Jump to content

Rorhylse sprukket, Marex 770

Mageil

Recommended Posts

Heisann,

Jeg er i markedet for  å kjøpe en Marex 770 Holiday,  og har nå funnet en jeg liker godt. Det er en 87 mod.

Selger opplyste om det bak ved roret siver inn vann, og at han tømmer det 4-5 ganger i løpet av sesongen. 

Når jeg sjekket det, så er messinghylsen sprukket. Og strammet opp med en slangeklemme. 

Så, dette fikk meg jo litt tvilende til hele kjøpet. Er dette farlig å kjøre med, eller kan en leve med å tømme innemellom og følge med (er koblet gjort sånn i mange år).

Forstår såklart at det beste er å bytte. Noen som har peiling på en slik type jobb? Er det noen en kan fikse selv? Kostbart? Og finnes det deler? Vet ikke helt hvor jeg i såfall skal starte og om dette blir grisedyrt. 

vedlagt ligger bilder.  Lekkasjen ser ut til at skjer over slangeklemmen. Fikk også åpnet pakkboksen, der var det dårlig med fett, så den må også fylles. 

Meget takknemlig for all hjelp! 

IMG_5185.jpeg

IMG_5184.jpeg

IMG_5181.jpeg

IMG_5186.jpeg

IMG_5192.jpeg

For å si det sånn, jeg hadde aldri i livet sjøsatt min båt med ei rorhylse i den tilstanden. Etter min mening er det derimot grunn nok til å løfte båten på land for umiddelbar reparasjon. 

Ellers så er det vel slik som @husky dane 85 sier at dette er vel ikke akkurat verdens største jobb. Hylsa er jo skrudd, ikke innstøpt, så det er jo bare å begynne å skru delene fra hverandre. Er nok greit å være to, en til å holde igjen på utsiden, og så bør man jo ha det verktøyet man trenger og litt generell mekanisk kunnskap. Ville sørget for å få en rabatt på prisen som reflekterer hva det koster å utbedre dette, men hadde ikke latt være å kjøpe båten hvis den ellers er som du ønsker og prisen er ok. 

Mageil skrev for 2 timer siden:

Så, dette fikk meg jo litt tvilende til hele kjøpet. Er dette farlig å kjøre med, eller kan en leve med å tømme innemellom og følge med (er koblet gjort sånn i mange år).

Ser ut som den er frostsprengt.

Her bør alt byttes, For selges regning, med litt hjelp greier du jobben.

Det sier litt om selger, er resten av utstyret vedlikeholdt på samm måten?  Ville tatt med meg en kyndig og fått sjekket hele båten. 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Dette må utbedres, men kan ikke koste allverden, en liten bit messingrør. Derimot er det noen timer skruing. Er allerede båten lavt priset så er det ikke sikkert selger tar kost eller arbeid. Gamle båter selges som de er. Ny komplett rorhylse med muttere og fettkopp kostet ca  3-5000 kroner for noen år siden.

Tror ikke du skal ha store forhpåninger om å få mere dekket av selger.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...