Jump to content

Har jeg ødelagt styresylinderen? Overstrammet mutter på air bleed valve (Multisteer/Multiflex)

Catosan

Recommended Posts

Jeg oppdaget en lekkasje i styringen (Multisteer 115, på en Yamaha 115, montert for 3 år siden), og lokaliserte det til at T-stykket der lufteventilen og selve hydraulikkslangen sitter, var løsnet litt fra selve styresylinderen.

Screenshot2025-06-17093334.png.7fb48d62f365859d0aefd02b103bb3e4.png

(illustrasjonen er hentet fra Ultraflex, men det er samme løsning)

Når jeg da skulle stramme mutteren (A på illustrasjonen), så var det så trangt i den dype motorbrønnen, at jeg skled med nesten all vekt oppå fastnøkkelen. Resultatet er at mutteren ikke ikke stopper å rotere når jeg strammer den. Den møter motstand, men fortsetter å rotere. 

Siden mutteren sitter på T-stykket, tenker jeg at det er T-stykket og mutteren som mest sannsynlig har fått strippet gjenger, og må byttes ut. Men er det sannsynlig at selve sylinderen også er skadet? 

Dette er vel en aluminiumsylinder, så da er det vel fare for at gjengene på nippelen er mer holdbare enn gjengene i aluminiumen. Det finnes jo forskjellige løsninger for å reparere gjenger. Hva slags tetning er det? Hvis det er koniske rørgjenger, så kan det være mulig å utvide de litt med en dertil egnet gjengetapp, slik at T-stykket går lenger inn og finner  gode gjenger. 

Catosan skrev for 7 timer siden:

Resultatet er at mutteren ikke ikke stopper å rotere når jeg strammer den. Den møter motstand, men fortsetter å rotere. 

Siden mutteren sitter på T-stykket, tenker jeg at det er T-stykket og mutteren som mest sannsynlig har fått strippet gjenger, og må byttes ut. Men er det sannsynlig at selve sylinderen også er skadet? 

Det høres ut som mutteren på T- stykke  eller kom (annsatsnipplen) på sykinderen som er gåen.

her er det bare å demontere  og finne feilen .

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...