Roger jo Svart igår klokken 10:07 Link til dette innlegget Svart igår klokken 10:07 De apperater med gløding jeg har hvert borti med startproblemer, så har de fungeret med å starte motoren først. Eller hjemme, kople til en batterilader før en starter apperatet. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
eivindch Svart igår klokken 12:24 Link til dette innlegget Svart igår klokken 12:24 Jeg hadde problemer med å få startet min 2400 for mange år siden. Den hadde stått ubrukt lenge. Jeg fylte drivstoff i en sprøyte og koblet til inntaksslangen. Da startet den. Har hatt den med meg hjem et par ganger i de 34 årene jeg har hatt den og rengjort vifter p.g.a. støy (forårsaket av møkk). Ellers har varmeren virket upåklagelig. Har aldri byttet veke eller glødespiral. Eivind Sitér dette innlegget Link to post
AMI Svart igår klokken 16:21 Emnestarter Link til dette innlegget Svart igår klokken 16:21 6 hours ago, Roger jo said: De apperater med gløding jeg har hvert borti med startproblemer, så har de fungeret med å starte motoren først. Eller hjemme, kople til en batterilader før en starter apperatet. Eg forsøkte dette, men vifta for forbrenningsluft kjem ikkje i gong likevel. 3 hours ago, eivindch said: Jeg hadde problemer med å få startet min 2400 for mange år siden. Den hadde stått ubrukt lenge. Jeg fylte drivstoff i en sprøyte og koblet til inntaksslangen. Da startet den. Har hatt den med meg hjem et par ganger i de 34 årene jeg har hatt den og rengjort vifter p.g.a. støy (forårsaket av møkk). Ellers har varmeren virket upåklagelig. Har aldri byttet veke eller glødespiral. Eivind Eg skifta glødespiral no, men så lenge ikkje vifta for forbrenningsluft kjem i gong så greier den ikkje å få noko særleg temperatur i brennaren. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 23 timer siden Link til dette innlegget Svart 23 timer siden Det er forbaska vanskelig når en ikke finner dokumentasjon, og et slikt kort koster vel skjorta og vel så det om det ennå er i salg. Om en er skikkelig nørd finnes det noen repo på GitHub for å erstatte hele kortet med en esp32 og noen relé og transistorer, men det blir jo et aldri så lite prosjekt. Dog mener jeg å huske at selve sekvensene for oppstart osv er beskrevet i manualene til Wallas så det skulle ikke være umulig å få til. Er temmelig sikker på at den vifta styres av et PWM-signal via en FET-transistor. Ville lett etter det signalet på gate-pin på transistorene og. Men det virker litt håpløst iom at det er andre feil ute og går også. Sitér dette innlegget Link to post
AMI Svart 20 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20 timer siden 2 hours ago, Fantino said: Det er forbaska vanskelig når en ikke finner dokumentasjon, og et slikt kort koster vel skjorta og vel så det om det ennå er i salg. Om en er skikkelig nørd finnes det noen repo på GitHub for å erstatte hele kortet med en esp32 og noen relé og transistorer, men det blir jo et aldri så lite prosjekt. Dog mener jeg å huske at selve sekvensene for oppstart osv er beskrevet i manualene til Wallas så det skulle ikke være umulig å få til. Er temmelig sikker på at den vifta styres av et PWM-signal via en FET-transistor. Ville lett etter det signalet på gate-pin på transistorene og. Men det virker litt håpløst iom at det er andre feil ute og går også. Takk for gode innspel. Eg forsøkte å måle litt meir i kveld. Det er nokså tydeleg ved måling og visuell observasjon at: - FET-transistoren som er omlag midt i biletet styrer oljepumpa - Releet øvst oppe i biletet styrer - polen til ventilasjonsvifta (denne har + direkte frå straumtilførselen) - Det gjennomsiktelege spolereleet styrer + varmespiralen (denne har - direte frå straumtilførselen) - Forbrenningsluftvifta har - direkte frå straumtilførselen, så her er det + som ikkje kjem fram. Ein kan vel difor rekne med at + her går gjennom den FET-transistoren som er nedst i biletet, utan at eg lukkast i å verken måle eller sjå korleis det heng saman. Den heng på eit eller anna vis saman med spolereleet for varmespiralen, men eg finn ikkje samanhengen til forbrenningsluftvifta. Elles så ser det ut som eitt nytt kort i den grad ein kan få tak i det kostar litt over 4000 kroner. Det står vidare at eit autorisert verkstad må stille det inn for å levere rett oljemengde og slikt. Eg tvilar nesten på om varmeren er verdt å koste på så mykje. Det er vel nesten betre å kjøpe ein brukt varmar på finn.no. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 1 time siden Link til dette innlegget Svart 1 time siden AMI skrev for 18 timer siden: Takk for gode innspel. Eg forsøkte å måle litt meir i kveld. Det er nokså tydeleg ved måling og visuell observasjon at: - FET-transistoren som er omlag midt i biletet styrer oljepumpa - Releet øvst oppe i biletet styrer - polen til ventilasjonsvifta (denne har + direkte frå straumtilførselen) - Det gjennomsiktelege spolereleet styrer + varmespiralen (denne har - direte frå straumtilførselen) - Forbrenningsluftvifta har - direkte frå straumtilførselen, så her er det + som ikkje kjem fram. Ein kan vel difor rekne med at + her går gjennom den FET-transistoren som er nedst i biletet, utan at eg lukkast i å verken måle eller sjå korleis det heng saman. Den heng på eit eller anna vis saman med spolereleet for varmespiralen, men eg finn ikkje samanhengen til forbrenningsluftvifta. Elles så ser det ut som eitt nytt kort i den grad ein kan få tak i det kostar litt over 4000 kroner. Det står vidare at eit autorisert verkstad må stille det inn for å levere rett oljemengde og slikt. Eg tvilar nesten på om varmeren er verdt å koste på så mykje. Det er vel nesten betre å kjøpe ein brukt varmar på finn.no. Snoket litt mer på bildet, den der L204B-4 chippen som det er flere av har 7 Darlington-par i seg og det ser ut som de brukes i parallell ut fra banene på printet, så mulig en av de kan være den som driver også. Om du har frekvensmåling på multimeteret ditt ville jeg prøvd litt på de pinnene også. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.