SteinarBA Startet 22.Juni Link til dette innlegget Startet 22.Juni Hei! Fikk i går en litt skremmende opplevelse, satt ombord og kjente på en fæl lukt som bredde seg utover alt. Forsto først ikke hva det var og trodde det var av ett bål noen fyrte litt lengre borte. Fikk til slutt hodepine av det og skjønte ikke hvor det kom fra. Gikk ut av båten å der var det ingenting, da skjønte jeg det måtte være noe ombord. Det viste seg at under køya i forpiggen der thrusteren er , hadde batteriet som er plassert til den kortsluttet eller begynte å overlade. Løftet opp madrassen og det kom en intens lukt. Åpnet luka og det kom synlig røyk fra batteriet. (Vanlig Exide marine EP800 batteri) kun 5 år. Batteriet var så varmt at jeg nesten ikke kunne ta på det. Fikk det koblet fra i full fart og fikk det ut av båten og ned på kaia. Nå 12 timer etterpå er det enda litt lunk i det så det er selvsagt ødelagt. Men spørsmålet er, finnes det en gassalarm som detekterer dette? Kjempeskummelt om slik skjer om natten, vil tro det kan skape en ok eksplosjon ?.. Håper noen har tips til en slik alarm, alle båter har jo batterier , og slik som min er det 6 stk ombord, så en sånn alarm burde man nok hatt :) God helg videre! Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 22.Juni Link til dette innlegget Svart 22.Juni Skummel opplevelse! Med synlig røyk skulle vel en optisk røykvarsler kunne fungert? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Hakkannen Svart 22.Juni Link til dette innlegget Svart 22.Juni SteinarBA skrev 19 minutter siden: Men spørsmålet er, finnes det en gassalarm som detekterer dette? Noen CO-varslere kan detektere H2S (som hos meg), men visstnok ikke alle. Skikkelig skummelt ja. Som båtboer har jeg helt sluttet å lade batteriene når jeg sover, disse lades kun på dagtid når jeg er på jobb. Sitér dette innlegget Link to post
SteinarBA Svart 22.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juni Ja, det skulle det nok. Men det var under køye,madrass og en luke så ville nok vært MYE røyk før det kom ut gjennom madrassen. Så det kom røyk ut av luftehullet på batteriet. Kjempeskummelt, men det er nå blitt kaldt ute på kaia her.. Spørsmålet er jo de 5 andre jeg har i maskinrom fra 2022, også EXIDE Marine batterier. Er litium tryggere tro..? Selv om dette kanskje ikke skjer så ofte er det skummelt.. Sitér dette innlegget Link to post
SteinarBA Svart 22.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juni @Hakkannen Flott tråd du har skrevet der, er det samme som skjedde hos meg. Byttet nettopp lader til en ny mastervolt , eller er vel 3 mnd siden. Men interne feil i batteri skal man ikke spøke med. Takk for tips, skal rett på butikk å handle alarmer til alle slags ting i morgen, dette skremte meg litt. Hva hadde skjedd om jeg ikke var der tenker jeg, eller ikke sjekket båten på ett par dager. Skummelt mye batterier ombord i alle båter så rart det ikke skjer noe oftere. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 22.Juni Link til dette innlegget Svart 22.Juni SteinarBA skrev 3 minutter siden: Hva hadde skjedd om jeg ikke var der tenker jeg, eller ikke sjekket båten på ett par dager. Enig, skremmende tanke! Likevel tenker jeg det hadde vært verre hvis det hadde skjedd om du hadde sovet ombord, da hadde du kanskje ikke hatt muligheten til å skrive denne tråden nå🫣 H2S er skumle greier, og ikke en gass man ønsker puste inn. For ikke å snakke om eksplosjonsfaren. Godt du oppdaget batteriet i våken tilstand og at du fikk gjort noe med det. