Jump to content

Identifisering av vannlekkasje I seilbåtskrog

elskerseiling

Recommended Posts

Har nettopp kjøpt brukt seilbåt og hadde så vidt hentet båten da vi oppdaget vann foran kjølsvinet ved masta. Av erfaring kan det komme vann fra mast og mastegjennomføring men det smaker ikke salt.

I denne båten er det saltsmak på vannet fra sprekken.

Jeg fulgte fukten til et skott litt lenger frem i båten. Under vannlinje. Der er det en forsterkning av noe slag og i den er det sprekker. Selger mener båten er fin under vannlinje, ble sandblåst og bygget opp igjen for endel år siden. Kan det gå vann i disse forsterkningene? 

Beklager at noen av bildene er rotert

20250622_143701.jpg

20250622_143803.jpg

20250622_131455.jpg

20250622_131637.jpg

20250621_171029.jpg

20250621_170739.jpg

20250621_170723.jpg

Er det ferskvann så er det regnvann. Enten gjennom masta om den er gjennomgående eller gjennom noe annet i dekket. Luker, kryssholt, eller noe annet som er skrudd i dekket. 

Om det er frostsprengning så tilsier det at hele forsterkningen har vært full av vann og så sprengt ut når det frøs.

Om skroget er uisolert så kan det også være kondens. det blir overraskende mye kondens i en uisolert båt.

Bitteliten skrev 17 minutter siden:

Er det ferskvann så er det regnvann. Enten gjennom masta om den er gjennomgående eller gjennom noe annet i dekket. Luker, kryssholt, eller noe annet som er skrudd i dekket. 

Om det er frostsprengning så tilsier det at hele forsterkningen har vært full av vann og så sprengt ut når det frøs.

Om skroget er uisolert så kan det også være kondens. det blir overraskende mye kondens i en uisolert båt.

Jeg har formulert meg klønete. Jeg mente at det jeg har opplevd tidligere ikke smakte salt. Her er det salt.

Når det er salt smak på vannet tyder det på en lekkasje av saltvann inn. Det er foruroligende. 

Det skal ikke kunne gå vann i noen forsterkninger nei, og gjør det det så tyder det på at båten bør opp på land og undersøkes grundig på utsiden der det ser ut til at den lekker. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Jeg vil nok dessverre si at dette ser veldig ut som sprekker fra  grunnstøtingsskade. Det er sannsynligvis også knust laminat i området. Utstyr deg med en ikke for stor hammer, bank litt rundt og sammenlign lyden med steder du vet er OK. Friskt laminat gir en hard klang mens skadet laminat gir en mer dempet lyd. Du er ikke i tvil når du hører det.

Enten har det vært en ny grunnstøting etter siste reparasjon eller så har den reparasjonen vært mangelfullt utført. De største skadene etter grunnstøting finner man innvendig så det er ingen garanti for at båten er god selv om den er "sandblåst og bygget opp igjen" utvendig. Styrken i et seilbåtskrog ligger innvendig i form av langsgående og tverrgående forsterkninger. Er det sprekker og delaminering er i disse delene er båten vesentlig svekket.

Jeg anbefaler deg å kontakte selger og se om dere kan komme til en ordning mtp. reparasjon. Slike reparasjoner er kostbare og det er ingen grunn til at du skal ta denne belastningen. Er det lenge siden forrige reparasjon ble utført og ble det gjort mens forrige eier hadde båten? Ble det gjort som en forsikringsjobb så må jo selskapet bære ansvaret.

Ikke spør meg om hvordan jeg vet disse tingene😫

Jeg har ikke fått noen opplysninger om grunnstøting eller tidligere reparasjon. Eier har hatt båten i veldig mange år. Er det noen av dere som er enig i at det ser ut som det er klint på et eller annet der, ved siden av sprekken?

Jeg skal teste med en hammer.

