Jump to content

Hva slags anker er dette?


sol

Recommended Posts

Hei.

 

Har det fasong som en V opp ned med klør som vender hver vei, og det liksom kan brettes sammen, er det et SeaGrip anker.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Tenkte meg at det var det. Brukte selv et slikt i noen år på min Saga 27 frem til at jeg gikk over til elektrisk vinsj. Det passet da ikke lenger til å henge bak på båten. Nå har jeg det (12kg) som reserveanker med 10m kjetting og resten tau. Og jeg er enig, det er slettes ikke så ille anker. Men ikke "kast" anker når du har et slikt, lår det forsiktig ut. Ellers får du fort kjettingen/tauet rundt klørnet og det blir liggende feil vei.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

:flag:

Ja.Senker det forsiktig ned.Har fått ganske bra feste de fleste steder.Må bare passe på

at det er skikkelig utslått,ellers vil det vri seg slik at begge klørne ligger oppå hverandre.

 

Får vel se med tiden om jeg anskaffe en ankervinsj.det var det med kostnadene da!

Link to post
Share on other sites

Hei Lars H . . . Fant dette bildet.er det denne du hadde??

Ja!

Litt tråklete å stue bort.

Jeg synes den er svært grei å stue bort når den er vridd sammen. Men nå må vi vel gi oss, ellers kommer "Bruce" folket snart på banen! :lol:

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei, her kommer en kommentar fra en som har både SeaGrip og skålanker :smiley: (og som har vært fornøyd med begge deler).

 

Tenkte bare jeg skulle fortelle om hva jeg har blitt fortalt om SeaGrip sin bakgrunn. De skal visstnok ha sin opprinnelse blant svenske innsjøfiskere (Vänern eller Vettern, mener jeg å huske). Båtene lå visstnok ute hele natten, og skulle holde seg i ro ved garna. Om natten vil vinden normalt snu i stikk motsatt retning - forhold som ofte vil få et mer konvensjonelt anker til å slippe taket for en (ofte kortere) periode. SeaGrip'en derimot vender bare rundt og tar nytt grep umiddelbart. Ergo holdes posisjonen - altså et posisjonsstabilt anker uansett vinddreining.

 

Det var i alle fall hva jeg ble fortalt når jeg skaffet meg mitt anker for omlag 15 år siden. Sannhetsgehalten i historien tør jeg ikke gå god for, men synes vel ikke det høres helt usannsynlig ut....

 

Ronald.

Link to post
Share on other sites

Er det ikke skål-anker som gjelder, da? I alle fall for de thrustesløse? :wink:

Neida, her ombord er det både Sea-Grip, CQR og Bruce(kopi) Sea-Grip er fantastisk ved veldig hard sand/skjellbunn. Klørne på den penetrerer hva det skal være.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Kjøpte en brukt Maxi800 ifjor og med den fulgte et sammenleggbart anker jeg aldri hadde sett før og umiddelbart var skeptisk til. Kjøpte en Brucekopi og la merkverdigheten vekk og har siden aldri prøvd det.

Nå vet jeg hva det er; Seagrip! Blir spennende å prøve og sammenligne med Brucekopien. Den svenske tilknytningen kan vel rime med at jeg fikk den med en Maxi seilbåt og tror ankeret har vært ombord siden levering.

 

Forresten - noen der ute som vet om, hørt om eller sett andre Maxi800 seilbåter? Denne båttypen er oppfølgeren til Maxi77, men ble kun bygget i 43 eksemplarer da den ble for dyr for markedet. Båten var det første Nimbus gjorde etter at de overtok Maxi i 1991. En litt spesiell, men flott båt som jeg er meget fornøyd med. Båten har motorbrønn som en skjærgårdsjeep, og jeg har en 15hk 4takts Suzuki (med lading) som jernhest. Fungerer meget bra. Gjør 6.7 knop med flatt jern og marsjer 5,5 med meget behagelig motorlyd (ulyd).

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...