Jump to content

Moment på muttrar til kjølboltane? Jeanneau Sun Fast 32

Ask

Recommended Posts

Ask skrev 3 minutter siden:

To av boltane er 24 mm. 

Resten er 16 mm.

Ok, da er jo intervallet noe avgrenset. Men hva som er korrekt tiltrekningsmoment kommer fremdeles an på flere faktorer. Det ene er hvilken kvalitet det er i skruene, en annen faktor er hva de materialene som sammenføyes tåler. 

Men for å gi en grov pekepinn slik at dere ikke overtrekker skruene, så vedlegger jeg en generell tabell for tiltrekningsmoment. Denne er kun veiledende, og tar utgangspunkt i at det er stål eller andre solide metalldeler som skrus sammen, samt at gjengende er lett oljet for å redusere friksjon. Angående smøring av gjengene, så kan det også oppnås ved å bruke låsevæske (f.eks. Loctite).

Tiltrekningsmoment-ProffPartner.PNG.88b291855b3147a514dfd26fea859e31.PNG

Her ser du også hvor stort spenn det er i momentet for en M24 skrue avhengig av materialkvaliteten. Intervallet går fra 249Nm til 1120Nm avhengig av skruens fasthetsklasse. 

Vet ikke hva slags skruer kjølene på seilbåter er skrudd med, men tipper det er en eller annen rustfri austenittisk kvalitet. Andre vet mer om det. I så tilfelle opereres det med fasthetsklasser ut fra andre standarder enn den i tabellen. De to vanligste austenittiske skruekvalitetene i handelen er 70 og 80, der 80 omtrent tilsvarer en 8.8 skrue i tabellen over. Og av de to er det 70 som er mest vanlig, da 80 krever større grad av etterbehandling. Men ta det uansett med en grov klype salt, for alt jeg vet er de kjølboltene på seilbåter av en helt annen kvalitet. Men hvis det altså er snakk om pinneskruer eller gjengestenger i rustfritt som holder 70 kvalitet, så skal momentet for en M16 antagelig ligge et sted mellom 120 og 200Nm, og mellom 400 og 650Nm for M24. 

Merk at dette kun er høyttenkning for å unngå å ta helt feil. Kan godt hende det er mye lavere pga. at glassfiberlaminatet ikke skal knuses (avhenger av hvor godt de klarer å fordele forspenningen fra skruene), eller kanskje til og med høyere dersom det er brukt skruer med høyere fasthet enn vanlig austenittisk rustfritt stål. Så får vi se om noen kommer på banen med fasiten fra verftet :smiler:

Tar du et gjengelære og måler gjengene tror jeg det er det @Komodo etterlyser i tillegg til dimensjonen du har oppgitt. Begge deler har betydning for momentet. Hvilket metall det er har også noe å si. 
Noe har jeg plukket opp i lærlingtiden hos @Komodo!🤩🤩

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Chilli Solbris skrev 26 minutter siden:

Tar du et gjengelære og måler gjengene tror jeg det er det @Komodo etterlyser i tillegg

Nei, her er det nok snakk om vanlige grovgjenger, så da er ikke stigningen så interessant :smiler:

Hvilket metall det er har også noe å si. 

Ja, heller det :glimter:

Noe har jeg plukket opp i lærlingtiden hos @Komodo!🤩🤩

:ler: :flagg_bp:

Ask skrev 24 minutter siden:

Boltane er av rustfritt stål, men eg veit ikkje kva type rustfri kvalitet boltane er laga av.

Ja, regnet jo med det. Sjekk med en vanlig magnet om den biter. Dersom de er umagnetiske så er det austenittisk stål, og mest sannsynlig enten 70 eller 80 kvalitet. Men igjen, dette blir jo bare en grov veiledning, men kan i alle fall hjelpe dere med å ikke overtrekke pinneskruene. De som er proffe på dette har nok momenter som skal følges, ellers så tipper jeg nok at de fleste bare trekker til så det knepper sånn passe i albuen :fniser:

Ask skrev for 4 timer siden:

Dei to største boltane er 30 mm. Ikkje 24 slik eg skreiv. 

