Jump to content

Min erfaring med Skippo smart, så langt på Samsung - Android Nettbrett.

Roger og Olina

Recommended Posts

Jeg tror jeg har hatt de fleste kartplottere som er på marked. Den siste jeg kjøpte i fjor var en Garmin. Men det gikk en "kule rødt" når jeg skulle søke frem ett par øyer som den ikke fant. Så det gikk rett på finn og ble solgt på under 1 time. Så ja, solgte nok noe billig. 

Jeg gikk så til anskaffelse av Samsung Galaxy Tab S10 Ultra WiFi 512GB med lyssensor og 2960 x 1848 oppløsning. Mener skjermen er 12,9"

Ja, ett dyrt nettbrett, men etter å ha lest en del på nettbrett, så var det dette med direkte sollys osv som dette nettbrettet bla er sterk på. Kjøpte en holder, lastet ned Skippo Smart som koster 299kr i året.

Så tut og kjør. Har nå brukt det i 2 mnd og er meget fornøyd. Ingen dyre oppdateringer av sjøkart og detaljene på Skippo er hvertfall innenfor mitt bruk. 

Nå er også dette nettbrettet svært raskt, så det er en fornøyelse når jeg søker - oppretter ruter og bruker funksjonen Auto Rute. Godt fornøyd med sistnevnte også og når ruten er opprettet så kan du enkelt korrigere den med å ta tak i ruten og trekke den enten opp eller ned.  

Artig å følge med på ankomsttid (som du kan på mye annet) og du kan pause om du stikker innom for å fylle diesel eller magen :glimter: 

Skippo oppdaterer seg raskt og er veldig presis. Du velger selv hvilke detaljer du vil ha fremme- 

Det at en kan få vind og vær er også ett stort pluss. En kan utvide til å få Havneguiden med for ytterligere 299kr i året. Men så langt klarer jeg meg fint uten. 

Eneste minuset er at nettbrettet sluker strøm og jeg måtte montere en ny USB kontakt for hurtigladning, for den jeg hadde ga ikke nok strøm på en solsterk dag. Det er jo da solsensoren på nettbrettet øker styrken på skjermen. 

Men så langt så er jeg meget fornøyd og det eneste jeg angrer på at jeg ikke gjorde dette før jeg kjøpte Garminen. 

Nå skal sant sies at jeg har en Raymarine kartplotter montert også. Men denne bruker 50/50 kart som jeg zoomer meg inn på og ekkolodd.

Så!, så langt er dette en positiv opplevelse. :tommel_opp:

Mvh, Roger og Olina

Nettbrett er fleksibelt og bra, velg den appen du trives med. Utfordringene har vært vanntetthet, lesbarhet i sterk sol og lading som holder følge med forbruket. Selv har jeg Orca 10" Display 2, som krysser av på disse (superhurtiglading via et eget feste med trådløslading). Større skjerm kan gi mer kart og instrumenter ved siden av hverandre, men jeg har en ekstra Orca over luka for instrumenter. Og større skjerm ville funke bedre til film (selv vår lille er bedre enn den stusselige 12V-TV’en fordi vi har god lyd på Bluetooth). IMG_8302.jpeg.3e6b84e4eb386f5e38702748adf4da1d.jpeg

Eg har også min første sesong med Skippo på min vesle DC. Brukar det på ein standard iPhone, og det fungerer utmerket. Kan stadfeste at det brukar mykje straum; utan ladekontakta i tømmer det seg fort. Det er normalt ikkje direkte sollys på min, kan hende det hadde blitt trøbbel med varmgang. Både eg og båten har glømt korleis sola ser ut uansett, så det er ikkje eit issue så langt. 

Autoroute-funksjonen syns eg finn på mykje rart, men det er enkelt å få den til å rekalkulere ved å sette inn faste veipunkt. Hadde dog sjekka ruta nøye om eg skulle gå ein lengre tur i ukjent farvatn. Har heller ikkje fått noko mas om meirsalg som eg har sett enkelte har klaga på i tidlegare versjonar. 

Eg har eitt eldre, men fullt fungerande Hummingbird ekkolodd i tillegg, så for meg er dette ei god og svært kostnadseffektiv løysing kontra eit «profft» navigasjonsopplegg. Plasseffektivt er det også. 

