Jump to content

Eberspächer, konstant strøm og dieselfilter?

Reed

Recommended Posts

Vel, jeg stoler på meg selv ved at jeg venter til Eber'n er slått av før jeg slår av hovedbryteren når jeg forlater båten for lengre tid. Min hovedbryter skal sørge for at ALLE forbrukere er frakoblet når jeg slår den av og at det ikke plutselig skal bli kortslutning i Eber'n slik at det blir brann og båten brenner opp.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Eberspächer dieselvarmere er levert med 2 stk sikringer:

En 5A for control og en 25A for drift. Det er viktig at varmeren får kjøre viften etter at den er slått av slik at det ikke oppstår overheting. (Sikkerhet)

Sakset fra bruksanvisningen: image.png.26eab0b420889ec5586914edcfb4040b.png

Dette filteret er montert i dieselpumpen: 

image.png.0133fe0136586bb001a444a5d2d06039.png

Og dette bør være montert på forsyning fra dieseltank:

image.png.73ccdb60467ef32d24aa53271f6fb9c5.png

Ja jeg ønsker som Lars og Hulda å minimere direkte strøm. Eberen har en viss mengde software. Det har ikke en manuell kulebryter på en lensepumpe. Jeg er vant til å kjøre varmer før stenging av bryter, men det var en Kinasak. Så las jeg ett sted at eberen kan låse seg men det var muligens ved lav spenning og flere startforsøk og ikke pga. frakoblet pluss. 

Det er dårlig butikk å ikke la varmer kjøre seg ned som den skal. Jeg ville koplet eber via egen hovedbryter plassert sammen med de andre, så har en ikke så lett for å ‘skulle bare’ i farten. Enig i at det er litt spooky å ikke kunne legge den helt død. For en del år siden kjaste jeg litt med å få i land en stor bag når jeg kom til hjemmehavn på søndagen. Fredagen etterpå skulle jeg av gårde igjen. Var fin lunk i båten. Kokeapparatet (Wallas diesel) hadde stått på siden forrige helg… Av/på bryter var plassert akkurat ved 2 trinn opp/ut trang dør og jeg regner med at jeg har kommet borti med kneet eller noe mens jeg slåss med bagasjen. Med litt mindre flaks så kunne nok det vært siste reis for den skuta..

Hulda skrev 36 minutter siden:

Forkastelig, det blir Hulda-metoden. Om bord i Hulda er det én dings som er koblet direkte, og det er lensepumpen. Jeg gremmes. 

Har fungert utmerket på min båt i 19 år. Og kjenner flere andre som også har koblet direkte på batteriet uten å ha hatt problemer. 

Hulda skrev for 2 timer siden:

Helt enig i det. VHF skal også kobles direkte. 

Den forsto jeg ikke. Det er jo kun når jeg er i båten at VHF'n har noen funksjon, og da er alltid hovedbryteren på.

Det jeg imidlertid har gjort for VHF'n er å ha en vender ved den der jeg kan velge om den skal få spenning fra forbruksbank eller startbatteri.

Jeg har ikke automatisk lensepumpe. Den må jeg betjene manuelt. Da er jeg i båten med hovedstrømbryterne på (har en for hvert batteri). Men jeg kan starte pumpen valgfritt fra begge batterier.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Ser ar det er noen som ville hatt problemer med VHF eksamen i dag. 

Lars H. skrev for 22 timer siden:

Den forsto jeg ikke. Det er jo kun når jeg er i båten at VHF'n har noen funksjon, og da er alltid hovedbryteren på.

Og den dagen hovedstrømsbryterte ryker  og VHF`n er uten strøm? og du trenger den.

Har to VHF en  koplet på  den ene batteribanken  som er 3/4m under vannlinjen

Ais og den andre VHF`n på eget batteri 3/4 m over vannlinjen.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Om det er meg du mener, så tror jeg nok jeg skulle klart VHF lappen idag også, he he. Men det er mulig pensum er litt annet enn da jeg tok den for fiskeribølge, var ikke VHF den gang for 64 år siden. Da var det alvorlige saker, muntlig og skriftlig eksamen med sensor fra Televerket tilstede.

Det kan jo tenkes at hovedbryteren for forbruk svikter, men da slår jeg over VHF-bryteren til startbatteriet. At begge hovedbryterne skulle svikte?

Å sikre seg med eget VHF batteri godt over vannlinjen med ladeopplegg blir litt søkt i en liten fritidsbåt. VHF er jo ikke påbudt engang.

Skulle jeg dradd på "jordomseiling" hadde jeg nok tenkt på to VHF'er, ihvertfall en reserve håndholdt.

Men nå er vi vel kommet langt unna tema om hvordan koble en Eber.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...