Reed Startet 28.Juni Link til dette innlegget Startet 28.Juni Hei. Ser at min varmer har direkte kobling av strøm hele tiden fra batteriene. Der er heller ikke filter etter tank. Varmeren er montert av kyndige. Noen grunn til at ikke bør sette på ett filter og legge strøm via forbrukshovedbryter? Dette er en type D2 airtronic. erfaringer? Sitér dette innlegget Link to post
Haba Svart 28.Juni Link til dette innlegget Svart 28.Juni Hovedstrømledningen til Ebern skal alltid være tilkoplet pluss direkte. Dette fordi at når varmeren blir slått av, skal viften gå en tid for å kjøle ned varmeren. Det er en egen kurs (rele) som styrer varmer av og på. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 28.Juni Link til dette innlegget Svart 28.Juni Hvis det er dieselfilter til varmeren du mener så bør det absolutt monteres, det er et lite filter ved drivstoffpumpa som lett tetter seg. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 28.Juni Link til dette innlegget Svart 28.Juni Vel, jeg stoler på meg selv ved at jeg venter til Eber'n er slått av før jeg slår av hovedbryteren når jeg forlater båten for lengre tid. Min hovedbryter skal sørge for at ALLE forbrukere er frakoblet når jeg slår den av og at det ikke plutselig skal bli kortslutning i Eber'n slik at det blir brann og båten brenner opp. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
abbor Svart 28.Juni Link til dette innlegget Svart 28.Juni Nå er det vel sikringene som Eberspächer blir levert med som skal håndtere kortslutning. Har disse montert slik at de får strøm rett foran hovedstrømsbryteren. Sitér dette innlegget Link to post
Escaro Svart 28.Juni Link til dette innlegget Svart 28.Juni Eberspächer dieselvarmere er levert med 2 stk sikringer: En 5A for control og en 25A for drift. Det er viktig at varmeren får kjøre viften etter at den er slått av slik at det ikke oppstår overheting. (Sikkerhet) Sakset fra bruksanvisningen: Dette filteret er montert i dieselpumpen: Og dette bør være montert på forsyning fra dieseltank: Sitér dette innlegget Link to post
Reed Svart 28.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juni Takk for svar😃 da blir det å: - koble varmeren til hovedbryter - bestille filter for montering rett etter tanken. - bestille nytt filter til pumpen. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 28.Juni Link til dette innlegget Svart 28.Juni Så siden din varmer har strømforsyningen koblet i henhold til instruksjonene fra Eberspacher så ønsker du å gjøre det om Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 28.Juni Link til dette innlegget Svart 28.Juni abbor skrev 5 minutter siden: Så siden din varmer har strømforsyningen koblet i henhold til instruksjonene fra Eberspacher så ønsker du å gjøre det om Forkastelig, det blir Hulda-metoden. Om bord i Hulda er det én dings som er koblet direkte, og det er lensepumpen. Jeg gremmes. Sitér dette innlegget Link to post
Reed Svart 28.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juni Ja jeg ønsker som Lars og Hulda å minimere direkte strøm. Eberen har en viss mengde software. Det har ikke en manuell kulebryter på en lensepumpe. Jeg er vant til å kjøre varmer før stenging av bryter, men det var en Kinasak. Så las jeg ett sted at eberen kan låse seg men det var muligens ved lav spenning og flere startforsøk og ikke pga. frakoblet pluss. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 28.Juni Link til dette innlegget Svart 28.Juni Det er dårlig butikk å ikke la varmer kjøre seg ned som den skal. Jeg ville koplet eber via egen hovedbryter plassert sammen med de andre, så har en ikke så lett for å ‘skulle bare’ i farten. Enig i at det er litt spooky å ikke kunne legge den helt død. For en del år siden kjaste jeg litt med å få i land en stor bag når jeg kom til hjemmehavn på søndagen. Fredagen etterpå skulle jeg av gårde igjen. Var fin lunk i båten. Kokeapparatet (Wallas diesel) hadde stått på siden forrige helg… Av/på bryter var plassert akkurat ved 2 trinn opp/ut trang dør og jeg regner med at jeg har kommet borti med kneet eller noe mens jeg slåss med bagasjen. Med litt mindre flaks så kunne nok det vært siste reis for den skuta.. