Jump to content

Ladeproblem lader start men ikke forbruksbatteri

Enzo

Recommended Posts

Veldig bra (trolig gikk den kabelen  før fra Bat 1 til startbatteri, men det spiller ingen rolle)

Siden den kabelen var koblet utenom hovedbryter, bør du kanskje sjekke om ladekabelen til forbruksbatteriet også går utenom dettes hovedbryter. Merk også det Victron sier om sikringer. Og det som sies her om kortslutningsvern for lithiumbatterier, om du skal inn med det :

J-Å skrev for 4 timer siden:

Strømmen skal jo komme fra dynamo til DC-DC, ingen vits å sende den omveien om startbatteriet. 

Det var her jeg stusset litt, men skjema viser vel nettopp at strømmen går via startbatteri og så til DC-DC lader. Skjema er slik jeg regnet med, og flott du la det ut.:smiler:

Ellers hoppet jeg på tråden igjen fordi det nok en gang viste at den gamle skilledioden var feilkoblet.

For all del bare bra med nytt ladeskille med tanke på ny type batteri senere, så gratulerer:smiler:.

hegra skrev 3 minutter siden:

skjema viser vel nettopp at strømmen går via startbatteri og så til DC-DC lader.

Vel, via går den vel ikke, men skjema viser dynamo veldig nær batteriet  ja. De to punktene (dynamo B+ og startbatteri +) er uansett sammenkoblet i drift, men strømmen som skal lade forbruksbatteriet, skal jo hovedsakelig komme fra dynamo, så da er det greit at ledningsmotstanden er så lav som mulig. 

Jeg tror forøvrig at diodeskilleren var både defekt og feilkoblet.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...