Jump to content

Rask førstegangs båt uten fast båtplass, helst under 100k

Mboat

Recommended Posts

Eika skrev for 2 timer siden:

Du lurer kansje deg selv, men du lurer ikke meg :ler:

Hilsen en speedbåt entusiast som vet hvor fort det eskalerer når det kommer en vannscooter opp på siden og skal tøffe seg

Haha. Så du mener man må ha 70+ først som sist? :) 

Pondu_s skrev for 2 timer siden:

Slippen du skal bruke til å sette ut båt har jo en del å si,sørg iallefall for at håndbrekket funker 100prs. Til den summen så ville jeg ha kjøpt en brukt rib på 16-17 fot med en så ny motor som mulig evnt en lite brukt 2-takter. 

Hva er fordelene med RIB? Er det vekta? 

Mboat skrev 36 minutter siden:

Vekt er en fordel, en annen er at de har god oppdrift, er stabile, og sjøsikre. Trygg båt å ta med familien på tur, i motsetning til en smal speedbåt med lavt fribord. 

Men det kommer jo an på bruksområde og hvilke behov du har. Med et budsjett på 100` blir det lite igjen til en rask og trygg båt hvis du skal ha en god henger som er lett å håndtere alene. Min erfaring er som nevnt at det ikke er noe problem å ha båt på henger som du setter ut for hver gang, men det fordrere at hengeren er lett å håndtere. Hvis ikke som blir det som @enslagsgjest skrev innledningsvis. Bare knot og irritasjon. Mitt behov den gang jeg hadde båt på henger var dykking, og den ble trekt med rundt over hele landet, bla. til Bergen, men også til Nordnorge og Sørlandet. 

RIB kan egentlig være aktuelt det ser jeg, men da blir det fort kostbart om jeg skal ha noe som gjør 40 knop. Jeg får søke litt mer på finn å tenke på det. Hadde egentlig sett for meg å ikke bruke noe mer enn 100k for å se om dette var noe som ble brukt mye, men mulig det må justeres.. 

Noe sånt? Skulle helst funnet noe med litt mer motor, men det er gjerne en ok start? 

https://www.finn.no/350168942

Ask skrev for 8 timer siden:

Hei. Eg synest båten virkar ok, forutsett at båten er tett og det ikkje kjem vatn inn i dobbeltskroget. 

Båten er òg godt under budsjettet. Letthandterleg hengar utan bremser, og dermed mindre vedlikehald. 

Det var egentlig noen greie RIB når jeg utvidet søkeområdet. Det kan være en aktuell type dette, men er litt usikker på det med lekkasjer. Hva tenker folk om 2takt som feks denne? 

https://www.finn.no/413130063

Mboat skrev On 28.6.2025 at 19.15:

2 takt på crosser er morro ihvertfall, men alt vedlikeholdet er ikke like gøy. Jeg får vel holde meg til 4takter som var planen tenker jeg..

2takt crosser kan ikke på noen som helst måte sammenlignes med en 2takt båtmotor. Liter pr hest, er mye lavere på båt. Har bekjente som har pressa 3300 timer ut av en etec 150 v6 

Mboat skrev On 28.6.2025 at 17.02:

Det var egentlig noen greie RIB når jeg utvidet søkeområdet. Det kan være en aktuell type dette, men er litt usikker på det med lekkasjer. Hva tenker folk om 2takt som feks denne? 

https://www.finn.no/413130063

Har ikke erfaring med akkurat den modellen, men noen mindre Arimar-båter som ikke var av høy kvalitet. På bilde kan du også se at båten pongtongen har fått minst en reparasjon allerede. E-tec gen 1 er fine motorer. 

Enhver rib med nesten 20 år gamle pølser hadde jeg ikke betalt stort over vrakpant for. Den du linker til er allerede et lappeteppe. Noen raske ribber hadde også problemer med at pontonger løsnet ( fikk mye juling  i høy fart / mye sjø) Nye pontonger koster maaange titusener.

Rib har mange gode egenskaper, men pontonger har begrenset levetid. Glassfiberbåter er fortsatt som "nye" etter 50+ år.

Mboat skrev On 27.6.2025 at 20.45:

Haha. Så du mener man må ha 70+ først som sist? :) 

Svært få scootere som gjør mer enn 63 ærlige knop, jeg har liggi i 62knop og glidd ifra en vannscooter fører som mente han lå i 70knop

Ulempene med rib er at de er utrygge, svært lave fribord og får man ett lite hopp eller kast, så er det svært lett og bli kasta over ripa som ikke rekker deg høyere enn til knea. 

Nei, skal man kjøre fort så vil jeg sitte i ett sete nedi båten, ikke stå på dekk til utstilling som en kræsjtestdukke 

borisboris skrev 6 minutter siden:

Ser ihvertfall ut som Rib kjører fra det meste i grov sjø inkludert større speedbåter

Okey, jeg har fortsatt til gode og bli frakjørt av en rib, selv i god sjø og jeg kjører kun små katamaraner 

For og si det sånn, når jeg har testkjørt båter på jobb etter opplag/verksted jobb så er det ingenting jeg føler meg mindre trygg i, enn i en rib. Da tar jeg faktisk på vest hver eneste gang jeg skal ut å kjøre 

Du skal ha en rimelig rå rib, for å hamle opp med noe så kjedeligt som en tintorera med 135 v6 bakpå 

Men når det er sagt, så er det svært få båter som kjører ifra en rib fra raven 

Eika skrev 1 time siden:

Okey, jeg har fortsatt til gode og bli frakjørt av en rib, selv i god sjø og jeg kjører kun små katamaraner 

For og si det sånn, når jeg har testkjørt båter på jobb etter opplag/verksted jobb så er det ingenting jeg føler meg mindre trygg i, enn i en rib. Da tar jeg faktisk på vest hver eneste gang jeg skal ut å kjøre 

Du skal ha en rimelig rå rib, for å hamle opp med noe så kjedeligt som en tintorera med 135 v6 bakpå 

Men når det er sagt, så er det svært få båter som kjører ifra en rib fra raven 

🤔 Ser ikkje sånn ut på denne videoen.

Fra ca 6min 40 sek

Eller denne:

borisboris skrev 18 minutter siden:

🤔 Ser ikkje sånn ut på denne videoen.

Fra ca 6min 40 sek

Eller denne:

Jaggu godt jeg ikke baserer meningene etter youtube filmer, men faktisk ekte erfaringer med ekte båter :) 

Av speedbåter så har jeg hatt og har: en gammel s850 formel båt, tintorera 610, Hydrolift r20, Gilbert 21, argocat 18, procat 18, argocat 23, twister 24 enda en twister 24. 3 av de båtene har vunnet offshore VM. Har former og produksjons rettigheter til en 21 fot steppa vbunner og en annen liten tass som minner om seaflyer. Så jeg har noen timer bak rattet på speedbåter man sitter nedi, med lave skrogsider

Men jeg har aldri følt meg så utrygg som i ribbene, som har pongtonger som rekker meg til under knea og stå stoler uten sidestøtte. Det er zodiac 650 pro, pro7 og Nordkapp airborne jeg har kjørt mest, nordkapp'n er den beste av de, men jeg velger en 605 enduro anyday. Jeg har testa svært mange forskjellige ribber i jobb sammenheng 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...