Det er jo nyttig info i tilfelle noen skulle komme med konkrete tiltrekningsmomenter for deg. Hvis ikke kan du bare følge M30 i tabellen over istedenfor M24.

Ser du får tips om at boltene er i A4 også, men det er irrelevant, det trenger du ikke å tenke på. Dersom de er i umagnetisk rustfritt stål, er de som nevnt over austenittiske, og da er de mest sannsynlig enten i 70 eller 80 kvalitet. Om skruene dine er A2 eller A4 har med legeringselementene og korrosjonsbestandigheten å gjøre, ikke fasthetsegenskapene (som bestemmer momentet). 

Men obs; dobbeltsjekk gjerne hvilket moment du skal ha med verftet/importør. Det kan nemlig også hende at skruene er i 50 kvalitet. Det er mindre vanlig enn 70, men siden det er glassfiber i skroget så trenger du ikke like høy forspenning i forbindelsen som når du trekker til maskindeler i stål, og 50 skruer er noe seigere enn 70 skruer. Både A2 og A4 finnes i 50, 70 og 80. A står for austenittisk, og det verifiserer du som nevnt med en magnet. Men se om det står et stempel i enden av pinneskruen. Dersom dette er originale pinneskruer fra skrueleverandør (og ikke gjengestenger som er kappet på verftet), skal enden på pinneskruen være preget med et stempel når du kommer opp i en viss størrelse. 

Ps:

Fant faktisk en tabell for tiltrekningsmoment for rustfrie skruer i "arkivet" mitt også :glimter: Den gikk imidlertid kun til M24.

image.png.7d82c1a21053a9a3147a8f08e56459a3.png

dieselfan skrev for 1 time siden:

Er det store tykke skiver eller skinner under mutterne?

I så fall er det av stor betydning for estimering av moment.

Han har fått laga fem syrefaste plater. 10 mm tjukke. Platene er ca. 18 cm lange. Eg kjenner ikkje breidda, men vil tippa mellom seks og ti cm. Det blir nok "vanlege" runde skiver mellom platene og muttrane. Synspunkt?

Ask skrev 3 minutter siden:

Han har fått laga fem syrefaste plater. 10 mm tjukke. Platene er ca. 18 cm lange. Synspunkt?

Smart, den karen vet hva han holder på med 👍det blir et veldig stort areal å fordele kraften fra tiltrekningen på. Om han i tillegg klarer å starte montering i våt topcoat så får han enda litt ekstra margin. Lurt å trekke til i tre steg når en jobber med GRP.

Jeg delte @Komodo sin bekymring for knusing, spesielt om denne jobben ble delvis utløst av en liten  "landkjenning"

Etter siste oppdatering så er all bekymring borte 👍😁

Bilete kjem. 15 lag med glasfiber og epoxy. Han brukte epoxy.

Overgangane mellom skroget og spanta blei avrunda med epoxy blanda med mikroballongar frå West System.

Han brukte 200 og 450 grams matter.

Det er plast under stålplatene. Planen er å kunne ta av platene når epoxyen storkna. Dette for å ha fugemasse rundt boltane.

Kva fugemasse bør han bruka? 

Hulda skrev for 8 timer siden:

Når det gjelder fugemasse er det sikkert like mange meninger som produkter. Minst. Jeg ville tatt en vurdering på butylgummi. Nå skal vel ikke primærtettingen foretas inne i båten, men mellom kjøl og skrog.

Kjølen er ikkje tatt ned/av, og båten var tett då båten blei tatt på land.

Chilli Solbris skrev for 8 timer siden:

Jeg hoer virkelig at han ikke brukte CSM-matte sammen med epoxy? Med epoxy er det kun vevd duk for epoxy som gjelder ……

Eg veit ikkje kva type matlaging har brukt, MEN eg veit at eg er veldig glad for at eg ikkje har båt med ballastkjøl!

