Jump to content

Rask førstegangs båt uten fast båtplass, helst under 100k

Mboat

Recommended Posts

Litt kort historie først. Er vokst opp med båt i "ungdommen". Flyttet så til innlandet og var uten båt i snart 20 år frem til nå som jeg snart blir 40 og har kommet meg utpå en øy i Bergens området igjen. Lysten på båt trenger seg på. 

Drømmer om en rask båt som er lett å sjøsette fra henger siden jeg ikke har båtplass. Er dette urealistisk å drive med når det må på henger hver gang?

Jeg har sett på f. Eks Gilbert 21, zyclone 21, tintorera og zigaro, men jeg bør vel gjerne moderere meg noe. Bør helst være plass til fire om familien en sjelden gang vil være med. Mer fornuftige forslag og råd er hjertelig velkommen :) prisklasse "gammel båt og motor" for å se om dette er noe. Ikke feil om det er under 100k. 

Et spørsmål litt på siden. Er det noe praksis rundt å kjøre "førerutviklingskurs" og sikkerhets kurs i båt verdenen litt som på MC? Jeg tenker at jeg trenger noe slikt etter snart 20 år uten båt uavhengig av hva det blir. Det blir en runde med båtførerprøven og høyhastighetskurs som en begynnelse uansett.

Det er ganske styr å ta den opp og ned av hengeren hele tiden. Elektrisk vinsj med fjernkontroll er et must! Og hengeren burde spyles etter hver gang, og lagrene dine vil ruste opp, etc, etc. Noen båter kan man ta opp uten å rygge hengeren nedi, men da blir det også mer styr med prosessen. Budsjetter ihvertfall for å legge båten i gjestehavn noen uker på sommeren. Det gjør livet ditt mye enklere. 

Jeg er en slags gjest

Mboat skrev 10 minutter siden:

Drømmer om en rask båt som er lett å sjøsette fra henger siden jeg ikke har båtplass. Er dette urealistisk å drive med når det må på henger hver gang?

Uten å kjenne deg er det umulig å svare på dette. Er du stapeis så fikser du dette glatt. Er du en som lager setninger som begynner med jammen, så er du lei etter sjøsetting #5...

Om det er 20år siden du har kjørt båt så er det nesten som å starte på nytt om du er på snittet. Har du talent, så kommer noe av det raskere tilbake...

enslagsgjest skrev 32 minutter siden:

Det er ganske styr å ta den opp og ned av hengeren hele tiden. Elektrisk vinsj med fjernkontroll er et must! Og hengeren burde spyles etter hver gang, og lagrene dine vil ruste opp, etc, etc. Noen båter kan man ta opp uten å rygge hengeren nedi, men da blir det også mer styr med prosessen. Budsjetter ihvertfall for å legge båten i gjestehavn noen uker på sommeren. Det gjør livet ditt mye enklere. 

Er klar over at det blir mye, men båtplass der jeg kunne tenkt meg å ha den er ikke enkelt å oppdrive. Om det faller i smak igjen blir det nok å ordne noe mer permanent i båthavn. Det var et godt tips og det blir nok aktuelt å prøve om de har noe slikt her. 

dieselfan skrev 30 minutter siden:

Uten å kjenne deg er det umulig å svare på dette. Er du stapeis så fikser du dette glatt. Er du en som lager setninger som begynner med jammen, så er du lei etter sjøsetting #5...

Om det er 20år siden du har kjørt båt så er det nesten som å starte på nytt om du er på snittet. Har du talent, så kommer noe av det raskere tilbake...

Ser den. Jeg ser for meg at jeg skal være sta nok til å gjennomføre noe slikt, men så er det sikkert mye jeg ikke har tenkt på. Spesielt de gangene jeg blir å ta den ut alene blir jo fort utfordrende. Om dette faller i smak igjen må jeg få ordnet meg en plass. Er det noe stor forskjell å gjøre dette med en 1300kg daycruiser vs en liten 600-800kg speedbåt? Det gjøres vel ikke manuelt arbeid i den forstand utover å sveive/vinsje så jeg tenkte det utgjorde lite. 

