Jump to content

Yanmar 6lp D-Max 380hk dieselpumpejustering - anbefaling på østlandet


jepp.

Recommended Posts

D- Max er allerede oppjustert kraftig, grunnmotoren 4,2 L hadde vel ca  212 hk i Landcruiceren. Hadde sjekket allt annet før jeg hadde rørt pumpa ( først og fremst turbotrykk og dieseltiførsel via ekstern tank) Er ladeluftkjøler rengjort?/ Temperatur på ladeluft?. Risikoen for  havari er allered stor da motoren er kraftig trimmet.

D- Max motorene er tunet i benk, med nøye overvåking av parametre, ikke vilkårlig skuing på mateskruen på dieselpumpa.

Link to post

Hei.

takk for svar. GF hadde ikke tid å se på dette i sommer så må finne noen andre til å se på dette.

jeg får Max 3500-3600 men den skal gå opptil 4200.

 

alle filtene er byttet 2 ganger og motoren har kun kjørt 275timer.

 

vestfold elektro kan jo disse motorene 

 

gf mente det er diesel pumpen som må justere 

 

 

Link to post
hanto1 skrev for 10 timer siden:

Risikoen for  havari er allerede stor da motoren er kraftig trimmet.

Liten grunn til bekymring for TS, siden feks Volvo Penta har valgt samme trim på D4-320 og D3-220. (siden de har tilsvarende litereffekt...D3-220 har forresten høyere litereffekt enn D-Max380) 

 

hanto1 skrev for 10 timer siden:

Hadde sjekket allt annet før jeg hadde rørt pumpa ( først og fremst turbotrykk og dieseltiførsel via ekstern tank) E

Veldig enig👍

Link to post

hei

 

ja for båten var satt ut for 3 dager siden og den er helt ren å å glatt og propellen er ny polert 

jeg har ikke lade trykk måler men tubron slår jo inn perfeckt når den skal opp på  plan

jeg kjøpte den brukt nå aldri fått 4200 kun max 3600.

 

hva tenker du? noen tips?

Link to post
jepp. skrev 19 minutter siden:

hva tenker du? noen tips?

Umiddelbar tanke: så lenge det ikke finnes groe...

-du har for stor propell

-eller en turbo med wastegate feil

-eller ladeluftlekkasje mellom luftsiden på turbo og innsuget (men det er veldig uvanlig på 6LP)

-eller "noen" har byttet registerreim og ikke gjort en god jobb med timing...

-eller du har en dyse som pisser, det koster deg fort 30hk men kan merkes best på topp. Har du dårlig dyse så vil du normalt ha svart røyk og sur diesel lukt.

 

Råd: sjekk hvilken propell du har. Så ring GF men pusestemme og spør hvilken propell de vil anbefale til din båt/motor/drev kombinasjon..

 

Monter 0-2.5bar veskefylt manometer rett på innsugsmanifolden og test ladetrykk et ditt. Film manometer og  turteller i synk og lag en graf. Da kan du teste nesten alt på en gang. Manometer og rett gjenge adapter får du hos Tess for ca 1lapp. Det er mindre enn det koster å få verksted til å åpne luka... Manometeret kan stå permanent. Om du en gang synes et eller annet er litt 'rart" er en ladetrykk måler din beste venn...👍

Beklager at jeg ikke husker hvilken gjenge du skal ha, håper andre kan hjelpe deg med rett gjenge.

Link to post

Hei.

takk for svar. GF hadde ikke tid å se på dette i sommer så må finne noen andre til å se på dette.

jeg får Max 3500-3600 men den skal gå opptil 4200.

 

alle filtene er byttet 2 ganger og motoren har kun kjørt 275timer.

 

vestfold elektro kan jo disse motorene 

 

gf mente det er diesel pumpen som må justere 

 

 

Link to post

Takk for super bra svar og mye å undersøke her

 

Jeg har snakket med Goldfish tec som lager disse motorene og de tipper det var justering av diesel pumpen 

 

100% sikker at det er riktig propell 

Motoren har kun gått 275timer så spissene på injektor bør vel være ok?

ingen svart røyk eller sur lukt

 

motoren går som en klokke og alt virker perfekt men turtallet stopper opp på 3600

 

mulig den ikke får nok diesel eller tuben ikke kan gå Max?

 

noen tips?

 

tusen takk 

 

Link to post
jepp. skrev for 3 timer siden:

100% sikker at det er riktig propell 

Motoren har kun gått 275timer så spissene på injektor bør vel være ok?

ingen svart røyk eller sur lukt

 

motoren går som en klokke og alt virker perfekt men turtallet stopper opp på 3600

Viktig deling.

Lurer virkelig på hvorfor GFT mener det er justeringen av dieselpumpen som er feil. Det skal veeeldig mye til at den endrer seg...
Det lukter ugler i mosen her... enten så kjenner GFT til at noe i historien med denne motoren som de ikke deler med deg eller så var de unormalt stressa, eller så er det en nyansefeil i oppfattelsen her. Hadde GFT sagt det var timingen på dieselpumpa som trolig er feil, da er det logikk i forhold til de andre opplysningene som er gitt. 

Dersom tannreim/registerreim er byttet av hen som ikke er helt 110% så kan du ha hele forklaringen der.
Om Tukle Tukklesen har justert på pumpa selv så stemmer det også med symptomene.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...