Har også første sommer med nettbrett og Skippo, og er i hovedsak fornøyd.

Det jeg sliter litt med, er å redigere ruter.

Veldig ofte kommer et nytt endepunkt for ruten der jeg prøver å sette et nytt underveis-punkt, evt flytte ett som er det, evt kommer det et nytt underveis-punkt når jeg prøver å flytte et eksisterende. Er det bare pølsefingrene mine det er noe feil med?

1988 Silver Viking 462, Mercury 35hk

1986 Fjord Touring 930 CC, VP AD41A

2016 Terhi 445C, Tohatsu 30hk

Framtia skrev for 15 timer siden:

jeg sliter med å se dybdene på kartet. Er det noe sted man kan endre innstillingene?

Jeg har ikke funnet noen. Lesebriller må alltid være i lomma. Andre systemer har også valg for dybdefarge, man kan stille inn alt grunnere enn f eks. 3 m som blått. Hvitt er trygt. Det forutsetter selvsagt at data ligger i kartet. Men jeg finner ikke det heller.

Vaagen skrev 21 minutter siden:

Jeg også. Vi håper noen har løsningen på den.

Ellers nytter jeg anledningen til å ri min kjepphest. Bortsett fra lysstyrke og solvarme, er nettbrettets største ulempe at touchskjermen går berserk i kraftig regn, sludd og sjøsprøyt. Er det skjermet styreplass, er nettbretttet overlegent. 

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

Steihy skrev 1 minutt siden:

Ellers nytter jeg anledningen til å ri min kjepphest. Bortsett fra lysstyrke og solvarme, er nettbrettets største ulempe at touchskjermen går berserk i kraftig regn, sludd og sjøsprøyt. Er det skjermet styreplass, er nettbretttet overlegent. 

Orca har løst dette ved enkelt å kunne deaktivere berøringsskjerm under slike forhold. Jeg har fortsatt tilgang til zoom og bytte mellom kurs- og nord-opp via volumknappene. Etter at de byttet til horisontal swipe for å reaktivere berøringsskjermen, har den sluttet å gå bananas i både regn og sjø.

Jeg vil anta at det fungerer likt på et hvilket som helst nettbrett, som på mitt Orca D2. 

Jeg får min første sesong med Skippo, men jeg har også Navionics.

Skippo ser med første øyekast bra ut, og liker veldig godt splitscreen funksjonen. Det skal sies at jeg funnet et bug som gjør at når man bytter mellom dag/natt så blir ikke begge "splittene" endret.

lr-80 skrev for 2 timer siden:

Orca har løst dette ved enkelt å kunne deaktivere berøringsskjerm under slike forhold. Jeg har fortsatt tilgang til zoom og bytte mellom kurs- og nord-opp via volumknappene. Etter at de byttet til horisontal swipe for å reaktivere berøringsskjermen, har den sluttet å gå bananas i både regn og sjø.

Jeg regnet med at du ville fylle ut Orcadelen.

lr-80 skrev for 2 timer siden:

Jeg vil anta at det fungerer likt på et hvilket som helst nettbrett, som på mitt Orca D2

Den skjønner jeg ikke. Vanlige nettbrett har jo ikke de funksjonene..?

Steihy skrev 20 minutter siden:

lr-80 skrev for 2 timer siden:

Jeg vil anta at det fungerer likt på et hvilket som helst nettbrett, som på mitt Orca D2

Den skjønner jeg ikke. Vanlige nettbrett har jo ikke de funksjonene..?

Det originale D1 fra Orca er et helt vanlig Samsung nettbrett, som har denne funksjonen. Det er volumknapper og en knapp til, i tillegg til av/på-knappen. Vet ikke om alle Android-nettbrett har disse, men på iPad er det vel bare volum og av/på. 

Jeg kjøpte Orca fordi kartet løp løpsk på Samsung nettbrettet. Mitt relativt nye Samsung Galaxy A9+ har i hvert fall ikke slike funksjoner. Volumknappene er der selvsagt, men jeg har vært gjennom hele menyen uten å finne en omdefineringsfunksjon. Touchskjermen kan ikke deaktiveres, noe som er en forutsetning for at ikke kartet skal løpe løpsk.

Selv om D1 var et vanlig nettbrett, ble det kanskje gjort endringer i software, sånn at volumknappene kunne omdefineres til zoom, og skjermen låses.

