Hulda Svart 29.Juni Link til dette innlegget Svart 29.Juni Er orca det samme som spekkhugger? Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 29.Juni Link til dette innlegget Svart 29.Juni Orcinus orca ! Latin Orca heter det på spansk mener jeg Killer whale på engelsk/amerikansk Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Enzo Svart 30.Juni Link til dette innlegget Svart 30.Juni Captain A skrev On 28.6.2025 at 21.28: hadde bare noen kastet noen slike kanonslag på havet i spekkhogger gjengen så løser det seg fort. Dei lærer fort …. Nu er det vel kastet kinaputter etter spekkhoggerne noen hundre ganger, de har tydeligvis ikke lært enda for de fortsetter å angripe. Captain A skrev On 28.6.2025 at 22.51: Men tilfeller av angrep på båter kan løses grett .,, båter bruker jo og ha båtsaker ombord., kniver og. Og kanskje noe duck tape .,,, Tape en kniv til en båtshake og stikke spekkhoggerne mens de herjer med båten din, det er kanskje noen som allerede har prøvd det. Jeg vet ikke men jeg skal tippe at det kan få to utfall, enten så forverrer du situasjonen ved at spekkhoggeren faktisk begynner å ANGRIPE deg istedet for å leke, eller du faller overbord i din iver etter å prøve å punktere en predator på et par tonn som beveger seg rundt båten din Sitér dette innlegget Link to post
Vestkystseiler Svart 30.Juni Link til dette innlegget Svart 30.Juni On 6/28/2025 at 12:35 PM, Bitteliten said: Iberian orcas er fredet Men i Norge går man ikke av veien for å skyte en hel bjørnefamilie selv om bjørnen er rødlistet og totalfredet. Og det bare for at bjørnen gjorde det som er naturlig for alle pattedyr, nemlig å forsvare ungene sine. Sitér dette innlegget Link to post
Vestkystseiler Svart 30.Juni Link til dette innlegget Svart 30.Juni On 6/29/2025 at 4:19 AM, Gunga Din said: Killer whale på engelsk/amerikansk På "amerikansk" brukes både orca og killer whale. Sitér dette innlegget Link to post
Bergen Svart 15.September Link til dette innlegget Svart 15.September https://share.google/WKgKTvzKjAOj3V4bg Dramatiske bilder, 3 båter angrepet utenfor Lisboa hvorav 1 sank etter angrepet Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 15.September Link til dette innlegget Svart 15.September Søtt. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Bitteliten Svart 15.September Link til dette innlegget Svart 15.September Og ingen av disse båtene fulgte anbefalingene om å gå grunnere enn 20 meters vann eller at man ved angrep skal gi full gass mot grunnere vann og komme seg unna. Har selv krysset den bukta fra Cascais - og det er enkelt å holde seg på 20 meter her. Vi fulgte 2o meters kurven fra Cascais til Gibraltar. Vi gikk for motor hele veien - og vi gikk kun på dagtid. Slik det er anbefalt Om noen skal gå i dette farvannet så anbefaler jeg å se på orcas.pt og bli med i de Telegram gruppene som Rui har lagd. Etter så mange år burde dette være godt kjent tenker jeg. Her er angrep (røde) og observasjoner (blå) siste 20 dager Her er angrepene i den aktuelle bukta. Alle har skjedd de siste 3 dagene. Det er ikke rapportert om noen angrep på dyp under 20 meter. Da vi var på sørsiden av Portugal så var jeg litt slapp en dag - vi krysset en bukt. Vi hadde oversikt over hvor spekkhuggerne var - trodde vi. Plutselig sendte @Enzo meg en melding og sa at akkurat der vi var var det et angrep 12 timer tidligere - den ble rapportert etter at jeg sjekket kartet før avgang. Vi fikk renset turboen skikkelig på vei inn mot 20 meteren da - og heldigvis gikk det bra. Spekkhuggerne ser vi ikke før de er der - så eneste løsningen er å følge anbefalingen med disiplin. Det var et angrep for 1 time siden utenfor Cascais. 30 meters dyp. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 15.September Link til dette innlegget Svart 15.September Akkurat i utgangen av elven/kanalen inn til Lisboa så er det en kant som går utover der det er endel brytende bølger til tider litt sydover der, akkurat der må man gjerne litt ut for å ha det behagelig ombord, nå så det jo ut som været var godt på filmen av båten som gikk ned så det var nok ikke så ille akkurat der, men det er jo fristende å gå litt ut i området der. Men det straffer seg gjerne i disse tider. Kjedelig det der, Fatudiva-jentene fikk seg nok en tankevekker om å kanskje ta direkte rute fra Engelske kanal til Madeira når de skal opp og hente båten i Cuxhaven Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 15.September Link til dette innlegget Svart 15.September Hmm. Da jeg var i militæret lå vi faktisk på svai og hadde dykkeøvelse i den bukta. Var heldigvis ikke noen spekkhoggere der da 😅 Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Maika Svart 16.September Link til dette innlegget Svart 16.September https://www.seilmagasinet.no/fatuhiva-langtur-najad-570/var-vitne-til-spekkhoggere-som-sank-bat/938938 Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 