Det er et stykke foran kjølen og litt opp på babord side. Jeg legger merke til at skottet ligger innpå forsterkning og er litt deformert. På motsatt side er det stort mellomrom mellom skrog og skott. Legger ved bilde fra motsatt side. 

Er det en mulighet at skroget har blitt trykket inn ved feilaktig bruk av støtte i forbindelse med opplag?

Jeg vet at båteier har håndtert støttene selv i forbindelse med stoffing. 

Båten er stoffet, sjøsatt og kjørt 100m til brygga før jeg overtok den. 

20250622_150508.jpg

Om det er skade etter grunnstøting så bør det vises/høres ved banking innvendig omtrent der kjølen slutter akter. Kjølen blir ved grunnstøting dratt ned i forkant og skjøvet opp i bakkant og det er i området ved bakkant kjøl skadene vanligvis vises best. Sjekk  innplasting av skott mot skrog i dette området (byssa) for oppsprekking.

Finner du ikke noe der kan det meget vel hende sprekken på bildet skyldes andre ting. Bør uansett vurderes av fagperson.

Kallethekid skrev 1 time siden:

Jeg skjønner ikke helt hvor denne skaden sitter, men kan det være en kollisjonsskade som ikke har påvirket kjølen, for eksempel hvis båten har krasjet i et svaberg eller en lav bygge med baugen? 

Det er godt foran kjølen og litt opp på babord side. Ut ifra info på nett så er skroget sandwich med divinycell.

Det kan være som du sier, men er det en gammel skade som ikke er utbedret skikkelig da? Båten er pen i skroget og nylakkert for en del år siden(det kan jo ha en sammenheng med større skade, men det kjenner jeg ikke til)

Har sett bilder av båten under vannlinje når den var på land i våres og det så i hvertfall bra ut. 

Hvor lenge vil dere anslå at treverket /skottet har hatt det fuktig? 

Sjekk skroggjennomføringer og slangeklemmer på feks 

baugpropell

toalett/septiktank

vask

ekkolodd/logg

ankerbrønn

vinduer

ror

andre ting som er greit å sjekke på båten er også akselgjennomføring (om det er rett aksling), rorgjennomføring og vakuumventilen på motoren.

Vannet kan komme fra en annen kant av båten og inn i den forsterkningen/tunellen og ende opp foran i båten fordi det er sprekk der der vannet pipler ut. Vannets veier er uransaklige.

Om det kun er en forsterkning som går der som er sprukket så kan du jo også borre hull i den og putte et litet inspeksjonskamera inn for å se hvor mye vann det er.

De fleste av oss har vært gjennom slike ting som du skriver om her  - og det er en fin måte å bli veldig godt kjent med båten på :-D 

Treverket: tørk det ut - forsegl det med passende produkt. Det er ingen krise slik jeg ser det. 

Om du nevner båtmerke og modell, så er det kanskje noen her inne som kjenner konstruksjonen godt. Jeg ville også gjort selger oppmerksom på dette. Om han ikke visste om dette, så vet han om det etter det du har dokumentert her. Lett å se at dette er en skade som har vært der en god stund, så tenker du og selger må bli enige vedr utbedring av skaden.

Eika skrev 22 minutter siden:

nylakkert båt er som en nyligt tektylbehandla bil.

Nå er dette gjort for "en del år siden", og det kan jo da like godt være at båten var støpt i en farge som ikke var innbydende lenger. Jeg for min del har tenkt til å understellsbehandle to av mine biler i sommer, men det er ikke fordi jeg skal selge og skjule tilstanden, men ta vare på det som jeg har. :smiler:

Så det er ikke sikkert nylakkert = stygt fikset skrog.