Du har rett i at Orca har løst problemene med regn, sludd og sjø på touchskjerm, men jeg tror ikke det kan overføres til vanlige nettbrett.

TrikkerN Lønning skrev for 10 timer siden:

Jeg får min første sesong med Skippo, men jeg har også Navionics.

Skippo ser med første øyekast bra ut, og liker veldig godt splitscreen funksjonen. Det skal sies at jeg funnet et bug som gjør at når man bytter mellom dag/natt så blir ikke begge "splittene" endret.

Her er bilde av bug:

IMG_2018.jpeg.bfe93a8da71d44f51c16fffdeb86f01f.jpeg

Mammut1 skrev On 26.6.2025 at 15.08:

Kva slags informasjon om djubde manglar?

Tror det er mer snakk om at tallene er litt små... Blir mye brille av og brille på for meg også....🥸

Sikkert mange som blir takknemlig om du har funnet en måte å justere dette på.

1988 Silver Viking 462, Mercury 35hk

1986 Fjord Touring 930 CC, VP AD41A

2016 Terhi 445C, Tohatsu 30hk

Steihy skrev On 26.6.2025 at 13.53:

Er det skjermet styreplass, er nettbretttet overlegent. 

Nå er vel det vel pris som er fordelen med nettbrett, har en budsjett for to eller flere 12 eller 16" utgaver av siste generasjons multifunksjonsskjermer med den integrasjonen det gir med ekkolodd, radar og NMEA 2000 enheter så er det uten tvil den mest funksjonelle løsningen. 

Vaagen skrev 54 minutter siden:

Tror det er mer snakk om at tallene er litt små... Blir mye brille av og brille på for meg også....🥸

Sikkert mange som blir takknemlig om du har funnet en måte å justere dette på.

Jo det er eg einig i. Og det blir litt zooming på så liten skjerm. Funkar fint for meg som putrar rundt i skjærgården med så kronisk angst for å gå på grunn at eg reduserer til 4 knop hvis eg blir i tvil om kvar eg er, kvar det blei av stolpen som eg er sikker på eg såg i sta, eller kva dato det er :fniser: For lengre turar hadde eg nok brukt ei anna løysing. 

Det kom eit kjempesmell i formiddag som kunne høyrast over halve kommunen. Det var ein seglbåt på tur som knakk masta i brua til øya her. Merka relativt greitt i Skippo med 17m seglingshøgd, men du må zoome ein del for å sjå talet…

Bilde frå lokalavisa:

IMG_5715.jpeg.3e51df0b04a2de4810087add90484b81.jpeg

(ingen person- eller bruskader iflg samme avis)

abbor skrev for 17 timer siden:

Nå er vel det vel pris som er fordelen med nettbrett,

Jeg gikk ikke i detalj, men det var dette jeg mente. Og det gjelder uavhengig av applikasjoner og funksjoner. Etter min mening er eneste grunnen til ikke ha nettbrett som eneste løsning der det er utsatt for regn, sludd og sjø, er at touchskjermen løper løpsk. Ikke dramatisk i åpent farvann, men jeg har to episoder der jeg var på vei inn i trang skjærgård. Full kontroll på skjær og dybder det ene øyeblikket, blind det neste. Storseilet oppe, selvsagt. 

Vanntett hylster hjalp ikke, det klistrer seg innpå. Det er mulig det finnes skjerming eller andre løsninger, jeg er bare opptatt av å varsle om akkurat denne ulempen med ren touchskjerm. 

Vaagen skrev for 17 timer siden:

Tror det er mer snakk om at tallene er litt små..

Mulig det er flere versjoner, men hos meg er problemet at dybdetallene ikke zoomer opp, de blir ikke større. Bare briller funker. Brohøyder og andre tall zoomer opp.

Steihy skrev for 2 timer siden:

Jeg gikk ikke i detalj, men det var dette jeg mente. Og det gjelder uavhengig av applikasjoner og funksjoner. Etter min mening er eneste grunnen til ikke ha nettbrett som eneste løsning der det er utsatt for regn, sludd og sjø, er at touchskjermen løper løpsk. Ikke dramatisk i åpent farvann, men jeg har to episoder der jeg var på vei inn i trang skjærgård. Full kontroll på skjær og dybder det ene øyeblikket, blind det neste. Storseilet oppe, selvsagt. 

