Korsfjord Startet 26.Juni Link til dette innlegget Startet 26.Juni Hadde meg en tur med båten i går. Etter 15-20 minutter på marsjfart sakket jeg helt ned til laveste fart, da det var noe fiskevak som fanget oppmerksomheten. Etter kort tid døde motoren ut. Ingen fusking eller uregelmessige ting før det. Fikk ikke start igjen, ingen tegn til liv. Dødmannsbryter var på plass, lufting på bensin ok, alle slangekoblinger virket ok. Ingen ting virket unormalt under motordekselet. Rodde meg til land, og fikk slep hjem. Etter et par nye startforsøk tok jeg kvelden. Tilbake til båten i dag gjorde jeg et nytt forsøk på start, men ingen tegn til at den ville fyre. Tok ut ene pluggen for sjekk av gnist, så ingenting. Tenkte dødmannsknappen kunne være en mulig synder, og prøvde å følge ledningene fra den. En svart og en blå. De blå går til et punkt under forgasseren med hette over. Kan dette være noe jording? Trykket litt på måfå på denne hetten. Så fikk jeg et innfall om å prøve noen trekk i startspor, og jammen virket det som det var litt liv i motoren. Etter noen trekk til, startet den. Dette var uten choke, og siden turtallet var litt lavt, og motoren liker choke når den er kald, trakk jeg ut choken. Dette får vanligvis motoren til å øke turtallet(når kald), men nå stoppet den i stedet, og ble like umulig å få start på som tidligere. Litt mer på måfå: drenerte forgasseren, trykket på nevnte hette igjen, og jammen startet den etter noen trekk. Nå lot jeg den gå seg varmere, og koblet også inn giret og ut igjen, ruset den litt osv. Stoppet den og startet den på nytt. Nå kom den med en gang. Tok en liten prøvetur. Gikk fint på alle turtall. Ingen fusking, alt helt OK. Nå sitter jeg og lurer på hva som kan ha vært galt, og om jeg kan stole på motoren. Jeg vet jo ikke hva som førte til at den startet igjen, kan det ha vært dette koblingspunktet under forgasseren som jeg rørte ved? Litt mer info: Jeg tok selv service på motoren for et par uker siden, med skift av anoder, oljer, filtre (inkludert bensinfilter), plugger og impeller. Motoren har gått kanskje 3-4 timer mellom dett og gårsdagens trøbbel. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 26.Juni Link til dette innlegget Svart 26.Juni Hvis jeg har riktig skjema, så går blå ledning til oljetrykkgiver. Mens de fra dødmannsknappen skal være blå/rød og svart. Normalt er dødmannsknapp sluttende for stopp, så et brudd her skal heller gjøre det vanskelig å få stoppet. Jeg er litt usikker på om oljetrykkgiver slutter eller bryter ved lavt trykk, men om det blir detektert lavt oljetrykk skal en lampe lyse. Du bør gjerne ta av hetten og sjekke om ledningen er løs, eller kan kortslutte til gods. En annen grunn kan være en dråpe vann i forgasseren. Sitér dette innlegget Link to post
Korsfjord Svart 26.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juni Takk for respons. Ja, at det er oljetrykksgiver gir mening. Jeg hadde ryggen til motoren da den stoppet, så fikk ikke sett om oljelampe lyste da motoren stoppet. Men når jeg startet den i dag, slukket lampen like etter start slik den pleier. Tenkte som du skriver å ta av hetten ja, og sjekke evt dårlig feste eller rust/irr som kan føre til dårlig kontakt. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 26.Juni Link til dette innlegget Svart 26.Juni J-Å skrev for 4 timer siden: Jeg er litt usikker på om oljetrykkgiver slutter eller bryter ved lavt trykk, men om det blir detektert lavt oljetrykk skal en lampe lyse. Mine DF15 gir bare signal til varsellampe. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 26.Juni Link til dette innlegget Svart 26.Juni Korsfjord skrev for 3 timer siden: Jeg hadde ryggen til motoren da den stoppet, så fikk ikke sett om oljelampe lyste da motoren stoppet. På mine motorer med manuell start ser jeg tydelig oljetrykklampen blinker når jeg drar i snora. Så du blinking i lampa når du prøvde å starte motoren etter at den stoppet? Sitér dette innlegget Link to post
Korsfjord Svart 26.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juni dieselfan skrev 39 minutter siden: Det tror jeg ikke det gjør på min, har i alle fall ikke lagt merke til det. Den lyser i kort tid etter start, før dem slukner. Det skjedde også nå, når jeg fikk start igjen. Er nokså sikker på at det ikke blinket ved startforsøk, men ikke 100% Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 26.Juni Link til dette innlegget Svart 26.Juni Korsfjord skrev 5 minutter siden: tror jeg ikke det gjør på min Da drar du ikke hardt nok i snora... Sitér dette innlegget Link to post
Korsfjord Svart 26.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juni dieselfan skrev Just now: Da drar du ikke hardt nok i snora... Eller så er jeg bare sløv Skal sjekke manualen hvis jeg finner den, samt ta en start i morgen med dette for øyet. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 26.Juni Link til dette innlegget Svart 26.Juni Korsfjord skrev 1 minutt siden: Eller så er jeg bare sløv Det er det ikke, jeg har lest veldig mange av dine innlegg har så det ordet passer nok ikke på deg.. tror heller det kanskje har vært skart sollys eller no Sitér dette innlegget Link to post
Korsfjord Svart 26.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juni dieselfan skrev 1 minutt siden: Det er det ikke, jeg har lest veldig mange av dine innlegg har så det ordet passer nok ikke på deg. Du skulle bare visst Men takk for tilliten! Men har, tror jeg, et visst gehør for hva som er normalt for motorer jeg har brukt en del. Skal nøste litt videre i morgen Sitér dette innlegget Link to post
Korsfjord Svart 27.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juni dieselfan skrev for 15 timer siden: Så du blinking i lampa når du prøvde å starte motoren etter at den stoppet? Prøvde på nytt i dag. Ingen blinking i det jeg drar i snora, men lampen tennes et kort øyeblikk etter start, før den slukker igjen. Det er også det som står i manualen: "Som et tegn på at oljetrykkslampen virker, vil den slå seg på noen sekunder etter at motoren har startet". Det står ingenting om at den skal blinke før det. Ellers startet motoren greit i dag, slik den pleier, så motorstoppen er fortsatt et lite mysterium. Sitér dette innlegget Link to post
husky dane 85 Svart 27.Juni Link til dette innlegget Svart 27.Juni Få nokon til å ta ein diagnose på motoren . Sitér dette innlegget Link to post
Korsfjord Svart 27.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juni husky dane 85 skrev 21 minutter siden: Få nokon til å ta ein diagnose på motoren . Ja, det er kanskje løsningen. Har en bekjent som kanskje kan hjelpe meg med dette. Av nysgjerrighet: hvor kobler man til diagnoseapparatet? Har ikke lagt merke til noe slikt under dekselet. Sitér dette innlegget Link to post
husky dane 85 Svart 27.Juni Link til dette innlegget Svart 27.Juni Da veit eg ikkje,men dei som har utstyr veit nok dette Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 27.Juni Link til dette innlegget Svart 27.Juni Korsfjord skrev for 2 timer siden: Prøvde på nytt i dag. Ingen blinking i det jeg drar i snora, men lampen tennes et kort øyeblikk etter start, før den slukker igjen Da er det nok enda en forskjell på DF9.9 og DF9.9A, som jeg ikke var klar over Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.