Jeg må nok regne det som å starte på nytt så får ta det deretter. Det er sikkert feil båter å se på med den bakgrunnen, men det går vel an å kjøre de under maks fart også å skaffe seg erfaring. Tenkte bare det kunne vært lurt med en form for kurs/praksis om det finnes noe slikt for å starte riktig og lære av mer erfarne. 

Er du på sjøen fire dager hver uke blir du muligens lei av og hive den opp og ned på henger, men det kommer jo helt an på.

Jeg har selv min 14 fot's Yamarin på henger som jeg tar opp og ned hver gang, nå er jo dette en liten båt men klarer meg fint på egenhånd.

Og det er litt frihet å kunne hive den ut der jeg selv ønsker.

Selco Racing skrev 51 minutter siden:

Drømmer om en rask båt som er lett å sjøsette fra henger siden jeg ikke har båtplass.

"Alle" båter er raske. Det viktigste er motor og fører.

Sjøsetting avhenger mest av hvor god slippen er.

Men også godt tilpasset henger, og dreven sjåfør.

Øvelse gjør mester.

selco racing.jpg

Jeg er nok ikke så rask, men det er greit om båten er det så har jeg noe å lære meg i :) 

Kjører mye med både 9.5m camping vogn, maskin henger og henger så rygging/manøvrering med bil er jeg ikke bekymret for. Slippen nærmest meg ser veldig grei ut og det er god plass der så den blir nok mest brukt. Det er heller den biten med av/på henger, ut av båt for å flytte bil osv som blir den store ukjente, men det høres ut som dette er løsbart om viljen er der :) 

Messenger_creation_EE2A8A01-ECDB-483F-A397-712EE0D5F841.jpeg.d64a8fcba13890b9f3aee7b39a507a5b.jpeg

Når du har gjort dette noen ganger bruker du ikke mye tid på å sette ut eller ta opp båten. 

Dette forutsetter jo at du har en OK henger og at du har mulighet å legge båten ved siden av slippen de minuttene det tar å parkere i anslutning til båtutsettet. Det jeg ofte ser folk slite med er dårlige ruller på hengeren, slik at det må my krefter til for å få båten av hengeren. En el-vinsj er selvsagt deilig, men hvis du skal få båt, motor og henger for rundt 100k ville jeg heller lagt de pengene på båten eller hengeren. 

En båt i størrelsen du beskriver kan uproblematisk tas opp av de fleste familiebiler som har lov å trekke de.

Henger med "vippe" hjelper jo også noe (og som nevnt el. winch). På vestlandet så er det jo en fordel med kalesje og vinduer... Jeg liker ganske godt Skipsplast 555HT, egentlig...
Jeg gav ca 130 000 for en ca 24 år 17' Yamarin 5150 Bowrider med 70 hk 4 takt, inklusiv henger. Tror ikke det var hverken billig eller spinndyrt (selv om jeg egentlig tror at den ligger i ca litt over snittprisen..). Går veldig greit av og på hengeren, men nå har jeg heldigvis også båtplass her i Kristiansand ;-) 

KnutS

"It's dark and we're wearing sunglasses"

Min Yamarin 5940 på litt over tonnet var grei å sette ut alene med egnet henger i god stand samt rampe med passende helling.    For å ta opp alene så bør det helst være rimelig vindstille.   Har derfor hatt med en medhjelper de siste årene når båten skulle tas opp. 

Bil: Subaru Forester aut. , denne dro opp greit , selv med varierende feste på grusrampa.  Men med noe særlig tyngre båt tror jeg det ville blitt litt for smått 

Rampa i havna vår er grus - og vi har begrensninger på hva som kan gjøres med den.   Så den har med årene blitt slakere.   I tillegg så begynte rullene på hengeren å bli dårlige.  

Da ble det straks værre å få båt av henger, samt at henger måtte mye lenger uti for at båten skulle flyte  :dykker:   

Fikk byttet ruller før fjorårssesongen - det var stor forskjell gitt! 

Mboat skrev for 9 timer siden:

Et spørsmål litt på siden. Er det noe praksis rundt å kjøre "førerutviklingskurs" og sikkerhets kurs i båt verdenen litt som på MC?

