Jump to content

Eberspächer, konstant strøm og dieselfilter?


Reed

Recommended Posts

Hei. Ser at min varmer har direkte kobling av strøm hele tiden fra batteriene. Der er heller ikke filter etter tank. Varmeren er montert av kyndige. Noen grunn til at ikke bør sette på ett filter og legge strøm via forbrukshovedbryter? Dette er en type D2 airtronic. 
erfaringer? 

 

Link to post

Hovedstrømledningen til Ebern skal alltid være tilkoplet pluss direkte. Dette fordi at når varmeren blir slått av, skal viften gå en tid for å kjøle ned varmeren. Det er en egen kurs (rele) som styrer varmer av og på.

Link to post

Vel, jeg stoler på meg selv ved at jeg venter til Eber'n er slått av før jeg slår av hovedbryteren når jeg forlater båten for lengre tid. Min hovedbryter skal sørge for at ALLE forbrukere er frakoblet når jeg slår den av og at det ikke plutselig skal bli kortslutning i Eber'n slik at det blir brann og båten brenner opp.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Nå er det vel sikringene som Eberspächer blir levert med som skal håndtere kortslutning. Har disse montert slik at de får strøm rett foran hovedstrømsbryteren. 

Link to post

Eberspächer dieselvarmere er levert med 2 stk sikringer:

En 5A for control og en 25A for drift. Det er viktig at varmeren får kjøre viften etter at den er slått av slik at det ikke oppstår overheting. (Sikkerhet)

Sakset fra bruksanvisningen: image.png.26eab0b420889ec5586914edcfb4040b.png

Dette filteret er montert i dieselpumpen: 

image.png.0133fe0136586bb001a444a5d2d06039.png

 

 

Og dette bør være montert på forsyning fra dieseltank:

  image.png.73ccdb60467ef32d24aa53271f6fb9c5.png

Link to post

Takk for svar😃 

da blir det å:

- koble varmeren til hovedbryter

- bestille filter for montering rett etter tanken. 

- bestille nytt filter til pumpen. 

Link to post
abbor skrev 5 minutter siden:

Så siden din varmer har strømforsyningen koblet i henhold til instruksjonene fra Eberspacher så ønsker du å gjøre det om:glimter:

 

Forkastelig, det blir Hulda-metoden. Om bord i Hulda er det én dings som er koblet direkte, og det er lensepumpen. Jeg gremmes. 

Link to post

Ja jeg ønsker som Lars og Hulda å minimere direkte strøm. Eberen har en viss mengde software. Det har ikke en manuell kulebryter på en lensepumpe. Jeg er vant til å kjøre varmer før stenging av bryter, men det var en Kinasak. Så las jeg ett sted at eberen kan låse seg men det var muligens ved lav spenning og flere startforsøk og ikke pga. frakoblet pluss. 

Link to post

Det er dårlig butikk å ikke la varmer kjøre seg ned som den skal. Jeg ville koplet eber via egen hovedbryter plassert sammen med de andre, så har en ikke så lett for å ‘skulle bare’ i farten. Enig i at det er litt spooky å ikke kunne legge den helt død. For en del år siden kjaste jeg litt med å få i land en stor bag når jeg kom til hjemmehavn på søndagen. Fredagen etterpå skulle jeg av gårde igjen. Var fin lunk i båten. Kokeapparatet (Wallas diesel) hadde stått på siden forrige helg… Av/på bryter var plassert akkurat ved 2 trinn opp/ut trang dør og jeg regner med at jeg har kommet borti med kneet eller noe mens jeg slåss med bagasjen. Med litt mindre flaks så kunne nok det vært siste reis for den skuta..

Link to post
Hulda skrev 36 minutter siden:

 

Forkastelig, det blir Hulda-metoden. Om bord i Hulda er det én dings som er koblet direkte, og det er lensepumpen. Jeg gremmes. 

 

Har fungert utmerket på min båt i 19 år. Og kjenner flere andre som også har koblet direkte på batteriet uten å ha hatt problemer. 

Link to post

Står koblet direkte her også. Ikke slår jeg av hovedbryter heller fra ca mai til båten tømmes på høsten. Har da kjøleskapet gående også hele tiden.

Varmer, begge lensepumper og smart boat er koblet direkte her.

PS: Har egen hovedbryter til Motor og den slås av i havn.

 

 

 

 

Link to post
Hulda skrev for 2 timer siden:

Helt enig i det. VHF skal også kobles direkte. 

Den forsto jeg ikke. Det er jo kun når jeg er i båten at VHF'n har noen funksjon, og da er alltid hovedbryteren på.

 

Det jeg imidlertid har gjort for VHF'n er å ha en vender ved den der jeg kan velge om den skal få spenning fra forbruksbank eller startbatteri.

 

Jeg har ikke automatisk lensepumpe. Den må jeg betjene manuelt. Da er jeg i båten med hovedstrømbryterne på (har en for hvert batteri). Men jeg kan starte pumpen valgfritt fra begge batterier.

 

 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Tja, det heter seg vel det at den skal ditt og datt.... Jeg gjør som jeg vil. Når hovedbryterene mine er slått av, er båten dønn kald og død. Med unntak at lensepumpen kan starte og blybatteriene står på vedlikeholdslading.

Link to post

Likte løsningen din Lars med vendebryter til vhf. Jeg har 2 brytere på pluss til start og forbruk. Dvs. så lenge begge er på så har jeg felles. Ikke 100% idielt, men har kun bærbar vhf. Så har litt bacup der også👍😃

Link to post

Min Eberspächer vannvarmer stopper sirkuklasjonspumpen straks den slås av, eller hvis hovedbryter slås av, men brennerviften fortsetter å gå litt. Jeg liker å holde sirkulasjonspumpen gående noen minutter også, men da må jeg gjøre det ved å skru ned på termostaten.

Link to post

Ser ar det er noen som ville hatt problemer med VHF eksamen i dag. 

 

Lars H. skrev for 22 timer siden:

Den forsto jeg ikke. Det er jo kun når jeg er i båten at VHF'n har noen funksjon, og da er alltid hovedbryteren på.

Og den dagen hovedstrømsbryterte ryker  og VHF`n er uten strøm? og du trenger den.

 

Har to VHF en  koplet på  den ene batteribanken  som er 3/4m under vannlinjen

Ais og den andre VHF`n på eget batteri 3/4 m over vannlinjen.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Om det er meg du mener, så tror jeg nok jeg skulle klart VHF lappen idag også, he he. Men det er mulig pensum er litt annet enn da jeg tok den for fiskeribølge, var ikke VHF den gang for 64 år siden. Da var det alvorlige saker, muntlig og skriftlig eksamen med sensor fra Televerket tilstede.

 

Det kan jo tenkes at hovedbryteren for forbruk svikter, men da slår jeg over VHF-bryteren til startbatteriet. At begge hovedbryterne skulle svikte?

 

Å sikre seg med eget VHF batteri godt over vannlinjen med ladeopplegg blir litt søkt i en liten fritidsbåt. VHF er jo ikke påbudt engang.

 

Skulle jeg dradd på "jordomseiling" hadde jeg nok tenkt på to VHF'er, ihvertfall en reserve håndholdt.

 

Men nå er vi vel kommet langt unna tema om hvordan koble en Eber.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...