre tid og spyl av. Husk at andre stoffer kan reagere med både syrebeis og Ferro-beten. Nytter ikke dette er det bare å begynne med osten, meget tidkrevende.

• 1 år senere...

Ulempen med Autosol på rustfritt er at det kreves mye tid for å få tørket rent metallet. Polerpapiret blir svart selv etter mange runder med avtørking.

Oppdaget ved en tilfeldighet at "Hugo" har samme gode poleringsvirkning på rustfritt som Autosol.

Bruk gjerne en fuktig svamp og legg Hugo på denne eller direkte på rørene. Polér på samme måte som ved bruk av Autosol, svampen blir svart på samme måte. Spyl av med vannn, evt. bruk en annen svamp til å få vekk restene. Høytrykkspyler er et godt hjelpemiddel.

Den store fordelen med Hugo er at arbeidet blir mye enklere ved at møkka fjernes raskere, mye mindre avtørking. Har de rustfrie rørene anløpt med rustflekker, fjernes også disse. Tror ikke det er noen forskjell i holdbarheten etter arbeidet.

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Ta en titt hos Gasolin i Brevik. Den karen har noen meget fine sett for polering av alt. Kjøpte et sett med 3 stk 4" skiver som kan brukes på drill eller benkmaskin til opppussing av gammel motorykkel. Dette settet ble levert med slipepasta for alt fra tre til stål. Mye jobb, men du verden for et resultat.

Redigert av sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

• 3 år senere...

Handlet en del Diraglit tidligere og da fikk man det i bilrekvisita og noen velassorterte bensinstasjoner.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...