Vanntett hylster hjalp ikke, det klistrer seg innpå. Det er mulig det finnes skjerming eller andre løsninger, jeg er bare opptatt av å varsle om akkurat denne ulempen med ren touchskjerm. 

Nettbrett er sikkert greit som kartplotter i skjermet miljø, men det er uendelig langt vekk fra et integrert system med flere store multifunksjonsskjermer, radar, flere ekkoloddmoduler og et større antall NMEA 2000 sensorer og enheter. Siste generasjon Simrad multifunksjonsskjermer (NSS4) har octa-core prosessorer slik som high end nettbrett, som eksempelvis Samsung Galaxy Tab s9+ som jeg skriver dette på, så hastighet er ikke lenger en fordel for nettbrett. Har ikke vært plaget av hastigheten til multifunksjonsskjermene jeg har hatt de siste 15 årene uansett. For meg er avansert radarfunksjonalitet og ekkolodd det viktigste jeg bruker multifunksjonsskjermene til. Setter også pris på integrasjonen med autopilot og motorintegrasjon. Kart på nettbrett bruker jeg til planlegging. 

Det er ikke touch teknologi i seg selv som er problemet med nettbrett i regn, men typen touch kontroller som er brukt. Ikke noe problem med touch i regn på high end multifunksjonsskjermer.

Det viktigste markedet for båtelektronikk er sportsfiske båter i Florida. Dette er typisk båter på 25-40' med to store utenbordsmotorer, to 12 eller 16" multifunksjonsskjermer, radar (ofte med åpen antenne), flere ekkolodd med avanserte svingere, autopilot og VHF. Jeg har mindre båt men bruker utstyret på tilsvarende måte så disse systemene er godt tilpasset mitt bruk. 

Jeg kan ikke se at nettbrett har noen fordel som båtinstrumentering sammenlignet med multifunksjonsskjermer bortsett i fra pris. Og nettbrett, eller i hvertfall smarttelefon, har vel de fleste med multifunksjonsskjermer også med seg. 

On 6/26/2025 at 1:23 PM, Vaagen said:

Da denne overtok for gulesider på sjøen var det såre enkelt å lage og redigere ruter. Så kom den hersens autorutinga. Så fjerna de muligheten for å rute selv og skal nå ha betalt for autoruting. Møkk.

abbor skrev for 4 timer siden:

Nettbrett er sikkert greit som kartplotter i skjermet miljø, men det er uendelig langt vekk fra et integrert system med flere store multifunksjonsskjermer, radar, flere ekkoloddmoduler og et større antall NMEA 2000 sensorer og enheter. 

helt enig !

S/Y Gunga Din

abbor skrev for 7 timer siden:

Jeg kan ikke se at nettbrett har noen fordel som båtinstrumentering sammenlignet med multifunksjonsskjermer

Det innrømmes at jeg ikke tenkte i de baner. TS har jo også et ganske high end nettbrett, så advarselen er kanskje irrelevant for han. Men disse diskusjonene dreier seg ofte om funksjonaliteten til kartprogram på det nettbrettet på du har, og kanskje har hatt en stund, versus kartplotter. 

For meg er app/nettbrett mye bedre enn de kartplotterne jeg har prøvd, til navigering. Da jeg kjøpte Orca, trodde jeg dette var billigste måte å unngå værproblemene på nettbrettet, uten å måtte ty til kartplotter. Orca Display til da 10500 ble valget.

Uansett, jeg skal slutte å være så bombastisk, og nøye meg med å minne folk på at de må ta det i vurderingen når de skal velge kartsystem. Sikre at du har en skjerm som tåler regn, sjø og sludd, dersom du har eksponert styreplass.

Mange gode innlegg her. Bare så det er sagt, jeg hadde ikke brukt ett nettbrett som eneste "kartplotter" Jeg har også en 3 år gammel Raymarine plotter med ekkolodd. I tillegg til separat dybdemåler og radar.  Men med dette Samsung-nettbrettet og Skippo gir meg-

En fleksibel, kraftig og oversiktlig løsning for planlegging og backup.

Lettvint tilgang til vær, ruteplan.