Om man har noe som går over 50 knop så er man pålagt å ta høyhastighetskurs.    Kan sikkert være greit å ha også om det går "bare" i noen og 40 :fniser: 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Takk for gode tips. Jeg har en land rover med 4x4 og lav serie til å trekke opp båten med og den har maks hengerlast 3500kg så det skal ikke være den store bremsen. 

Da blir det å se spesielt etter gode tilpassede hengere og evnt koste på seg nye ruller. 

Skal se på den båttypen sandman1. Takk for tips. 

Høyhastighetskurs blir tatt uansett tenker jeg. Vil tro det trengs om båten går i 40 eller 55 knop når en har lite erfaring så det skader neppe :) 

sandman1 skrev for 2 timer siden:

Henger med "vippe" hjelper jo også noe (og som nevnt el. winch). På vestlandet så er det jo en fordel med kalesje og vinduer... Jeg liker ganske godt Skipsplast 555HT, egentlig...
Jeg gav ca 130 000 for en ca 24 år 17' Yamarin 5150 Bowrider med 70 hk 4 takt, inklusiv henger. Tror ikke det var hverken billig eller spinndyrt (selv om jeg egentlig tror at den ligger i ca litt over snittprisen..). Går veldig greit av og på hengeren, men nå har jeg heldigvis også båtplass her i Kristiansand ;-) 

Spipsplast 555HT er nok mye mer fornuftig enn de jeg har sett på, men synst det blir litt traust med rundt 30knop. Skal familien med er det nok noe slikt jeg egentlig burde gått for så det spørs om det må bli litt kompromiss. 

enslagsgjest skrev for 11 timer siden:

Det er ganske styr å ta den opp og ned av hengeren hele tiden. Elektrisk vinsj med fjernkontroll er et must! Og hengeren burde spyles etter hver gang, og lagrene dine vil ruste opp, etc, etc. Noen båter kan man ta opp uten å rygge hengeren nedi, men da blir det også mer styr med prosessen.

Dette her er jeg ikke helt enig i @enslagsgjest.

Jeg er enig i at det beste er å ha båtplass, men jeg har også hatt båt på henger som ble sjøsatt for hver gang. Det var en 20 fot RIB (Bombard 600) med 115hk. Hengeren bygde jeg selv etter prinsippene til Svela hengeren. 

Det var ikke noe problem å sette ut og ta opp denne alene. Hengeren ble aldri rygget lenger ut enn at vannet så vidt kom opp på dekket, ikke felgen. Lys og skilt stod så høyt at de ikke måtte demonteres ved sjøsetting. Følte ikke behov for elektrisk vinsj, men den saken hadde sikkert vært annerledes dersom båten var vesentlig tyngre. Det som er veldig viktig er å ha en god henger med gode hjul istedenfor kjølruller, da triller båten lett på hengeren. Anbefaler sterkt Svela, men det har vel kommet andre hengere etterhvert også som er brukervennlige, men ikke fullt så svindyre, f.eks. BK eller Tiki.

Mboat skrev 1 time siden:

Spipsplast 555HT er nok mye mer fornuftig enn de jeg har sett på, men synst det blir litt traust med rundt 30knop. 

Kanskje greit å lære seg å krype før man skal gå 😉

Mboat skrev for 2 timer siden:

Spipsplast 555HT er nok mye mer fornuftig enn de jeg har sett på, men synst det blir litt traust med rundt 30knop. Skal familien med er det nok noe slikt jeg egentlig burde gått for så det spørs om det må bli litt kompromiss. 

