hegra Svart Onsdag 10:29 Link til dette innlegget Svart Onsdag 10:29 Beklager virkelig J-A, her feiltolket jeg hvilken kabel du mente. Men nå går jeg ut av nettet ei stund. Hadde vært fint om et skjema til denne laderen kunne vært lagt ut. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart Onsdag 10:50 Link til dette innlegget Svart Onsdag 10:50 Dette er skjema fra Victron XS manual. De har sløyfet hovedbrytere, men jeg antar at de kan stå direkte mot + terminaler, uten noe koblet forbi. Sikringer har ikke vært nevnt, det bør kanskje med som angitt her. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart Onsdag 12:56 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Onsdag 12:56 Tykk kabel (ca 60-80kv) fra startbatteri til bryter beholdt jeg, fra bryter går det også en tykk til startmotor, alt dette er urørt, jeg tok nå bort den note tynnere på ca 20kv som gikk til IN på dioden fra + på startbatteri. Vipps så virker bryteren igjen, alt fungerer og lader som det skal, takk for hjelpen Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart Onsdag 13:49 Link til dette innlegget Svart Onsdag 13:49 Veldig bra (trolig gikk den kabelen før fra Bat 1 til startbatteri, men det spiller ingen rolle) Siden den kabelen var koblet utenom hovedbryter, bør du kanskje sjekke om ladekabelen til forbruksbatteriet også går utenom dettes hovedbryter. Merk også det Victron sier om sikringer. Og det som sies her om kortslutningsvern for lithiumbatterier, om du skal inn med det : Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart Onsdag 14:30 Link til dette innlegget Svart Onsdag 14:30 J-Å skrev for 4 timer siden: Strømmen skal jo komme fra dynamo til DC-DC, ingen vits å sende den omveien om startbatteriet. Det var her jeg stusset litt, men skjema viser vel nettopp at strømmen går via startbatteri og så til DC-DC lader. Skjema er slik jeg regnet med, og flott du la det ut. Ellers hoppet jeg på tråden igjen fordi det nok en gang viste at den gamle skilledioden var feilkoblet. For all del bare bra med nytt ladeskille med tanke på ny type batteri senere, så gratulerer. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart Onsdag 14:44 Link til dette innlegget Svart Onsdag 14:44 hegra skrev 3 minutter siden: skjema viser vel nettopp at strømmen går via startbatteri og så til DC-DC lader. Vel, via går den vel ikke, men skjema viser dynamo veldig nær batteriet ja. De to punktene (dynamo B+ og startbatteri +) er uansett sammenkoblet i drift, men strømmen som skal lade forbruksbatteriet, skal jo hovedsakelig komme fra dynamo, så da er det greit at ledningsmotstanden er så lav som mulig. Jeg tror forøvrig at diodeskilleren var både defekt og feilkoblet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.