Jump to content

Har jeg ødelagt styresylinderen? Overstrammet mutter på air bleed valve (Multisteer/Multiflex)


Catosan

Recommended Posts

Jeg oppdaget en lekkasje i styringen (Multisteer 115, på en Yamaha 115, montert for 3 år siden), og lokaliserte det til at T-stykket der lufteventilen og selve hydraulikkslangen sitter, var løsnet litt fra selve styresylinderen.

Screenshot2025-06-17093334.png.7fb48d62f365859d0aefd02b103bb3e4.png

(illustrasjonen er hentet fra Ultraflex, men det er samme løsning)

Når jeg da skulle stramme mutteren (A på illustrasjonen), så var det så trangt i den dype motorbrønnen, at jeg skled med nesten all vekt oppå fastnøkkelen. Resultatet er at mutteren ikke ikke stopper å rotere når jeg strammer den. Den møter motstand, men fortsetter å rotere. 

 

Siden mutteren sitter på T-stykket, tenker jeg at det er T-stykket og mutteren som mest sannsynlig har fått strippet gjenger, og må byttes ut. Men er det sannsynlig at selve sylinderen også er skadet? 

 

Link to post

Dette er vel en aluminiumsylinder, så da er det vel fare for at gjengene på nippelen er mer holdbare enn gjengene i aluminiumen. Det finnes jo forskjellige løsninger for å reparere gjenger. Hva slags tetning er det? Hvis det er koniske rørgjenger, så kan det være mulig å utvide de litt med en dertil egnet gjengetapp, slik at T-stykket går lenger inn og finner  gode gjenger. 

Link to post
Catosan skrev for 7 timer siden:

Resultatet er at mutteren ikke ikke stopper å rotere når jeg strammer den. Den møter motstand, men fortsetter å rotere. 

 

Siden mutteren sitter på T-stykket, tenker jeg at det er T-stykket og mutteren som mest sannsynlig har fått strippet gjenger, og må byttes ut. Men er det sannsynlig at selve sylinderen også er skadet? 

Det høres ut som mutteren på T- stykke  eller kom (annsatsnipplen) på sykinderen som er gåen.

her er det bare å demontere  og finne feilen .

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Takk for svar, det var også akkurat det jeg gjorde, etter å ha forhørt meg med forhandleren. 

 

Når jeg var innom forhandleren så fikk jeg med meg et T-stykke fra storebroren(OC175) til den sylinderen jeg har (OC115). Det viste seg å være helt feil størrelse, og den passet ikke inn i sylinderen.

image0.jpeg.cc13a1910140f6c5aaed48e53087a881.jpeg

 

Virker som deletilgang på disse styringene er heller dårlig.. Og produsenten svarer ikke på mailer.. 

 

Under demonteringen fikk jeg brekreftet at det er gjengene innerst på T-stykket som er strippet(innerst er for meg lengst unna sylinderen). Gjengene mot sylinder var helt fine. Midlertidig løsning ble å skru inn T-stykket igjen, denne gang halvveis, og så stramme mutteren igjen. Da fikk jeg nok grep begge steder, så alt er tett. 

 

Siden deletilgang er vanskelig, fikk jeg tips fra en kollega som skrur på biler; kjør på med locktite som alternativ til mutteren. Alternativet er fort å kjøpe ny sylinder til 3000+

 

Hva tenker folka her om det?

 

Link to post

Det er litt vanskelig å se hvordan det der tetter. Er det basert på at O-ringen tetter mot gjengene eller et lite felt uten gjenger ?  I så fall betyr det vel ikke noe om mutteren går rundt. Kan du ikke bare skru T-stykket helt inn, til mutteren presser på O-ringen, uten å skru på mutteren? Eventuelt legge noen skiver bak mutteren, for å få retningen og dybden til å passe. 

Gjengetetninger som Locktite, hamp, tape etc. er beregnet for lavt trykk. Men det kan fungere.

Link to post
J-Å skrev for 7 timer siden:

Gjengetetninger som Locktite, hamp, tape etc. er beregnet for lavt trykk. Men det kan fungere.

Ehh, her er du nok litt feilinformert. Ikke noe problem å få gjengetape og Loctite til å holde trykk på flere hundre bar. 

 

J-Å skrev for 7 timer siden:

Det er litt vanskelig å se hvordan det der tetter. Er det basert på at O-ringen tetter mot gjengene eller et lite felt uten gjenger ?

Prinsippet med denne er at du kan vri fittingsen i den posisjonen du vil, deretter tighter du mutteren mot sylinderen slik at det blir tett. Det er da O-ringen den tetter mot. 

 

Catosan skrev for 9 timer siden:

Alternativet er fort å kjøpe ny sylinder til 3000+

Dette lar seg løse. Flere måter å fikse dette på. 

Link to post
Komodo skrev 3 minutter siden:

Ehh, her er du nok litt feilinformert. Ikke noe problem å få gjengetape og Loctite til å holde trykk på flere hundre bar. 

Det er jo det jeg sier også, at det kan fungere. Men det er jo ikke den vanlige måten å koble sammen hydraulikk på.

 

Komodo skrev 5 minutter siden:

Prinsippet med denne er at du kan vri fittingsen i den posisjonen du vil, deretter tighter du mutteren mot sylinderen slik at det blir tett. Det er da O-ringen den tetter mot. 

Ja, jeg forstår det, men gjengene i mutteren er jo ikke endel av tetningen, den gir bare press på O-ringen. Så om den har gjenger eller ikke, spiller vel liten rolle, bare O-ringen får press. Jeg går ut fra at det er et opphold i gjengene, der O-ringen skal være. Så da er det vel viktig at O-ringen havner der, og ikke på et område hvor det er gjenger?

Link to post
J-Å skrev for 17 timer siden:

Er det denne

 

Der har vi den ja. Den vises i manualer som TF1-AB2, men det ser jeg her er et tidligere navn på delen. Sikkert byttet del i produksjon. 

Jeg sjekket med forhandleren du linket til, og de har den ikke på lager. Men jeg tror jeg har funnet en annen nettbutikk som har, venter på bekreftelse nå.

 

Jeg prøvde å skru den lenger inn, men den stopper i godset inni før o-ringen kommer i klem. Det er et spor i gjengene til o-ringen ja, og mutteren får den ikke i klem. Det jeg tenker med Locktite (243 virker å være et godt alternativ) er ikke som permanent løsning, men frem til jeg får tak i korrekt del. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...