Catosan Startet 17.Juni Link til dette innlegget Startet 17.Juni Jeg oppdaget en lekkasje i styringen (Multisteer 115, på en Yamaha 115, montert for 3 år siden), og lokaliserte det til at T-stykket der lufteventilen og selve hydraulikkslangen sitter, var løsnet litt fra selve styresylinderen. (illustrasjonen er hentet fra Ultraflex, men det er samme løsning) Når jeg da skulle stramme mutteren (A på illustrasjonen), så var det så trangt i den dype motorbrønnen, at jeg skled med nesten all vekt oppå fastnøkkelen. Resultatet er at mutteren ikke ikke stopper å rotere når jeg strammer den. Den møter motstand, men fortsetter å rotere. Siden mutteren sitter på T-stykket, tenker jeg at det er T-stykket og mutteren som mest sannsynlig har fått strippet gjenger, og må byttes ut. Men er det sannsynlig at selve sylinderen også er skadet? Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 17.Juni Link til dette innlegget Svart 17.Juni Dette er vel en aluminiumsylinder, så da er det vel fare for at gjengene på nippelen er mer holdbare enn gjengene i aluminiumen. Det finnes jo forskjellige løsninger for å reparere gjenger. Hva slags tetning er det? Hvis det er koniske rørgjenger, så kan det være mulig å utvide de litt med en dertil egnet gjengetapp, slik at T-stykket går lenger inn og finner gode gjenger. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 17.Juni Link til dette innlegget Svart 17.Juni Catosan skrev for 7 timer siden: Resultatet er at mutteren ikke ikke stopper å rotere når jeg strammer den. Den møter motstand, men fortsetter å rotere. Siden mutteren sitter på T-stykket, tenker jeg at det er T-stykket og mutteren som mest sannsynlig har fått strippet gjenger, og må byttes ut. Men er det sannsynlig at selve sylinderen også er skadet? Det høres ut som mutteren på T- stykke eller kom (annsatsnipplen) på sykinderen som er gåen. her er det bare å demontere og finne feilen . Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Catosan Svart 19.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni Takk for svar, det var også akkurat det jeg gjorde, etter å ha forhørt meg med forhandleren. Når jeg var innom forhandleren så fikk jeg med meg et T-stykke fra storebroren(OC175) til den sylinderen jeg har (OC115). Det viste seg å være helt feil størrelse, og den passet ikke inn i sylinderen. Virker som deletilgang på disse styringene er heller dårlig.. Og produsenten svarer ikke på mailer.. Under demonteringen fikk jeg brekreftet at det er gjengene innerst på T-stykket som er strippet(innerst er for meg lengst unna sylinderen). Gjengene mot sylinder var helt fine. Midlertidig løsning ble å skru inn T-stykket igjen, denne gang halvveis, og så stramme mutteren igjen. Da fikk jeg nok grep begge steder, så alt er tett. Siden deletilgang er vanskelig, fikk jeg tips fra en kollega som skrur på biler; kjør på med locktite som alternativ til mutteren. Alternativet er fort å kjøpe ny sylinder til 3000+ Hva tenker folka her om det? Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 19.Juni Link til dette innlegget Svart 19.Juni Det er litt vanskelig å se hvordan det der tetter. Er det basert på at O-ringen tetter mot gjengene eller et lite felt uten gjenger ? I så fall betyr det vel ikke noe om mutteren går rundt. Kan du ikke bare skru T-stykket helt inn, til mutteren presser på O-ringen, uten å skru på mutteren? Eventuelt legge noen skiver bak mutteren, for å få retningen og dybden til å passe. Gjengetetninger som Locktite, hamp, tape etc. er beregnet for lavt trykk. Men det kan fungere. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 19.Juni Link til dette innlegget Svart 19.Juni Stikk innom noen som driver med hydraulikk kanskje, Tess, Hydroscand elns. De kan nok hjelpe med koblinger Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 19.Juni Link til dette innlegget Svart 19.Juni Er det denne? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 19.Juni Link til dette innlegget Svart 19.Juni J-Å skrev for 7 timer siden: Gjengetetninger som Locktite, hamp, tape etc. er beregnet for lavt trykk. Men det kan fungere. Ehh, her er du nok litt feilinformert. Ikke noe problem å få gjengetape og Loctite til å holde trykk på flere hundre bar. J-Å skrev for 7 timer siden: Det er litt vanskelig å se hvordan det der tetter. Er det basert på at O-ringen tetter mot gjengene eller et lite felt uten gjenger ? Prinsippet med denne er at du kan vri fittingsen i den posisjonen du vil, deretter tighter du mutteren mot sylinderen slik at det blir tett. Det er da O-ringen den tetter mot. Catosan skrev for 9 timer siden: Alternativet er fort å kjøpe ny sylinder til 3000+ Dette lar seg løse. Flere måter å fikse dette på. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
J-Å Svart 19.Juni Link til dette innlegget Svart 19.Juni Komodo skrev 3 minutter siden: Ehh, her er du nok litt feilinformert. Ikke noe problem å få gjengetape og Loctite til å holde trykk på flere hundre bar. Det er jo det jeg sier også, at det kan fungere. Men det er jo ikke den vanlige måten å koble sammen hydraulikk på. Komodo skrev 5 minutter siden: Prinsippet med denne er at du kan vri fittingsen i den posisjonen du vil, deretter tighter du mutteren mot sylinderen slik at det blir tett. Det er da O-ringen den tetter mot. Ja, jeg forstår det, men gjengene i mutteren er jo ikke endel av tetningen, den gir bare press på O-ringen. Så om den har gjenger eller ikke, spiller vel liten rolle, bare O-ringen får press. Jeg går ut fra at det er et opphold i gjengene, der O-ringen skal være. Så da er det vel viktig at O-ringen havner der, og ikke på et område hvor det er gjenger? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 19.Juni Link til dette innlegget Svart 19.Juni J-Å skrev 3 minutter siden: Men det er jo ikke den vanlige måten å koble sammen hydraulikk på. Noen ganger er gjengetape eller låsevæske primær tetting for høyt trykk. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Catosan Svart 20.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juni J-Å skrev for 17 timer siden: Er det denne? Der har vi den ja. Den vises i manualer som TF1-AB2, men det ser jeg her er et tidligere navn på delen. Sikkert byttet del i produksjon. Jeg sjekket med forhandleren du linket til, og de har den ikke på lager. Men jeg tror jeg har funnet en annen nettbutikk som har, venter på bekreftelse nå. Jeg prøvde å skru den lenger inn, men den stopper i godset inni før o-ringen kommer i klem. Det er et spor i gjengene til o-ringen ja, og mutteren får den ikke i klem. Det jeg tenker med Locktite (243 virker å være et godt alternativ) er ikke som permanent løsning, men frem til jeg får tak i korrekt del. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 20.Juni Link til dette innlegget Svart 20.Juni Hva med det jeg nevnte, å legge noen skiver under mutteren? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.