Kvifor skal ein ikkje bruka epoxy og csm-matta?

Ask skrev for 11 timer siden:

Synspunkt?

Synspunkt er at denne karen ser ut til å ha gjort grundig arbeid :tommel_opp:

I likhet med @dieselfan så likte jeg at han har laget plater i 10mm syrefast, det vil fordele forspenningskreftene fra skruene over et større areal på komposittlaminatet. Det gjør at man kan trekke til hardere uten å få knusning i laminatet. Men rustfritt er bløtt, og med så store plater vil de allikevel bøye seg om man trekker til det skruene tåler. Jeg ville derfor brukt gode firkanskiver i tillegg til platene. Men det ser det jo også ut som om han har tenkt å gjøre. Tenker da på skivene øverst i bildet ditt:

Seilbtkjlbolter_skiver.jpg.16450f2390c4226e6eacad58d585b9cb.jpg

De avlange platene der M16 skruene kommer opp har veldig lite "kjøttmål" ved siden av skruene. Der vil platene bøye seg når man drar til. Ville brukt tykke skiver der også. Ser jo at skruene er lange nok, så tykke skiver bør ikke være noen konflikt. 

Ask skrev for 10 timer siden:

Kva fugemasse bør han bruka? 

Jeg hadde gått for denne, men vet ikke om det betyr veldig mye. 

Ask skrev 34 minutter siden:

Fordi fibrene i de mattene er bundet sammen av et bindemiddel som styrenet i polyesteren løser opp. Lamineringsepoxy inneholder ikke styren. Vevde rovingmatter som @Chilli Solbris nevner inneholder ikke et slikt bindemiddel. Nederst på dette bildet kan det kanskje se ut som om det er fibre fra CSM, men vi krysser fingrene for at han har brukt roving :smiler:

Seilbåt kjølbolter_CSM.jpg

Lagt til:

Hvis du ser i den siste tabellen jeg la inn så ser du ikke bare tiltrekningsmomentet for de ulike dimensjonene, du kan også lese ut hvor stor forspenningskraft man får. Dette er veiledende verdier, og forutsatt at gjengene smøres (Ps: Ekstremt viktig at du smører gjengene når du har rustfri skrue og rustfri mutter, ellers kan gjengene skjære seg, det vil du ikke!). Denne forspenningskrafta er den klemkrafta du får fra skruen, som holder delene sammen. Med en M30 skrue vil du få en enorm forspenningskraft om du trekker den til så hardt den tåler, derfor er det viktig å spre kreftene over et så stort areal som mulig. Men det heller ingen fordel å ikke trekke til skruene til tillatt moment. Skruen vil da ikke fungere som et elastisk element som den skal, med det resultat at mutteren kan løsne, og man mister forspenningskraften. 

Understreker imidlertid at jeg ikke vet hvor hardt man kan trekke til når det er glassfiberlaminat som forspennes, det har jeg aldri regnet på. Litt underlig at det ikke har kommet noen seilbåtfolk på banen med hvilket moment som skal brukes her. 

Ask skrev 29 minutter siden:

Kjølen er ikkje tatt ned/av, og båten var tett då båten blei tatt på land.

Eg veit ikkje kva type matlaging har brukt, MEN eg veit at eg er veldig glad for at eg ikkje har båt med ballastkjøl!

CSM er en matte med hule tråder som går i alle retninger tilfeldig. Polyester trekker inn i hulrommet i trådene og metter trådene. De er laget slik at de «smelter» sammen med polyester. Epoxy gjør ikke det og binder ikke med CSM matte. Til  epoxy brukes vevde matter med tette tråder som epoxy metter og binder seg med. Det lager en sterk kombinasjon. CSM og epoxy er rett og slett ikke lagd for hverandre. 

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...