Knatren Startet 23.Januar.2006 Del på Facebook Startet 23.Januar.2006 Lurer på hva som er den beste måten å finne dårlige klinker på? Båten er helt tett, men det har løsnet en klink på ene spantet under vannlinjen. Så da bør jeg vel sjekke resten også? Den forrige eigeren har begynnt å bruke gjennomgående bolter (ca. halve båten), muligens rustfritt. Klinkene i båten er galvanisert. Er det en dårlig ide å fortsette med bolter? Er det en dårlig kombinasjon med galv/rustfritt? Sitér dette innlegget Båt: KMV 1700 HT Suzuki DF 70 Link to post Share on other sites More sharing options...
h2o Svart 23.Januar.2006 Del på Facebook Svart 23.Januar.2006 Dersom det er kontakt mellom galvanisert søm og rustfrie bolter, vil den galvaniserte ofre seg og ruste fortere enn ellers. Dersom du vil skifte ut til mer holdbare søm enn galvanisert, er vel svaret kobbersøm, denne varer lenge. Er ikke noen erfaren trebåtmann, så jeg vet ikke så veldig mye om dette. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
vannoverallt Svart 23.Januar.2006 Del på Facebook Svart 23.Januar.2006 Må innrømme at jeg ikke vet så mye om det heller, men hadde en tresnekke der det var rustfrie skruer i spantene og messingskruer i stedet for klink, dro ut en skrue etter 10 pr og den var fin, selv om det rent metalurgisk neppe var etter boken. Men hvordan du sjekker de, tja da er jeg blank. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
vikers Svart 23.Januar.2006 Del på Facebook Svart 23.Januar.2006 Lærte tidligere på dette forum at man kunne enkelt sjekke klinkene ved å bruke en liten hammer som man slo på klinken med. Da hører du fort om noen høres "døde" ut og er modne for utskiftning. Min Dorry har nå fått syrefaste bolter med skiver og muttere hele veien - sitter som støpt! Om man er to så går det overraskende fort å skifte klinker - Lykke til! Sitér dette innlegget Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post Share on other sites More sharing options...
Knatren Svart 24.Januar.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Januar.2006 Hva er bakdelen med å bruke bolter istaden for klink? Sitér dette innlegget Båt: KMV 1700 HT Suzuki DF 70 Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 24.Januar.2006 Del på Facebook Svart 24.Januar.2006 Det er dyrere, og det ser litt rart ut (synes jeg da). Ellers? Skruehodene bør vel klinkes litt for å unngå at mutteren skruer seg av kanskje. Men det holder nok minst like godt som klink. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
o.b.lix Svart 24.Januar.2006 Del på Facebook Svart 24.Januar.2006 Dersom det er kontakt mellom galvanisert søm og rustfrie bolter, vil den galvaniserte ofre seg og ruste fortere enn ellers. Dersom du vil skifte ut til mer holdbare søm enn galvanisert, er vel svaret kobbersøm, denne varer lenge. Er ikke noen erfaren trebåtmann, så jeg vet ikke så veldig mye om dette.Det er enda verre å blande gavlanisert og kobber, enn galvanisert og rustfritt. Da snakker du måneder, ikke år til resten av jernet er rustet/tært vekk. Ellers holder gavanisert i 30 år uten problemer, skal de vare lengre, må du bruke kobber, eller rustfrie skruer. Rustfrie skruer blir sett på som "helligbrøde", men er like godt, og stiller på samme linje som epoxy i trebåt... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.