Jump to content

Skifte cutless lager, pakkboks og demontering ror nb 750


_Bliss_

Recommended Posts

Har funnet ett verksted som har på lager i Haugesund område:tommel_opp:Dette er sleipner, så prisen er deretter! Har også funnet en på finn som selger på snarøya til en brøkdel av prisen. Han er bortreist på ferie, så må evt ordne med noen som kam hente og sende evt frakte til Haugesund.

Men det blir nok litt mer plunder og heft å få til.. tiden går også.

Link to post

Da er ny aksling handlet inn. Mått ha trappe kile pga større kilespor på propell. Så da er det bare å få tilpasset denne til aksling, så kan jeg få satt sammen igjen.

Kommer til å bore og gjenge opp for settskrue i propellmutter. Er det nøvendig å bore inn i aksling eller holder det å bare bore igjennom mutter og skru inne settskrue mot aksling?

Link to post
Komodo skrev for 17 timer siden:

Blir bra med ny aksel :tommel_opp: Det holder å bore og gjenge i mutteren. 

Satser på det blir bra:smiler:

Akslingen er på plass. Gjenstår å trekke til med moment på klemflens, og montering av propell og ror.

Fant ut at det var vanskelig å presse fett igjennom fettkopp. Er fettkopp med slange ned til pakkboks. Der er vel gjerne 30år med gammel morro i slangen. Er det noe som er kurrant å løse opp gammel grease med?

Hadde kun tilgjengelig marine grease fra Biltema, så jeg satt inn pakkboksen med det ved montering. Antar dette skal gjøre jobben?

Link to post

Propell er for 40mm aksling, så det er montert en foring/ hylse for tilpassing til 35mm aksling. Måtte derfor sette inn en trappe kile fra 10-12mm. Denne måtte tilpasses i lengde.

20250701_173459.jpg.c5775212c9262c07ad307b3a9765dd29.jpg

20250701_162311.jpg.c82fcebd6dddaf7e23c094ab668496ea.jpg

20250701_162341.jpg.bc8f46b50a41d60d4199504f65ed9a37.jpg

20250701_173647.jpg.df1f6116b6228a0358f80788d2d2c773.jpg

Omsider er alt på plass. Pakkboks holder tett. Så da skal det vel være noen år til neste gang. Det som evt gjenstår er å sjekke oppretting av motor ift aksel flens.

 

20250703_185026.jpg.85496a5cf72617524b4b0ad8777cc24c.jpg

20250703_180207.jpg.77b7a116c04fd8366d5ffcf974fc52f9.jpg

20250702_210429.jpg

20250702_210423.jpg

 

 

 

 

 

20250701_205444.jpg

20250701_162306.jpg

Link to post

Ja, her er det alltid hjelp å få. Da jeg byttet cuttleslager fikk jeg låne en bajonettsag, jeg hadde messinglager og ikke lager av kunststoff. Og så fikk jeg hjelp til å få av og på propellen. 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
_Bliss_ skrev On 2.7.2025 at 10.15:

Fant ut at det var vanskelig å presse fett igjennom fettkopp. Er fettkopp med slange ned til pakkboks. Der er vel gjerne 30år med gammel morro i slangen. Er det noe som er kurrant å løse opp gammel grease med?


CRC, WD40 o.l løser opp fett. Jeg brukte det + ståltråd sist på gammel slange. Nå er jo ikke slanger så ille dyre, fåes bla på Maritim, så jeg ville heller byttet.

Link to post
jørn skrev for 11 timer siden:


CRC, WD40 o.l løser opp fett. Jeg brukte det + ståltråd sist på gammel slange. Nå er jo ikke slanger så ille dyre, fåes bla på Maritim, så jeg ville heller byttet.

Jeg staket igjennom og presset gjennom nytt fett. Ble noe bedre. Usikker på hvor mye motstand det skal være? Det er ikke så store åpningen i slangen? Ser de selger fettkopp med slange på maritim, er det den du tenker på eller selger de kun slange også?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...