En finner jo skjær innimellom... Eller kommer til å finne...
Har ved noen anledninger vært i båter som har bikket 70+ knop. Jeg må innrømme at jeg ikke er veldig komfortabel i den typen fart. Men det er jo sabla gøy da... Men også totalt uegnet fart å fiske i, eller å sette ut teiner, de har vel omtrent hatt ei _tomgangsfart_ på 5-8 knop også.... Og i tillegg; når en er bikket 60 år, så har jeg konkludert med at øyeeplene ikke sitter sånn i skallen som jeg husker ifra tidligere, øyeeplene smeller og spretter sånn rundt i skolten til at jeg ikke greier å se klart, så jeg er etterhvert nokså komfortabel i 15-35 knop, har jeg kommet til. Etterhvert så er jo også familiesituasjonen slik at andre i familien også vil låne båt, og da må en spørre seg selv om en vil at nære (og verdsatte) familiemedlemmer skal vimse rundt i den farta? (I tillegg så må en jo innrømme at forbruk er jo ca 1/3 av antall hk på flat pedal, og jo flere hk = tommere tank når jeg får den tilbake. dvs et lavere antall hk på en båt som lånes bort til familiemedlemmer er faktisk snillere for MIN lommebok (sånn er det bare)). Jeg må innrømme at jeg er nokså fornøyd med om de i det minste leverer båt tilbake uten skader og ca greit fortøyd.. Og i tillegg har hatt en grei tur på sjøen. 50+knop er faktisk nokså plundrete å kjøre i og samtidig følge med på farvann og plotter (da hjelper det jo å være 2 stykker, men det er neppe noe som en bør betegne som rolig og avslappende; da er det nok nokså nær en smell...).  

Men altså; jeg er 65 år og innspill er preget av det _jeg_ oppfatter som mine nåværende behov (32 seilbåt og 17' bowrider m70 hk (konebåt) med henger).

KnutS

Faxen skrev 7 minutter siden:

Du er ikke skikkelig skipper, før du har gått på grunn.:dykker:

Og du slutter ikke med det heller, før du har solgt din siste båt... 
Og i tillegg; regn med ca 10% av innkjøpspris til vedlikehold... Minst... Det glemte jeg. Tror det også er en grei tommelfinger regel. (Nå fikk jeg just regninga fra Telenor (VHF)). Om en summerer opp alle små kostnader så tror jeg det er en grei tommelfingerregel. 

KnutS

ivar skrev for 4 timer siden:

hva slags fartsområde ser du for deg?  

Rundt 50 pluss minus litt hadde vært greit. 

Eika skrev for 4 timer siden:

Når man ser på båtene som er nevnt, så tipper jeg 60+ sånn så han kan kjøre ifra vannscooterne 

Hadde sett for meg rundt 50 et sted. Ingen planer om Kapp kjøring :) 

Komodo skrev for 4 timer siden:

Dette her er jeg ikke helt enig i @enslagsgjest.

Jeg er enig i at det beste er å ha båtplass, men jeg har også hatt båt på henger som ble sjøsatt for hver gang. Det var en 20 fot RIB (Bombard 600) med 115hk. Hengeren bygde jeg selv etter prinsippene til Svela hengeren. 

Det var ikke noe problem å sette ut og ta opp denne alene. Hengeren ble aldri rygget lenger ut enn at vannet så vidt kom opp på dekket, ikke felgen. Lys og skilt stod så høyt at de ikke måtte demonteres ved sjøsetting. Følte ikke behov for elektrisk vinsj, men den saken hadde sikkert vært annerledes dersom båten var vesentlig tyngre. Det som er veldig viktig er å ha en god henger med gode hjul istedenfor kjølruller, da triller båten lett på hengeren. Anbefaler sterkt Svela, men det har vel kommet andre hengere etterhvert også som er brukervennlige, men ikke fullt så svindyre, f.eks. BK eller Tiki.

Kanskje greit å lære seg å krype før man skal gå 😉

Er ikke uenig i at fast plass er best, men det er venteliste her og det koster en god del. Får heller tenke på det om båt slår an. 

Takk for gode tips om henger. 

Man må vel ikke kjøre de med full gass hele tiden :) Har funnet ut at tar jeg det rolig og lytter til mer erfarne sjoføren/instruktører slik at ikke strikken tøyes før en vet litt mer om når den ryker så går det stortsett bra. Har ihvertfall gjort det med banekjøring med bil og MC. Derfor spurte jeg i første innlegg om dette er slikt som arrangeres i båtmiljøet. Høyhastighetskurs blir tatt selv om jeg skulle finne en båt som ligger under grensen som et minimum. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...