Jump to content

Hvordan sjekke klink?


Knatren

Recommended Posts

Lurer på hva som er den beste måten å finne dårlige klinker på? Båten er helt tett, men det har løsnet en klink på ene spantet under vannlinjen. Så da bør jeg vel sjekke resten også?

Den forrige eigeren har begynnt å bruke gjennomgående bolter (ca. halve båten), muligens rustfritt. Klinkene i båten er galvanisert.

Er det en dårlig ide å fortsette med bolter?

Er det en dårlig kombinasjon med galv/rustfritt?

Båt: KMV 1700 HT Suzuki DF 70

Link to post
Share on other sites

Dersom det er kontakt mellom galvanisert søm og rustfrie bolter, vil den galvaniserte ofre seg og ruste fortere enn ellers. Dersom du vil skifte ut til mer holdbare søm enn galvanisert, er vel svaret kobbersøm, denne varer lenge. Er ikke noen erfaren trebåtmann, så jeg vet ikke så veldig mye om dette.

Link to post
Share on other sites

Må innrømme at jeg ikke vet så mye om det heller, men hadde en tresnekke der det var rustfrie skruer i spantene og messingskruer i stedet for klink, dro ut en skrue etter 10 pr og den var fin, selv om det rent metalurgisk neppe var etter boken.

Men hvordan du sjekker de, tja da er jeg blank.

Link to post
Share on other sites

Lærte tidligere på dette forum at man kunne enkelt sjekke klinkene ved å bruke en liten hammer som man slo på klinken med. Da hører du fort om noen høres "døde" ut og er modne for utskiftning.

Min Dorry har nå fått syrefaste bolter med skiver og muttere hele veien - sitter som støpt!

Om man er to så går det overraskende fort å skifte klinker - Lykke til!

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Det er dyrere, og det ser litt rart ut (synes jeg da). Ellers? Skruehodene bør vel klinkes litt for å unngå at mutteren skruer seg av kanskje. Men det holder nok minst like godt som klink.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Dersom det er kontakt mellom galvanisert søm og rustfrie bolter, vil den galvaniserte ofre seg og ruste fortere enn ellers. Dersom du vil skifte ut til mer holdbare søm enn galvanisert, er vel svaret kobbersøm, denne varer lenge. Er ikke noen erfaren trebåtmann, så jeg vet ikke så veldig mye om dette.

Det er enda verre å blande gavlanisert og kobber, enn galvanisert og rustfritt. Da snakker du måneder, ikke år til resten av jernet er rustet/tært vekk.

 

Ellers holder gavanisert i 30 år uten problemer, skal de vare lengre, må du bruke kobber, eller rustfrie skruer. Rustfrie skruer blir sett på som "helligbrøde", men er like godt, og stiller på samme linje som epoxy i trebåt... :wink:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...