Brumm Startet 19.Juni Link til dette innlegget Startet 19.Juni Etter en lang vinterdvale har turboskovelen satt seg fast. Det er en slags sekskantmutter på akslingen av skovlene. Lurer på om det bare er å sette en pipenøkkel på den og vri til skovlene løsner? Men innebærer det en risiko? Kanskje jeg kan dusje inn ett eller annet først? Og hva bruker jeg da i så fall? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 19.Juni Link til dette innlegget Svart 19.Juni Jeg hadde samme problemet på min turbo (samme motor). Søk opp tråd her inne, så ser du hvordan jeg løste det. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Brumm Svart 19.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni Vet ikke helt hvordan jeg finner tråden din om dette. Kan du gi meg en link? Sitér dette innlegget Link to post
Bellil Svart 19.Juni Link til dette innlegget Svart 19.Juni Kanskje er det i denne tråden. Sitér dette innlegget A calm sea never made a skilled sailor D5L Link to post
Komodo Svart 19.Juni Link til dette innlegget Svart 19.Juni Bellil skrev for 1 time siden: Kanskje er det i denne tråden. Det var den tråden jeg tenkte på, men ser nå at jeg ikke oppdaterte den med løsningen. Mulig det ligger i en annen tråd, men finner ikke det nå. Uansett. Jeg demonterte turboen og delte den i to. Så lagde jeg en jigg slik at jeg fikk spent opp eksosdelen i dreiebenken. Så dreide jeg ut løs rust slik at det ble tålig rent stål. Det var helt neglisjerbart med sot i turboen, så det var nok kun korrosjon som var problemet. Tipper det har løsnet et bitte lite rustflak og kilt seg fast mellom eksoshuset og turbinen. Turboen har fungert prikkfritt etter denne operasjonen. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Brumm Svart 19.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni Takker for svarene.. Jeg fikk løsnet skovlene (eller hva det heter) med en 11 mm pipe, tok ikke i noe særlig før det kunne dreies rundt. Men bare med pipe, umulig å dreie rundt med bare hender. Kjørte en tur nå, håpet at den ville løsne helt, men nei. Eksosen ble fortsatt svart ved gasspådrag over 1500 omdr, så skovlene sitter fortsatt delvis fast. tror jeg må ha den ut på en service. Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 20.Juni Link til dette innlegget Svart 20.Juni Finnes det ikke noe kjemisk som løsner både karbon og rust? Danske Bell-add har et skum man sprayer inn og lar det stå ett døgn eller noe.. Thansen.no selger dette.. Sitér dette innlegget Link to post
Brumm Svart 20.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juni Torsen67 skrev 20 minutter siden: Finnes det ikke noe kjemisk som løsner både karbon og rust? Danske Bell-add har et skum man sprayer inn og lar det stå ett døgn eller noe.. Thansen.no selger dette.. Takk for dette tipset, jeg fikk sporet opp produktet og bestilte en boks fra THansen. Får det om noen dager og er spent på om det virker. Kommer tilbake med tapport. Takker for svarene.. Jeg fikk løsnet skovlene (eller hva det heter) med en 11 mm pipe, tok ikke i noe særlig før det kunne dreies rundt. Men bare med pipe, umulig å dreie rundt med bare hender. Kjørte en tur nå, håpet at den ville løsne helt, men nei. Eksosen ble fortsatt svart ved gasspådrag over 1500 omdr, så skovlene sitter fortsatt delvis fast. tror jeg må ha den ut på en service. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 20.Juni Link til dette innlegget Svart 20.Juni Du kan prøve å dreie skovlene med pipenøkkelen begge veier en stund og se om det løsner. Turboen må spinne veldig lett for at eksosen skal klare å "starte" den. Sitér dette innlegget Link to post
Bellil Svart 21.Juni Link til dette innlegget Svart 21.Juni Har du mulighet for å sette en pipe i en drill og bruke den til å snurre rundt? Det går jo litt fortere enn manuelt Sitér dette innlegget A calm sea never made a skilled sailor D5L Link to post
Brumm Svart 22.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juni God idé med drill så det blir litt fart i turboen. Ellers har jeg kjøpt et rensemiddel hos Thansen som man skal spraye inn i bl a eksosdelen. Har ikke gjort det ennå, må sette meg inn i produktet først. Noen med erfaring av dette middelet? Sitér dette innlegget Link to post
Brumm Svart 22.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juni Adresse til det danske firmaet som produserer renseting til bl a turbo https://www.belladd.dk/ Sitér dette innlegget Link to post
