_Bliss_ Startet 26.Juni Link til dette innlegget Startet 26.Juni Ser det er litt forskjellige dimensjoner på inv. diameter på truedesign og messing deler. er det vanlig å dimensjonere en størrelse opp når man går over på Trudesign? jeg skal skifte en 1" ventil. slangenippel måler jeg til innvendig 20mm. Truedesign har 19mm invendig på både kuleventil og slangenippel i 1". ser forøvrig at det også er noen av slangenipplene i 1" messing som har 19mm innvendig mål ved 25mm slangepåkobling. Sitér dette innlegget Link to post
Mr_Stian Svart 26.Juni Link til dette innlegget Svart 26.Juni Tror ikke den millimeteren har så mye å si for flow. Jeg har alltid bare byttet til samme størrelse når jeg har byttet. Det du bør sjekke er at selve ventilen i truedesign er vesentlig mye større utvendig enn en standard messing ventil. Så sjekk at du har plass før du bytter. Den er noe lengre men mye større diameter. Vurder og å ha på en forsterkning mellom gjennomføring og ventil. Dette selges også av truedesign. Sitér dette innlegget Link to post
seilfred Svart 26.Juni Link til dette innlegget Svart 26.Juni Tror ikke det har mye å si, bortsett fra på toalett med sjøtømming. Der ville jeg vurdert en stor åpning om mulig Sitér dette innlegget Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet! Link to post
Faxen Svart 27.Juni Link til dette innlegget Svart 27.Juni Er det lov å tømme til sjøen da? Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Worry II Svart 27.Juni Link til dette innlegget Svart 27.Juni Faxen skrev 2 minutter siden: Er det lov å tømme til sjøen da? Om det er lov med sitronsyre, så er det nok det Sitér dette innlegget Link to post
_Bliss_ Svart 27.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juni Gjennomføringen ser ikke så verst ut. Vurder å la den leve videre og bare skifte kuleventil og slangekobling. Gjennomføring og ventil er dn 25, slangekobling er 20mm inv. Om jeg skifter til 1" trudesign blor 19mm hele veien Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 27.Juni Link til dette innlegget Svart 27.Juni On 6/26/2025 at 12:39 PM, _Bliss_ said: Ser det er litt forskjellige dimensjoner på inv. diameter på truedesign og messing deler. Det er vel kanskje bronse og ikke messing på skroggjennomføringen? Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
_Bliss_ Svart 27.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juni tobixen skrev 11 minutter siden: Det er vel kanskje bronse og ikke messing på skroggjennomføringen? Det vet jeg ikke. Hvordan kan det sjekkes? Er gjerne greit å skifte uansety når jeg først har demontert ventil. Antar det er fra byggeår, som er 93. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 27.Juni Link til dette innlegget Svart 27.Juni Hm, Biltema selger skroggjennomføringer i messing ser jeg. Jeg leste at rustfritt stål er bedre enn messing, men at bronse er regnet som bedre enn rustfritt stål. Dette har jeg egentlig ikke så mye peiling på, men jeg begynner å lære litt etterhvert. Med kompositt trenger man i allefall ikke å tenke på ting som galvanisk korrosjon, etc. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
_Bliss_ Svart 28.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juni Kappet av sjøvannsinntak til motor. Kunne nok spart meg for det, men det er forseint nå Så er det bare å håpe det holder tett Har brukt sika 591. Vurdere å bruke det samme på kuleventilene og øvrige koblinger. Sitér dette innlegget Link to post
Mr_Stian Svart 29.Juni Link til dette innlegget Svart 29.Juni På gjengene har jeg brukt Loctite 5331 som er til plast gjenger. Denne anbefales av Truedesign. Sitér dette innlegget Link to post
seilfred Svart 29.Juni Link til dette innlegget Svart 29.Juni Faxen skrev On 27.6.2025 at 14.56: Er det lov å tømme til sjøen da? Kommer litt an på hvor du er. Her i Danmark er det lov hvis du ikke er innenfor 12 NM fra land Sitér dette innlegget Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet! Link to post
