Sørlandet2 Svart 10 timer siden Link til dette innlegget Svart 10 timer siden Det ble kanskje noen misforståelser her. Min første kommentar var at tegningen i første innlegg manglet sikring og kortslutningsvern. For meg så hørte det ut som to forskjellige ting, som var nytt for meg. Som sagt så må et slikt system ha en sikring. Jeg fikk en ANL sikring av leverandør. Mulig det er bedre alternativer. Ellers så virka pakka til trådstarter ganske komplett, til en veldig god pris. Sørg for veiledning og dimensjonering av nødvendige kabler, sikringer, og annet, så vil jeg tro dette blir bra. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 9 timer siden Link til dette innlegget Svart 9 timer siden Akkurat dette med valg av sikring som også tilfredsstiller krav som kortslutningsvern ved ombygging til lithium er en veldig interessant sak. Det har vel vært diskutert i et par andre tråder også, men jeg er usikker på om alle batterileverandører er oppe og nikker på dette temaet. Likedan de "elektrikerne" som driver å bygger om i båtene rundt om. Jeg er nok blant de som bør se litt nærmere på valg av sikring ombord... Ser også at mange henviser til tegning/ skjema og at sikring mangler. Men bildet i post nr. 1 er ikke et skjema, det er kun en illustrasjon slik jeg ser det. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
J-Å Svart 8 timer siden Link til dette innlegget Svart 8 timer siden En veldig nyttig video, hvis man trenger å montere sikringer med lange negler , Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 7 timer siden Link til dette innlegget Svart 7 timer siden Class T-sikringer: https://shop.pkys.com/Class-T-Fuses_c_113.html Holdere: https://shop.pkys.com/Class-T-Fuse-Blocks_c_983.html (Pass bare på å få riktig størrelse på holder ift. sikring) Det medfølger dessverre ikke tilsvarende video som den J-Å postet Sitér dette innlegget Link to post
cortinaman Svart 5 timer siden Link til dette innlegget Svart 5 timer siden Maika skrev for 16 timer siden: For å flisespikke, så har vel gjerne et 100A litiumbatteri kortslutningsstrøm på rundt 5kA, og da klarer man seg gjerne med ANL. Synest 5kA var mistenkelig lavt, det er jo i AGM terreng. Men det avhenger nok av kvaliteten på cellene. Har sett betydeleg høgare tal uten at eg orkar leite fram linkar no. 100Ah er jo heller ikkje spesielt stor bank. Kobler du to like batteri i paralell kan du doble kortslutningsstraumen i forhold til eit batteri. Sitér dette innlegget ------------------ Frode Link to post
Martin_ Svart 4 timer siden Link til dette innlegget Svart 4 timer siden cortinaman skrev 35 minutter siden: Synest 5kA var mistenkelig lavt, det er jo i AGM terreng. Men det avhenger nok av kvaliteten på cellene. Har sett betydeleg høgare tal uten at eg orkar leite fram linkar no. 100Ah er jo heller ikkje spesielt stor bank. Kobler du to like batteri i paralell kan du doble kortslutningsstraumen i forhold til eit batteri. Ja, det beste er å sikre skikkelig med tanke på kortslutning-vern en gang for alle, så kan man oppgradere batteribanken uten å endre på vern. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.