Jump to content

Fikk stopp på Suzuki DF 9,9A. Nå går den, men vet ikke hvorfor, hva kan ha vært galt? Tips ønskes.


Korsfjord

Recommended Posts

Hadde meg en tur med båten i går. Etter 15-20 minutter på marsjfart sakket jeg helt ned til laveste fart, da det var noe fiskevak som fanget oppmerksomheten. Etter kort tid døde motoren ut. Ingen fusking eller uregelmessige ting før det. Fikk ikke start igjen, ingen tegn til liv. Dødmannsbryter var på plass, lufting på bensin ok, alle slangekoblinger virket ok. Ingen ting virket unormalt under motordekselet. Rodde meg til land, og fikk slep hjem. Etter et par nye startforsøk tok jeg kvelden. Tilbake til båten i dag gjorde jeg et nytt forsøk på start, men ingen tegn til at den ville fyre. 

Tok ut ene pluggen for sjekk av gnist, så ingenting. Tenkte dødmannsknappen kunne være en mulig synder, og prøvde å følge ledningene fra den. En svart og en blå. De blå går  til et punkt under forgasseren med hette over. Kan dette være noe jording? Trykket litt på måfå på denne hetten. Så fikk jeg et innfall om å prøve noen trekk i startspor, og jammen virket det som det var litt liv i motoren. Etter noen trekk til, startet den. Dette var uten choke, og siden turtallet var litt lavt, og motoren liker choke når den er kald, trakk jeg ut choken. Dette får vanligvis motoren til å øke turtallet(når kald), men nå stoppet den i stedet, og ble like umulig å få start på som tidligere. Litt mer på måfå: drenerte forgasseren, trykket på nevnte hette igjen, og jammen  startet den etter noen trekk. Nå lot jeg den gå seg varmere, og koblet også inn giret og ut igjen, ruset den litt osv. Stoppet den og startet den på nytt. Nå kom den med en gang. Tok en liten prøvetur. Gikk fint på alle turtall. Ingen fusking, alt helt OK. 

Nå sitter jeg og lurer på hva som kan ha vært galt, og om jeg kan stole på motoren. Jeg vet jo ikke hva som førte til at den startet igjen, kan det ha vært dette koblingspunktet under forgasseren som jeg rørte ved? 20250626_135645.jpg.8854b17d60c3ecb92db3b3c159facfe8.jpg

 

Litt mer info: Jeg tok selv service på motoren for et par uker siden, med skift av anoder, oljer,  filtre (inkludert bensinfilter), plugger og impeller.

Motoren har gått kanskje 3-4 timer mellom dett og gårsdagens trøbbel. 

Link to post

Hvis jeg har riktig skjema, så går blå ledning til oljetrykkgiver. Mens de fra dødmannsknappen skal være blå/rød og svart. Normalt er dødmannsknapp sluttende for stopp, så et brudd her skal heller gjøre det vanskelig å få stoppet. Jeg er litt usikker på om oljetrykkgiver slutter eller bryter ved lavt trykk, men om det blir detektert lavt oljetrykk skal en lampe lyse. Du bør gjerne ta av hetten og sjekke om ledningen er løs, eller kan kortslutte til gods. En annen grunn kan være en dråpe vann i forgasseren.

Link to post

Takk for respons. Ja, at det er oljetrykksgiver gir mening. Jeg hadde ryggen til motoren da den stoppet, så fikk ikke sett om oljelampe lyste da motoren stoppet. Men når jeg startet den i dag, slukket lampen like etter start slik den pleier. Tenkte som du skriver å ta av hetten ja, og sjekke evt dårlig feste eller rust/irr som kan føre til dårlig kontakt. 

Link to post
Korsfjord skrev for 3 timer siden:

Jeg hadde ryggen til motoren da den stoppet, så fikk ikke sett om oljelampe lyste da motoren stoppet.

På mine motorer med manuell start ser jeg tydelig oljetrykklampen blinker når jeg drar i snora. Så du blinking i lampa når du prøvde å starte motoren etter at den stoppet?

Link to post
dieselfan skrev 39 minutter siden:

Det tror jeg ikke det gjør på min, har i alle fall ikke lagt merke til det. Den lyser i kort tid etter start, før dem slukner. Det skjedde også nå, når jeg fikk start igjen. Er nokså sikker på at det ikke blinket ved startforsøk, men ikke 100%

Link to post
dieselfan skrev 1 minutt siden:

Det er det ikke, jeg har lest veldig mange av dine innlegg har så det ordet passer nok ikke på deg.

Du skulle bare visst:ler: Men takk for tilliten!

Men har, tror jeg,  et visst gehør for hva som er normalt for motorer jeg har brukt en del. Skal nøste litt videre i morgen:smiler:

Link to post
dieselfan skrev for 15 timer siden:

Så du blinking i lampa når du prøvde å starte motoren etter at den stoppet?

Prøvde på nytt i dag. Ingen blinking i det jeg drar i snora, men lampen tennes et kort øyeblikk etter start, før den slukker igjen. Det er også det som står i manualen: "Som et tegn på at oljetrykkslampen virker, vil den slå seg på noen sekunder etter at motoren har startet". Det står ingenting om at den skal blinke før det. 

Ellers startet motoren greit i dag, slik den pleier, så motorstoppen er fortsatt et lite mysterium. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...