_Bliss_ Svart 29.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juni Mr_Stian skrev 1 time siden: På gjengene har jeg brukt Loctite 5331 som er til plast gjenger. Denne anbefales av Truedesign. Ser de anbefaler både 5331 og 55, samt flere ander bl. Annet sika 591. Jeg vurderer å bruke den. Jeg har bde loctite 55 og sika 591. Tenker det kan være større fare for å vri gjennomføringen når kuleventil blir montert med gjengetape? Hva brukte du på gjennomføring? Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 29.Juni Link til dette innlegget Svart 29.Juni 1 hour ago, seilfred said: Kommer litt an på hvor du er. Her i Danmark er det lov hvis du ikke er innenfor 12 NM fra land Basert på observasjoner om tilgjengelighet av tømmestasjoner og frekvens i bruk av tømmestasjoner, samt også mangel på adferdsendring etter at det ble tømmeforbud i kystnære strøm i Sverige og hele Oslofjorden, så er lovregler om septiktømming noe de færreste båteiere forholder seg til. Tyrkia er et unntak, der må båteiere dokumentere at de benytter tømmestasjoner, så da blir de brukt. Dette er vel en stor avsporing fra trådemnet, og behørlig diskutert i andre tråder ... Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Mr_Stian Svart 29.Juni Link til dette innlegget Svart 29.Juni _Bliss_ skrev 38 minutter siden: Ser de anbefaler både 5331 og 55, samt flere ander bl. Annet sika 591. Jeg vurderer å bruke den. Jeg har bde loctite 55 og sika 591. Tenker det kan være større fare for å vri gjennomføringen når kuleventil blir montert med gjengetape? Hva brukte du på gjennomføring? Jeg brukte vanlig Tec-7 lim for å lime fast gjennomføringen. Sammen med verktøyet for å holde igjen når en strammer etter limet har herdet en stund. Jeg ville helst ha noe som har litt lim i seg når jeg har skrudd fast ventiler og fittings. Derfor jeg har brukt 5331. Denne er og forholdsvis lett å bryte om du skal trenge å endre på noe. Føler jeg må stramme skikkelig når jeg bruker tape så valgte flytende. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 29.Juni Link til dette innlegget Svart 29.Juni _Bliss_ skrev On 27.6.2025 at 19.03: Det vet jeg ikke. Hvordan kan det sjekkes? Er gjerne greit å skifte uansety når jeg først har demontert ventil. Antar det er fra byggeår, som er 93. Om delene er av bronse eller messing er ikke alltid helt lett å fastslå. For å være sikker må det gjøres en kjemisk analyse av legeringselementene, f.eks. PMI. tobixen skrev On 27.6.2025 at 19.21: Hm, Biltema selger skroggjennomføringer i messing ser jeg. Jeg leste at rustfritt stål er bedre enn messing, men at bronse er regnet som bedre enn rustfritt stål. Dette har jeg egentlig ikke så mye peiling på, .... I signaturen min finner du en tråd om skroggjennomføringer og annet i metall og ulike legeringer. Der finner du litt om forskjellene på de ulike messing- bronse- og rustfrie kvalitetene som brukes. Du finner også resultatet av PMI på Biltemas gjennomføringer. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
_Bliss_ Svart 29.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juni Komodo skrev for 2 timer siden: Om delene er av bronse eller messing er ikke alltid helt lett å fastslå. For å være sikker må det gjøres en kjemisk analyse av legeringselementene, f.eks. PMI. I signaturen min finner du en tråd om skroggjennomføringer og annet i metall og ulike legeringer. Der finner du litt om forskjellene på de ulike messing- bronse- og rustfrie kvalitetene som brukes. Du finner også resultatet av PMI på Biltemas gjennomføringer. Har lest igjennom den tidligere, mye bra lesing der Jeg tenker at jeg lar gjennomføring til toalett og septik leve noen år til. Det er 19mm slange til sjøvann inn på toalett. Trudesign har ikke slangekoblig for 19 i 1/2". Kjøptr gjennomføring i 3/4". Det er litt trangt for slipe til plan anleggsflate der gjennomføring står. Sitér dette innlegget Link to post
_Bliss_ Svart igår klokken 08:23 Emnestarter Link til dette innlegget Svart igår klokken 08:23 Endte med at jeg brukte sika 591 som gjengetetting mellom gjennomføring og kuleventil. Virket litt vinglete, men ble greit når det herdet. Jeg teltet runder når jeg skrudde på ventilen for å få håntaket på riktig plass. Var sikker på at jeg hadde korrekt plassering ut fra hukommelsen. Det hadde jeg ikke, så håndtaket kom ikke der det burde vært ingen krise, men måtte snitte litt i isolasjon på motorkassen. Likevel irriterende når man er sikker på at det blir 100% Til på gjennomføring til toalettet valgte jeg å beholde gjennomføring, skiftet bare ventil. Her brukte jeg loctite 55. Fulgte anvisning med antall turn og hadde det stramt. Likevel ble det ikke 100% tett. Ble litt fuktig rundt kobling. Så det ble å be om å kjøre slippen opp igjen 10 min senere etter forsøk nr var båten på sjøen igjen, tørt å fint rund gjennomføring Ikke alltid alt går etter planen, men ordner seg til slutt.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.