Jeg er enig i @Bittelitens kommentar om å starte med å finne ut om hvor vannet kommer inn. Ikke ta sorgene på forskudd, men undersøk nøye. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Grand Banks jr skrev 38 minutter siden:

Nå er dette gjort for "en del år siden", og det kan jo da like godt være at båten var støpt i en farge som ikke var innbydende lenger. Jeg for min del har tenkt til å understellsbehandle to av mine biler i sommer, men det er ikke fordi jeg skal selge og skjule tilstanden, men ta vare på det som jeg har. :smiler:

Jeg er enig i @Bittelitens kommentar om å starte med å finne ut om hvor vannet kommer inn. Ikke ta sorgene på forskudd, men undersøk nøye. 

Jeg satt akuratt (5min siden) og diskuterte dette med en kamerat ang raske båter. Det er så mange båter som faktisk er direkte farlige, for når de først har vært i en ulykke så er det svært mange som har en kamerat som er biloppretter og kan få dette usyneligt igjen, så da er det bare og sparkle også er det bare å dusje skroget også ser det ut som nytt. Så vi snakka om å innføre en mote der vi gikk og slo på båtene med gummi hammer, før vi setter oss ombord i de. 

Men under lakken, så er det ofte jeg finner 10-15mm med langhåra glassfiber sparkel. "Det er jo glassfiber og polyester i den boksen, så det er like bra som den glassfiberen og polyesteren du bruker, du gjør det bare på en tungvindt måte" 

Jeg har også vurdert sprekker, kun tatt med en båndsliper og funnet ut at de ikke behøver og gjøres noe med, så lagt på ny gelcoat og fått det usyneligt, da fikk jeg kjeft for og ikke spre det uskadde området utover sånn så de kunne fakturert noen tusen for "den jobben"

Båtbransjen er den siste cowboy bransjen og jeg ønsker meg faktisk ett opplegg ala EU kontroll, hvis det er syneligt at det har vært skader så får du dokumentere at det er bra nok gjort. Her om dagen hørte jeg om noen som hadde montert landstrøm anlegg i båten, bare strekt kabelen rundt i båten og satt på noen stikk kontakter UTEN en eneste sikring på opplegget. Brannfelle med 4-6 sengeplasser 

Bare sånn for og komme med noen eksempler. Ser det pipler fuktighet ut av sparkelen og dette er båt til 10-15 millioner på bruktmarkedet. Ja det samme som huset til mamma og pappa + en nabo, kansje 2 naboer hvis markedet er litt trått 

Når du ser sånt, hva trur du folk gjør med en 50k-1.5mill båt da ? Dette er gjort av "proffe" folk på ett norboat sertifisert verksted. De har ikke latt båten stå og tørke lenge nok så har fuktigheten spredd seg i kjernemateriale også har de ikke engang giddi å støpt. Vet du hva løsninga blei ? En enda "bedre" sparkel og ny lakkering 

IMG_20220928_094753.jpg

IMG_20220928_094657.jpg

IMG_20220928_094659.jpg

IMG_20220928_094748.jpg

IMG_20220928_113154.jpg

IMG_20220928_160310.jpg

IMG_20220928_094758.jpg

IMG_20220928_094703.jpg

Grand Banks jr skrev for 21 timer siden:

Har prøvd å få så mye informasjon som mulig fra selger og han står på at det aldri har vært noen store skader eller hendelser som han kjenner til ila 35 år. Lakkeringen ble gjort grunnet litt småskader og riper her og der etter et langt liv. Bilag som jeg skal få oversendt skal visstnok dokumentere at lakkeringen ikke har sammenheng med forsikringskade eller andre store ting. Alt av arbeider opp igjennom er gjort på et anerkjent verksted/opplagsplass

I påvente av et løft har jeg noen spørsmål. 

Kan man når den ligger i vannet gjøre noen undersøkelser for å få et visst omfang av skaden? 

Fuktmåle i området rundt sprekken? Dunke i området med gummihammer? 

Har fortsatt ikke oversikt over om det er sandwich eller ikke på skadestedet og skroget generelt. På nettet er det ulik informasjon. Trekker gammel divinycell vann?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...