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 22.Juni Link til dette innlegget Svart 22.Juni SteinarBA skrev for 2 timer siden: Det viste seg at under køya i forpiggen der thrusteren er , hadde batteriet som er plassert til den kortsluttet eller begynte å overlade. Løftet opp madrassen og det kom en intens lukt. Åpnet luka og det kom synlig røyk fra batteriet. (Vanlig Exide marine EP800 batteri) kun 5 år. Skummel opplevelse, og dette er hovedgrunnen til at jeg ikke har plassert et ekstra batteri framme ved trusteren. EP 800 er et AGM batteri, og dette skal liksom ikke kunne skje. Men det skjer, jeg vet om eksplosjoner pga AGM batterier som har gasset. Nå er riktignok barna store, men da de var små, så lå de og sov i hver sin binge framme over trusteren. Mange ganger var vi underveis mens de sov, og ved ankomst ble trusteren brukt. I en slik situasjon kan gnister fra børstene antenne knallgassen fra batteriene, og da vil ikke jeg ha mine barn i nærheten! Nå skal det også sies at jeg har Sleipner sin IP variant, så den skal liksom være trygg i EX-soner, men allikevel. I det siste har det vært mange tråder om strøm ombord her på forumet. Det blir framsatt søkte scenarier med lysbuer som gjør at sikringer leder strøm etter at de har smeltet, og kabler som overdimensjoneres ut av en annen verden for å unngå varmgang. Men akkurat dette med å ha et batteri framme i baugen som får konstant lading under motorgange har fått lite oppmerksomhet i mine øyne. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Hulda Svart 22.Juni Link til dette innlegget Svart 22.Juni Det er skummelt. Ikke bare at H2S er meget giftig. Det er også en gass som heter H2 tilstede i samme blandingen. Den er særs ustabil og tenner meget lett. Og i praksis ville det vært det samme som en propaneksplosjon. Så du var dobbelt heldig med at du ikke forårsaket en gnist. Nå har jeg sett en del AGM som har vært på vei til 'termisk runout'. Men jeg har kjenner én båt der man antar at det var batteriet som var grunnen til brannen. Som man antar var grunnet overlading fra solcellepanel. På Hulda er baugbatteriet et gammeldags bly/syre-batteri med korker. Det blir mye enklere å følge med på hva som skjer og man får tidlig forvarsel på at noe er galt. Og den slags batterier tåler å stå med konstant landing. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 22.Juni Link til dette innlegget Svart 22.Juni SteinarBA skrev for 5 timer siden: Batteriet var så varmt at jeg nesten ikke kunne ta på det. Fikk det koblet fra i full fart og fikk det ut av båten og ned på kaia. Vet ikke hvilke båt du har, .men det høred ut som kortslutning. Har man en rask båt og liker hopp og sprett , da kan en ikke kjøpe et billig batteri med vibrasjonsmotstand V 1. Da må du opp i V3 ellers rister batteriet fort i stykker. Sakset fra SØNNAK, Hva er vibrasjonsmotstand? Batterier utsettes for ulike grader av vibrasjon avhengig av bruksområde, og de utformes derfor i henhold til tre ulike nivåkrav: V1, V2 og V3. -V1 tilsvarer normal bruk i personbil. -V2 tilsvarer blandede kjøreforhold, landevei og terreng. -V3 betyr at batteriet takler stor påkjenning, f.eks. kjøring i terreng med anleggsmaskiner, skogsmaskiner osv..... i prinsippet kun trengs for å starte motoren i eldre biler som har få strømforbrukende enheter, til at det er en viktig del av strømforsyningen i f.eks. lastebiler med mye elektrisk utstyr som gjør at til at batteriene dyputlades på daglig basis. For at batteriene skal kunne møte de ulike kravene utformes de i henhold til fire nivåer: E1, E2, E3 og E4. -E1 gjelder batterier til personbiler og andre applikasjoner som ikke krever gjentatte dyputladinger. -E2 gjelder normal bruk i yrkestrafikk med standardutstyrte kjøretøyer. -E3 gjelder kjøretøyer med mye ekstrautstyr i yrkestrafikk.- E4 gjelder intensiv bruk i yrkestrafikk med kjøretøyer med mye ekstrautstyr. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
pipe Svart 22.Juni Link til dette innlegget Svart 22.Juni Roger jo skrev for 2 timer siden: Vet ikke hvilke båt du har, .men det høred ut som kortslutning. Som regel er det sulfaterte batterier som er grunnen til varmgang i batterier under lading. Dette kan man i stor grad unngå ved å ha god kontroll på batterispenningen og typisk syndes det mye under vinterlagring. Folk glemmer ditten og datten samt vet ikke bedre. Har man tullet det til i løpet av vinteren så batteriene har lav spenning er batteriene kast og bør ikke lengre være i bruk i båten. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.