Jump to content

Båtbytte, dette tegner til å bli en topp dag :-)

Framtia

Recommended Posts

Det sies at båtfolk er lykkelige to ganger, den ene er når man kjøper båt, og den andre når man selger. I dag gjør jeg begge deler, gammel båt overleveres til ny eier og jeg drar videre for å overta en ny bruktbåt. Det bør bli en topp dag :-). 

Jeg kjøpte Framtia ny i 2015 og hun har gitt mange flotte opplevelser. De siste årene har det blitt mindre turbruk, så det aller meste har vært regattabruk. Går derfor nå over fra en turbåt som kan regattaseiles til en regattabåt som kan turseiles. Fra tanks til gocart som en kompis sa da han gjorde det samme. På mange måter skal det bli befriende å gå fra 44 fot ned til 34, også rent praktisk/økonomisk.

Den nye båten er en Italia Yacht 9.98 (forkortes IY9.98). Den har et navn jeg ikke liker så vi får trosse all overtro og døpe om. Jeg liker båtnavn som kombinerer produsentnavn med noe som gir en personlig betydning. Målet var derfor å finne et navn som spiller på "IY". Navnet blir "IYLO" som for meg betyr "I onlY Live Once". Uttales "i lo", som er et seilbåtutrykk om en båt (eller noe annet) som ligger høyere mot vinden enn en selv.

Et lite dilemma er om jeg skal skifte nick her på BP, har brukt Framtia siden ca 2007 (?). Gamlebåten vil få nytt navn, så det blir ikke noen konflikt der, men det kan kanskje også være greit å identifisere seg som noe annet...?

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Dette blir nok veldig moro, Framtia!

Det var ikke tilfeldigvis dere vi passerte ved Håøya i dag, så veldig ut som noen som var ute og testet ny skute. (Edit: så nå dagen etter at det var en J/99.)

Ang. navnebytte, så ga jeg min nytt navn da jeg kjøpte den, og igjen nytt navn noen år etter. Usikker på hvor lenge jeg skal leve i frykt for ulykken..?

Framtia skrev for 3 timer siden:

Har hatt hyggelig besøk av Komodo i dag :-)

Bekrefter hyggelig gjensyn på Gressvik, det har jo blitt noen år siden sist nå 😊

Framtia skrev for 3 timer siden:

Ps: noen i Fredrikstadområdet som har en skvett hempel tynner nr 5 stående.. ?

Går det an å spørre hva du skal tynne ut? Er det Hempel hardt bunnstoff?

Jeg bytter fra mykt til hardt bunnstoff, og hadde brukt en halv dag på å pusse ned det gamle til en fin finish.  Men da jeg la på Seajet 015 primer ble det bare klin. Rakk å kjøpe Hempel light primer (2-komponent) ved å ringe Maritim 4 minutter før stengetid (Vippsbetaling, og varene satt ut på trappa). Resten av dagen gikk med til å fjerne akt av gammelt bunnstoff. Ser så at de anbefaler tynning ved påføring med rull. Hempel skriver det er viktig å bruke rett tynner, som har nummer 845, også kjent som "nr 5".

Jeg har en kompis som jobber med opplag og han sier det går an uten, så full krise er det ikke. Mulig det blir litt vanskeligere å få så jevn overflate som jeg ønsker. 

Begynner å legge på nå i formiddag,  så det får bli slik ser det ut til :-)

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...