Brumm Svart 22.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juni Ved lesing av bruksanvisningen på boksen merker jeg at jeg ikke kan mye om turbo. Hvor mener man egentlig at jeg skal sprute inn skummet? Hvor er "utstødningsdelen av turboen" ? Eller er det så enkelt som at jeg tar av det store filteret på turboen så jeg kommer til bladene og akslingen med mutteren? (Der inne heter det kanskje eksoshuset)? Her er hva som står i bruksanvisningen: "Turboen skal være varm under rensningen. • Fyld udstødningsdelen af turboen op med skum og lad det virke i 30 min. • Skum fyldes ind gennem lambdasonde/temperaturføler eller ved at afmontere udstødningsforrøret. Tilpas indføringsslangen så den rammer turboen. • Gentag evt. efter 10-20 min" Jeg skjønner ingenting.... Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 22.Juni Link til dette innlegget Svart 22.Juni Brumm skrev 36 minutter siden: Hvor er "utstødningsdelen av turboen" ? Brumm skrev 1 time siden: Jeg skjønner ingenting.... En forenklet forklaring tilpasset båteiere med turbodiesel: En turbo har tre hoveddeler på en vanlig diesel båtmotor. "luftkompresjonsdelen" - det er der luft blir komprimert av turtallet som skapes av eksossiden (husk at "luftviften og "eksosviften" sitter fast på samme aksel og har derfor samme turtall) Midt i turboen sitter lagerenheten, den tynne akselen er av stål og aksial og radiallagring er bronse med motoroljen og motorens oljetrykk mellom glideflatene. Eksosdelen av turboen er den delen som vanligvis blir slitt og erodert. Selve vifta/skovlhjulet varer nesten evig, men eksossidehuset (som ofte er vannkjølt) har begrenset levetid fordi huset er produsert i materiale som ruster, sur eksos øker rustdannelsen, damp av sjøvann fra eksosensystemet bidrar også. Det dannes rustflak som "nesten" løsner fra huset og ruster dermed både over og under "rustflaket". Dette gjør at i gitte tilfeller, og ofte ved lagring, så dannes det flak som er så tykke at flakene kan komme i kontakt med vifte/skovlhjul. "utstødningsdelen" er det samme som eksossiden av turboen Brumm skrev 1 time siden: Eller er det så enkelt som at jeg tar av det store filteret på turboen så jeg kommer til bladene og akslingen med mutteren? (Der inne heter det kanskje eksoshuset)? Nei, det store filteret er montert på luftsiden og IKKE eksossiden. Skal du rotere eksosvifta så bruk mutteren på eksossiden. Er du ikke mekanisk kyndig så anbefaler jeg ikke å bruke drill, husk at du ikke har oljetrykk når motoren står stille og tuboen får dermed IKKE smøring... om et rustflak plutselig løsner kan det kile seg og det vil trolig skade viftebladene.. bruk lommelykt og tynt papir mellom eksoshus og eksosvifte. Forsøk å se hvor det lugger i papiret og skrap bort flaket/klumpen, og test videre til eksosvifta går fritt og fint. Bruk en rissenål eller tynt skrujern til å pirke med, men IKKE kom i kontakt med viftebladene. Ikke bruk makt på akselen. Ikke bend mellom vifteblader og eksoshus. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 22.Juni Link til dette innlegget Svart 22.Juni Brumm skrev for 1 time siden: Her er hva som står i bruksanvisningen: "Turboen skal være varm under rensningen. Lei for å si det så brutalt men "vidundermiddelet" du har kjøpt er uegnet til å behandle rustflak i utløpet av turboen med. Sprayboksen er laget for å rense en moderne dieselmotor i bil med EGR og som typisk er Tier 4 eller 5. Din marinemotor er Tier 1 eller 2 og den har ikke EGR. Beklager. Om du har en moderne dieselbil så egner boksen seg til å redusere mengden avsetninger av partikler fra eksos i innsuget. (EGR er en løsning for å få renere eksos, ved å ta litt av eksosen ut av eksosrøret og tilsette den i innsuget og "brenne" den en gang til) Din marinemotor tar ikke ut eksos for dobbeltbrenning, og du har aldri eksos i innsuget ditt... heldigvis. Sitér dette innlegget Link to post
Brumm Svart 23.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni Takk for forklaringer! Etter hva du skriver høres det ut som om turboen må skrues av motoren og leveres til et turboverksted for service/rep. Sitér dette innlegget Link to post
larsand Svart 23.Juni Link til dette innlegget Svart 23.Juni nettop gjort det samme.. turbo må av å eksoshuset må plukkes av. det er en enkel jobb men krever renslighet mtp den siden som komrpimerer luften.. . eksossiden er enkel å plukke av.. stort sett så er det 6-8 bolter på baksiden som klemmer huset til ett spor slik.. merk med tusj slik at du får huset i samme posisjon. jeg tok en sliperondel å klippet til de sandpapirlappene slik at denne passet tight i den delen av huset der utblåset sitter.. deretter er det bare å pusse dette med en drill til du har fått 2-3 mm klaring til turbinbladene.. lenger ut i utblåset kan du også pusse.. det som er fint med denne teknikken er at utblåset der turbin sitter blir rundt å med en jevn avstand til turbinblad.. deretter er det bare å montere sammen å montere tilbake i båt.. Sitér dette innlegget Link to post
