jepp. Startet 22.Juni Link til dette innlegget Startet 22.Juni Hei alle og god sommer Jeg har en yanmar 6lp D Max 380hk som jeg trenger å justere diesel pumpen for jeg mangler litt turtall er det noen som kjenner til noen på Østlandet som driver med noe slikt ? takk for tips. P Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 22.Juni Link til dette innlegget Svart 22.Juni Hvis du studerer emnetitler på postingene her så vil du forstå hvorfor din tittel ikke er akseptabel i hht. forum reglene. Du må endre den raskt ellers vil postingen din bli stengt. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 22.Juni Link til dette innlegget Svart 22.Juni Supert at du fikset trådtittel Trenger du en som kommer til deg eller ken du kjøre båten? Har problemet oppstått gradvis eller kom det etter tannreimskifte. (ikke det du spør om men mange her inne med 6LP og slikt er lærerikt Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 23.Juni Link til dette innlegget Svart 23.Juni Det er Gft Development AS i Moss som utviklet D-max... Jeg tror de vil kunne hjelpe deg ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 23.Juni Link til dette innlegget Svart 23.Juni Vestfold Elektro Diesel i Stokke. De kan komme ned til kaia om jeg ikke tar helt feil. Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
hanto1 Svart 23.Juni Link til dette innlegget Svart 23.Juni D- Max er allerede oppjustert kraftig, grunnmotoren 4,2 L hadde vel ca 212 hk i Landcruiceren. Hadde sjekket allt annet før jeg hadde rørt pumpa ( først og fremst turbotrykk og dieseltiførsel via ekstern tank) Er ladeluftkjøler rengjort?/ Temperatur på ladeluft?. Risikoen for havari er allered stor da motoren er kraftig trimmet. D- Max motorene er tunet i benk, med nøye overvåking av parametre, ikke vilkårlig skuing på mateskruen på dieselpumpa. Sitér dette innlegget Link to post
jepp. Svart 23.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni Hei. takk for svar. GF hadde ikke tid å se på dette i sommer så må finne noen andre til å se på dette. jeg får Max 3500-3600 men den skal gå opptil 4200. alle filtene er byttet 2 ganger og motoren har kun kjørt 275timer. vestfold elektro kan jo disse motorene gf mente det er diesel pumpen som må justere Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 23.Juni Link til dette innlegget Svart 23.Juni jepp. skrev for 3 timer siden: eg får Max 3500-3600 men den skal gå opptil 4200. Er du dønn sikker på at din båt og propell ikke er grodd? Sørpå har det vært uvanlig mye sol i april og mai med uvanlig mye groe... Har din båt ladetrykk måler? Når fikk du 4200 omdr sist? Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 23.Juni Link til dette innlegget Svart 23.Juni hanto1 skrev for 10 timer siden: Risikoen for havari er allerede stor da motoren er kraftig trimmet. Liten grunn til bekymring for TS, siden feks Volvo Penta har valgt samme trim på D4-320 og D3-220. (siden de har tilsvarende litereffekt...D3-220 har forresten høyere litereffekt enn D-Max380) hanto1 skrev for 10 timer siden: Hadde sjekket allt annet før jeg hadde rørt pumpa ( først og fremst turbotrykk og dieseltiførsel via ekstern tank) E Veldig enig👍 Sitér dette innlegget Link to post
jepp. Svart 23.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni hei ja for båten var satt ut for 3 dager siden og den er helt ren å å glatt og propellen er ny polert jeg har ikke lade trykk måler men tubron slår jo inn perfeckt når den skal opp på plan jeg kjøpte den brukt nå aldri fått 4200 kun max 3600. hva tenker du? noen tips? Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 23.Juni Link til dette innlegget Svart 23.Juni jepp. skrev 19 minutter siden: hva tenker du? noen tips? Umiddelbar tanke: så lenge det ikke finnes groe... -du har for stor propell -eller en turbo med wastegate feil -eller ladeluftlekkasje mellom luftsiden på turbo og innsuget (men det er veldig uvanlig på 6LP) -eller "noen" har byttet registerreim og ikke gjort en god jobb med timing... -eller du har en dyse som pisser, det koster deg fort 30hk men kan merkes best på topp. Har du dårlig dyse så vil du normalt ha svart røyk og sur diesel lukt. Råd: sjekk hvilken propell du har. Så ring GF men pusestemme og spør hvilken propell de vil anbefale til din båt/motor/drev kombinasjon.. Monter 0-2.5bar veskefylt manometer rett på innsugsmanifolden og test ladetrykk et ditt. Film manometer og turteller i synk og lag en graf. Da kan du teste nesten alt på en gang. Manometer og rett gjenge adapter får du hos Tess for ca 1lapp. Det er mindre enn det koster å få verksted til å åpne luka... Manometeret kan stå permanent. Om du en gang synes et eller annet er litt 'rart" er en ladetrykk måler din beste venn...👍 Beklager at jeg ikke husker hvilken gjenge du skal ha, håper andre kan hjelpe deg med rett gjenge. Sitér dette innlegget Link to post
jepp. Svart 23.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni Hei. takk for svar. GF hadde ikke tid å se på dette i sommer så må finne noen andre til å se på dette. jeg får Max 3500-3600 men den skal gå opptil 4200. alle filtene er byttet 2 ganger og motoren har kun kjørt 275timer. vestfold elektro kan jo disse motorene gf mente det er diesel pumpen som må justere Sitér dette innlegget Link to post
jepp. Svart 23.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni Takk for super bra svar og mye å undersøke her Jeg har snakket med Goldfish tec som lager disse motorene og de tipper det var justering av diesel pumpen 100% sikker at det er riktig propell Motoren har kun gått 275timer så spissene på injektor bør vel være ok? ingen svart røyk eller sur lukt motoren går som en klokke og alt virker perfekt men turtallet stopper opp på 3600 mulig den ikke får nok diesel eller tuben ikke kan gå Max? noen tips? tusen takk Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 23.Juni Link til dette innlegget Svart 23.Juni jepp. skrev for 3 timer siden: noen tips? Tja, nå har du jo fått noen tips fra @dieselfan. Har du sjekket ut dem? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
dieselfan Svart 23.Juni Link til dette innlegget Svart 23.Juni jepp. skrev for 3 timer siden: 100% sikker at det er riktig propell Motoren har kun gått 275timer så spissene på injektor bør vel være ok? ingen svart røyk eller sur lukt motoren går som en klokke og alt virker perfekt men turtallet stopper opp på 3600 Viktig deling. Lurer virkelig på hvorfor GFT mener det er justeringen av dieselpumpen som er feil. Det skal veeeldig mye til at den endrer seg... Det lukter ugler i mosen her... enten så kjenner GFT til at noe i historien med denne motoren som de ikke deler med deg eller så var de unormalt stressa, eller så er det en nyansefeil i oppfattelsen her. Hadde GFT sagt det var timingen på dieselpumpa som trolig er feil, da er det logikk i forhold til de andre opplysningene som er gitt. Dersom tannreim/registerreim er byttet av hen som ikke er helt 110% så kan du ha hele forklaringen der. Om Tukle Tukklesen har justert på pumpa selv så stemmer det også med symptomene. Sitér dette innlegget Link to post
jepp. Svart 24.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juni Tusen takk til dieselfan for super fin info det stemmer at reg remmen var byttet sist sommer, men problemet er at jeg kjøpte den så ble reg byttet før jeg prøvde den. jeg skal se på dette. takk for hjelpen peer Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.