16.September Link til dette innlegget Svart 16.September Jeg har spurt Rui som driver Orcas.pt om han vet om angrep på -20 meter. Han kjenner ikke til det sier han (spurte i dag). artikkeln skriver at hun ene sier at det harvært angrep på 10m. kinaputter vet vi fungerer. Ulovlig å bruke. Og i og med at folk filmer alt som skjer kan nok det være klokt å ikke bruke, eller kan man hevde nødverge? Jeg anser Orcaene som en trussel mot båt og mannskap, potensiell Mayday. var en Lagoon 43 som ble angrepet i samme område i dag. De visste om risikoen men tok sjangsen. Båten kom uskadd fra angrepet. De satt full fart mot land da de ble angrepet, hvilket er i tråd med anbefalinger. Men det viktigste er å gå langs land på -20m. Sitér dette innlegget Link to post
Luske_Ludvig Svart 16.September Link til dette innlegget Svart 16.September I nærkontakt med spekkhogger viser spaderor, kombinert med manglende vantett skott til rorstamme, reel økt risiko. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 16.September Link til dette innlegget Svart 16.September Det er ikke bare spekkhoggere, grunnstøtinger f.eks. ved bakking eller dersom båten drifter sidelengs og treffer berg utgjør også en risiko. Jeg har en litt mer solid rorkonstruksjon, men allikevel har jeg tatt høyde for stor vanninntrening i rorgjennomføringen - den kommer opp i seng i akterlugaren, denne senga er nå en omtrent vanntett boks. Jeg tipper det vil ta noen timer eller dager fra en eventuell stor lekkasje ved rorgjennomføringen til båten synker. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
-morten- Svart 17.September Link til dette innlegget Svart 17.September Jeg kommer aldri til å seile alene over åpent hav, og hvertfall ikke i Biscaya! Men synes det hadde vært interessant å vite hvorfor disse angrepene skjer. Hva vet vi om dette. Er det for å beskytte flokken, eller er det for at de vil leke med båter. Hvorfor hører vi kun om seilbåter, ikke motorbåter. Når jeg var i marinen var det ofte både hvaler og spekkhoggere i nærheten. De var ikke redde for to brølende MTU`er og 160 tonns båt ihvertfal. Jeg tror vi kunne unngåt disse hendelsene om vi prøvde å forstå dem bedre og skjøndt hvorfor de angriper Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
tobixen Svart 17.September Link til dette innlegget Svart 17.September Dette har vært diskutert mange ganger før. Trolig er det bare for lek, og/eller en kulturell greie, men man må vel nesten være spekkhogger for å vite hvordan spekkhoggere tenker Både motorbåter og seilbåter angripes, men konsekvensene for en motorbåt med lite rorflate er betydelig mindre enn for en seilbåt med spade-ror, dermed har man en rapporteringsbias. Dette gjelder én eller flere spesifikke spekkhoggerfamilier. Disse jakter på tunfisk, og derfor er de sjeldent å finne på grunt vann - i motsetning til norske spekkhoggere, som kan gå kloss opptil land Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
S/Y Emma Svart 18.September Link til dette innlegget Svart 18.September Spekkhoggere lever visstnok i opptil 50 år, så det er bare å anse Portugalkysten som et høyrisikoområde for seilbåter frem til ca 2070. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
-morten- Svart 18.September Link til dette innlegget Svart 18.September 2 hours ago, S/Y Emma said: Spekkhoggere lever visstnok i opptil 50 år, så det er bare å anse Portugalkysten som et høyrisikoområde for seilbåter frem til ca 2070. Men kalvene lærers opp av foreldrene, så det blir nok ikke stopp etter vår siste seilas! Enten må man ta omveger eller finne noe middel eller triks sånn at spekkus skyr båtene! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
tobixen Svart 18.September Link til dette innlegget Svart 18.September 3 hours ago, S/Y Emma said: Spekkhoggere lever visstnok i opptil 50 år, så det er bare å anse Portugalkysten som et høyrisikoområde for seilbåter frem til ca 2070. I Norge hadde dette problemet trolig blitt løst litt tidligere. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Bitteliten Svart 18.September Link til dette innlegget Svart 18.September Det er ikke bare Portugal. Det er fra nordenden av Biscaya (Frankrike), Spania, Portugal, Gibraltar og Marocco. Har også vært angrep i Middelhavet 150-200 angrep i året i snitt Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 18.September Link til dette innlegget Svart 18.September Så i et annet forum at folk ble ansett som dustete om de seilte forbi Portugal uten stålbåt eller aluminiumsbåt som tåler en trøkk, siden alle nå må tilpasse seg denne bøllegjengen. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Gunga Din Svart 23.September Link til dette innlegget Svart 23.September Fikk opp en "Warning" i kveld på en FB-grupp... Hadde sett Orcas bare 100m fra land, på 15-20m dyp litt syd Lisboa.... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.