Et ekstra navigasjonsverktøy som fungerer godt ved rolig bruk i godt vær. Svakhetene ( og derfor at jeg ikke anbefaler å ha ett nettbrett som eneste navigasjonssystem) 

Skippo og nettbrett kan ikke hente data direkte fra ekkolodd, radar, dybde, AIS eller motordata slik Raymarine gjør. 

Nettbrett må stå på strøm ved lang bruk (kan bli varmt i solsteiken).

Varmen kan gjøre at nettbrettet reduserer lysstyrke eller i verste fall slår seg av. (har ikke opplevd det at det har slått seg av)

Skippo er godt egnet til fritidsbruk, men har ikke samme detaljerte sjøkart, dybdelag eller navigasjonsverktøy som profesjonelle systemer som fra eks Raymarine eller Simrad osv. Men til det jeg bruker det til, helt perfekt. Det er raskt å søke opp øyer, havner osv. og det er enkelt å bruke.

AMOLED-skjermen gir imponerende godt lys og kontrast også i dagslys. Men det koster også like mye som en ny plotter til 15-16 båtlapper. 

PS jeg er ikke selger for Samsung :fniser:

Mvh, Roger 

Steihy skrev On 26.6.2025 at 18.16:

Selv om D1 var et vanlig nettbrett, ble det kanskje gjort endringer i software, sånn at volumknappene kunne omdefineres til zoom, og skjermen låses.

Da har jeg vært i båten igjen, og ser at et Samsung Galaxy Tab Active Pro - med Orca som tredjeparts app - har samme funksjonalitet for deaktivering av touch og bruk av fysiske knapper som min orca D1 (og D2). Siden jeg ikke har iPad i båten vet jeg ikke noe om denne, men på iPhone funker touch lock, mens fysiske knapper kun virker som volum og skjerm-av. 
IMG_8333.jpeg.8e071f9eb120d219b52276200505e6ee.jpeg

Roger og Olina skrev for 15 timer siden:

Svakhetene ( og derfor at jeg ikke anbefaler å ha ett nettbrett som eneste navigasjonssystem) 

Skippo og nettbrett kan ikke hente data direkte fra ekkolodd, radar, dybde, AIS eller motordata slik Raymarine gjør. 

Nettbrett må stå på strøm ved lang bruk (kan bli varmt i solsteiken).

Varmen kan gjøre at nettbrettet reduserer lysstyrke eller i verste fall slår seg av. (har ikke opplevd det at det har slått seg av)

Skippo er godt egnet til fritidsbruk, men har ikke samme detaljerte sjøkart, dybdelag eller navigasjonsverktøy som profesjonelle systemer som fra eks Raymarine eller Simrad osv.

abbor skrev On 28.6.2025 at 12.33:

Nettbrett er sikkert greit som kartplotter i skjermet miljø, men det er uendelig langt vekk fra et integrert system med flere store multifunksjonsskjermer, radar, flere ekkoloddmoduler og et større antall NMEA 2000 sensorer og enheter.

Jeg kan ikke se at nettbrett har noen fordel som båtinstrumentering sammenlignet med multifunksjonsskjermer bortsett i fra pris. Og nettbrett, eller i hvertfall smarttelefon, har vel de fleste med multifunksjonsskjermer også med seg. 

Jeg har for øvrig kun Orca i min båt, men med bare oppunder 1000 nm så langt i år, med maks SOG 13 knop på surf hjem fra Skagen Race (gjennomsnitt TWS 13.4 m/s og maks 21 m/s), nattseilaser, skybrudd og brytende sjø over pidestall/MFD er jeg kanskje ikke representativ for hva folk flest trenger, siden båten bare er en traust Bavaria turseiler og jeg ikke har radar eller fishfinder (bare STW, dybde, vind på N2K). 
Jeg har også papirkart, men med et par brett og telefon med offline kart, føler jeg meg trygg nok. Orca skrur seg ikke av og er lesbart i alle forhold. Joda, det er noen utfordringer og enkelte (avanserte seil-) funksjoner som trenger litt polering før det virker topp, men navigasjon og N2K-sertifisering er på plass. 

IMG_8336.jpeg.2471d705f449e07a9adbaadd56a62fec.jpegIMG_8337.jpeg.9497a3f693baaef46f7ab6a9f1e7549c.jpeg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...