Brumm Svart 23.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni Takk for tipsene! Sitér dette innlegget Link to post
Brumm Svart Torsdag 17:30 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Torsdag 17:30 Jeg har nå kjørt skovlene i turboen noen omganger med en drill montert på akslingen. I starten gikk det knapt å dreie på skovlene for hånd, men nå, etter flere økter med drillen, syntes jeg etter hvert at de begynte å gå rundt nokså lett uten noe særlig motstand. Jeg startet motoren og dro ut på sjøen en tur for å sjekke om turboen var i orden igjen. Men nei, etter å ha kommet opp i 1600 omdr ville den ikke videre opp i turtall. Jeg la gassen i bånn, med det gjorde bare at eksosen som kom ut var svart. Nå er det jo sommer og jeg får ikke reparert turbo noe sted nå i juli. Har likevel lyst til å bruke båten til noen turer, og lurer på om det er greit å kjøre på 1500 omdr litt i sommer? Da er eksosen fargeløs og motoren (Yanmar LH STE) synes jeg går som normalt opp til dette turtallet. Det er bare hvis jeg dyttet klampen i bånn etter ca 1600 at den lengter etter luften fra turboen, men skovlene spinner ikke og røyken blir svart. Men vil det skade motoren å gå noen timer på så lavt turtall tro? Hvis motoren ikke står i gear kan jeg gasse på opp til maks turtall (3200) med ren eksos. Men da har jo ikke motoren belasning, og tubo i sving. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart Torsdag 18:09 Link til dette innlegget Svart Torsdag 18:09 Brumm skrev 38 minutter siden: Har likevel lyst til å bruke båten til noen turer, og lurer på om det er greit å kjøre på 1500 omdr litt i sommer? Det eneste som skjer er at du vil få noe soting i turboen. Men slik tilstanden er på turboen din så vil ikke noe blir "ødelagt". Nyt det du kan av båtlivet 👍🏁 Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart Torsdag 18:13 Link til dette innlegget Svart Torsdag 18:13 Som dieselfan sier, så vil ikke noe ta skade. Så lenge du kjører motoren 100 omdreininger under det du klarer på maks, så blir ikke motoren overbelastet. Nyt sommeren med mange fine og rolige turer Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart Torsdag 19:45 Link til dette innlegget Svart Torsdag 19:45 Brumm skrev for 2 timer siden: I starten gikk det knapt å dreie på skovlene for hånd, men nå, etter flere økter med drillen, syntes jeg etter hvert at de begynte å gå rundt nokså lett uten noe særlig motstand. Prøvde du å tolke om du hadde klaring mellom skovler og hus ? (feks ved å ta et mellomleggspapir til nistemat, eller tilsvarende tynt men stivt papir, og føre rundt hele veien mellom skovler og hus) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart Torsdag 19:48 Link til dette innlegget Svart Torsdag 19:48 Brumm skrev for 2 timer siden: Nå er det jo sommer og jeg får ikke reparert turbo noe sted nå i juli. Har likevel lyst til å bruke båten til noen turer, Ta av turboen og del den. Kanskje jeg kan hjelpe deg litt med å dreie ut så du får klaring. Jeg har en jigg for å spenne eksosdeken opp i dreiebenk. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
dieselfan Svart Torsdag 21:18 Link til dette innlegget Svart Torsdag 21:18 Brumm skrev for 3 timer siden: Nå er det jo sommer og jeg får ikke reparert turbo noe sted nå i juli. Du glemte vist at du har servicemannen over alle service menn, @Komodo på laget ditt Det er et utrolig godt tilbud å få som jeg synes du skal takke ja til Sitér dette innlegget Link to post
Brumm Svart igår klokken 10:06 Emnestarter Link til dette innlegget Svart igår klokken 10:06 Komodo skrev for 14 timer siden: Ta av turboen og del den. Kanskje jeg kan hjelpe deg litt med å dreie ut så du får klaring. Jeg har en jigg for å spenne eksosdeken opp i dreiebenk. Et fantastisk tilbud Komodo!!! Skulle mer enn gjerne tatt det i mot, men saken er den at det er så trangt i motorrommet i båten at det er umulig å få av turboen uten å først å ta ut motoren. Og da behøves truck med lang gaffel siden dette er en Sandvik 945 med styrehus. Det var derfor jeg lurte på om jeg kunne lunke rundt i 7 knop i sommer i stedet for å la den stå på land i dagevis for rep av turbo. Og siden bl a dieselfan sier at jeg kan bruke båten forsiktig en stund i 1600 omdr er jeg nå innstilt på å gjøre noe av det beste som finnes i juli, nemlig å være på båttur :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.