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 28.Juni Link til dette innlegget Svart 28.Juni Hulda skrev 36 minutter siden: Forkastelig, det blir Hulda-metoden. Om bord i Hulda er det én dings som er koblet direkte, og det er lensepumpen. Jeg gremmes. Har fungert utmerket på min båt i 19 år. Og kjenner flere andre som også har koblet direkte på batteriet uten å ha hatt problemer. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 28.Juni Link til dette innlegget Svart 28.Juni Helt enig i det. VHF skal også kobles direkte. Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 28.Juni Link til dette innlegget Svart 28.Juni Står koblet direkte her også. Ikke slår jeg av hovedbryter heller fra ca mai til båten tømmes på høsten. Har da kjøleskapet gående også hele tiden. Varmer, begge lensepumper og smart boat er koblet direkte her. PS: Har egen hovedbryter til Motor og den slås av i havn. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 28.Juni Link til dette innlegget Svart 28.Juni Hulda skrev for 2 timer siden: Helt enig i det. VHF skal også kobles direkte. Den forsto jeg ikke. Det er jo kun når jeg er i båten at VHF'n har noen funksjon, og da er alltid hovedbryteren på. Det jeg imidlertid har gjort for VHF'n er å ha en vender ved den der jeg kan velge om den skal få spenning fra forbruksbank eller startbatteri. Jeg har ikke automatisk lensepumpe. Den må jeg betjene manuelt. Da er jeg i båten med hovedstrømbryterne på (har en for hvert batteri). Men jeg kan starte pumpen valgfritt fra begge batterier. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 28.Juni Link til dette innlegget Svart 28.Juni Tja, det heter seg vel det at den skal ditt og datt.... Jeg gjør som jeg vil. Når hovedbryterene mine er slått av, er båten dønn kald og død. Med unntak at lensepumpen kan starte og blybatteriene står på vedlikeholdslading. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 28.Juni Link til dette innlegget Svart 28.Juni Jeg har egen bryter for VHFen. Den drar strøm når den er slått av. Raymarine black box sak. varmeren går rett på battetiet. Sitér dette innlegget Link to post
Reed Svart 29.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juni Likte løsningen din Lars med vendebryter til vhf. Jeg har 2 brytere på pluss til start og forbruk. Dvs. så lenge begge er på så har jeg felles. Ikke 100% idielt, men har kun bærbar vhf. Så har litt bacup der også👍😃 Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 29.Juni Link til dette innlegget Svart 29.Juni Min Eberspächer vannvarmer stopper sirkuklasjonspumpen straks den slås av, eller hvis hovedbryter slås av, men brennerviften fortsetter å gå litt. Jeg liker å holde sirkulasjonspumpen gående noen minutter også, men da må jeg gjøre det ved å skru ned på termostaten. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 29.Juni Link til dette innlegget Svart 29.Juni Ser ar det er noen som ville hatt problemer med VHF eksamen i dag. Lars H. skrev for 22 timer siden: Den forsto jeg ikke. Det er jo kun når jeg er i båten at VHF'n har noen funksjon, og da er alltid hovedbryteren på. Og den dagen hovedstrømsbryterte ryker og VHF`n er uten strøm? og du trenger den. Har to VHF en koplet på den ene batteribanken som er 3/4m under vannlinjen Ais og den andre VHF`n på eget batteri 3/4 m over vannlinjen. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Lars H. Svart 29.Juni Link til dette innlegget Svart 29.Juni Om det er meg du mener, så tror jeg nok jeg skulle klart VHF lappen idag også, he he. Men det er mulig pensum er litt annet enn da jeg tok den for fiskeribølge, var ikke VHF den gang for 64 år siden. Da var det alvorlige saker, muntlig og skriftlig eksamen med sensor fra Televerket tilstede. Det kan jo tenkes at hovedbryteren for forbruk svikter, men da slår jeg over VHF-bryteren til startbatteriet. At begge hovedbryterne skulle svikte? Å sikre seg med eget VHF batteri godt over vannlinjen med ladeopplegg blir litt søkt i en liten fritidsbåt. VHF er jo ikke påbudt engang. Skulle jeg dradd på "jordomseiling" hadde jeg nok tenkt på to VHF'er, ihvertfall en reserve håndholdt. Men nå er vi vel kommet langt unna tema om hvordan koble en Eber. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.